کرم اوره چیست و چه کاربردی دارد؟

کرم اوره چیست و چه کاربردی دارد؟

سه شنبه 13 تیر 1402
لوسیون‌ها و کرم‌ها اغلب حاوی اوره برای کمک به مرطوب کردن پوست خشک یا پوسته پوسته شده یا به عنوان یک لایه‌بردار شیمیایی عمل می‌کنند. اوره مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست به صورت مصنوعی ساخته شده و حاوی محصولات جانبی حیوانی نیست.

کرم اوره برای درمان پوست‌های خشک و زبر (ناشی از مشکلاتی مانند اگزما، پسوریازیس، میخچه، پینه و ...) و برخی از مشکلات ناخن (مانند ناخن‌های زیر پوستی) استفاده می‌شود. همچنین کرم اوره می‌تواند برای کمک به ترمیم بافت مرده در برخی جراحت‌های پوستی برای کمک به بهبود زخم استفاده شود.

اوره در اصطلاح پزشکی تحت عنوان کراتولیتیک شناخته می‌شود. در حقیقت کرم اوره با نرم کردن/حل کردن ماده شاخی (کراتین) که لایه بالایی سلول‌های پوست را در کنار هم نگه می‌دارد، رطوبت پوست را افزایش می‌دهد و به ریزش سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند.

کرم اوره چیست؟

کرم اوره یک نرم‌‌کننده یا مرطوب‌کننده بدون چربی است که برای درمان بیماری‌های مبتنی بر خشکی پوست مانند اگزما و پسوریازیس استفاده می‌شود. این کرم همچنین می‌تواند برای درمان خشکی پوست در افراد مسن مفید باشد. اما قبل از مصرف آن باید با داروساز خود مشورت کنید که آیا کرم اوره گزینه مناسبی برای شما است یا خیر.

کرم حاوی اوره اوسرین ساج محصولی درمانی – مراقبتی از تولیدات ساج است که به بهبود زخم‌های ناشی از خشکی به‌ویژه در مبتلایان به بیماری اگزما کمک می‌کند.

این محصول جهت استفاده روزمره برای کسانی که پوستی آسیب‌پذیر دارند تولید شده است. از پوست در مقابل عوامل تشدیدکننده‌ی خشکی در محیط مراقبت می‌کند، سطح چربی پوست را متعادل نگه می‌دارد و درنهایت با از بین بردن خشکی آزاردهنده، زخم‌های پوستی را التیام می‌بخشد.

هنگامی که اوره روی پوست استفاده می‌شود، باعث می‌شود پوست رطوبت خود را حفظ کند که به کاهش خشکی آن کمک می‌کند. اوره با یک پایه مرطوب کننده مخلوط می‌شود که لایه‌ای از روغن را روی سطح پوست ایجاد می‌کند. این مسأله به جلوگیری از تبخیر آب از سطح پوست کمک کرده و هر دوی این‌ها باعث تسکین و نرمی پوست می‌شود.

کرم اوره در مقادیر مختلف به صورت بدون نسخه در داروخانه موجود است:

  • کرم اوره ۱۰٪ که معمولاً برای مرطوب کردن پوست نسبتاً خشک استفاده می‌شود.
  • کرم اوره ۲۵٪ برای پوست‌های بیش از حد خشک یا نواحی ضخیم پوست مانند پاشنه پا استفاده می‌شود.

کرم‌های اوره با دوز بالاتر ممکن است توسط پزشک تجویز شود.

نحوه استفاده از کرم اوره

  • قبل از استفاده از کرم اوره دست‌های خود را بشویید.
  • مقادیر متناسبی از کرم اوره را چندین بار (حداقل ۲ تا ۳) در روز روی پوست خود بمالید. اگر کرم اوره توسط پزشک تجویز شده است، دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید.
  • بهتر است کرم اوره را بلافاصله بعد از شستشو، حمام یا دوش گرفتن، در حالی که پوست هنوز مرطوب است، روی پوست بمالید.
  • کرم اوره را با حرکت رو به پایین، در جهت رشد مو بمالید و به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید.
  • کرم اوره را روی پوست ترک‌خورده یا در حال خونریزی یا هر ناحیه‌ای که عفونی یا تراوش دارد استفاده نکنید.

اوره چگونه برای مراقبت از پوست عمل می‌کند؟

لایه بیرونی پوست شما اپیدرم نامیده می‌شود و می‌توان آن را به پنج زیر لایه تقسیم کرد.

بیرونی‌ترین لایه، لایه شاخی، از ورود مولکول‌های ناخواسته به بدن شما جلوگیری می‌کند و از هدر رفتن آب از طریق پوست جلوگیری می‌کند.

خاصیت حفظ آب لایه شاخی عمدتاً از گروهی از مواد به نام عوامل مرطوب کننده طبیعی (NMFs) ناشی می‌شود. از جمله اینNMFها عبارتند از:

  • اوره
  • آمینو اسیدهای مختلف
  • اسید لاکتیک
  • پیرولیدون کربوکسیلیک اسید

اوره در انواع محصولات مراقبت از پوست برای هدف قرار دادن خشکی عمومی پوست یا شرایط پزشکی مرتبط با خشکی یا خارش پوست استفاده می‌شود. اوره همچنین می‌تواند به لایه برداری از تجمع پوست مرده کمک کند و ممکن است با هدف قرار دادن عفونت‌های قارچی به سلامت پوست شما کمک کند.

پوست شما را مرطوب می‌کند

بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷، تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که پوست خشک را می‌توان با کرم‌ها یا لوسیون‌های حاوی اوره با موفقیت درمان کرد.

اوره یک مرطوب کننده است و این بدان معناست که با کشیدن آب از لایه‌های عمیق‌تر پوست و جلوگیری از تبخیر رطوبت، پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد.

لایه برداری می‌کند

اوره به عنوان یک عامل کراتولیتیک شناخته می‌شود. این بدان معنی است که پروتئین کراتین را در لایه بیرونی پوست شما تجزیه می‌کند. این عمل می‌تواند به کاهش تجمع مرده پوست و خلاص شدن از شر پوسته‌پوسته شدن آن کمک کند. در کرم‌های حاوی بیش از ۱۰ درصد اوره، لایه برداری قوی‌تر است.

اثر برخی داروها را افزایش می‌دهد

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که اوره ممکن است به نفوذ برخی داروها از طریق پوست شما کمک کند. این داروها شامل کورتیکواستروئیدها و کرم‌های ضد قارچ هستند.

مروری بر مطالعات در سال ۲۰۱۹ نشان داد که اوره عملکرد درمان‌های ضد قارچی خوراکی و موضعی را برای اونیکومیکوزیس، که یک عفونت قارچی ناخن پا است، افزایش می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات آن مورد نیاز است.

کرم اوره برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

اوره یکی از اجزای آن ترکیبی است که به عنوان فاکتور مرطوب کننده طبیعی (NMF) شناخته می‌شود، ترکیبی از موادی که به حفظ رطوبت کافی پوست کمک می‌کنند. اوره به اتصال آب برای آبرسانی مجدد پوست، بهبود عملکرد سد پوست و تنظیم تولید کراتینوسیت کمک می‌کند.

کراتینوسیت‌ها انواع سلول‌های اصلی در خارجی‌ترین لایه پوست یعنی اپیدرم هستند و نقش مهمی در محافظت از یکپارچگی پوست و حفظ ساختار پوست دارند. به همین دلیل، کرم اوره با آبرسانی مجدد و تقویت سد پوستی به درمان بیماری‌های پوستی که باعث خشکی، پوسته پوسته شدن یا زبری پوست می‌شود، کمک می‌کند.

کرم اوره به طور خاص، معمولاً برای درمان بیماری‌های پا مانند موارد زیر استفاده می‌شود:

  • پینه
  • میخچه
  • برخی از مشکلات ناخن

کرم‌ها و لوسیون‌های اوره به عنوان یک درمان موفق برای موارد زیر استفاده شده است:

  • پوست خشک
  • درماتیت آتوپیک (اگزما)
  • ایکتیوز
  • درماتیت تماسی
  • درماتیت پرتویی
  • عفونت قارچی ناخن
  • کچلی پدیس (پای ورزشکار)
  • پیلاریس کراتوز
  • خارش پوست
  • ناخن‌های زیرپوستی

آیا کرم اوره عوارض جانبی هم دارد؟

کرم‌ها و پمادهای اوره در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی برای یک سیستم مراقبت بهداشتی اولیه قرار دارند. این مسأله به دلیل آن است که از نظر موارد زیر تایید شده است:

  • ایمنی
  • اثربخشی
  • توان مالی

با توجه به اطلاعات موجود در پایگاه داده Cosmetics Info، مطالعات کوتاه‌مدت و بلندمدت نشان داده‌اند که حتی در دوزهای زیاد، اوره برای استفاده موضعی با خطر کم عوارض جانبی، کرمی بی‌خطر به نظر می‌رسد.

در برخی موارد، اوره ممکن است باعث تحریک خفیف پوست و علائمی مانند سوزش، خارش یا گزگز پوست شود.

همچنین ممکن است در برخی موارد نادر یک واکنش آلرژیک ایجاد شود که علائم شدیدتری ایجاد کند. اگر علائمی مانند مشکلات تنفسی یا ضربان قلب سریع را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اوره همچنین ممکن است جذب برخی از مواد دیگر موجود در داروهای مورد استفاده شما را افزایش دهد. اگر به یک ماده دیگر حساس هستید، اوره ممکن است واکنش شما را بدتر کند.

محصولات اوره به طور کلی برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود. با این حال، پزشک به بهترین وجه می‌تواند به شما توصیه کند که آیا کرم اوره برای کودک شما مناسب است یا خیر.

کرم اوره از چه چیزی ساخته شده است؟

اوره جزء اصلی ادرار پستانداران است. بنابراین، عجیب نیست که برخی افراد تعجب کنند که آیا اوره موجود در لوازم آرایشی از ادرار می‌آید یا خیر.

اما در لوازم آرایشی تجاری جدید، اوره به صورت مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می‌شود. اوره مصنوعی نیز معمولاً به محصولات پخته شده و نوشیدنی‌ها برای کمک به تخمیر اضافه می‌شود.

نکته‌ی پایانی

لوسیون‌ها و کرم‌ها اغلب حاوی اوره برای کمک به مرطوب کردن پوست خشک یا پوسته پوسته شده یا به عنوان یک لایه‌بردار شیمیایی عمل می‌کنند.

اوره مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست به صورت مصنوعی ساخته شده و حاوی محصولات جانبی حیوانی نیست.

کرم اوره به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما در برخی موارد نادر می‌تواند باعث تحریک پوست یا واکنش آلرژیک شود.