راهکارهای حفظ رطوبت پوست در فصل های مختلف سال

راهکارهای حفظ رطوبت پوست در فصل های مختلف سال

یکشنبه 8 بهمن 1402
در این مقاله راهکارهایی برای حفظ رطوبت پوست ارائه کرده‌ایم. به‌کارگیری این راهکارها به شما کمک می‌کند در عرض دو تا چهار هفته، پوست خود را به روال طبیعی برگردانید.

راهکارهای حفظ رطوبت پوست در فصل‌های مختلف سال

پوست نرم و شفاف، به چهره بی‌روح و چین­ و چروک‌دار جان می‌دهد. به­همین­دلیل رعایت و انجام کارهایی در راستای حفظ رطوبت پوست، از مهم‌ترین نکاتی­ست که هرشخص باید در برنامه روزمره خود مدنظر قرار دهد.

پوست از دو لایه تشکیل شده است. «لایه اپیدرم» که لایه بیرونی پوست است و دو نقش حیاتی دارد. اول اینکه آب بدن را حفظ می‌کند و دوم از ورود آلودگی­ و باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. اگر این لایه آسیب ببیند، ترک‌های کوچک و نامرئی روی پوست ظاهر می‌شوند. از طریق این ترک‌ها، رطوبت به راحتی خارج­ شده و عوامل خارجی مضر به راحتی وارد می‌شوند. اینجاست که پوست سفت، خشک و حساس می‌شود.

اگر معمولا پوست شما خشک و زمخت است، شاید قبل از پرداختن به درمان، بهتر باشد علت آن را پیدا کنید. وقتی علت را برطرف کردید، پوست شما به‌طور طبیعی خودش را ترمیم خواهد کرد.

از شما دعوت می‌کنم راهکارهای این مقاله را به کار گرفته تا پوستی به لطافت دوران کودکی خود داشته باشید.

چه چیزی مانع حفظ رطوبت پوست می‌شود؟

به­ عنوان موسسه‌ای که بیش از 50 سال تجربه در تولید و عرضه محصولات سلامتی و زیبایی دارد، باید بگویم که راز تمام مشکلات پوستی، از دست دادن رطوبت آن است. اگر مواردی مانند قرمزی، التهاب، خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش، زبری، سوزش و افزایش ترک را تجربه کرده‌اید، پیشنهاد می­کنیم به خواندن ادامه دهید تا نحوه رفع آنها را بیاموزید.

عدم حفظ ­رطوبت، دلایل گوناگونی دارد. یکی­ از این عوامل تغییر فصل یا آب‌وهوای محل زندگی­تان است. به همین دلیل روال مراقبت از پوست و سبک زندگی متناسب با فصل‌های مختلف، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

یکی­دیگر از علت­های رایج از دست دادن رطوبت پوست، لایه‌برداری بیش‌ازحد است. استفاده از محصولات مراقبت پوستی، مانند پاک‌کننده‌ها و تونرهایی که بر پایه الکل ساخته می‌شوند، استفاده از مواد اسیدی مراقبت از پوست و شستن پوست با آب داغ باعث می­شوند تا پوست شما رطوبت خود را از دست دهد.

قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید به ­خصوص در فصل‌های گرم، آب‌وهوای خشک و همچنین مصرف داروهایی که خشکی پوست از عوارض جانبی آنها محسوب می‌شود از دیگر دلایل عدم حفظ رطوبت پوست محسوب می­شوند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که برخی از انواع پوست‌ها به‌طور ژنتیکی مستعد سختی و خشکی هستند، همچنین پوست بعد از سن 45 سالگی آسیب‌پذیرتر می‌شود.

9 راه حفظ رطوبت پوست در فصل‌های مختلف سال

پس­از اینکه موانع حفظ رطوبت پوست را بررسی کردیم، اکنون به سراغ راهکارهایی برای حفظ رطوبت پوست خواهیم رفت. روش­های زیر به شما کمک می‌کنتد تا ضمن حفاظت از رطوبت پوست، خشکی و زمختی آن را نیزبرطرف کنید.

از پوست خود مانند پوست یک نوزاد مراقبت کنید

وقتی درگیر خشکی و زبری پوست هستید، ترجیحا از هیچ محصول شیمیایی و حساسیت‌زایی استفاده نکنید تا همه چیز به حالت عادی برگردد. پوست یک عضو حساس محسوب می‌شود، پیشنهاد می­کنیم مانند یک نوزاد از پوست خود مراقبت کنید.

لایه‌برداری را کاهش دهید

معضل خشکی پوست زمانی گسترده­تر شد که برندهای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی بیشتر از سلامت مشتریان، به سود خود فکر کردند. تبلیغات و تمرکز بر فروش بیشتر، باعث شد که امروزه محصولات لایه‌بردار به بزرگ‌ترین و رایج‌ترین موانع غیرطبیعی حفظ رطوبت پوست تبدیل شوند.

این نوع محصولات به نوبه خود کارآمد هستند اما مشکل وقتی به وجود می‌آید که به دفعات از آنها استفاده شود. استفاده متعدد از لایه‌بردارها منجر به سفت شدن، التهاب و افزایش خشکی پوست شده و رطوبت را از بین می­برد.

برای حفظ رطوبت پوست، توصیه می‌کنیم حداقل به مدت دو هفته از هیچ محصول لایه‌برداری استفاده نکنید و پس از افزایش طراوت و نرمی پوست، کم‌کم استفاده از آنها را شروع کنید.

در این استفاده مجدد، دیگر نباید هر روز از لایه‌بردارها استفاده کنید و استفاده از آنها را - بسته به نوع پوست خود - به چهار یا پنج بار در هفته کاهش دهید.

از شستن صورت با آب داغ خودداری کنید

آب­ داغ دمای پوست را افزایش می‌دهد، مویرگ‌ها را گشاد می‌کند و در­نتیجه رطوبت را خارج می‌کند. به همین دلیل _ به‌خصوص در فصل‌های سرد و در مناطق آب‌وهوایی سرد و خشک - بهتر است از آب ولرم برای شستن صورت خود استفاده کنید.

راهکارهای حفظ رطوبت پوست در فصل‌های مختلف سال

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

کرم ضد آفتاب مسئول نهایی حفاظت از پوست برابر یکی از بدترین منابع آسیب محیطی، یعنی اشعه‌های UVA و UVB خورشید است. اصلی­ترین راه حفظ رطوبت پوست در برابر آنها، استفاده از کرم ضد آفتاب است.

یک روتین مراقبت از پوست برای خود بسازید

روتین مراقبت از پوست، مجموعه اقداماتی­ برای ترمیم پوست متناسب با نوع آن از نظر خشک، چرب یا معمولی بودن است. این اقدامات از شست‌وشوی منظم گرفته تا پاکسازی و آبرسانی، شما را در داشتن پوستی شفاف و درخشان یاری می­کنند. برای مثال اگر پوست شما چرب است، می­توانید با دنبال کردن روتین مراقبت از پوست‌های چرب ، سلامت و زیبایی پوست خود را تامین نمایید.

برای اینکه بدانید کدام محصولات برای حفظ رطوبت پوست ضروری‌تر هستند، بهتر است ابتدا با یک متخصص پوست مشورت کنید.اگر هم لایه‌برداری می‌کنید، به واکنش پوست‌تان توجه کنید. اگر پوست حساس و تیره­رنگی دارید، از یک پارچه نرم و یک لایه‌بردار ملایم استفاده کنید.

به PH محصولات بهداشتی توجه کنید

PH پوست انسان معمولا حدود 4.7 است. pH محصولات پوستی از 3.7 تا 8.2 متغیر است. محققان توصیه می‌کنند از محصولاتی برای پاکسازی استفاده کنید که pH آنها بین 4.0 تا 5.0 باشد.

       حفظ pH پوست در این محدوده، به شما کمک می‌کند تا از پوست خود در برابر بیماری‌های پوستی مثل آکنه، پسوریازیس، اگزما و کهیر محافظت کنید. هرچند خیلی از محصولات، عددpHروی بسته‌بندی نمی‌نویسند.

روغن‌های گیاهی را امتحان کنید

روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن بادام، روغن آرگان، روغن آفتاب‌گردان و روغن سویا به ترمیم پوست کمک نموده و باعث حفظ رطوبت پوست می‌شوند. این روغن‌ها دارای اثرات ضدباکتری، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی نیز هستند.

کافی است مقداری از روغن را روی کف دست خود ریخته و به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید تا جذب شود. همچنین می‌توانید از کرم‌ها و لوسیون‌هایی استفاده کنید که حاوی یک یا چند مورد از این دانه‌های گیاهی هستند.

در انتخاب مرطوب‌کننده دقت کنید

چرب و سنگین بودن یک مرطوب‌کننده لزوماً به معنای باکیفیت‌ بودن آن نیست. همه­ چیز به مواد تشکیل‌دهنده آن برمی‌گردد. ما مرطوب‌کننده‌هایی را توصیه می‌کنیم که در آنها از دانه‌های طبیعی مثل روغن دانه‌های آفتاب‌گردان، سویا، جوجوبا یا بادام شیرین است.

یکی از روغن­ های کمتر شناخته ­شده برای حفظ سلامتی و زیبایی پوست که در بالا به آن اشاره کردیم، روغن جوجوبا است. خواص روغن جوجوبا برای پوست، باعث حفظ شادابی، زیبایی و رفع مشکلات مختلف پوستی می­شود.

از دیگر مرطوب­ کننده ها می­توان به مواد شیمیایی مثل نیاسینامید، سرامید، فسفولیپید، اسکوالان، ویتامین E و فیتواسترول اشاره کرد. این مواد از لایه اپیدرم محافظت می‌کنند. ترکیب متناسبی از آب و روغن در این مرطوب‌کننده‌ها، از سنگینی بیش‌ازحد و از انسداد منافذ پوست توسط آنها جلوگیری می‌کند.

از سرم‌های آبرسان استفاده کنید

یکی از راه‌های آبرسانی عمیق پوست، استفاده از سرم‌ها است. سرم‌ها شبیه تونرها عمل­ می­کنند، با این تفاوت که بافتی ژل‌مانند و لغزنده دارند. سرم‌ها هم از ترکیب فسفولیپید، روغن‌های مرطوب‌کننده و نیاسینامید تشکیل شده‌اند و تقویتکننده‌ای قوی برای پوست محسوب می‌شوند.

کافی است پس از پاک کردن پوست با یک دستمال نم‌دار، یک پارچه را به مقداری سرم آبرسان آغشته نموده و آرام روی صورت‌تان بکشید. همچنین می‌توانید به اندازه یک چهارم کف دست روی پوست خود بریزید و با نوک انگشتان دست ماساژ دهید.

توصیه می‌کنیم این روش را دو بار در روز به مدت دو هفته انجام دهید. این کار خشکی و زمختی پوست شما را به کلی برطرف می‌کند. این کار می‌تواند به خصوص در فصول سرد سال و در آب‌وهوای سرد و خشک به مدت طولانی پوست شما را شاداب و نرم نگه دارد.

بهبود پوست آسیب‌دیده چقدر طول می‌کشد؟

اگر عوامل آسیبرسان را حذف کنید و از محصولات استاندارد استفاده کنید، در عرض دو تا چهار هفته پوست می‌تواند به روال طبیعی خود برگردد و شرایط مساعدی برای حفظ رطوبت پوست ایجاد شود.

پوست موجود زنده‌ای است که همواره در تلاش است تا با عوامل مزاحم مقابله کند. به همین دلیل هم هست که پیشنهاد می‌کنیم روش استفاده و تعامل با آن را یاد بگیرید.

مجبور نیستید که از خشکی، سفتی و زمختی پوست رنج ببرید، اگر بدانید پوست شما چه نیازهایی دارد و از محصولات مناسب برای لطافت و نرمی آن استفاده کنید.

امیدوارم این پست برای شما مفید بوده باشد و به شما کمک کرده باشد تا پوستی نرم‌تر، شفاف‌تر و لطیف‌تر بسازید.