پوست صورتمان را با چه چیزی تمیز کنیم؟

پوست صورتمان را با چه چیزی تمیز کنیم؟

یکشنبه 28 خرداد 1402
شستشوی صورت از اهمیت زیادی در روتین بهداشتی روزانه ما برخوردار است. برای شستشوی صورت به یک پاک‌کننده مناسب نیاز دارید و برای انتخاب پاک‌کننده مناسب قبل از هر چیز باید نوع پوست خود را بشناسید، سپس بر اساس آن شوینده مناسب را برای پوست خود انتخاب کنید.

با وجود گزینه‌های زیاد موجود در بازار، انتخاب بهترین نوع شوینده برای صورت ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. در واقع هنگام خرید برای ما سوال‌هایی ممکن است پیش بیاید از قبیل اینکه صابون قالبی بهتر است یا صابون مایع؟ محلول کف‌کننده یا محلول بدون کف؟ شاید هم بهتر است که از ژل شستشوی صورت استفاده کنید.

تا همین اواخر تنها انتخاب موجود برای شستشوی صورت شامل صابون و شامپوهای مخصوص صورت بود. اما حالا، قسمت بزرگی از هر فروشگاه به مواد شوینده و پاکسازی صورت اختصاص داده شده است. هدف فرایند پاکسازی، پاک کردن آرایش، کثیفی و چربی اضافی از روی پوست است، اما این مرحله این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا از مزایای مواد موجود در ترکیبات شوینده‌ها استفاده کنید و سلامت و ظاهر کلی پوست خود را بهبود ببخشید.

در حقیقت فرمول ایده‌آل پاک‌کننده صورت به نوع پوست شما بستگی دارد که می‌تواند از فصلی به فصل دیگر تغییر کند و حتی بر اساس عوامل هورمونی یا محیطی (مانند سفر به آب و هوایی که پوست شما به آن عادت ندارد) در نوسان باشد. پنج نوع اصلی پوست عبارتند از: پوست نرمال، پوست خشک، پوست چرب، پوست مختلط و پوست حساس. چندین پاک‌کننده مختلف برای هر کدام از این انواع پوست وجود دارد و می‌توانید بر اساس ویژگی‌های پوست خود شوینده مناسب را انتخاب کنید.

اهمیت پاکسازی صورت

پاکسازی و شستشو صورت امری مهم محسوب می‌شود زیرا پوست صورت دارای غدد چربی بیشتری نسبت به بقیه بدن است که باعث می‌شود پوست صورت چرب‌تر از پوست سایر نواحی بدن باشد. چربی روی پوست می‌تواند آلاینده‌های محیطی مانند گرد و غبار و دود سیگار را به دام بیندازد. استفاده از صابون برای پاکسازی صورت مهم است چون استفاده از آب به تنهایی این باقیمانده‌ها را از بین نمی‌برد.

صورت خود را دو بار در روز بشویید؛ یک بار صبح و یک بار قبل از خواب. هر شب قبل از شستن صورت خود حتما آرایش‌تان را پاک کنید.

ملایم بودن، یک عامل کلیدی‌ست!

ممکن است وسوسه شوید که صورت خود را با شدت بشویید و فکر کنید که این کار به خلاص شدن از شر هر گونه چربی و کثیفی کمک می‌کند و صورت شما را تمیزتر نگه می‌دارد؛ اما این مسئله درست نیست.

پوست صورت شما بسیار ظریف است. لایه سطحی پوست صورت، یعنی لایه شاخی، لایه‌های سلولی کمتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن (به جز اندام تناسلی) دارد. این لایه نازک باعث می‌شود پوست راحت‌تر تحریک شود. مهم است که توجه داشته باشید که شستشوی بیش از حد یا استفاده از صابون حاوی مواد شیمیایی می‌تواند پوست را بیش از حد خشک کند و باعث شود تا غدد چربی روی صورت، روغن بیشتری برای آبرسانی به پوست شما تولید کنند. اگر آکنه دارید، این کار می‌تواند آن را بدتر کند.

شستشوی صورت: انواع پوست

هنگام انتخاب یک پاک‌کننده صورت، گزینه‌ها ممکن است بسیار متنوع باشد، اما دانستن نوع پوست باعث می‌شود انتخاب‌های خود را محدود کنید. پاکسازی چیزی بیش از شستن آلودگی، آرایش و چربی اضافی است و این مرحله مهم مراقبت از پوست می‌تواند به رفع مشکلات و نیازهای منحصر به فرد پوست کمک کند. در هر حال این اصول اولیه نوع پوست را در نظر بگیرید:

پوست خشک

اگر بیشتر روز خود را با لکه‌های خارش‌دار صورت یا جمع‌آوری تکه‌های پوسته‌پوسته‌شده روی صورت خود می‌گذرانید، روی یک پاک‌کننده ملایم با ترکیبات آبرسان سرمایه‌گذاری کنید. این نوع شوینده غنی‌شده با اسید هیالورونیک، به پوست کمک می‌کند تا رطوبت خود را بدون از بین بردن روغن‌های طبیعی شما حفظ کند تا پوست درخشندگی تازه و جوانی داشته باشد.

بافت ژل جوان‌کننده آن، لکه‌های تحریک‌شده را تسکین می‌دهد و به پوست درخشش مخملی می‌بخشد. کرم نرم کننده دست و صورت ساج می‌تواند با درمان و بهبود خشکی‌های شدید پوستی، ظاهر بهتری به پوست شما هدیه دهد.

پوست چرب

آیا تا به حال کسی از شما پرسیده است که آیا هایلایتر روی پوست صورتتان دارید، در حالی که در واقع فقط روغن روی پوست شماست؟ اگر پاسخ‌تان بله است، احتمالا پوست شما چرب است! پوست چرب بیش از حد سبوم تولید می‌کند و احتمالاً منافذ بزرگ‌شده، جوش‌های سرسیاه و درخشندگی ناخواسته را ایجاد می‌کند.

پوست ترکیبی

اگر در دو دسته‌بندی بالا قرار نمی‌گیرید و پوستتان چیزی بین خشک و چرب است، این پاراگراف برای شماست! شوینده صورت مناسب برای این نوع پوست یک شوینده ۱۰۰٪ بدون صابون، غنی‌شده با ویتامین E و آلانتوئین است. دو عنصر جادویی که به طور مشترک برای بازسازی، تغذیه و پاکسازی پوست کار می‌کنند.
آلانتوئین از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند تا پوست را آبرسانی کند، در حالی که ویتامین E ترشحات سبوم طبیعی پوست را تنظیم می‌کند و پوست شما را مرطوب و درخشان نگه می‌دارد.

پیشنهاد ما به شما کرم مرطوب کننده دست و بدن ویتامین E ساج است. کرم دست و بدن ساج حاوی ویتامین E برای انواع پوست مناسب است. همچنین به دلیل قدرت جذب بالا و سریع رطوبت‌رسان کاملی محسوب می‌شود.

انواع پاک کننده های صورت

هنگامی که نوع پوست خود را کشف کردید، انتخاب پاک‌کننده صورت مناسب بسیار آسان‌تر خواهد بود و در بیشتر موارد تنها کاری که باید انجام دهید این است که مشخصات روی بسته‌بندی را بخوانید. صرف نظر از پاک‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید، محصولی که حاوی سرامید باشد می‌تواند به پاکسازی مؤثر و بدون ایجاد اختلال در سد دفاعی پوست کمک کند.
ژل پاک‌کننده به طور موثر آرایش و همچنین آلودگی و چربی اضافی را از بین می‌برد و این فرمول‌ها معمولاً هنگام شستشو، کف تولید می‌کنند. ژل‌های پاک‌کننده صورت را می‌توان با مواد اضافی مانند اسید هیالورونیک برای آبرسانی فرموله کرد، اما مهم است که به دنبال یک ژل پاک کننده صورت ملایم باشید که چربی طبیعی پوست را از سطح آن پاک نکند.

نوع پوست: معمولی، چرب، حساس

کرم شستشوی صورت

این گزینه‌های شستشوی صورت علاوه بر پاک کردن موثر آرایش، آلودگی و چربی اضافی، خاصیت مرطوب‌کنندگی هم دارند. بسته به محصول، لوسیون‌ها و پاک‌کننده‌های صورت ممکن است کف ایجاد کنند؛ این فرمول‌ها همچنین می‌توانند مشکلات خاص پوست مانند خشکی را با افزودن اسید هیالورونیک یا آکنه را با موادی مانند بنزوئیل پراکسید هدف قرار دهند.

نوع پوست: معمولی، خشک، چرب، حساس

فوم شستشو

پاک کننده‌های صورت می‌توانند سطوح مختلفی از کف و حباب ملایم را ارائه دهند. شوینده‌های مبتنی بر کف مثل فوم شستشو می‌توانند به صورت ژل یا کرم ارائه شوند و این شوینده‌های صورت، باعث پاکسازی و پاک کردن آرایش می‌شوند، به راحتی شسته می‌شوند و پوست را صاف و نرم می‌کنند.

نوع پوست: معمولی، چرب، حساس

محلول پاک کننده میسلار آبرسان

پاکسازی موثر لزوماً نیازی به آب یا شستشو ندارد و محلول پاک کننده میسلار آبرسان می‌تواند پوست را از چربی اضافی، آلودگی و آرایش پاک کند، بدون اینکه به پوست فشار بیش از حد وارد کند یا سد دفاعی پوستی را تخریب کند.
این نوع پاک کننده دارای مولکول‌هایی به نام میسل است که مانند آهنربا عمل می‌کند و بدون نیاز به شستشو، آلودگی و چربی را برطرف می‌کند و برای پوست‌های ظریف اطراف چشم نیز مناسب است. آب میسلار با سرامیدهای بازگرداننده و نیاسینامید تسکین‌دهنده، هم در خانه و هم زمانی که پاکسازی معمولی مبتنی بر آب در دسترس نباشد، گزینه مناسبی است.

نوع پوست: معمولی، خشک، چرب، مختلط، حساس

دستمال مرطوب پاک ‌کننده آرایش

گاهی اوقات فقط می‌خواهید سریع و بدون دردسر پوست صورتتان را تمیز کنید و آرایش خود را پاک کنید. چه در خانه یا در بیرون از منزل، دستمال مرطوب پاک‌کننده آرایش یک روش تقریباً بدون دردسر برای انجام این کار است که به آب و مواد شوینده نیازی ندارد.

نوع پوست: معمولی، خشک، چرب، مختلط، حساس

پن شستشوی صورت

تفاوت زیادی بین «صابون» و «پن» پاک‌کننده صورت که با ظاهری مشابه ارائه می‌شوند، وجود دارد. پن پاک کننده و مرطوب کننده می‌تواند آرایش، آلودگی و چربی اضافی را از بین ببرد و در عین حال بر روی پوست بسیار ملایم باشد.

نوع پوست: معمولی، خشک، حساس

سخن پایانی

همانطور که بیان شد شستشوی صورت از اهمیت زیادی در روتین بهداشتی روزانه ما برخوردار است. برای شستشوی صورت به یک پاک‌کننده مناسب نیاز دارید و برای انتخاب پاک‌کننده مناسب قبل از هر چیز باید نوع پوست خود را بشناسید، سپس بر اساس آن شوینده مناسب را برای پوست خود انتخاب کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت سپیدرو را بخوانید.