روش‌های درمان ترک پا: چطور خشکی پاشنه را در خانه درمان کنیم؟

روش‌های درمان ترک پا: چطور خشکی پاشنه را در خانه درمان کنیم؟

جمعه 6 مرداد 1402
ترک پا زمانی رخ می‌دهد که پوست ضخیم پاشنه شکافته شود، این مشکل آزاردهنده و دردآور است و حس ناخوشایندی به وجود می‌آورد و مدام ذهن را درگیری می‌کند. خشکی و ترک پاشنه در اکثر مواقع با درمان‌های خانگی قابل بهبود است. همه‌ی این درمان‌ها در خدمت حفظ و افزایش رطوبت پوست پا هستند. در این مقاله درباره علت‌های ایجاد ترک پا صحبت می‌کنیم و روش‌های درمان و رفع ترک پا در خانه را برایتان آورده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

ترک پا رایج و آزاردهنده!

یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی پا ترک پا Cracked heels یا شقاق پاشنه است. طبق پژوهشی که سازمان سلامت پیشگیرانه‌ی پا در سال ۲۰۱۲ برای ارزیابی ملی سلامت پا در آمریکا انجام داده؛ بیش از ۲۰ درصد بزرگسالان آمریکایی دچار ترک پا هستند؛ به علاوه این تحقیق نشان می‌دهد که ترک پا و مشکلات مشابه می‌تواند فعالیت‌های بدنی افراد را به نصف کاهش دهد.

در بیشتر موارد ترک‌های جزئی روی پاشنه، آسیب جدی به افراد وارد نمی‌کند اما عمیق‌تر شدن زخم ترک پا ممکن است راه رفتن را دشوار و پا را دچار عفونت کند.

علل و عوامل ایجاد ترک پا

ترک پاشنه و پا مرحله به مرحله ایجاد می‌شود؛ رعایت نکردن نکات پیشگیرانه باعث افزایش خشکی و ترک پوست پا می‌شود که به مرور وضعیت پا را بدتر کرده و پوست آن ناحیه را آسیب‌پذیرتر می‌کند. اولین علامت ایجاد ترک پا، ایجاد پوست خشک و سخت در اطراف پاشنه است که به آن پینه می‌گویند. راه رفتن زیاد و عدم توجه به نشانه‌های اولیه‌ی خشکی پوست پا باعث فشار بیشتر به پوست پاشنه می‌شود؛ در این شرایط پدهای چربی زیر پاشنه منبسط می‌شوند و تکرار این فرایند، ترک‌های کوچکی بر روی پوست پا و پاشنه ایجاد می‌کند.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث ایجاد ترک پا می‌شوند:

  • ایستادنِ طولانی مدت
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • افزایش وزن بدن
  • شست‌وشوی طولانی‌مدت پا با آب گرم
  • دیابت
  • کمبود رطوبت پوست پا
  • برخی بیماری‌های پوستی
  • تغذیه نامناسب و کمبود بعضی از ویتامین‌ها
  • عوامل ژنیتیکی
  • بعضی از بیماری‌های عروقی
  • بارداری
  • و ...

با گذشت زمان ترک‌های پا عمیق‌تر می‌شوند و ممکن است شروع به خون‌ریزی کنند. در موارد شدید ممکن است این ترک‌ها دچار عفونت شوند و در صورت ابتلا به دیابت، ترک پا می‌تواند منجر به زخم پای دیابتی شود.

علائم ترک پا

گفتیم که ترک پا مرحله به مرحله ایجاد شده و وخیم می‌شود؛ علاوه‌بر ظاهر فیزیکی پوست، خشکی و ترک در پاشنه‌ی پا علائم دیگری هم دارد که مراحل مختلف ایجاد ترک پا را نشان می‌دهد:

  1. خشکی پوست پا
  2. ناراحتی پاشنه در زمان ایستادن
  3. خارش پاشنه
  4. احساس گرما، قرمزی و تورم پاشنه
  5. پوسته‌پوسته شدن پا
  6. خون‌ریزی ترک پا

بهتر است علائم ترک پا را جدی گرفته و از بین بردن ترک پا را در مراحل اولیه شروع کنید.

بهتر است علائم ترک پا را جدی گرفته و از بین بردن ترک پا را در مراحل اولیه شروع کنید.

درمان ترک پا

راحت‌ترین کار برای درمان ترک پا جلوگیری از ایجاد آن است! حفظ رطوبت پوست پا هم از ایجاد ترک پا جلوگیری می‌کند و هم در مراحل اولیه به رفع آن کمک می‌کند. مرطوب کردن پاشنه ۲ یا ۳ بار در طول روز برای جلوگیری از ایجاد خشکی پا و درمان جزئی آن موثر است.

سفتی و خشکی پا از ورود مرطوب‌کننده‌ها به لایه‌های سالم پا جلوگیری می‌کند، پوست مرده‌ی پا آماده برای ترک خوردن و زخم شدن است؛ بنابراین بهتر است پیش از استفاده از مرطوب‌کننده‌های پا با استفاده از سنگِ پا یا محصولات مشابه پوست مرده‌ی این ناحیه زدوده شود تا پوست پا رطوبت بیشتری را به خود جذب کند.

در نهایت اگر استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی مانند انواع وازلین، روغن بادام، کرم ترک پا، علائم و نشانه‌های ترک پاشنه را کاهش نداد، بهتر است با متخصصین سلامت پا و پزشکان در این مورد مشورت کنید.

درمان ترک پا در خانه

تا اینجا درباره ترک پا، مراحل و علل ایجاد آن گفتیم؛ در ادامه شما را با روش‌های مختلف درمان ترک پا در خانه آشنا خواهیم کرد:

راه‌های زیادی برای درمان ترک پا در خانه وجود دارد و برای همه امکان‌پذیرند.

راه‌های زیادی برای درمان ترک پا در خانه وجود دارد و برای همه امکان‌پذیرند.

رفع ترک پا با آب زدن به پاشنه

با کمی توجه بیشتر به پاها می‌توان ترک پا را در خانه از بین برد. مرطوب کردن پاشنه‌ی پا، حداقل ۲ بار در روز برای رفع اولیه‌ی خشکی پا بسیار مفید است.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

در قدم دوم برای از بین بردن پوست مرده‌ی پا از مرطوب‌کننده‌های غلیظ یا مرطوب‌کننده‌هایی استفاه کنید که حاوی مواد زیر باشند:

  1. اوره (Urea): اوره یک ماده آنتی‌باکتریال و ضد التهابی است، از پوسته شدن پوست جلوگیری کرده و آن را نرم و لطیف می‌کند.
  2. اسید سالیسیلیک (Salicylic acid): اسید سالیسیلیک هم خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان مشکلات پوستی مثل ترک پا مؤثر است.
  3. آلفا هیدروکسی اسید (Alpha hydroxy acid): این اسید خواص تمیز کنندگی، ضد التهابی دارد و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد.

به کار بردن لیف و اسکرابر پا

مراقبت‌های پیش از خواب متفاوتی برای درمان ترک پا در خانه وجود دارد! بهتر است قبل از خواب به مدت ۱۰ دقیقه پاهایتان را در آب یا ترکیب آب و صابون قرار داده و سپس پاشنه را با لیف یا اسکرابر به گونه‌ای ماساژ داد که پوست مرده از بین بروند.

پوشیدن جوراب وازلینی

کرم‌ها و ژله‌های نفتی سنگین مانند وازلین ویتامینه به جذب و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند، استفاده از آن‌ها برای رفع ترک پا بسیار مفید است. می‌توانید وازلین را روی یک جوراب نخی نازک بمالید و آن را برای مدتی بپوشید.

کم کردن زمان استحمام

حمام کردن طولانی مدت باعث خشک شدن پوست می‌شود. آب داغ سد دفاعی و محافظ پوست را از بین می‌برد؛ در این شرایط پوست آسیب‌پذیرتر شده و به‌مرور سلول‌های مرده‌ی بیشتری در کف پا ایجاد می‌شوند.

پاک کننده ملایم و بدون عطر

پاک‌کننده‌های ملایم و بدون عطر به محافظت از لایه‌ی بیرونی پوست کمک می‌کنند، در حذف ناخالصی‌ها و چربی‌های اضافی پوست مؤثر هستند و سطح PH طبیعی پوست را حفظ می‌کنند. محصولات بدون عطر به‌صورت کلی برای سلامت پوست پا بهتر هستند چراکه عطرها یکی از عوامل التهاب پوست و ایجاد ترک پا هستند!

پوشیدن کفش مناسب

استفاده از کفش‌های پاشنه‌باز، دمپایی یا کفش‌هایی که فرسوده شده‌اند باعث افزایش آسیب به پوست پا و پاشنه می‌شود. کفش مناسب کمک می‌کند تا پاشنه‌های خشک و ترک خورده کمتر در معرض آسیب‌های بیرونی یا آلودگی قرار بگیرند.

استفاده از عسل

بر اساس تحقیقی که در سال 2012 درباره‌ی کاربردهای دارویی و آرایشی عسل انجام شده است؛ عسل می‌تواند به‌عنوان درمانی طبیعی برای ترک پاشنه عمل کند. خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی عسل به روند بهبود ترک پا را سرعت می‌بخشد؛ استفاده از عسل به‌عنوان اسکراب یا ماسک پا در طول شب به پاک‌سازی، مرطوب کردن و التیام ترک‌ پا کمک می‌کند.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل اغلب برای پوست‌های خشک، اگزما و پسوریازیس توصیه می‌شود و به پوست در حفظ رطوبت کمک می‌کند. خواص ضد التهاب و ضد میکروبی روغن نارگیل جلوی خون‌ریزی و عفونت ترک پا را گرفته و گزینه‌ی خوبی برای مرطوب نگهداشتن پاشنه است.

در ادامه چند روش دیگر برای درمان ترک پا در خانه را نام برده‌ایم که می‌توانند مؤثر واقع شوند:

  1. خیساندن پا در سرکه برای رفع ترک پا
  2. مرطوب کردن پا با روغن زیتون یا روغن‌های گیاهی دیگر
  3. استفاده از عصاره‌ی آلوورا و آرنیکا
  4. لایه‌برداری با آرد جوی دو سر مخلوط با روغن
  5. استفاده از موم پارافین برای از بین بردن ترک پاشنه
  6. استفاده از آبلیمو برای درمان ترک پا
  7. استفاده از خمیر موز برای خشکی پاشنه پا

کرم ترک پا روغن بادام ساج

نتیجه‌گیری: پیشگیری از ترک پا بهتر از درمان آن است!

راحت‌ترین روش برای رفع ترک پا، جلوگیری از ایجاد آن است! توجه به پوست پا و حفظ پاکیزگی و رطوبت آن، رمز داشتن پاشنه‌هایی سالم و زیبا است. جنس پوست افراد با یکدیگر متفاوت است و ممکن است بعضی پوست‌ها حساسیت یا شکنندگی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشد. با این وجود مراقبت روزانه امکان ابتلا به ترک پا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

درصورت بروز ترک پا، درمان‌های خانگی متفاوتی وجود دارد که در شرایط مختلف قابل استفاده هستند. البته توجه داشته باشید که اگر ترک پا بر اثر یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شده یا اینکه ترک پای شما مزمن شده است باید از خود درمانی پرهیز کرده و به پزشک متخصص مراجعه کنید.