اصول مراقبت قبل و بعد از تتو | بعد تتو کی حمام کنیم؟

اصول مراقبت قبل و بعد از تتو | بعد تتو کی حمام کنیم؟

چهارشنبه 9 اسفند 1402
تتو کردن درد و هزینه زیادی دارد. پس بهتر است قبل از تتو بدانید که چطور از آن مراقبت کنید. برای همین مراقبت‌های قبل و بعد از تاتو بدن را در این مقاله بررسی می‌کنیم

اصول مراقبت از تتو را می‌دانید؟ بالاخره تتوی دلخواهتان را زدید. دیدنی و جذاب است! اما اکنون باید از تتوی خود مراقبت کنید تا مطمئن شوید عفونت نمی‌کند! آیا می‌دانید بهترین پماد بعد از تتو بدن کدام است و چند روز پس از تتو می‌توانید به حمام بروید؟ در این مقاله به پرسش‌هایتان دربارۀ مراقبت بعد از تتو پاسخ می‌دهیم.

مراقبت های قبل از تتو

اگر اولین بار است که تتو میزنید، بهتر است اصول مراقبت های قبل از تتو را رعایت کنید. این موارد شامل نکتههای زیر میشود:

•       اگر بیماری خاصی مثل دیابت دارید، پیش از تتو با پزشک خود مشورت کنید.

•       اگر آفتاب گرفتهاید، به دلیل حساسیت و آسیب پوست تتو نکنید.

•       شب قبل از تتو نوشیدنیهای الکلی ننوشید. رقیقشدن خون در اثر مصرف الکل میزان خونریزی را بیشتر میکند.

•       حتماً در انتخاب تاتو آرتیست خود دقت کنید و مطمئن شوید از وسایل استریل استفاده میکند.

مراقبت‌های بعد از تاتو بدن

چگونه مطمئن شوید که درنهایت از خالکوبی یا تتوی جدیدتان پشیمان نمی‌شوید؟ به همین دلیل، توصیه می‌شود برای رعایت اصول مراقبت بعد از تاتو، مراحل زیر را دنبال کنید:

•       مطمئن شوید هنرمند تتوکار شما روی تتو را با لایه‌ای از وازلین مخصوص موارد درمانی و بانداژ می‌پوشاند.

•       پس از 24 ساعت باند را باز کنید. تتو را به‌آرامی با صابون بدون رایحه و آب بشویید و حتماً به‌خوبی خشک کنید.

•       یک لایه از وازلین بهداشتی و با گرید دارویی را روزی 2 مرتبه روی تتوی خود بمالید، اما دیگر به باند نیازی نیست.

•       روزی 2 بار تتو را با آب و صابون بشویید و پس از خشک کردن پوست روی تتو وازلین بزنید.

باید این روند را 2 تا 4 هفته انجام دهید. همچنین، سعی کنید لباسی بپوشید که به تتوی شما نچسبد. حدود 2 هفته از آفتاب دوری کنید و سراغ شناکردن نروید. دوش با آب خنک بگیرید. دوش‌گرفتن با آب داغ و خیلی گرم باعث آسیب به پوست و محوشدن تتو می‌شود. در طول روز بهتر است ناحیهٔ تتوشده را با یک ضدآفتاب فیزیکی بپوشانید. توصیه می‌کنیم ضدآفتاب شما حداقل میزان 7 درصد اکسید روی داشته باشد.

اگر خالکوبی یا تتوی شما پوسته‌پوسته می‌شود یا روی تتو لایه‌های سختی مشاهده می‌کنید، نگران نشوید. طبیعی است. در هیچ شرایطی تتوی خود را نخراشید یا پوسته‌ها را نچینید؛ چون ممکن است رنگ را پاک کنید یا عفونت داشته باشید. اگر فکر می‌کنید تاتوی شما عفونی شده است یا بهبود پیدا نمی‌کند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مهم ترین مراقبت های بعد از تاتو که ماندگاری آن را چند برابر می‌کند

وقتی تتوی شما تمام شد، جوهر تتو مثل یک اسکناس 1 میلیون دلاری، براق و روشن است! این درخشانی و جلوهٔ رنگ‌های تتو به‌تدریج محو می‌شود. توصیه می‌کنیم همیشه روی تتوها ضدآفتاب بزنید تا در تابستان رنگ‌های تتو کمرنگ نشوند. براساس تحقیقات  بهتر است ضدآفتابی با SPF بالای 45 انتخاب کنید.

هر روز تتوی خود را مرطوب کنید، به‌خصوص اگر تتو در ناحیه‌ای باشد که امکان محوشدن آن بیشتر است؛ مثل دست‌ها!

 یکی از اصول مراقبت بعد از تاتو استفاده از پمادهایی مثل وازلین است.

یکی از اصول مراقبت بعد از تاتو استفاده از پمادهایی مثل وازلین است.

بهترین پماد بعد از تتو بدن

اگر تتو کرده‌اید و به دنبال بهترین پماد برای تتو هستید، توصیه می‌کنیم وازلین استفاده کنید. وازلین از بهترین پمادها برای مراقبت بعد از تتو است و خواص درمانی دارد. از وازلین برای التیام زخم‌ها و حفظ رطوبت پوست استفاده می‌شود. استفاده از وازلین بعد تتو بهترین کاری است که می‌توانید برای مراقبت بعد از تتو انجام دهید.

البته حواستان باشد وازلین با گرید دارویی انتخاب کنید؛ زیرا فقط گرید دارویی وازلین برای موارد پوستی و درمانی کاربرد دارد. شما می‌توانید وازلین بدون رایحهٔ ساج استفاده کنید. وازلین ساج با برخورداری از گرید دارویی می‌تواند برای مراقبت بعد از تتو استفاده شود و از عفونت و محوشدن رنگ تاتو پیشگیری کند.

وازلین بعد از تتو برای جلوگیری از خارش و خشکی پوست

یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین محصولات مراقبت از پوست برای مراقبت بعد تتو، وازلین است. وازلین خواص ضدالتهابی دارد، رطوبت طبیعی پوست را حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد رنگ تتوی شما کم‌رنگ شود. البته حتماً از وازلین با گرید دارویی باید برای مراقبت بعد از تتو استفاده کنید.

پماد کالاندولا برای مراقبت بعد از تاتو

کالاندولا از پمادهای ضدالتهاب پوست است. با استفاده از کالاندولا می‌توانید باعث تحریک سلول‌های پوست و ترمیم بافت آن شوید. کالاندولا برای اگزما، بهبود زخم و درمان آفتاب‌سوختگی کاربرد دارد. شما می‌توانید با تجویز پزشک از کالاندولا برای مراقبت از تتوهای خود استفاده کنید.

5 سؤال متداول دربارهٔ دوش‌گرفتن و مراقبت بعد از تتو

1. چند روز پس از تتو به حمام برویم؟

این کار به نوع پوششی دارد که تتوکار شما برای تتو استفاده کرده است؛ بنابراین، تا زمانی که توصیه می‌کند به حمام نروید. اگر تتوی شما در باند یا پلاستیک است، باید حدود 24 ساعت صبر کنید. حتماً دربارهٔ مدت‌زمانی که نباید بعد تتو به حمام بروید از تتوکار خود سؤال کنید.

درکل، بهتر است تتو را حداقل روزی یک بار بشویید تا جای تتو بهبود یابد. برخی از متخصصان اعتقاد دارند حداقل 24 ساعت صبر کنید سپس می‌توانید به حمام بروید. اما یادتان باشد همان‌طور که گفتیم باید حداقل یک‌بار در روز با شویندهٔ ضدحساسیت و بدون مواد عطری تتوی خود را بشویید.

اگر هنرمند تتوکار روی تتوی شما یک باند ضدآب با درجهٔ پزشکی قرار داده است، می‌توانید هر زمان که خواستید دوش بگیرید و باند را تا زمانی که تتوکارتان گفته است روی تتو نگه دارید.

2. آیا موقع دوش‌گرفتن بعد از تتو باید اقدامی انجام دهم؟

بله، اگر خالکوبی یا تتوی شما خیس شد، خوب است، اما توصیه می‌کنیم تتوی خود را در آب غوطه‌ور نکنید و به دلیل حساسیت پوست بعد از تتو، با ملایمت با آن برخورد کنید؛ بنابراین، زمان حمام‌کردن را به حداقل برسانید و از پارچه یا اسفنج‌ها برای شستشو استفاده نکنید، ساییدن پوست تتوشده می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود.

محل تتو را به‌آرامی و با صابون بدون مواد عطری و حساسیت‌زا شستشو دهید. اگر فشار آب قوی است، آب را روی تتو اسپری کنید.

3. بعد شستشو و دوش‌گرفتن برای مراقبت از تتو چه کنیم؟

برای مراقبت بعد تتو، اگر تتوی خود را شستید، با پارچه یا حولهٔ تمیز باید ناحیهٔ تتو را خشک کنید و لایه‌ای نازک از وازلین با گرید دارویی روی ناحیهٔ موردنظر بزنید. این کار از خشک‌شدن ناحیهٔ تتوشده جلوگیری می‌کند و لایه‌ای محافظتی روی تتو به‌وجود می‌آورد.

وقتی تتو در حال بهبود است، برای مراقبت بعد از تتو، مرطوب نگه‌داشتن ناحیهٔ تتو مهم است و اولویت دارد. توصیه می‌کنیم از وازلین برای جلوگیری از خشکی پوست بعد از تتو و خارش پوست استفاده کنید. وازلین یا پماد بعد از تتو شما باید بدون مواد عطری و الکل باشد.

4. آیا می‌توانم بعد از تتو حمام کنم؟

نه. تتوی شما یک زخم باز است. خیساندن تتو در حمام می‌تواند آن را در معرض انواع باکتری قرار دهد. بهتر است تا 24 ساعت بعد از تتو صبر کنید. حداثل تا 2 هفته پس از تتو از شناکردن در استخر یا آب‌های آزاد و رفتن به جکوزی خودداری کنید.

5. از کجا بفهمم تتوی من بهبود پیدا کرده است؟

تتوکار شما حتماً می‌گوید تا مرحلهٔ بهبودی چقدر فاصله دارید و چه کارهایی را نباید انجام دهید. مطالعهها نشان می‌دهد لایهٔ بیرونی پوست در طول 2 تا 3 هفته بهبود می‌یابد.

رطوبت‌رسانی به پوست برای مراقبت بعد تتو

سخن پایانی؛ مراقبت بعد از تتو را جدی بگیرید!

مراقبت‌های پس از تتو بسیار مهم است. یادتان باشد تتو یک زخم باز است و احتمال عفونت پوست وجود دارد. همچنین، بی‌توجهی به اصول مراقبت بعد از تتو می‌تواند رنگ تتوی جذاب و زیبای شما را محو کند! در این مقاله، تلاش کردیم اطلاعات کاملی دربارهٔ مراقبت‌های بعد از تتو در اختیارتان قرار دهیم.