مزایای وازلین برای پوست صورت و کاربردهای آن در سلامت و زیبایی

مزایای وازلین برای پوست صورت و کاربردهای آن در سلامت و زیبایی

دوشنبه 29 خرداد 1402
برای اکثر مردم، وازلین یک راه ایمن و مقرون به صرفه برای حفظ رطوبت پوست است. حتی اگر بیماری‌های پوستی مانند روزاسه یا پسوریازیس دارید، استفاده از وازلین برای شما بی‌خطر است. وازلین به راحتی آرایش را پاک می‌کند، از پوست حساس محافظت می‌کند و حتی می‌تواند برای کمک به بهبود بریدگی‌ها و کبودی‌های کوچک استفاده شود. در حالی که وازلین به خودی خود پوست شما را مرطوب نمی‌کند، اما رطوبت طبیعی پوست شما را حفظ می‌کند.

وازلین مخلوطی از مواد معدنی و موم نفتی است که به راحتی روی پوست پخش و جذب می‌شود. این ماده بیش از ۱۴۰ سال است که به عنوان التیام‌دهنده زخم‌ها، سوختگی‌ها و پوست‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود. وازلین یک محصول مراقبت از پوست نسبتا ارزان است که در اکثر داروخانه‌ها موجود است. فرمولاسیون‌های مختلفی برای ساخت وازلین موجود است و سازندگان وازلین اقدامات مختلفی برای خالص‌سازی محصول خود انجام می‌دهند.

در این مقاله برخی از فواید و آثار جانبی احتمالی استفاده از وازلین روی پوست صورت را بیان می‌کنیم. همچنین برخی از کاربردهای مهم وازلین را به شما معرفی می‌کنیم و نکاتی در مورد نحوه استفاده از آن بر روی پوست صورت ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

وازلین و پوست شما

وازلین مسیر خروج رطوبت موجود در پوست را مسدود می‌کند. همچنین از پوست آسیب‌دیده یا تحریک‌شده با ایجاد یک لایه‌ی محافظ در محل استفاده محافظت می‌کند. وازلین به طور موثر میزان رطوبت از دست‌رفته پوست را کاهش می‌دهد. بر اساس یک بررسی صورت‌گرفته، وازلین در مقایسه با لانولین، روغن زیتون و روغن‌های معدنی در جلوگیری از خروج رطوبت پوست عملکرد بهتری دارد.
برای استفاده بهینه از اثر انسدادی وازلین، توصیه می‌شود که از آن به عنوان پاک‌کننده آرایش هر شب استفاده کنید. انجام این عمل، رطوبت را در هنگام خواب در پوستتان محبوس می‌کند و مانع از خشک شدن پوست شما می‌شود.

آیا وازلین برای پوست صورت خوب است؟

وازلین یک محصول مرطوب‌کننده است که استفاده از آن روی صورت برای اکثر افراد بی‌خطر است. افراد می‌توانند از وازلین برای رفع مشکلات کوتاه‌مدت پوستی مانند خشکی یا سوزش موقت پوست استفاده کنند. وازلین به عنوان یک مرطوب‌کننده طولانی‌مدت نیز مناسب است.

اثرات وازلین بر پوست صورت

در ادامه به برخی از فواید استفاده از وازلین روی صورت می‌پردازیم.

آرایش صورت و چشم را پاک می‌کند

از آنجایی که وازلین بر پایه نفت است، تقریباً هر نوع ماده‌ی آرایشی را به آرامی و به سادگی حل می‌کند و بر خلاف برخی از پاک‌کننده‌های آرایش، وازلین برای استفاده در اطراف دور چشم بی‌خطر است. همچنین وازلین برای از بین بردن ریمل ضد آب بسیار کاربردی است.

خروج رطوبت پوست را مسدود می‌کند

وازلین هرگونه رطوبت موجود روی صورت شما را بدون افزودن مواد دیگری که ممکن است پوست شما را تحریک کند، مسدود می‌کند. استفاده از یک لایه وازلین قبل از خواب می‌تواند به بازیابی سطح طبیعی رطوبت و نرمی صورت شما کمک کند.

درمان بریدگی‌ها و از بین بردن جای سوختگی با وازلین

وازلین روی محل بریدگی یا خراشیدگی یک لایه محافظ تشکیل می‌دهد که از ضایعهها‌ی پوستی در برابر آلودگی‌ها و عوامل محیطی جلوگیری می‌کند. این سد محافظ، بهبودی را تسهیل می‌کند و از نفوذ باکتری‌ها به زخمی که در حال بهبود است، جلوگیری می‌کند.

محافظت از لب‌های ترک خورده

عوامل محیطی مانند باد سرد یا آفتاب داغ می‌توانند به سرعت لب‌های شما را خشک کنند. هنگامی که وازلین روی لب‌های شما استفاده می‌شود، از پوست حساس اطراف دهان شما محافظت می‌کند. همچنین این ماده عاری از طعم و عطر است، بنابراین بیشتر مردم نیازی به نگرانی در مورد واکنش آلرژیک ناشی از استفاده از آن ندارند.

مرتب کردن و مدل دادن به ابروها

می‌توانید از وازلین برای حالت دادن به ابروهایتان به عنوان یک ترفند روی صورتتان استفاده کنید. خواه قوس بلندتری را ترجیح می‌دهید یا ظاهری طبیعی‌تر و کامل‌تر را با ابروهای خود ترجیح می‌دهید، می‌توانید یک لایه نازک وازلین بزنید تا موهای ابرو در جای خود صاف شوند و مطمئن شوید که در جای خود باقی می‌مانند.

ایجاد یک مانع فیزیکی

همان لایه روغنی که رطوبت را می‌پوشاند، مانع فیزیکی روی پوست نیز ایجاد می‌کند. این سد در برابر عناصر خشن و آلاینده‌های محیطی که می‌توانند به پوست آسیب برسانند محافظت می‌کند.

آثار جانبی استفاده از وازلین

در حالی که استفاده از وازلین روی صورت معمولاً بی‌خطر است، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد. در ادامه برخی از خطرات احتمالی استفاده از وازلین روی صورت آورده شده است.

افزایش جوش‌ها

در حالی که وازلین به جذب رطوبت در پوست کمک می‌کند، برخی از کارشناسان معتقدند که ممکن است در صورت آلوده بودن پوست باعث به دام افتادن چربی و کثیفی شود. به این دلیل، آکادمی پوست آمریکا (AAD) هشدار می‌دهد که افرادی که مستعد ابتلا به آکنه هستند ممکن است پس از استفاده از وازلین روی صورت، جوش زدن را تجربه کنند.
با این حال، طبق اعلام وب سایت شرکت وازلین، وازلین غیر کومدون‌زا است، به این معنی که منافذ را مسدود نمی‌کند. با این وجود، افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند، ممکن است احساس چربی وازلین روی پوست را دوست نداشته باشند.

تحریک پوست

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۶، هیچ گزارشی مبنی بر تجربه واکنش آلرژیک شدید به وازلین وجود ندارد. واکنش‌های آلرژیک کمتر شدید پوستی نیز نادر است.
با این حال، هرکسی که پس از استفاده از وازلین دچار هر یک از علائم زیر شود، باید استفاده از این محصول را متوقف کند:

•    قرمزی یا درد پوست

•    خارش

•    تورم یا التهاب

آیا وازلین برای پوست خشک مفید است؟

وازلین بی‌خطر است و حتی برای پوست خشک توصیه می‌شود. به دلیل خاصیت انسدادی، وازلین می‌تواند به تسکین پوستی که دچار آسیب و خشکی شده است کمک کند. مخصوصاً برای پوست نازک پلک شما مفید است. برخلاف اکثر محصولات، استفاده از وازلین در ناحیه اطراف چشم بی‌خطر است.

آیا وازلین برای پوست‌های چرب مفید است؟

استفاده از وازلین بی‌خطر است، حتی اگر پوست چرب دارید. اما احساس سنگین و چرب وازلین ممکن است آن چیزی نباشد که در روتین مراقبت از پوست خود به دنبال آن هستید، به خصوص اگر پوست ترکیبی چرب یا بسیار چرب دارید. وازلین همچنین در هنگام استفاده از روغن یا ترشح سبوم طبیعی روی پوست شما بسته می‌شود، بنابراین این را در نظر داشته باشید.

وازلین برای پوست‌های حساس

سازندگان وازلین ادعا می‌کنند که محصول آن‌ها غیر کومدون‌زا است، بنابراین احتمالاً لازم نیست نگران بدتر شدن پوست خود باشید. اکثر افراد با پوست حساس می‌توانند بدون هیچ مشکلی از وازلین روی صورت خود استفاده کنند.

کاربردهای وازلین در سلامت و زیبایی

وازلین کاربردهای بالقوه زیادی به عنوان یک محصول مراقبت از پوست دارد، از جمله موارد زیر:

تسکین دهنده پوست خشک

آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که از وازلین در قسمت‌هایی از صورت که مستعد خشکی هستند مانند لب‌ها و پلک‌ها استفاده کنید. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که مقدار کمی وازلین را روی پوست کمی مرطوب بمالید تا رطوبت را مسدود کند.

تسکین خارش

درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه‌هایی از پوست خشک، پوسته پوسته شدن و خارش می‌شود. متخصصان پوست اغلب پمادهای نفتی و پمادهای مشابه را به عنوان درمانی برای درماتیت آتوپیک توصیه می‌کنند. این پمادها رطوبت پوست را حفظ می‌کنند و در نتیجه خشکی و پوسته پوسته شدن پوست را که به خارش منجر می‌شود، کاهش می‌دهند.

کمک به بهبود زخم

طبق اعلام آکادمی پوست آمریکا، وازلین ممکن است به بهبود زخم‌های جزئی مانند بریدگی، خراش و سوختگی‌های سطحی کمک کند. وازلین رطوبت را حفظ می‌کند و از خشکی زخم و ایجاد دلمه جلوگیری می‌کند که معمولاً بهبود زخم را طولانی می‌کند. با تسریع بهبود زخم، وازلین ممکن است از تشکیل اسکارهای بزرگ، عمیق یا خارش‌دار نیز جلوگیری کند.

آب‌بندی ضایعات پوستی در سایر روش‌های درمانی

فرد می‌تواند قبل از استفاده از وازلین به عنوان مرطوب کننده، سرم یا سایر مواد فعال را روی پوست خود بمالد. وازلین به مهر و موم شدن سایر محصولات مراقبت از پوست کمک می‌کند و به آن‌ها فرصت بیشتری برای کار روی پوست می‌دهد.

مصارف آرایشی

برخی از افراد وازلین را به عنوان جایگزینی برای رژگونه یا هایلایتر روی سیب گونه‌ها می‌زنند.

نکته پایانی

برای اکثر مردم، وازلین یک راه ایمن و مقرون به صرفه برای حفظ رطوبت پوست است. حتی اگر بیماری‌های پوستی مانند روزاسه یا پسوریازیس دارید، استفاده از وازلین برای شما بی‌خطر است. وازلین به راحتی آرایش را پاک می‌کند، از پوست حساس محافظت می‌کند و حتی می‌تواند برای کمک به بهبود بریدگی‌ها و کبودی‌های کوچک استفاده شود. در حالی که وازلین به خودی خود پوست شما را مرطوب نمی‌کند، اما رطوبت طبیعی پوست شما را حفظ می‌کند.
تا زمانی که فردی به وازلین حساسیت نداشته باشد، استفاده از این محصول روی صورت معمولاً بی‌خطر است. در واقع، وازلین کاربردهای زیادی دارد، از بهبود آبرسانی پوست گرفته تا بهبود زخم.
وازلین یک مرطوب کننده انسدادی است، به این معنی که رطوبت پوست را حفظ می‌کند. برای افزایش رطوبت، افراد باید محصول را روی پوست کمی مرطوب بمالند.
افراد می‌توانند از وازلین به تنهایی یا در ترکیب با سایر مرطوب کننده‌ها و محصولات مراقبت از پوست استفاده کنند.
هر کسی که بعد از استفاده از وازلین متوجه سوزش پوستی می‌شود باید فوراً استفاده از آن را متوقف کند.