10 خاصیت آلوورا برای پوست: چطور از آلوئه ورا برای پوست استفاده کنیم؟

10 خاصیت آلوورا برای پوست: چطور از آلوئه ورا برای پوست استفاده کنیم؟

شنبه 21 مرداد 1402
خواص آلوورا برای پوست بی‌شمارند: از آبرسانی پوست‌های خشک و جلوگیری از چین‌وچروک گرفته تا تسریع بهبود زخم؛ در این مقاله با 10 فواید آلوئه ورا برای پوست آشنا می‌شوید.

آلوورا برای پوست خاصیت‌های بسیاری زیادی دارد؛ به‌عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی فوق‌العاده تا حد زیادی خشکی پوست را درمان می‌کند؛ به‌علاوه آلوئه ورا برای پوست ملتهب تسکین‌بخش است و از آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کند؛ از مهمترین خواص آلوورا برای پوست ضد آلرژیک بودن است که باعث می‌شود بتوانید از آن در همه روتین‌های پوستی برای پوست‌های مختلف استفاده کنید.

استفاده از آلوورا برای پوست در روتین روزانه‌ اهمیت بسیاری دارد.

اگر به دنبال راهی طبیعی برای بهبود سلامت پوست خود هستید، استفاده از آلوورا برای پوست در روتین روزانه‌تان اهمیت بسیاری دارد.

فواید آلوورا برای پوست بی‌شمارند؛ این گیاه دارویی محبوب، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد و برای کاهش پلاک دندان، تسریع بهبود زخم، جلوگیری از چین‌وچروک پوست و مدیریت قند خون هم استفاده می‌شود.

در ادامه‌ی این مقاله 10 خاصیت آلوورا برای پوست را بررسی کرده و راه‌هایی برای استفاده از فواید آلوئه ورا برای پوست آورده‌ایم.

آلوورا (Aloe vera) چیست؟

آلوورا (Aloe vera) گیاهِ بومی آفریقا است که از صدها سال پیش به‌عنوان گیاهی زینتی و دارویی کشت می‌شده و در فرهنگ‌های مختلف از اهمیت فراوان و خواص آلوورا برای پوست، مو و درمان زخم به تکرار یاد شده است. در مصر باستان از آلوورا برای پوست، درمان بیماری‌ها و از بین بردن درد استفاده می‌کردند؛ ارسطو فیلسوف بزرگ یونانی این گیاه را بسیار مفید می‌دانست. امروزه خواص آلوورا برای پوست در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد؛ همچنین در روتین‌ها و محصولات پوستی مدرن استفاده می‌شود.

برگ‌های گیاه آلوورا ضخیم و گوشتی است؛ عصاره‌ یا همان ژل درون برگ‌های آلوورا که با نام‌های صبر زرد یا چادورا شناخته می‌شود، برای بهبود کیفیت پوست به کار می‌رود.

آلوورا از چه چیزی تشکیل شده است؟

ژل آلوورا برای پوست فواید بسیاری دارد و از آب، آنزیم‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها تشکیل شده است. این ترکیبات باعث افزایش خواص آلوورا برای پوست شده و آن را به یکی از بهترین مرطوب‌کننده‌ها تبدیل کرده‌اند. آلوئین (Aloin) و باربالوئین (Barbaloin) موجود در آلوورا به آن خواص ضدعفونی‌کننده، تصفیه‌کننده و تسکین‌دهنده در برابر التهاب می‌دهند.

موسیلاژ (Mucilage) یا لیزاب یکی دیگر از ترکیبات آلوورا است که به تسکین پوست کمک می‌کند و علت عملکرد محافظتی آلوورا محسوب می‌شود. روی (Zink)، باعث سنتز کلاژن می‌شود و ویتامین‌های C، A، و E موجود در آلوورا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند و از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند؛ به‌علاوه اسید سالیسیلیک (Salicylic Acid) موجود در آلوورا خاصیت لایه‌برداری دارد.

معرفی 10 خاصیت برتر آلوورا برای پوست

گفتیم که خواص درمانی و مراقبتی آلوورا برای پوست بسیارند؛ آلوورا در درمان بیماری‌های پوستی مختلف مانند اگزما (Eczemaآکنه (Acne) روزاسه (Rosacea) یا زخم‌های جزئی عملکرد خوبی دارد. در ادامه، جزئی‌تر به خواص گیاه آلوورا برای پوست می‌پردازیم.

آلوئه ورا برای پوست بی‌نهایت فایده دارد و در درمان بیماری‌های پوستی موثر است.

  1. آلوورا یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است

96 درصد عصاره‌ی آلوورا از آب تشکیل شده است؛ این ویژگی باعث می‌شود که آلوورا برای پوست یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی عالی باشد. آلوورا به تسکین پوست خشک و انعطاف‌پذیری بیشتر آن کمک ‌می‌کند؛ به‌علاوه ژل آلوورا به‌راحتی توسط پوست جذب شده و احساس چربی آزار‌دهنده‌ روی پوست ایجاد نمی‌کند.

  1. آلوورا دارای خواص ضدالتهابی است

یکی از مهم‌ترین فواید آلوورا برای پوست خاصیت ضدالتهابی آن است؛ این ویژگی لک، جوش و چین‌وچروک پوست را کاهش ‌می‌دهد و سوزش پوست آفتاب‌سوخته را آرام می‌کند.

  1. آلوورا تحریک‌کننده و حساسیت‌زا نیست

از دیگر خواص بی‌نظیر آلوورا برای پوست این است که پوست را تحریک نمی‌کند؛ همین موضوع باعث شده آلوورا برای افرادی که پوست حساس و مستعد آکنه دارند انتخاب خوبی باشد.

  1. آلوورا به درمان نیش حشرات کمک می‌کند

آلوورا هم ضدعفونی‌کننده، هم ضدخارش و هم التیام‌بخش است. خاصیت غیرتحریک‌کنندگی آلوورا برای پوست کمک می‌کند تا درد و التهاب ناشی از نیش حشرات کاهش پیدا کند.

  1. آلوورا برای پوست سر و مو مفید است

آلوورا پوست را مرطوب می‌کند و باعث درخشندگی مو ‌می‌شود. به‌علاوه آلوورا به درمان شوره‌ی سر و سایر بیماری‌های پوستی مرتبط با سر کمک می‌کند.

  1. آلوورا آفتاب‌سوختگی را درمان می‌کند

ژل آلوورا برای درمان پوست‌ آفتاب‌سوخته بسیار مفید است؛ این ژل خاصیت تسکین‌دهندگی و مرطوب‌کنندگی دارد که درد و ناراحتی ناشی از آفتاب‌سوختگی را کاهش داده و روند بهبود آفتاب‌سوختگی را تسریع می‌کند.

  1. آلوورا زخم آکنه را بهبود می‌دهد

آلوورا برای درمان جای جوش و زخم آکنه که دشوار و دردسرساز و زمانبر هستند کاربرد دارد و به روشن شدن جای جوش و بهبود ظاهر آن کمک ‌می‌کند؛ به‌علاوه آلوورا به دلیل خواص ضدعفونی‌کنندگی قوی، از ایجاد زخم‌های جدید آکنه جلوگیری می‌کند.

  1. حلقه‌های سیاه را کاهش می‌دهد

ژل آلوورا سیاهی دور چشم را کاهش داده و تا حد خوبی آن را رفع می‌کند؛ در واقع خواص ضدالتهابی، آلوورا را به یک ژل فوق‌العاده‌ی کاهش پف و تورم اطراف چشم تبدیل کرده است. علاوه بر تمام موارد قبل ژل آلوورا یک گزینه‌ی طبیعی عالی برای مرطوب کردن پوست ظریف اطراف چشم است.

آلوئه ورا برای پوست اطراف چشم مفید است و به رفع سیاهی دور چشم کمک می‌کند.

  1. زخم‌ها را التیام می‌بخشد

آلوورا می‌تواند برای التیام زخم‌ها استفاده شود. خواص ضدعفونی‌کنندگی و ضدالتهابی آلوورا به تسریع روند بهبودی کمک ‌می‌کند؛ همچنین آلوورا برای پوست تحریک‌شده مفید است و باعث تسکین سوزش آن می‌شود.

  1. آلوورا یک ضدعفونی کننده‌ی طبیعی است

آلوورا حاوی 6 عامل ضدعفونی‌کننده است: لوپئول، اسید سالیسیلیک، نیتروژن اوره، سینامونیک اسید، فنول و گوگرد. همه‌ی این مواد روی قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها اثر بازدارندگی دارند.

چطور از خواص آلوورا برای پوست استفاده کنیم؟

آلوورا می‌تواند به روش‌های مختلفی برای پوست استفاده شود. می‌توانید آلوورا را مستقیماً روی پوست خود بمالید یا از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی آلوورا مثل: ماسک‌های صورت آلوورا، لوسیون‌ها، کرم‌های آلوورا و یا وزالین آلوورا استفاده کرد.

پیش از مالیدن مستقیم آلوورا بر روی پوست باید از کیفیت ژل آلوورا اطمینان حاصل کرد؛ ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا از بروز هرگونه واکنش نامطلوب جلوگیری شود.

هنگام استفاده از آلوورا برای پوست سر و مو می‌توانید آن را هم به‌صورت مستقیم و هم در ترکیب با شامپو یا نرم‌کننده مصرف کنید. غنی‌سازی شامپو یا نرم‌کننده با آلوورا به افزایش رطوبت و درخشندگی موها کمک کرده و صافی موها را افزایش ‌می‌دهد.

استفاده از آلوورا روی صورت می‌تواند به تولید و آزادسازی کلاژن، محافظت از پوست و درمان عفونت‌ها کمک کند. همچنین درد، تورم و زخم‌ها یا جراحات سطحی پوست صورت را کاهش می‌دهد. از طرفی نقش آلوورا در تسکین پوست آفتاب‌سوخته و کاهش التهاب پوست صورت بسیار اهمیت دارد.

چطور از خواص آلوورا برای پوست استفاده کنیم؟ ماسک‌های آلوورا، لوسیون‌ها، کرم‌های آلوورا، وازلین آلوورا

جمع‌بندی: آلوورا برای پوست، عصاره‌ای بی‌نظیر است!

آلوورا ژلی طبیعی است که قرن‌ها برای درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ آلوورا برای پوست فواید بسیاری دارد و به لطف ترکیبات منحصربه‌فرد خود می‌تواند برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و درمان انواع بیماری‌های پوستی از جمله: آکنه، اسکار آکنه، آفتاب‌سوختگی، سیاهی دور چشم و بهبود زخم‌ها استفاده شود. علاوه بر این ژل آلوورا برای مرطوب کردن پوست و مو و از بین بردن خشکی پوست کاربرد دارد.