مراقبت از لب؛ تمام راه ها و روتین های لب را بیاموزید!

مراقبت از لب؛ تمام راه ها و روتین های لب را بیاموزید!

یکشنبه 15 بهمن 1402
روش‌های مراقبت از لب و روتین مراقبت از لب را در چند گام ساده و کاربردی در این مقاله آموزش می‌دهیم.

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا لب‌هایتان ترک می‌خورد و چطور باید از لب‌ها مراقبت کنید؟ لب‌ها اغلب در هوای سرد چروکیده و ترک‌خورده می‌شوند. گرمای بسیار زیاد هم می‌تواند باعث ترک لب‌ها شود. خوشبختانه با رعایت روتین مراقبت از لب و چند نکتهٔ ساده می‌توانید لب‌هایی نرم و لطیف داشته باشید.

در این مقاله، بهترین روتین مراقبت از لب براساس گفتهٔ متخصصان پوست را در اختیارتان قرار می‌دهیم. این نکته‌های مراقبت از لب کمک می‌کند در هر فصلی، لب‌هایتان شکل خود را حفظ کند و شاداب و سالم باشد.

چگونه از لب‌های خود مراقبت کنیم؟

لب برخلاف پوست بخش‌های دیگر بدن، غدد چربی ندارد. نینا دسایی، MD، متخصص پوست و دارای گواهی هیئت‌مدیره در کالیفرنیا توضیح می‌دهد: «اگرچه ممکن است به‌طور غریزی لب‌هایتان را لیس بزنید تا آن‌ها را مرطوب کنید، انجام‌دادن این کار باعث خشکی بیشتر لب‌ها می‌شود.

همچنین، لیسیدن لب‌ها می‌تواند روی لب‌ها مخمر ایجاد کند و لب‌ها دچار التهاب دردناک و زاویه‌ای به نام (cheilitis) شوند. کلید سلامت لب‌ها استفاده از مرطوب‌کننده است!  اگر لب‌هایی بسیار خشک دارید، توصیه می‌شود 1 یا 2 بار در هفته لب‌هایتان را لایه‌برداری کنید و وازلین بزنید.

سوزان فریدلر، پزشک و متخصص پوست در نیویورک، می‌گوید: «اگر لب‌هایتان سالم است، به لایه‌برداری نیازی نیست. باوجوداین، اگر لب‌هایتان پوسته‌پوسته و خشک است، می‌توانید با لایه‌برداری ملایم قسمت‌های زبر را نرم کنید؛ به‌طوری‌که لوازم آرایش لب به‌خوبی و یکنواخت روی لب‌هایتان قرار گیرد.

مراقبت از لب با استفاده از وازلین

آموزش گام به گام و روش‌های مراقبت از لب

روتین مراقبت از لب شامل 2 بخش اصلی می‌شود: لایه‌برداری، آبرسانی. فقط زمانی به لایه‌برداری نیاز دارید که لب‌هایتان مستعد خشکی و ترک‌خوردن باشد.

هیدراته  کنید

فریدلر می‌گوید: «وقتی روی لب‌هایتان احساس خشکی کردید، زمان استفاده از بالم لب است.» بهتر است بالم لبی را انتخاب کنید که در ترکیبات آن، وازلین وجود دارد. وازلین از بهترین مرطوب‌کننده‌های پوست با خواص ضدالتهابی و نرم‌کنندگی است. لب‌های خشک گاهی ملتهب و ترک‌خورده است.

ازآنجاکه وازلین برای درمان زخم هم استفاده می‌شود، بالم لب حاوی وازلین به‌سرعت می‌تواند بافت لب را ترمیم کند و لب‌ها را هیدراته و نرم نگه دارد. هر زمان احساس خشکی روی لب داشتید، بالم لب بزنید.

لایه‌برداری برای مراقبت از لب

دسایی می‌گوید: «لایه‌برداری لب‌ها باعث از بین رفتن پوسته و پوست‌های خشک لب می‌شود و لطافت، درخشانی و نرمی را به لب‌ها بازمی‌گرداند. او توصیه می‌کند 1 یا 2 بار لایه‌برداری لب را در هفته در روتین مراقبت لب شبانهٔ خود قرار دهید. برای لایه‌برداری لب‌ها می‌توانید راهنمای زیر را انجام دهید:

  • کمی اسکراب را با انگشت روی لب‌هایتان بزنید.
  • 30 ثانیه با انگشت و حرکت دایره‌ای اسکراب را روی لب بمالید.
  • اجازه دهید 10 دقیقه اسکراب روی لب‌هایتان بماند.
  • با آب گرم بشویید.
  • لب‌هایتان را با حوله خشک کنید.
  • کمی وازلین یا بالم لب به لب‌هایتان بزنید.

دسایی اضافه می‌کند: «برای مراقبت از لب‌هایتان، هیدراته بمانید و لب‌هایتان را گاز نگیرید.» در لایه‌برداری نباید زیاده‌روی کرد؛ زیرا پوست محافظ لب ممکن است خاصیت حفظ رطوبت لب را از دست بدهد.

پاک‌کردن آرایش لب

پیش از خواب، برای مراقبت از لب‌ها آرایش لب‌هایتان را پاک کنید. حتی اگر آرایشی ندارید، با یک پد آرایشی و تونر آبرسان می‌توانید لب‌هایتان را پاک کنید. سپس بالم لب بزنید تا لب‌هایتان نرم و لطیف باشد. ترکیبات آرایشی ممکن است به بافت پوست لب آسیب بزند.

نوشیدن آب

یکی از دلایل اصلی خشکی و ترک‌خوردن لب‌ها، کم‌آبی بدن است. برای مراقبت از لب‌ها توصیه می‌کنیم نوشیدن آب را در روتین مراقبت از پوست لب خود قرار دهید. نوشیدن آب باعث شفاف‌شدن و هیدارته‌ماندن پوست لب می‌شود. بهتر است خانم‌ها در روز 2.7 لیتر و آقایان 3.7 لیتر آب بنوشند.

پرهیز از خوردن غذاهای شور

مصرف خوراکی‌های حاوی نمک مثل چیپس و پاپ‌کورن باعث می‌شود لب‌هایتان ترک بخورد؛ بنابراین، بهتر است از خوردن غذاهای فراوری‌شده و شور برای حفظ شادابی پوست لب و مراقبت از لب‌هایتان دوری کنید. در حقیقت نمک باعث کم‌آبی بدن می‌شود؛ در نتیجه، لب‌ها ترک می‌خورند.

روتین مراقبت از لب برای آقایان

جنسیت شما مهم نیست، وقتی لب دارید؛ یعنی باید روتین مراقبت از لب داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم نکات مراقبت از لب در این مطلب را رعایت کنید تا لب‌هایتان خشک و ترک‌خورده نباشد. پمادهایی مثل وازلین یا بالم لب حاوی وازلین می‌تواند لب‌هایتان را تازه، زیبا و لطیف نگه دارد.

پماد برای خشکی لب

به گفتهٔ دسایی، پمادها برای مرطوب نگه‌داشتن لب مؤثرتر هستند. یکی از بهترین پمادها برای مراقبت لب، وازلین است؛ به‌خصوص اگر لب‌هایی بسیار خشک دارید، بهتر است از وازلین استفاده کنید. همچنین، آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که اگر لب‌هایتان ترک‌خورده است، از ترکیبات زیر صرف‌نظر کنید:

  • لانولین
  • فنل (فنیل)
  • اسید سالیسیلیک
  • اکتینوکسات
  • پروپیل گالات
  • اسانس و عطر

اسکراب لب برای مراقبت از لب

برای تهیهٔ اسکراب لب در خانه، دسایی توصیه می‌کند از 2 قاشق چای‌خوری شکر یا نمک با یک مادهٔ مغذی مثل عسل استفاده کنید. شما می‌توانید از ترکیب شکر و وازلین نیز استفاده کنید یا دستور زیر را برای تهیهٔ بالم لب خانگی برای مراقبت از لب درست کنید:

  • 2 قاشق غذاخوری وازلین ذوب‌شده
  • 4 قاشق روغن نارگیل یا بادام
  • 3 قاشق موم زنبور عسل

همهٔ مواد را به روش غیرمستقیم یا با ماکروویو ذوب کنید. ترکیب را در ظرفی بریزید و اجازه دهید خنک شود. فریدلر یادآوری می‌کند: «فقط مطمئن شوید اسکراب را به پوست صورت خود نمی‌زنید؛ زیرا روغن‌ها باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شوند.» از این راهکار را برای مراقبت لب پیش از آرایش هم می‌توانید استفاده کنید.

وسایل روتین لب

برای مراقبت از لب به وسایل زیادی نیاز ندارید. فقط کافی است یک بالم لب داشته باشید. اگر هم پوست لب شما ترک دارد، لایه‌بردار و اسکراب را در فهرست وسایل روتین لب خود قرار دهید، اما یادتان نرود، حتماً پس از لایه‌برداری بالم لب یا وازلین به لب‌هایتان بمالید.

پس از لایه‌برداری لب، برای مراقبت لب بالم لب بزنید.

محصولات مراقبت از لب

در این بخش می‌خواهیم مؤثرترین محصولات مراقبت از لب را بررسی کنیم. این محصولات مراقبتی برای پوست لب شامل موارد زیر می‌شود:

بالم لب نعنا

یکی از بهترین بالم لب‌ها برای لطافت لب و رفع خشکی لب، بالم لب نعنا ساج است. این بالم لب، ترکیبات مغذی مانند عصارۀ نعنا، وازلین، کرۀ کاکائو، روغن بادام و ویتامین E برای تقویت و نرمی لب‌ها دارد. کافی است 2 تا 3 بار در روز از بالم لب نعنا روی لب‌هایتان بزنید و لب‌هایی سالم و درخشان داشته باشید.

بالم لب توت‌فرنگی

بالم لب توتی ساج با عصارۀ توت و ترکیبات مغذی مثل روغن نارگیل، روغن بادام، کره کاکائو و ویتامین می‌تواند باعث نرمی لب‌ها و درمان خشکی لب‌ها شود. بالم لب توتی ساج از لب در مقابل سرما محافظت می‌کند و ضدخشکی پوست است. وجود موم زنبور عسل نیز در این بالم لب محبوب به ترمیم بافت لب کمک می‌کند.

این بالم مرطوب‌کنندۀ لب، SPF8 دارد و می‌تواند از پوست لب در مقابل اشعۀ آفتاب محافظت کند.

وازلین ساج

اگر می‌خواهید به‌جای بالم لب از وازلین استفاده کنید، وازلین ساج را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این وازلین با گرید دارویی و خواص درمانی می‌تواند محافظ لب‌هایتان باشد، لب‌ها را نرم و لطیف کند و رطوبت لب را حفظ کند. این وازلین ویتامینه است و بهترین مرهم برای پوست خشک و آسیب‌دیده محسوب می‌شود.

سخن پایانی؛ بالم لب را فراموش نکنید!

برای مراقبت از لب نیازی نیست کار زیادی انجام دهید. نوشیدن آب و استفاده از بالم لب می‌تواند پوست لب‌هایتان را نرم، صاف و زیبا کند. اگر لب‌هایتان پوسته‌پوسته شده است، ابتدا لایه‌برداری کنید تا سلولهای مرده از روی لب‌هایتان پاک شود. سپس بالم لب بزنید.

لب‌های شما غدد چربی موجود در بخش‌های دیگر پوست را ندارند؛ به همین علت دچار ترک و خشکی می‌شوند، به‌خصوص در هوای سرد یا بسیار گرم! یک برنامهٔ منظم برای مراقبت از لب می‌تواند در حفظ شادابی و لطافت لب مؤثر باشد. به دنبال بالم لبی حاوی وازلین باشید یا وازلین را به‌تنهایی روی لب‌هایتان بمالید.

هر زمان احساس خشکی و کشیدگی روی لب داشتید، بالم لب بزنید. لب‌های خیلی خشک را 1 یا 2 بار در هفته بهتر است لایه‌برداری کنید. فقط کافی است از مخلوط شکر یا نمک با وازلین یا روغن بادام کمک بگیرید. سپس با وازلین لب‌ها را پوشش دهید تا لب‌هایی شفاف، نرم و سالم داشته باشید.