عرق سوز شدن نوزادان و کودکان: درمان و پیشگیری (ادرار سوختگی)

عرق سوز شدن نوزادان و کودکان: درمان و پیشگیری (ادرار سوختگی)

سه شنبه 13 تیر 1402
عرق‌سوز شدن نوزادان و کودکان یک بیماری پوستی است که از انسداد مجاری عرق ناشی می‌شود. بسته به شدت بثورات، برجستگی‌ها می‌توانند شفاف، قرمز یا به رنگ پوست باشند.

عرق سوز شدن بدن نوزاد ناشی از مسدود شدن مجاری عرق است و با برجستگی‌هایی که ممکن است دردناک یا خارش‌دار باشند، مشخص می‌شود. خنک کردن پوست و استفاده از لوسیون‌های مخصوص عرق‌سوز شدن در این شرایط می‌تواند به شما کمک کند، اما اگر این وضعیت ادامه داشت، باید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر کودک شما دائما در حال حرکت و جست و خیز است یا جایی که شما زندگی می‌کنید هوا گرم است، واکنش طبیعی بدن کودک شما تعریق خواهد بود و این مسأله به این معنی است که این احتمال وجود دارد که او عرق‌سوز شود، به خصوص در هوای گرم.

باید مدنظر داشته باشید که در حالت عادی دمای بدن کودکان و نوزادان نسبت به بزرگسالان کمی بیشتر است. حالا دویدن، چهار دست و پا راه رفتن و جست وخیز را هم به آن اضافه کنید، طبیعتا دمای بدن آن‌ها حتی بالاتر هم می‌رود.

بنابراین، اگر هنگام باز کردن پوشک نوزاد خود متوجه عرق سوختگی شدید، ممکن است با یک راش حرارتی مواجه شده باشید که در اصطلاح پزشکی به عنوان میلیاریا شناخته می‌شود. در زیر فهرست اقدامات لازم برای پیشگیری، درمان و تشخیص زودهنگام عرق‌سوز شدن نوزادان و کودکان آمده است، با ما همراه باشید.

دلایل عرق‌سوز شدن نوزادان و کودکان

عرق‌سوز شدن زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری عرق در پوست مسدود شده و عرق زیر پوست به دام می‌افتد و برجستگی‌های پر از مایع روی پوست ایجاد می‌کند.

وازلین هایژن پلاس کودک ساج به‌صورت تخصصی جهت مراقب‌های پوستی کودکان تولید شده است. این محصول حاوی روغن کالندولا و زینک اکساید است. به همین دلیل برای برطرف کردن سوختگی‌های پوستی کودکان در نتیجه‌ی سایش و ادرار سوختگی کاربرد فراوانی دارد.

در بیشتر موارد، برجستگی‌ها در جایی که اصطکاک وجود دارد، ظاهر می‌شوند، مانند جایی که یک عضو بدن به دیگری ساییده می‌شود، یا جایی که لباس‌های تنگ روی پوست ساییده می‌شوند.

عرق سوز شدن نوزادان و کودکان در هنگام خواب

عرق سوز شدن گاهی اوقات ممکن است در هنگام خواب نوزادان و کودکان رخ دهد. اگر لباس خواب ضخیم باشد، پتوها خیلی سنگین باشند، یا جنس لباس کودک امکان تنفس پوست را مختل کند، ممکن است گرما به دام افتاده و تعریق پوست مختل شود و در نتیجه کودک شما دچار عرق سوختگی شود.

برای جلوگیری از این اتفاق این نکات را امتحان کنید:

  • از یک پتوی سبک استفاده کنید.
  • از لباس خواب پنبه‌ای تنفس‌پذیر استفاده کنید.

اگر دمای هوا سرد است و اتاق کودک شما برای خواب خیلی خنک می‌شود، بهتر است او را با پتوهای سبک چندلایه بپوشانید تا وقتی اتاق دوباره گرم شد، بتوانید یکی از آن‌ها را بردارید.

انواع عرق سوز شدن (بثورات گرمایی)

انواع مختلفی از بثورات گرمایی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم:

میلیاریا کریستالینا

میلیاریا کریستالینا خفیف‌ترین نوع بثورات گرمایی است و فقط لایه بالایی پوست که اپیدرم نامیده می‌شود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ممکن است برجستگی‌های کوچک، شفاف و تاول مانندی را روی سطح پوست کودک خود مشاهده کنید. برجستگی‌ها دردناک نیستند و معمولاً خارش ندارند، اما گاهی اوقات ضایعات در صورت خراش می‌توانند باز شوند.

اگر کودک شما عرق‌سوز شده است، برای جلوگیری از خراشیدگی و باز شدن زخم، دستکش نرمی را روی دستان او بکشید.

میلیاریا روبرا

این نوع راش قرمز و ناهموار، اپیدرم میانی، یعنی لایه عمیق‌تری از پوست خارجی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در میلیاریا برجستگی‌های روی پوست می‌توانند حساس و دردناک و حس گزش یا خارش به فرد دست دهد.

میلیاریا روبرا شایع‌ترین نوع عرق‌سوز شدن است. بثورات میلیاریا روبرا می‌تواند باعث ناراحتی و درد شود. پوست نوزادان نیز ممکن است در هنگام بهبودی تحریک‌پذیر شود.

گاهی اوقات میلیاریا روبرا می‌تواند باعث ایجاد پوسچول (دانه‌های چرکی) شود. این شکل از بیماری میلیاریا پوستولوزا نامیده می‌شود.

میلیاریا پروفوندا

میلیاریا پروفوندا عمیق‌ترین لایه پوست (درم) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نوع عرق سوز شدن در میان نوزادان و کودکان نوپا بسیار نادر است. میلیاریا پروفوندا زمانی اتفاق می‌افتد که عرق از غدد خارج می‌شود و حفره‌هایی پر از مایع در زیر پوست ایجاد می‌کند.

برجستگی‌ها به رنگ پوست هستند، شفاف یا قرمز نیستند. معمولاً بسیار بزرگ‌تر و سخت‌تر از برآمدگی‌های ناشی از انواع دیگر بثورات گرمایی هستند. اگرچه ممکن است خفیف‌تر به نظر برسد، اما اثرات آن می‌تواند جدی‌تر باشد.

علائم عرق سوز شدن

علائم عرق سوز شدن عبارتند از:

  • برجستگی‌های کوچکی که ممکن است شفاف، قرمز یا هم‌رنگ پوست باشند.
  • سرخی پوست
  • در برخی موارد خارش یا احساس سوزش

متداول‌ترین نواحی آسیب‌دیده در بدن کودکان و نوزادان عبارتند از:

  • چین‌خوردگی‌های گردن
  • چین آرنج و زانو
  • زیر بغل
  • داخل ران‌ها

درمان عرق سوز شدن نوزادان و کودکان

در بیشتر مواقع، بثورات گرمایی به محض خنک شدن نوزاد، خود به خود از بین می‌رود. علاوه بر این چندین روش خانگی برای درمان جوش وجود دارد:

پوست را خنک کنید

می‌توانید با برداشتن لایه‌های اضافی لباس یا با رفتن به یک فضای داخلی خنک، پوست کودک را خنک کنید. اگر کودک شما در معرض هوای گرم و مرطوب بیرون بوده باشد، لباس‌های مرطوب را درآورید و یک فن را روشن کنید تا پوست او خشک شود.

روی موضع عرق سوختگی آب بمالید

  • برای نواحی کوچک عرق سوختگی: اگر ناحیه آسیب‌دیده نسبتاً کوچک است - فقط یک تکه در پشت گردن یا در چین‌های آرنج - به آرامی یک پارچه خنک و مرطوب را روی بثورات بمالید تا حساسیت پوست از بین برود و دمای پوست کاهش یابد.
     
  • برای نواحی عرق سوختگی بزرگتر: همچنین می‌توانید حداقل ۱۰ دقیقه کودک خود را به حمام خنک ببرید، اما از صابون استفاده نکنید چون ممکن است پوست را بیشتر تحریک کند. سپس اجازه دهید پوست کودک در هوای آزاد خشک شود. در تمام مدت حمام کردن، نوزاد خود را تحت نظر داشته باشید.

پمادهای استروئیدی را امتحان کنید

اگر عرق‌سوختگی خارش‌دار است، بسیار مهم است که فرزندان خود را از خاراندن آن ناحیه منع کنید. تاول‌های ترکیده می‌توانند منجر به عفونت پوست شوند.

اگر به نظر می‌رسد که عرق‌سوختگی برای کودک شما آزاردهنده است، می‌توانید مقداری کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد بدون نسخه (OTC) را روی ناحیه ناهموار بمالید.

از آنجایی که استروئیدها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، استفاده از آن‌ها را از قبل با پزشک کودک خود در میان بگذارید.

از پمادهای هیدروکورتیزون حاوی نفت یا روغن معدنی خودداری کنید. آن‌ها می‌توانند منافذ را مسدود کرده و از تبخیر طبیعی عرق جلوگیری کنند.

از لوسیون کالامین یا لانولین بدون آب استفاده کنید

اگر کودک شما نوع شدیدتری از عرق سوختگی دارد، لوسیون کالامین می‌تواند به توقف هر گونه خارش کمک کند.

لانولین بدون آب - نوعی که در درمان نوک پستان برای افرادی که شیر می‌دهند - استفاده می‌شود می‌تواند به شفاف و باز نگه داشتن مجاری عرق کمک کند.

چه زمانی کودک خود را نزد پزشک ببرید

بثورات گرمایی معمولاً در عرض ۱ هفته خود به خود برطرف می‌شود. اگر پوست کودک شما تا آن زمان خوب نشد یا اگر بثورات بدتر شد یا ظاهر عفونی پیدا کرد، ممکن است زمان صحبت با یک متخصص اطفال فرا رسیده باشد!

مانند هر نوع بثورات پوستی دیگر، اگر کودک شما هنگام ظاهر شدن بثورات تب کرد، همچنین ایده خوبی است که با پزشک مشورت کنید. ممکن است یک کرم استروئیدی متفاوت یا آنتی هیستامین برای درمان تجویز شود.

عوامل خطر برای عرق سوز شدن کودکان و نوزادان

از عوامل خطر برای بثورات گرمایی در نوزادان یا در کودکان بزرگتر و بزرگسالان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعریق
  • زندگی در آب و هوای گرم، مرطوب یا استوایی
  • تب داشتن
  • پوشیدن لباسی که به پوست می‌چسبد

راه‌های پیشگیری از عرق سوز شدن نوازادان و کودکان

اقدامات متعددی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کودک خود در جلوگیری از عرق سوز شدن انجام دهید.

مکث کنید

وقتی در پارک یا زمین بازی هستید، مطمئن شوید که کودک شما در طول زمان بازی بیش از حد گرمش نمی‌شود.

اگر متوجه لباس‌های مرطوب یا برافروختگی پوست شدید، لایه‌ای از لباس کودک را بردارید یا برای مدتی به یک فضای سایه‌دار یا دارای تهویه مطبوع بروید.

کودکان را هیدراته نگه دارید

چه در دمای سرد یا گرم، وقتی کودکان بازی می‌کنند حتماً استراحت‌های مکرری برای نوشیدن شیر یا آب داشته باشید. هنگامی که کودک شما هیدراته می‌شود، دمای بدن به احتمال زیاد در سطح سالم باقی می‌ماند.

لباس‌های چندلایه تن کودکتان کنید

اگر برای بازی در هوای سرد به بیرون می‌روید، لباسی تن کودکتان کنید که از پارچه تنفسی و رطوبت‌گیر ساخته شده باشد که اجازه دهد عرق از سطح پوست تبخیر شود. در مورد اضافه کردن لایه‌های زیاد احتیاط کنید. وقتی بچه‌ها به شدت جست و خیز می‌کنند، لایه‌های پوستی می‌توانند گرما و عرق بدن را به دام بیندازند.

به دنبال لباس خواب مناسب باشید

بهتر است لباس خواب کودک (از ۹ ماهگی تا سایز ۱۴) چسبیده به پوست باشد و خیلی شل نباشد.

هنگام خرید لباس خواب این توصیه‌ها را در نظر داشته باشید

به عنوان مثال، پنبه یکی از الیاف طبیعی است که به بدن کودک اجازه می‌دهد گرما و عرق را آزاد کند.

لباس‌های شسته شده را دوباره آبکشی کنید

مواد شوینده یا باقی مانده از شستشو ممکن است در پارچه‌ها باقی بماند و باعث تحریک پوست یا عرق سوز شدن شود. تنظیم روال شستشوی لباس‌هایتان ممکن است به کاهش دفعات عرق‌سوز شدن کمک کند.

سعی کنید یک چرخه آبکشی بیشتر، اضافه کنید یا سطح مواد شوینده خود را تنظیم کنید.

نکته‌ی پایانی

عرق‌سوز شدن نوزادان و کودکان یک بیماری پوستی است که از انسداد مجاری عرق ناشی می‌شود. بسته به شدت بثورات، برجستگی‌ها می‌توانند شفاف، قرمز یا به رنگ پوست باشند. برجستگی‌ها ممکن است دردناک یا خارش دار باشند.

بیشتر اوقات، به محض اینکه پوست کودک خود را خنک کنید، بثورات خود به خود از بین می‌روند. همچنین می‌توانید آن‌ها را با آب خنک، کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین درمان کنید.

اگر بثورات ظرف چند روز از بین نرفت، با پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید که پوست کودک شما عفونی نشده است. پزشک ممکن است کرم‌های دیگر یا آنتی هیستامین‌ها را برای کمک به بهبودی فرزند شما تجویز کند.