از بین بردن جای سوختگی: بهترین راهکارها برای درمان جای سوختگی در خانه و کلینیک

از بین بردن جای سوختگی: بهترین راهکارها برای درمان جای سوختگی در خانه و کلینیک

پنجشنبه 23 شهریور 1402
راه‌های زیادی برای از بین جای سوختگی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم؛ برای آشنا شدن با بهترین روش‌های درمان جای سوختگی و ترمیم اسکار سوختگی کلیک کنید.

چطور جای سوختگی را از بین ببریم؟ سوختگی پوست معمولا با درد و سوزش زیادی همراه است، اما مشکل اصلی بعد از تمام شدن درد اولیه به قوت خود باقی است: باقی ماندن جای سوختگی روی پوست و ایجاد ظاهری ناراحت‌کننده برای فرد! این مسئله زمانی حساسیت بیشتری ایجاد می‌کند که جای سوختگی در قسمتی از بدن باشد که به‌راحتی دیده می‌شود.

برای از بین بردن جای سوختگی راه‌های زیادی وجود دارد.

خوشبختانه روش‌های زیادی برای از بین جای سوختگی وجود دارد؛ در ادامه‌ی این متن راه‌های مختلف درمان جای سوختگی را آورده‌ایم، در انتها هم بهترین ترمیم‌کننده جای سوختگی را به شما معرفی می‌کنیم.

روش‌های درمان جای سوختگی

همانطور که گفتیم راه‌های مختلفی برای درمان جای سوختگی وجود دارد؛ اما علت باقی ماندن جای سوختگی روی پوست چیست؟

پوست از سه لایه تشکیل شده است: بیرونی‌ترین لایه اپیدرم (epidermis) است، لایه میانی درم (dermis) نام دارد و درونی‌ترین لایه هم که چربی زیرجلدی است؛ بسته به اینکه سوختگی تا چه حد عمیق باشد، آسیب واردشده به لایه‌های مختلف پوست هم متفاوت خواهد بود.

اگر سوختگی سطحی بوده و تنها لایه اپیدرم آسیب دیده باشد، سرعت درمان جای سوختگی هم سریع‌تر خواهد بود؛ اما در مواردی که لایه‌های زیرین آسیب می‌بینند، جای سوختگی مدت زمان طولانی‌تری باقی می‌ماند و درمان آن زمانبرتر است.

برای از بین بردن جای سوختگی تازه، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا علاوه بر دریافت پمادهای موضعی، انواع آنتی بیوتیک را هم دریافت کنید؛ این آنتی بیوتیک‌ها از ایجاد عفونت در محل سوختگی جلوگیری کرده و به بهبود سریع‌تر آن کمک می‌کنند. اما از چه روش‌هایی می‌توان برای درمان جای سوختگی قدیمی استفاده کرد؟

درمان جای سوختگی قدیمی

اگر مدتی است که سوختگی روی پوست شما درمان شده، اما جای آن باقی مانده و یک جای سوختگی قدیمی دارید، باید به سراغ روش‌های موضعی برای درمان آن بروید. استفاده از هر کدام از این روش‌ها به میزان عمقی بودن جای سوختگی بستگی دارد.

روش‌های کلینیکی درمان جای لک سوختگی کهنه

برای نتیجه‌گیری سریع‌تر در مورد جای سوختگی کهنه و عمقی، می‌توانید به سراغ روش‌هایی مثل لیزر یا تزریق فیلر بروید؛ تزریق فیلر، باعث تحریک پوست شده و کلاژن‌سازی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

دستگاه‌های لیزر بیشتر برای درمان اسکار و هایپرتروفی به کار می‌روند و کمک می‌کنند ظاهر پوست به حالت اولیه نزدیک‌تر شود. معمولا دستگاه‌های Co2 فرکشنال و کیوسوییچ بهترین انتخاب برای درمان جای لک سوختگی کهنه هستند.

بهترین ترمیم کننده جای سوختگی در خانه

برای درمان جای سوختگی قدیمی در خانه می‌توانید به سراغ انواع پماد و کرم یا مواد طبیعی و در دسترسی بروید که قابلیت رطوبت‌رسانی به پوست و کمک به بهبود جای زخم را دارند. پماد آلفا، پماد کالاندولا، پماد سولفادیازین و همچنین سیکازوم را در کنار وازلین، به عنوان بهترین کرم برای از بین بردن جای سوختگی می‌شناسند.

درمان جای سوختگی با وازلین یکی از بهترین راه‌های ازبین بردن اسکار سوختگی است.

همچنین، می‌توانید از موادی مانند سفیده‌ی تخم‌مرغ، حنا، روغن زیتون و کنجد، عسل یا آلوئه‌‌ورا استفاده کنید؛ این مواد حاوی پروتئین و ترکیبات رطوبت‌رسان بوده و خواص آنتی باکتریال دارند که به بهبود سریع‌تر جای سوختگی کمک می‌کنند.

وازلین، یکی از بهترین و موثرترین مواد برای درمان جای سوختگی است که تقریبا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. اما این محصول مشتق‌شده از نفت، چطور به درمان جای سوختگی قدیمی کمک می‌کند؟

از بین بردن جای سوختگی با وازلین

وازلین، نوعی روغن معدنی است که ساختاری کرمی و ژله‌ای دارد و پارافین یکی از ترکیبات اصلی آن است؛ زمانی که وازلین را روی پوست قرار می‌گیرد، یک لایه محافظ روی آن ایجاد می‌کند. به این ترتیب رطوبت از پوست خارج نمی‌شود و آلودگی‌ها و باکتری‌ها به‌صورت مستقیم در معرض محل سوختگی و زخم قرار نمی‌گیرد.

همچنین درمان جای سوختگی با وازلین باعث می‌شود که اصطکاک پوست آسیب‌دیده با محیط یا لباس، کاهش پیدا کرده و در نتیجه پوست تحریک نشود.

وازلین راهی کم‌هزینه برای درمان سوختگی است.

پیشنهاد ما به شما استفاده از وازلین ساج است؛ وازلین آلوئه ورا و وازلین کالندولا ساج گزینه‌‌های مناسبی برای ترمیم کردن جای سوختگی شما هستند، فقط کافی است محل سوختگی را شسته و سپس مقداری وازلین بهداشتی و استریل را روی این قسمت مالیده و سپس روی آن را بپوشانید.

سخن پایانی: وازلین راهی کم‌هزینه برای از بین جای سوختگی

در این مقاله چند روش درمان جای سوختگی را با هم بررسی کردیم و متوجه شدیم که یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن جای سوختگی در خانه، استفاده از وازلین است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.