راهنمای کامل مراقبت از پوست بعد از شیو

راهنمای کامل مراقبت از پوست بعد از شیو

یکشنبه 8 بهمن 1402
مراقبت از پوست بعد از شیو با روش‌های آسان در این مقاله می¬تواند از التهاب، سوختگی، خارش و ایجاد جوش جلوگیری کند.

راهنمای کامل مراقبت از پوست بعد از شیو

مراقبت پوست بعد از شیو در حفظ سلامت پوست اهمیت دارد. اگر بعد اصلاح مراقب پوست خود نباشیم، ممکن است پوست دچار خارش، زخم، قرمزی و جوش شود. در این مقاله، روش‌های مراقبت از پوست بعد از اصلاح را بررسی می‌کنیم و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که بعد از شیو چه کنیم جوش نزنیم؟

1. شستشوی ناحیۀ شیو شده با آب سرد

اولین مرحله برای مراقبت پوست بعد از اصلاح، شستن آن با آب سرد است. پوست را پیش از اصلاح بهتر است برای بازشدن منافذ پوست با آب گرم بشوییم، اما بعد از شیو کردن برای بسته­شدن منافذ و کاهش التهاب پوست بهتر است نواحی شیوشده را با آب سرد بشویید. این کار از ایجاد جوش بعد از اصلاح نیز جلوگیری می­کند. شستن پوست با آب سرد از مؤثرترین روش­ها برای حفظ شادابی و جوانی پوست است.

2. مراقبت پوست بعد از اصلاح با آبرسانی پوست

وقتی پوست را شیو می­کنیم، پوست خشک و ملتهب می‌شود. خشکی پوست بعد از اصلاح، علاوه بر ایجاد جوش و آکنه با خارش و قرمزی همراه است؛ به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای مراقبت از پوست بعد از شیو بهتر است انجام دهید، حفظ رطوبت پوست است.

فقط کافی است از یک مرطوب­کنندۀ التیام­بخش کمک بگیرید و نواحی شیوشده را مرطوب کنید. کرم­هایی با بافت ژل­مانند مثل وازلین برای پس از اصلاح انتخابی مناسب است. ازآنجاکه پوست بعد از اصلاح حساس و ملتهب است، توصیه می­شود از وازلین بدون بو برای حفظ رطوبت پوست استفاده شود. وازلین یک مادۀ مؤثر برای مراقبت پوست بعد اصلاح و التیام‌بخش پوست است.

استفاده از وازلین برای التیام و مراقبت از پوست بعد شیو

3. استفاده­نکردن از محصولات حاوی الکل

شاید برایتان پیش آمده باشد که بعد اصلاح از مرطوب­کننده استفاده کرده‌اید، اما با سوزش و گاهی سوختگی پوست مواجه شده‌اید و وقتی به ترکیبات نوشته­شده روی کرم نگاه کردید، متوجه شدید محصول مراقبت از پوست شما الکل داشته است! متأسفانه اغلب لوسیون­ها و کرم­ها حاوی مقادیری از الکل هستند.

 ادکلن یکی از محصولات رایج است که بعد از اصلاح استفاده می­شود، اما حاوی الکل است! یادتان باشد الکل می­تواند پوستتان را تا ساعت­ها قرمز و ملتهب نگه دارد؛ به همین خاطر تأکید می­کنیم از وازلین بدون بو استفاده کنید.

4. مراقبت پوست بعد از شیو در مقابل اشعۀ آفتاب

اشعۀ آفتاب دشمن پوست شماست! پوست در اثر شیو حساس می­شود؛ درنتیجه، در مقابل نور آفتاب آسیب­پذیرتر است. توصیه می­کنیم در برنامۀ روتین مراقبتی پوست خود بعد از اصلاح حتماً کرم ضدآفتاب را قرار دهید و تا جایی که می­توانید پس از اصلاح، در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

بهتر است ضدآفتاب شما با SPF50 باشد. همچنین، ضدآفتاب­ فلوییدی به دلیل جذب آسان­تر می‌تواند بهترین گزینه برای مراقبت پوست بعد اصلاح در برابر اشعۀ مضر آفتاب محسوب شود.

5. تعویض تیغ اصلاح

اغلب افراد وقتی تیغ اصلاح را عوض می­کنند که تیغ دیگر شیو نمی­کند! باوجوداین، توصیه می‌کنیم در فواصل کوتاه تیغ اصلاح خود را عوض کنید. نگهداری تیغ اصلاح در فضای مرطوب حمام باعث می­شود، تیغ زنگ بزند و محل تجمع باکتری­ها باشد. حتی اگر تیغ شما باکیفیت است، توصیه می­کنیم برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید. استفاده از تیغ آلوده می‌تواند باعث التاب و عفونت پوست شود.

بعد از شیو چه کنیم جوش نزنیم؟

بسیاری از افراد پس از اصلاح یا شیو جوش می­زنند. اگر شما هم از دست جوش­های پس از اصلاح خسته شده­اید، توصیه می­کنیم به موارد زیر توجه کنید:

  • برای جلوگیری و درمان جوش بهتر است تا 48 ساعت از مواد آرایشی روی پوست استفاده نکنید.
  • پوست نباید تا 24 ساعت بعد از اصلاح لمس شود.
  • بعد از شیو، پوست را با آب گرم شستشو ندهید.
  • پس از اصلاح یا شیو، روی پوست خود کمپرس سرد قرار دهید.
  • اگر پوست جوش داشت، از گلاب برای رفع التهاب پوست بعد اصلاح استفاده کنید.
  • در صورت نبود جوش با کمک وازلین، قرمزی و التهاب پوست را رفع کنید.
  • پس از اصلاح و شیو بخاردرمانی نکنید.
  • آقایان برای اصلاح صورت بهتر است از خمیر اصلاح استفاده کنند.

علت التهاب و جوش زدن بعد از شیو چیست؟

پوست شما ممکن است پس از اصلاح به دلایل گوناگون دچار التهاب و جوش شود. موارد زیر از رایج­ترین علت‌های ایجاد جوش و التهاب در پوست بعد از شیو کردن است:

  • اصلاح پوست بدون استفاده از روان­کننده­هایی مثل صابون یا کرم اصلاح
  • اصلاح مو خلاف جهت موهایتان
  • تراشیدن یک بخش از پوست به دفعات زیاد
  • استفاده از محصولاتی که باعث تحریک پوست شما می‌شوند.
  • اصلاح خیلی سریع

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

در اغلب موارد، با روش‌های خانگی مراقبت از پوست بعد اصلاح و شیو می­توانید از سوختگی یا التهاب در اثر استفادۀ تیغ جلوگیری کنید. جوش و التهاب بعد اصلاح ممکن است کمی طول بکشد تا رفع شود، اما تا زمان برطرف‌شدن کامل التهاب نباید دوباره شیو کنید.

تعویض زودهنگام تیغ برای مراقبت از پوست بعد از اصلاح و جلوگیری از ایجاد جوش

اگر ناحیۀ آسیب‌دیده به‌نظر می‌رسد عفونی شده است یا بهبود پیدا نمی­کند با پزشک خود مشورت کنید. برخی از جوش­های پس از اصلاح به­دلیل بازگشت مو به داخل پوست است. دراین­صورت نیز اگر مو خارج نشد و عفونت داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر مشاهده می‌کنید بثورات پوستی به‌علت واکنش آلرژیک است، توصیه می‌کنیم روش دیگری را برای از بین بردن موهای زائد به­جای تیغ استفاده کنید؛ مثلاً لیزر کنید.

مهم این است به یاد داشته باشید تیغ ابزاری است که نمی‌توان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد و باید تعویض شود. تیغ زنگ‌زده یا بارها مصرف‌شده می‌تواند باعث جوش و عفونت پوستی شود.

سخن آخر؛ آبرسانی پوست را فراموش نکنید!

مراقبت از پوست بعد از شیو را می­توانید با کمک راهنمای پیش رو به­راحتی انجام دهید تا پوستی سالم و جوان داشته باشید. استفاده از مرطوب­کننده­ها و کرم­های التیا‌م‌­بخش مثل وازلین را بعد اصلاح فراموش نکنید. وازلین با خواص درمانی می­تواند رطوبت پوست را حفظ کند و اجازه ندهد پوست در اثر خشکی و قرمزی دچار خارش و سوزش شود تا پوستی به‌نرمی ابریشم داشته باشید.