بهترین روتین برای مراقبت از پوست های حساس

بهترین روتین برای مراقبت از پوست های حساس

یکشنبه 8 بهمن 1402
رعایت روتین مراقبت از پوست حساس باعث می‌شود حساسیت پوست کاهش پیدا کند و علائم و تحریکات پوستی مثل خشکی پوست، قرمزی، سوزش، التهاب و بثورات پوستی رفع شود.

بهترین روتین مراقبت از پوست حساس کاربردی و مؤثر!

روتین مراقبت از پوست حساس را می‌دانید؟ پوست حساس اغلب با مشکلات بسیاری همراه است؛ از التهاب و قرمزی گرفته تا سوزش و خارش! اما راه‌حل چیست؟ باید روتین پوستی روزانهٔ شما مناسب پوست حساس باشد تا مشکلات پوستی را کاهش دهید. در این مطلب می‌خواهیم بهترین روتین مراقبت از پوست حساس را در اختیارتان قرار دهیم.

چرا روتین پوست حساس مهم است؟

پوست از اندام‌های مهم به‌شمار می‌رود؛ چراکه علاوه بر محافظت اعضای داخلی، بخشی وسیع از بدن ماست! در نتیجه، التهابات و مشکلات آن را نمی‌توان نادیده گرفت! اگر پوستی حساس دارید، تحریک‌های پوستی مثل التهاب، قرمزی، خارش و اگزما اغلب باعث می‌شود به فکر بهترین روتین پوست حساس باشید.

روتین پوست حساس شامل موارد مختلف است؛ مثل مرطوب‌کنندهٔ بدون مواد عطری و حساسیت‌زا مانند وازلین بدون بو، تونر و ضدآفتاب مناسب. در ادامه، ضمن بررسی پوست حساس، بهترین روتین پوست حساس به توصیهٔ پزشکان را برایتان فهرست می‌کنیم.

علائم پوست حساس چیست؟

پوست حساس با نشانه‌هایی همراه است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • بثورات پوستی همراه با خونریزی، تاول و ترک
  • قرمزی، خارش و تورم پوست
  • لکه‌های پوست خشک و سفت
  • سوزش پوست

البته نشانه‌های پوست حساس به علت ایجاد حساسیت هم بستگی دارد و از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

چرا پوست حساس می‌شود؟

پیش از اینکه بهترین روتین پوست حساس را بررسی کنیم، بهتر است علت حساس‌شدن پوست را بدانیم. این علت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • اگزما یا درماتیت آتوپیک: این بیماری مزمن باعث زبری و التهاب پوست می‌شود و اغلب به‌صورت دوره‌ای، پوست را درگیر می‌کند.
  • درماتیت تماسی: شایع‌ترین دلیل برای حساس‌شدن پوست است. درماتیت تماسی وقتی ایجاد می‌شود که پوست در معرض عامل فیزیکی یا مادهٔ شیمیایی تحریک‌کننده قرار بگیرد.
  • درماتیت تماسی آلرژیک: دراثر واکنش پوست به یک آلرژن یا مادهٔ شیمیایی ایجاد می‌شود.
  • خشکی زیاد پوست: اگر پوست بسیار خشک شود، در مقابل عوامل محیطی و خارجی حساسیت بیشتری نشان می‌دهد.

روتین مراقبت پوست حساس شامل چه مواردی می‌شود؟

در این بخش می‌خواهیم روتین مراقبت از پوست حساس را برایتان فهرست کنیم.

1. مرطوب‌کنندهٔ مناسب پوست حساس بزنید

یکی از مهم‌ترین محصولات برای روتین پوست حساس، مرطوب‌کننده است. اگر پوستتان حساس است، توصیه می‌شود هر صبح و شب و پس از شستشوی پوست از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. بهتر است مرطوب‌کنندهٔ شما صبح‌ها سبک‌تر باشد و شب‌ها از مرطوب‌کنندهٔ قوی‌تر و غنی‌تر استفاده کنید.

اغلب افراد دارای پوست حساس به دلیل وجود اگزما و التهابات پوستی به مرطوب‌کنندهٔ بدون مواد معطر و حساسیت‌زا نیاز دارند؛ به همین دلیل، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند از وازلین بدون بو استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم اگر پوست حساس و خشک دارید، حتماً وازلین بدون بوی ساج را امتحان کنید و از مزایای اثربخش و درمانی آن برخوردار شوید.

وازلین در گذشته برای درمان زخم، سوختگی و التهابات پوستی استفاده می‌شد. این خاصیت وازلین باعث شد در بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی به‌خصوص محصولات پوستی مناسب پوست حساس به‌کار رود. موارد زیر نشان می‌دهد چرا وازلین بدون بو بهترین انتخاب برای پوست حساس و خشک است:

  • متخصصان پوست به‌خصوص برای اگزما استفاده از وازلین بدون بو را توصیه می‌کنند.
  • وازلین با ایجاد سد محافظتی روی پوست از آسیب بیشتر پوست جلوگیری می‌کند.
  • وقتی وازلین روی پوست می‌زنید، لایهٔ وازلین روی پوست حساس اجازه نمی‌دهد رطوبت طبیعی پوست از بین برود.
  • چون بدون بو است، از ایجاد حساسیت پوستی جلوگیری می‌کند.

در فهرست بهترین روتین پوست حساس، وازلین بدون بو قرار دارد.

نکته: اگر پوست حساس دارید، پیش از استفاده از محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی و اضافه‌کردن آن‌ها به روتین پوست حساس خود حتماً تست پچ انجام دهید. برای تست پچ کافی است مقداری از محصول را پشت گوش یا روی ساعد خود بمالید و اجازه دهید یک شب بماند. این کار را چند روز انجام دهید. اگر واکنشی ایجاد نکرد، می‌توانید از آن محصول برای بخش‌های دیگر پوست خود نیز استفاده کنید.

2. ضدآفتاب پوست حساس را فراموش نکنید

پوست حساس نسبت به اشعهٔ ماوراءبنفش بسیار آسیب‌پذیر است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود برای جلوگیری از قرمزی و التهاب پوست حتماً از ضدآفتاب مناسب پوست حساس استفاده کنید. اگر دراثر نور خورشید دچار آفتاب‌سوختگی شدید، از وازلین بدون بو برای رفع التهاب و قرمزی استفاده کنید.

3. آرایش خود را قبل خواب پاک کنید

پاک‌کردن آرایش برای مراقبت پوست حساس از نکات ضروری است. به‌خصوص ناحیهٔ اطراف چشم را با دقت پاک کنید؛ زیرا حساس‌ترین بخش پوست صورت است. پاک‌کنندهٔ آرایشی را انتخاب کنید که مناسب پوست حساس باشد و ترکیبات آن، چربی و عطر نداشته باشد.

4. پاکسازی پوست انجام دهید

پاک‌کننده‌ای را انتخاب کنید که مخصوص پوست حساس تولید شده باشد. سرامیدها و هیالورونیک اسید فواید بسیاری دارند و برای پوست‌هایی که به‌سادگی تحریک می‌شوند، فوق‌العاده هستند. حتماً یک بار در روز با آب ولرم و شویندهٔ مناسب پوست حساس بهتر است پوست خود را بشویید. سپس مرطوب‌کننده بزنید.

5. تونر بزنید

پس از پاکسازی پوست صورت، تونر مخصوص پوست حساس بزنید. تونر شما باید بدون الکل و بو باشد و آبرسانی کند. پد پنبه‌ای را بردارید، کمی تونر روی آن بریزید و روی پوست خود بکشید. تونر شما باید pH متعادل داشته باشد، پوست را هیدراته کند و تحریک و قرمزی را کاهش دهد.

6. ماسک صورت استفاده کنید

ماسک‌های آبرسان مناسب پوست حساس برای تسکین و ترمیم پوست مناسب است. ماسکی با ترکیبات ترمیم‌کننده، آبرسان و تسکین‌دهنده انتخاب کنید. استفاده از ماسک‌های صورت حاوی جو کلوئیدی ملایم، آلوئه‌ورا و بابونه برای پوست حساس بهتر است.

نکات مهم روتین پوست حساس

روتین پوست ساده داشته باشید: روتین پوست حساس فقط از چند محصول با مواد ساده به جای مجموعه‌ای بزرگ تشکیل می‌شود؛ زیرا وقتی پوست حساس است، نسبت به محصولات و مواد جدید واکنش نشان می‌دهد.

مواد تشکیل‌دهندهٔ روتین پوست حساس خود را بشناسید: هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست به ترکیبات آن توجه کنید؛ برای مثال، الکل باعث تحریک و خشکی پوست می‌شود. مواد عطری هم تحریک پوستی و مشکلات پوستی مثل آکنه و جوش ایجاد می‌کنند.

مرطوب بمانید: مطمئن شوید پوست خود را صبح و شب مرطوب می‌کنید. پوست حساس به تغذیه و آبرسانی منظم نیاز دارد. انتخاب مرطوب‌کنندهٔ ملایم می‌تواند لکه‌های خشک آزاردهنده را بهبود دهد.

همیشه ضد آفتاب بزنید: کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید. این مرحله برای پوست ضروری است؛ زیرا از پوست در مقابل آثار منفی UV محافظت می‌کند و نمی‌گذارد پوست شما تحریک و خشک شود.

آب داغ استفاده نکنید: از دوش‌گرفتن‌های طولانی با آب داغ دوری کنید. آب داغ می‌تواند به‌خصوص در فصل سرما، پوست شما را بیشتر تحریک و خشک کند.

وازلین بدون بو؛ تسکین‌دهندهٔ پوست در روتین پوست حساس

آیا می‌توانیم از وازلین برای پوست صورت حساس استفاده کنیم؟

اگر پوستتان حساس است، می‌توانید از مقدار کمی وازلین بدون بو روی صورت خود نیز استفاده کنید. البته اگر جوش زدید، بهتر است علت ایجاد جوش را بررسی کنید. گاهی پوست دراثر کم‌آبی جوش می‌زند. دراین‌صورت، توصیه می‌کنیم روزانه آب بیشتری بنوشید، از آبرسان روی پوست بزنید. سپس کمی وازلین برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید.

یادتان باشد وازلین بدون بو برای روتین پوست خشک و حساس دهیدراته بهترین انتخاب است، اما برای پوست چرب پیشنهاد می‌کنیم ترکیبات و کرم‌های دارای چربی کمتر استفاده شود.

سخن آخر؛ روتین پوست حساس خود را به یک عادت تبدیل کنید!

ازآنجاکه پوست عضو مهم بدن است و پوست حساس اغلب تحریکات پوستی و آزاردهنده به همراه دارد، آگاهی از بهترین روتین پوست حساس اهمیت دارد. توصیه می‌کنیم رعایت روتین پوستی خود را به یک عادت تبدیل کنید. در این بخش تلاش کردیم روتین پوستی مناسب پوست حساس را فهرست کنیم تا با کمک راهنمای پیش رو از پوست خود به‌سادگی محافظت کنید و پوستی نرم، شاداب و جوان داشته باشید.