چرا اسکراب لب مهم است؟ ۴ روش عملی برای لایه برداری لب در خانه

چرا اسکراب لب مهم است؟ ۴ روش عملی برای لایه برداری لب در خانه

دوشنبه 2 مرداد 1402
لب‌ها نقش مهمی در زیبایی صورت دارند؛ یکی از مراحل درمان خشکی و ترک لب، اسکراب لب و استفاده از لایه بردارهاست؛ البته لازم نیست برای تهیه لایه بردار لب زیاد هزینه کنید، در این مقاله روش‌های کم‌هزینه و ساده لایه برداری در خانه را برایتان آورده‌ایم؛ از دست ندهید!

همه ما حس ناخوشایند و سوزشِ حاصل از خشکی و ترک خوردن پوست لب را تجربه کرده‌ایم؛ به علاوه داشتن لب‌های نرم و سالم از نشانه‌های زیبایی و جذابیت است. عوامل مختلفی در خشک شدن و ترک پوست لب‌ها نقش دارند: آب و هوای سرد، کم‌آبی بدن، سیگار کشیدن، نور خورشید و ... بخشی از این دلایل هستند.

لب‌ها هم به اندازه‌ی بقیه بخش‌های صورت به مراقبت نیاز دارند و لایه برداری لب می‌تواند به شما در درمان مشکلات لب و زیباتر شدن‌شان کمک کند. در ادامه این مطلب مفصل درباره لایه برداری لب، فواید اسکراب لب، روش‌های ساده و ارزان لایه ‌برداری خانگی لب‌ها، نحوه انتخاب اسکراب یا لایه‌بردار مناسب لب‌ها توضیح داده شده است.

اهمیت لایه ‌برداری لب

هر زمان که با مشکل خشکی و پوسته شدن لب‌ها مواجه می‌شویم؛ بهترین راه‌حل از بین بردن پوست مرده و ترک خورده لب‌ است، با این کار مرحله ترمیم تسریع می‌شود. لایه‌برداری کردن لب‌ها به جذب بهتر محصولات مرطوب‌کننده لب (Lip moisturizer) مانند بالم لب ساج می‌شود؛ به علاوه، هنگام استفاده از رژلب و سایر محصولات آرایشی مرتبط با لب، پوست لب صاف‌تر بوده و در نهایت ظاهر زیباتری خواهد داشت!

تفاوت بالم لب با لایه ‌بردار لب

در کنار بالم لب که برای درمان خشکی و هیدراته کردن لب‌ها کاربرد دارد، لایه‌بردار لب یک مکمل مهم برای مراقبت از لب‌های شما است. لایه‌برداری لب برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و نرم شدن آن به کار می‌رود و در ادامه بالم لب از پوست لب محافظت کرده و آن‌ها را رطوبت‌رسانی می‌کند.

لایه برداری لب در خانه

لایه برداری لب در خانه، با کمترین هزینه لب‌هایی نرم و زیبا به شما هدیه می‌دهد.

اسکراب لب یا همان لایه‌بردار لب از دو بخش تشکیل می‌شود:

  1. ماده لایه ‌بردار لب
  2. ماده مغذی و مرطوب‌کننده پوست لب

استفاده از روغن‌های نرم‌کننده مانند روغن نارگیل، روغن هسته انگور یا مرطوب‌کننده‌های دیگر، پایه آبرسانی و نرم‌کنندگی را برای لایه‌بردار شما فراهم کرده و استفاده از آن را بر روی لب‌های شما آسان‌تر می‌کند.

فرق نمی‌کند که چه لایه بردار لبی می‌سازید و از چه ترکیباتی در ترکیباتی در آن استفاده می‌کنید؛ مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام لایه‌ برداری لب در خانه به خاطر بسپارید این است که همیشه از یک قسمت مواد به عنوان مرطوب‌کننده و از قسمت دیگر برای لایه‌برداری استفاده کنید؛ البته برای فواید بیشتر می‌توانید روغن‌های طبیعی، تقویت‌کننده‌های ارگانیک را هم به لایه‌بردار اضافه کنید.

لایه بردارهای لب عموماً ترکیبات عجیب و پیچیده‌ای ندارند و شما می‌توانید با استفاده از موادی که در خانه دارید، فقط در چند دقیقه یک لایه‌بردار مؤثر و قوی درست کنید.

در ادامه چند دستورالعمل محبوب و آسان برای ساخت لایه‌بردار لب خانگی را از وبسایت پرطرفدار healthline که به صورت تخصصی محتوای مربوط به سلامت و تندرستی منتشر می‌کند به شما معرفی می‌کنیم.

لایه‌برداری لب با شکر و عسل

لایه بردار شکر و عسل یکی از ساده‌ترین روش‌های لایه‌بردارهای لب در خانه است! شکر به طور طبیعی یک لایه‌بردار مؤثر است، هنگامی که آن را با عسل مخلوط می‌کنید، به یک لایه‌بردار حرفه‌ای لب با خاصیت مرطوب‌کنندگی عالی تبدیل می‌شود.

کافی است یک قاشق چای‌خوری عسل را با دو قاشق چای‌خوری شکر مخلوط کنید. مخلوط را روی لب‌های خود ماساژ دهید و بگذارید ۱۰ دقیقه یا بیشتر بماند سپس با کمک یک شوینده مرطوب‌کننده، لایه‌بردار را از روی لب‌ها پاک کنید.

لایه‌برداری لب با دارچین و روغن نارگیل یا زیتون

دارچین به عنوان یک نرم‌کننده و لایه‌بردار طبیعی ‌برای لب‌ها عمل می‌کند. برای تهیه لایه بردار لب با دارچین کافی است نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین را با نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و این اسکراب فوق‌العاده را با نوک انگشتان خود به آرامی روی پوست لبتان بمالید و سپس با آب ولرم بشویید.

لایه‌برداری لب با وازلین و مسواک

در این روش فقط به مقداری وازلین یا بالم لب و یک مسواک احتیاج دارید. ابتدا یک لایه ضخیم از وازلین یا بالم لب را روی لب‌های خود بمالید و سپس یک مسواک تمیز را به آرامی و با حرکات دایره‌ای روی لب‌های خود بکشید.

در پایان مسواک را به آب گرم آغشته کرده، به آرامی روی لب‌هایتان بکشید تا سلول‌های اضافی و مرده پوست را به راحتی و بدون دردسر جدا کنید. فراموش نکنید که استفاده از وازلین اصل یا بالم لب باکیفیت در لایه برداری و نرم شدن لب اهمیت زیادی دارد.

لایه‌برداری لب با تفاله قهوه

تفاله قهوه یکی از بهترین مواد طبیعی است که می‌توانید روی پوست و لب‌های خود استفاده کنید تا آن‌ها را سالم و شاد نگه دارید. کافئین موجود در قهوه باعث شادابی پوست می‌شود و به لب‌های شما رنگ و سرزندگی می‌دهد. برای تهیه این لایه‌بردار ۱ قاشق غذاخوری تفاله قهوه را با ۱  قاشق غذاخوری عسل یا روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل یا هسته انگور مخلوط کنید.

این لایه‌بردار را روی لب‌های خود مالیده و با حرکات دایره‌ای حدود یک دقیقه ماساژ دهید سپس برای آبرسانی فوری، لب‌ها را با آب گرم بشویید.

نکات مهم پس از لایه‌برداری لب

  • قبل از خواب از یک بالم لب (بالم لب نعنایی) یا مرطوب‌کننده غیر تحریک‌کننده استفاده کنید.
  • هنگام بیرون رفتن از خانه، حتماً از بالم لب استفاده کنید تا از لب‌های خود در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کنید.
  • برای کمک به کاهش خشکی لب‌ها به اندازه کافی آب بنوشید.
  • از کندن پوست، گاز گرفتن لب‌ها خودداری کنید، خوردن آب دهان به لب‌ها باعث خشک‌تر شدن پوست لب می‌شود.

بایدها و نبایدهای لایه‌برداری لب در خانه

لایه برداری لب در خانه، با کمترین هزینه لب‌هایی نرم و زیبا به شما هدیه می‌دهد.

لایه‌بردارهای لب به راحتی در خانه درست می‌شوند و با چند بار آزمایش کردن می‌توانید لایه‌بردار مورد علاقه خود را پیدا کنید.

  • نمک دریا یک لایه‌بردار طبیعی و محبوب است، با این حال بهتر است از آن در لایه برداری دیگر نواحی بدن با حساسیت کمتر استفاده کنید.
  • یکی دیگر از لایه‌بردارهایی که نباید روی لب‌ها استفاده شود، جوش شیرین است؛ دستورالعمل‌های زیادی لایه‌بردار لب با جوش شیرین را پیشنهاد می‌دهند که می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند!

جوش شیرین سد چربی محافظ پوست Sebum را از بین می‌برد و pH آن را تغییر می‌دهد، به علاوه این توانایی را دارد که باکتری‌های مفید سطح پوست را از بین ببرد.

کلام آخر: مراقبت از لب‌ها کم هزینه است، از آن غافل نشوید!

مراقبت از لب‌ها فقط به لایه ‌برداری لب محدود نمی‌شود؛ پس از اینکه از شر پوست‌های خشک لب خلاص شدید، مهم است که به طور مداوم از لب های خود مراقبت کنید تا همیشه نرم و زیبا بمانند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.