بهترین روتین مراقبت از پوست خشک

بهترین روتین مراقبت از پوست خشک

یکشنبه 8 بهمن 1402
داشتن یک روتین مراقبت از پوست خشک می‌تواند از انواع عفونت‌ها و حساسیت‌های پوستی مثل لکه، خارش، ترک، سوزش و کشیدگی پوستی جلوگیری کند.

بهترین روتین مراقبت از پوست خشک چیست؟

بسیاری از مردم به صورت طبیعی پوست خشک دارند که با پوسته شدن، خارش، ترک خوردن و... خودش را نشان می‌دهد اما برای بسیاری با پوست چرب و معمولی هم بارها پیش آمده که در اثر اتفاقات مختلف پوست‌شان خشک شده باشد. هر قسمتی از پوست بدن می‌تواند خشک شود اما عموماً دست‌ها، بازوها، صورت و پاها درگیرند.

یکی از دلایل خشک شدن پوست، شست‌وشوی مداوم و استفاده مستمر از ضدعفونی‌کننده‌ها است. پوست در حالت طبیعی خود نیاز به آب و روغن‌های طبیعی دارد تا بتواند نرم و لطیف مانده و دچار کشیدگی نشود.

علاوه بر پوست‌هایی که به‌صورت طبیعی خشک‌اند، پوست‌هایی که دچار خشکی شده‌اند، هم به روتین مراقبت از پوست خشک نیاز دارند. در غیر این صورت با علائم زیر واکنش آلرژیک نشان می‌دهند:

ایجاد لکه‌های خارش‌آور بر پوست

پوسته‌شدن و ترک پوستی

سوزش همراه با قرمزی پوست

کشیدگی، چروکیدگی و شل شدن پوست

در بعضی موارد امکان خشک شدن پوست بالاتر هم می‌رود؛ بنابراین اگر بیش از 40 سال دارید (پوست بعد از 40 سالگی چربی کمتری تولید می‌کند)، پوست خیلی سفید، سبزه یا تیره دارید، مدام با آب سروکار دارید و دست‌هایتان را پیوسته می‌شویید، در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید و یا سیگار می‌کشید، نیاز به پیشگیری از خشک شدن پوست دارید.

راه‌های ساده داشتن روتین روزانه پوست خشک

دلایل خشک شدن پوست چیست؟

عوامل زیادی بر خشکی پوست تأثیر دارند که می‌توانند بر اساس سبک زندگی یا عادت‌های اشتباه روزانه متغیر باشند. در ادامه هر یک از راه‌های محتمل برای خشکی و آسیب به پوست را بررسی می‌کنیم.

عادت‌های اشتباه روزانه

استفاده از محصولاتی که با تایپ پوستی سازگاری ندارند و یا بافت خشنی دارند،

استفاده از دوش‌های طولانی با آب داغ،

زندگی در آب‌وهوای سردسیر بدون استفاده از مرطوب‌کننده،

استفاده از وسایل گرمایشی که هوا را خشک می‌کنند مثل اجاق‌های هیزمی و...

سبک زندگی اشتباه

برای رسیدن به یک روتین روزانه پوست خشک، می‌بایست سبک زندگی روزانه خود را تغییر بدهیم.

  • نوشیدن بیش از 8 لیوان آب آشامیدنی در روز. اگر میزان سوزاندن آب بدن بیشتر از میزان دریافتی آن باشد، می‌تواند بر خشکی پوست و خصوصاً خشکی پوست صورت تأثیر مستقیم بگذارد.
  • بی‌توجهی به حساسیت‌های پوستی و اگزما هم می‌توانند به خشکی پوست و ایجاد بیماری‌های پوستی جدی و فراگیر تبدیل شوند.
  • رعایت نکردن برنامه غذایی متنوع یکی دیگر از راه‌های خشک شدن پوست است که با دریافت نکردن مواد موردنیاز بدن به‌نوعی سوءتغذیه و بروز خشکی و حساسیت پوستی تبدیل می‌شود.
  • بی‌توجهی به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری‌های کلیوی و حتی اچ‌آی‌وی هم مستقیماً بر آب موجود در زیر بافت پوست تأثیر می‌گذارند.
  • رعایت نکردن تداخل دارویی مانند انواع داروهای ادرارآور، ملین‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، آنتی‌اسیدها، داروهای تنظیم فشارخون و... که بر تعادل مایعات بدن تأثیر می‌گذارند.

برای مراقبت از پوست خشک چه کنیم؟

بهترین راه برای مراقبت از پوست خشک، پیشگیری از بروز خشکی غیرعادی است. جایگزین کردن آب گرم به‌جای آب داغ، استفاده از محصولات مراقبتی و پاک‌کننده‌های طبیعی و بدون عطر پوست، استفاده مداوم از مرطوب‌کننده، نوشیدن مقدار مناسب آب روزانه و... می‌توانند در بهبود خشکی پوست تأثیر زیادی داشته باشد.

بهترین روتین مراقبت از پوست خشک با چند نکته ساده

ویژگی‌ بهترین محصولات روتین پوست خشک چیست؟

پماد و کرم‌های خشکی پوست، بافت چرب‌تری نسبت به انواع لوسیون‌های پوست خشک دارند به همین دلیل بهتر است از پماد و کرم‌هایی استفاده کنید که ترکیبات طبیعی مانند گلیسیرین، انواع روغن‌های طبیعی، روغن‌های معدنی، شی‌ باتر و... دارند.

یکی از بهترین محصولات تأمین پوست خشک، استفاده از وازلین است. وازلین بافتی طبیعی و چرب دارد که برای درمان سریع و ارزان بسیاری از پوست‌های خشک و معمولی مناسب است. استفاده از وازلین‌های استریل و بهداشتی با عصاره‌های طبیعی آلوئه ورا، کره کاکائو، درخت چای، کالندولا، ویتامینه و... می‌تواند روند بهبود را سریع‌تر کند.

روتین روزانه مراقبت از پوست خشک

بسیاری از کسانی که پوست خشک دارند، به‌اشتباه لایه‌برداری انجام نمی‌دهند. فرقی نمی‌کند چه تایپ پوستی داشته باشید، لایه‌برداری به تمام پوست‌ها کمک می‌کند و ضامن سلامت و درخشندگی آن‌هاست. تنها کافی است اصول مراقبت از پوست خشک را بدانید.

لایه‌برداری

ساده‌ترین شیوۀ لایه‌برداری، شستشوی صورت با لیف‌های نرم و سیلیکونی است. بهتر است صورت را به شکل دایره‌وار با لیف‌های سیلیکونی و نرم همراه با شوینده‌های سبک بشویید تا یک لایه از پوست‌های مردۀ صورت برداشته شود. دقت کنید تا پوست ملتهب و قرمز نشود. استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان را فراموش نکنید.

علاوه بر این می‌توانید مراجعه به کلینیک‌های مراقبت پوستی را به روتین پوست خشک خود اضافه کنید. استفاده از خدمات متخصصین پوستی تأثیر ویژه‌ای بر سلامت پوستی شما خواهد داشت.

استفاده از وازلین

پوست خشک چربی و رطوبت موردنیاز خود را یا از دست داده و یا نمی‌تواند به‌صورت طبیعی تأمین کند. به همین دلیل به محصولی برای تأمین رطوبت و چربی‌های پوستی نیاز دارد. بافت چرب وازلین می‌تواند تا چندین برابر بیشتر از سایر محصولات مراقبتی روی پوست بماند و مواد موردنیاز آن را تأمین کند.

استفاده از وازلین به‌عنوان بهترین محصولات روتین پوست خشک

 استفاده از ماسک‌های خانگی

ماسک‌های خانگی و طبیعی مانند آلوئه ورا، انواع روغن‌های طبیعی مثل کالندولا و کاکائو و... هم می‌توانند در بهبود خشکی پوست مؤثر باشند. بهتر است پیش از استفاده از محصولات طبیعی و خصوصاً آلوئه ورای طبیعی، مقداری از آن را روی بخشی از پوست تمیز خود امتحان کنید.

اگر به آلوئه ورا و روغن‌های طبیعی حساسیت دارید، می‌توانید از وازلین‌های ویتامینه، وازلین آلوئه ورا، وازلین کالندولا و کره کاکائو نیز استفاده کنید تا علاوه بر جذب چربی وازلین از ویتامینه‌های طبیعی این وازلین‌ها هم بهره‌مند شوید.

نکات تکمیلی دربارۀ مراقبت از پوست خشک

بالاتر از بهترین روتین مراقبت از پوست خشک گفتیم که رعایت نکردن آن‌ها می‌تواند باعث مشکلات جدی مثل انواع عفونت‌ها و یا تغییرات دائمی در پوست شود. وقتی پوست خشک ترک می‌خورد، میکروارگانیسم‌های مضر مثل ویروس‌ها و باکتری‌های خارجی وارد بدن شده و باعث بروز عفونت می‌شوند.

تغییراتی که از پوست خشک می‌آیند، می‌توانند باعث تغییرات دائمی مثل ضخیم‌تر شدن پوست در بعضی مناطق پوستی، خارش‌های طولانی و حتی دائمی و تغییر رنگ به تیره شوند.

بهتر است از پاک‌کننده‌های ملایم و بدون کف برای پاک کردن آرایش و آلودگی‌های پوستی استفاده کنید.

اگر نکات بالا کمکی به درمان خشکی پوست‌تان نکرد، حتماً به پزشک پوست مراجعه کنید. بعضی از حساسیت‌ها و آسیبهای پوستی به‌سختی درمان شده و تا مدت‌ها تأثیرشان را روی پوست می‌گذارند.