راه های درمان میخچه

راه های درمان میخچه

یکشنبه 8 بهمن 1402
راه‌های زیادی برای درمان خانگی میخچه وجود دارد اما از آن جایی که میخچه ضایعه‌ای حساس و دردناک است، توصیه می‌شود درمان میخچه با وازلین را امتحان کنید که بسیار کم‌درد و ساده است

راه‌های درمان میخچه

میخچه پا نوعی لایۀ ضخیم و سفت‌شدۀ پوستی است که بیشتر میان نوک انگشتان پا، کف و کناره‌های پا ایجاد می‌شود. این ضایعات پوستی معمولاً کوچک و دایره‌ای‌ شکل هستند و مرکزی سفت و مشخص دارند. عمده‌ترین دلیل ایجاد میخچه اصطکاک و فشار زیاده‌ازحد به آن نقطه است.

درواقع پوست یک لایۀ محافظتی اضافه ایجاد می‌کند. میخچه‌ها به لمس حساس بوده و حتی با کفش پوشیدن و راه رفتن هم تولید درد می‌کنند. درمان میخچه بسیار مهم است و اگر جدی گرفته نشود، می‌تواند به جراحی سرپایی هم بکشد. به همین دلیل در ادامه به درمان میخچه با وازلین و سایر درمان‌های خانگی خواهیم پرداخت.

چه عواملی باعث به وجود آمدن میخچه می‌شود؟

پیش از آن که به راه‌های درمان میخچه پا در منزل بپردازیم باید با عوامل و عوارض میخچه آشنا شده و دست‌کم با راه‌های پیشگیری از آن آشنا شویم. قبل‌تر هم گفتیم که مهم‌ترین عامل بروز میخچه اصطکاک و فشار است و به همین دلیل هم بیشتر عوامل زیر را می‌توان باعث بروز میخچه پا دانست:

  • پوشیدن کفش‌های تنگ و یا کفش‌های با پاشنۀ نامناسب
  • پوشیدن کفش گشادی که حین قدم زدن در پا لق می‌زند
  • عدم استفاده از جوراب و یا پوشیدن جوراب نامناسب
  • استفاده از صندل به مدت طولانی
  • بی‌توجهی به قوس کف پا
  • افزایش وزن در کوتاه‌مدت مثلاً در حاملگی
  • دوییدن زیاد و مداوم
  • سرپا ایستادن به مدت طولانی
  • پابرهنه بودن روی سطح سفت مثل کف‌پوش و یا سطوح دیگر بدون فرش

راه‌های زیادی برای درمان هست اما درمان میخچه با وازلین یکی از کم‌دردترین و سریع‌ترین شیوه‌های درمانی است.‌

عوارض میخچه پا چیست؟

شایع‌ترین مشکلات میخچه پا را می‌توان

  • احساس درد و ناراحتی زیاد در موضع میخچه
  • بروز مشکلات و ناهنجاری‌های استخوانی

و... دانست که با درد زیادی که دارد باعث می‌شود فرد دچار میخچه ناچار به لنگیدن شود.

درمان خانگی میخچه پا

اگر میخچه را به محض بروز جدی گرفته و به دنبال راهی برای درمانش باشید، با راه‌های ساده و خانگی هم قابل درمان است اما اگر درمان آن را به تعویق بیندازید باعث بروز مشکلات جدی می‌شود و درمان آن بسیار سخت و یا حتی غیرقابل درمان می‌شود. حتی در بعضی از موارد ریشه آن مانده و پس از مدتی دوباره میخچه می‌زند.

درمان میخچه با وازلین

متاسفانه میخچه ضایعۀ بسیار دردناکی است و التهاب زیادی هم دارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های درمان میخچه این است که باید این ضایعۀ سرسخت را با ملایمت و به‌آرامی درمان کرد تا کم‌ترین درد را به همراه داشته باشد. خوشبختانه درمان میخچه با وازلین یکی از کم‌دردترین و موثرترین راه‌های درمانی است.

وازلین صرف‌نظر از خواص بی‌شماری که دارد، خاصیت آرامبخشی و ضدالتهابی هم دارد و مصرف آن برای بهبود میخچه کمک زیادی به تسکین این التهاب می‌کند. تنها کافی است مقداری از وازلین را روی محل میخچه بمالید و روی آن مقداری نایلون بکشید و با پوشیدن یک جوراب پا را گرم نگه دارید.

به‌مرور و با تکرار کردن این کار، میخچه نرم و کم‌کم از بین می‌رود. روش‌های دیگری هم برای درمان میخچه وجود دارند که در ادامه هرکدام را توضیح خواهیم داد اما روش وازلین بسیار ساده‌تر از بقیه بوده، درد کمتری دارد و آنطور که تجربه نشان می‌دهد با مرطوب کردن پا، احتمال بازگشت میخچه را پایین‌‌تر می‌آورد.

درمان میخچه با محلول نمک

در این روش درمان میخچه پا می‌توانید پاها را در تشت یا وان آب گرم گذاشته و مقداری نمک به آب اضافه کنید. سعی کنید دست‌کم نیم‌ ساعت پاها را به همین شکل در محلول آب و نمک قرار دهید و سپس آن را با حوله‌ای تمیز خشک کرده و با کرم مرطوب‌کننده و یا روغن گیاهی ماساژ دهید.

می‌توانید این روند را تا جایی ادامه دهید که میخچه نرم شده و دیگر دردناک نشود. برای این کار گاهی لازم است چندروزی از محلول آب و نمک استفاده کنید. بعد از این که میخچه نرم شد، می‌توانید آن را به‌آرامی و با ماساژ دادن به کمک سنگ‌پا از بین ببرید.

هریک از این مراحل ممکن است به چندین بار تلاش نیاز داشته باشد و چند هفته‌ای طول بکشد. بهتر است کمی صبور باشید و هر روز این روند را انجام دهید. نهایتاً و ظرف چند هفته میخچه درمان خواهد شد.

درمان میخچه پا روغن کرچک

 در روش روغن کرچک نیز مثل باید مثل روش محلول نمک پا را خیسانده و سپس با حوله خشک کنید. سپس می‌توانید به محل میخچه روغن کرچک بمالید و سپس با پد مخصوص میخچه پا روی آن را بپوشانید. این پدها را که می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید باعث کاهش فشار و اصطکاک بر روی میخچه می‌شوند.

پس از درمان میخچه با وازلین می‌توان پاها را با سنگ‌پا ماساژ داد.

سایر روش‌های درمانی

  • چای بابونه: قرار دادن پاها در چای بابونه با روش محلول نمک
  • پیاز: قراردادن مقداری پیاز خام بر روی میخچه برای تمام شب
  • جوش شیرین: قرار دادن خمیر جوش شیرین و آب بر روی میخچه به مدت 10 تا 15 دقیقه
  • لیمو: قرار دادن یک ورق لیمو ترش بر روی میخچه برای تمام شب
  • سیر: قرار دادن یک حبه سیر بر روی میخچه برای تمام شب
چطور از ابتلا به میخچه پیشگیری کنیم؟

در ادامه به‌طور کامل و مفصل از عوارض ابتلا به میخچه خواهیم گفت که درمانی بسیار طولانی داشته و در بعضی موارد حتی به‌طور کامل درمان نخواهد شد و یا درمان شده و خیلی سریع دوباره برمی‌گردد. به همین دلیل بسیار مهم است راه‌های پیشگیری از میخچه را دانسته و رعایت‌شان کرد:

  • کفش‌های سایز پا و نرم بپوشید. اگر کفش‌تان بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر است از پوشیدن آن خودداری کنید.
  • سعی کنید از کفش‌هایی استفاده کنید که در تولید آن‌ها از کفی طبی استفاده شده و یا دست‌کم یک کفی طبی در کف کفش خود قرار دهید.
  • سعی کنید ناخن‌های پایتان را همیشه کوتاه نگه دارید.
نکاتی برای مراقبت بهتر از میخچه پا

سعی کنید هرگز با اجسام سخت و نوک تیز مثل تیغ و ناخن‌گیر میخچه را درنیاورید. این کار نه‌ تنها فایده‌ای ندارد که باعث عود کردن میخچه و دردناک‌تر شدن آن می‌شود.

تا جای ممکن تحرک و حتی راه رفتن‌تان را کمتر کنید. استراحت تأثیر زیادی بر درمان میخچه می‌گذارد.

اگر درمان میخچه با وازلین کمکی به بهبود نکرد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

در اغلب شیوه‌های بالا خصوصاً درمان میخچه با وازلین، برای درمان کافی است. اما اگر فایده‌ای نکرد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد پزشک برای میخچه‌های مقاوم و ریشه‌ای، راهحل جراحی را پیشنهاد می‌دهد. اما حتی با جراحی کردن هم تضمینی نیست که میخچه برنگردد.

پس بهترین کار این است که به‌خوبی از پاهایتان مراقبت کنید. پوشیدن کفش سایز پا، جوراب نرم، استفاده از کفی طبی کفش، استفاده از مرطوب‌کننده پا و یا خیلی ساده و سنتی هرازگاهی استفاده از سنگ‌پا ضامن سلامت پا از میخچه هستند. فراموش نکنید که پاها قلب دوم ما هستند و مراقبت از آن‌ها بسیار مهم است.