لوسیون بدن چیست: چه انواع و کاربردهایی دارد؟

لوسیون بدن چیست: چه انواع و کاربردهایی دارد؟

چهارشنبه 28 تیر 1402
راه‌های مختلفی برای تغذیه و محافظت از پوست وجود دارد. استفاده از لوسیون بدن یکی از بهترین راه‌های حفظ سلامت و شادابی پوست است. در طول روز، عوامل مختلفی باعث خشکی پوست می‌شوند. بی‌توجهی به پوست بدن باعث ماندگاری خشکی پوست می‌شود.

پوست بدن غدد چربی کمتری نسبت به صورت دارد، بنابراین به سرعت خشک می‌شود و مراقبت هدفمند نیاز دارد. لوسیون بدنِ خوب به آبرسانی و تغذیه‌ی پوست کمک می‌کند و در عین حال آن را صاف و مرطوب نگه می‌دارد.

در این مقاله به ضرورت کاربرد لوسیون بدن، انواع لوسیون و فواید استفاده از آن پرداخته‌ایم. به مهم‌ترین سوالات در مورد لوسیون بدن مانند: «لوسیون بدن چیست؟»، «انواع لوسیون بدن چیست؟» و «لوسیون بدن چه کاربردهایی دارد؟» در این مقاله پاسخ خواهیم داد.

لوسیون بدن

لوسیون بدن بصورت موضعی استفاده می‌شود و برای مرطوب کردن و درمان خشکی پوست استفاده می‌شود. وظیفه‌ی اصلی لوسیون بدن حفظ رطوبت و افزایش لطافت پوست است. لوسیون‌ها نسبت به کرم‌ها چسبندگی کمتر و آب بیشتری در خود دارند. یک لوسیون بدن خوب ترکیبات آبرسانی مانند روغن‌های گیاهی مغذی، کره‌های طبیعی و مرطوب کننده‌هایی مانند اسید هیالورونیک و گلیسیرین در خود دارد که باعث افزایش خواص ضد پیری و درمانی آن می‌شود.

از نظر علمی، لوسیون بدن در واقع امولسیون روغن در آب است که از عوامل اتصال‌دهنده کتوستریل الکل برای نگهداشتن ترکیبات درونی‌اش استفاده می‌کنند. ترکیبات درونی لوسیون‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  1. فاز آبی: آب درون لوسیون بدن باعث پخش و جذب راحت آن می‌شود.
  2. فاز روغنی: لایه‌ی ملایم چربی درون لوسیون به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.
  3. امولسیفایر: ماده‌ای است که با کاهش سرعت واکنش شیمیایی، مواد تشکیل‌دهنده‌ی لوسیون را کنار هم نگه می‌دارد.
  4. عصاره‌ها و مواد شیمیایی تکمیلی: موادی مانند رتینول، آنتی اکسیدان‌ها، الوئه ورا یا ترکیبات آنتی سلولیت به لوسیون اضافه می‌شود تا کاربردهای متنوعی را پوشش دهد.
  5. مواد دیگر: طیف گسترده‌ای از مواد مانند عطرها، گلیسرول، ژل نفتی، رنگ، نگهدارنه، پروتئین و مواد تثبیت‌کننده‌ی دیگری هستن که به انواع مختلف لوسیون اضافه می‌شوند.

لوسیون بدن از مخلوط کردن آب و روغن با یک امولسیفایر ساخته شده است. امولسیفایر به آب و روغن درون لوسیون بدن کمک می‌کند تا با هم مخلوط شوند. این مواد حرارت داده شده و با هم مخلوط می‌شوند تا یک لوسیون یکدست و خامه‌ای‌شکل تشکیل دهند. لوسیون بدن می‌تواند حاوی مواد مختلفی باشد، از جمله مرطوب‌کننده‌هایی مانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک که به جذب رطوبت پوست کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند حاوی روغن‌هایی مانند روغن جوجوبا یا کره شی باشند که به مرطوب شدن پوست کمک کرده و آن را نرم و لطیف نگه می‌دارد.

طبق مطالعه دانشکده پزشکی هاروارد، لوسیون بدن به این دلیل بسیار برای پوست مفید است که از ترکیب آب (مرطوب‌کننده‌ی پوست) و ماده‌ی چرب (محافظ رطوبت پوست) تشکیل شده است.

کاربرد لوسیون بدن

لوسیون بدن معمولا روی بازوها، گردن و پاها استفاده می‌شود. نرم کننده‌های موجود در لوسیون بدن به صاف و نرم شدن پوست کمک می‌کنند، درحالی که مرطوب کننده‌ها مسئولیت جذب و حفظ رطوبت پوست را برعهده دارند.

کاربرد درست لوسیون بدن باعث آبرسانی به پوست خشک و نرم شدن آن می‌شود. یک لوسیون خوب لکه‌های زبر پینه‌های پوست را ترمیم می‌کند و خاصیت الاستیک و کشسانی پوست را شاداب نگه می‌دارد.

انواع لوسیون بدن

لوسیون‌ها برای اهداف مختلفی تولید می‌شوند. هرکدام از کاربردهای لوسیون نیازمند ترکیب مواد مختلفی است که باعث ایجاد انواع مختلف لوسیون بدن شده است. برخی از این لوسیون‌ها بیشتر برای جوان‌سازی کاربرد دارند و برخی دیگر سلولیت‌ها را کاهش می‌دهند. لوسیون‌ها براساس اهداف مصرفی افراد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • لوسیون محافظ پوست

هدف این لوسیون‌ها حفظ پوست نرم، سالم و درخشان است. این مواد ممکن است بیشتر تحت لوسیون‌های پوست‌های خشک، معمولی و چرب طبقه‌بندی شوند.

  • لوسیون ترمیم کننده پوست

برای انواع پوست بسیار خشک، بسیار حساس یا آسیب‌دیده استفاده می‌شوند.

  • لوسیون ضد چروک یا ضد پیری

وجود رتینول، ویتامین E یا سایر آنتی اکسیدان‌ها در لوسیون به کاهش چین و چروک‌های پوست کمک می‌کند.

  • لوسیون آنتی سلولیت

این نوع لوسیون سلولیت‌ها را هدف قرار می‌دهد و به صاف شدن پوست و درمان پوست پرتقالی و منافذ باز پوست کمک می‌کند.

  • لوسیون برنزه کننده

لوسیون سولاریوم باعث تیرگی پوست می‌شود.

  • لوسیون شفاف کننده

این نوع لوسیون از تولید ملانین (رنگدانه تیره کننده طبیعی پوست) جلوگیری کرده و باعث روشنی پوست می‌شوند.

  • لوسیون درمان خط حاملگی

این لوسیون‌ها برای زنان باردار یا افرادی که دچار کاهش یا اضافه وزن شدید بوده‌اند استفاده می‌شود و دارای انواع پیشگیرانه و ترمیم‌کننده است.

فواید لوسیون بدن

انواع مختلف لوسیون بدن، برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند اما خواص و فواید مشخصی هست که بین لوسیون‌های بدن مختلف مشترک است:

  • آبرسانی به پوست خشک

بدن در معرض باد، نور، گرما و سرما رطوبت خود را از دست می‌دهد. لوسیون بدن می‌تواند هم به پوست آبرسانی کند و هم رطوبت آن را حفظ کند.

  • نرم کنندگی پوست

استفاده منظم از لوسیون بدن می‌تواند به نرم شدن و تسکین پوست خشک کمک کند. یک لوسیون بدن مناسب پوست خشک، زبر و پوسته‌پوسته‌شده را درمان می‌کند و خارش آن را کاهش می‌دهد. خاصیت نرم کنندگی لوسیون بدن جلوی تحریک پوست و راش را می‌گیرد.

  • سلامت پوست

لوسیون بدن سد دفاعی پوست را تقویت می‌کند. مواد مغذی موجود در لوسیون‌های بدن می‌توانند مکانیسم دفاعی طبیعی پوست را بازیابی کنند. این به محافظت از پوست در برابر میکروب‌های خارجی کمک می‌کند و میکروبیوم پوست را متعادل نگه می‌دارد.

  • رفع پینه

ماساز منظم لوسیون روی قسمت‌های نسبتا خشک بدن مانند زانو، آرنج و پا به نرم و صاف شدن پوست کمک می‌کند. استفاده‌ی روزانه از لوسیون‌ها همچنین سوزش پوست را کاهش می‌دهد و جلوی حساسیت پوست را می‌گیرند.

  • کاهش علائم پیری پوست

لوسیون بدن با ترکیبات ضد پیری، چین و چروک‌های نواحی مختلف پوست را کاهش می‌دهد و به افزایش رنگدانه‌های پوست کمک می‌کند. برخی از لوسیون‌ها حاوی موادی هستند که به بهبود یا درمان مشکلات خاصی مانند خشکی، از دست دادن قابلیت ارتجاعی، آکنه، اگزما و غیره کمک می‌کند.

  • بوی خوب

رایحه‌ی مطبوع یک لوسیون بدن نرم حس خوبی به پوست می‌دهد. رایحه‌ی خوب لوسیون بدن می‌تواند آرامش‌بخش باشد وتاثیر مثبت طولانی‌مدتی روی شادابی افراد بگذارد.

کلام آخر

بهترین راه استفاده از لوسیون بدن این است که بلافاصله بعد از حمام یا دوش گرفتن روی پوست گرم و مرطوب مالیده شود. می‌توان هر چند وقت یکبار از لوسیون بدن استفاده کرد اما معمولا مصرف یک بار در روز آن کافی است.

لوسیون بدن بهترین گزینه برای مرطوب کردن پوست است اما با توجه به نوع لوسیون، برای درمان و جوان‌سازی پوست نیز استفاده می‌شود. پوست مرطوب و گرم باعث می‌شود لوسیون بدن بهترین عملکرد خود را داشته باشد.