راه های مراقبت از پوست دست: هر آنچه باید برای داشتن دستی زیبا و نرم بدانید

راه های مراقبت از پوست دست: هر آنچه باید برای داشتن دستی زیبا و نرم بدانید

سه شنبه 28 شهریور 1402
برای جلوگیری از آسیب‌هایی که فعالیت‌های روزمره به دست‌ها وارد می‌کنند باید یک روتین مراقبت از پوست دست داشته باشید؛ در این مقاله با روش‌های مراقبت از پوست دست آشنا خواهید شد.

اگر در مراقبت از پوست دست سهل‌انگاری کنید، با گذشت زمان آسیب‌های فراوانی به آن‌ها وارد می‌شود؛ به همین دلیل باید یک روتین مراقبتی داشته باشید و با استفادها از انواع لوسیون، کرم‌های مرطوب‌کننده‌ و نرم‌کننده، ضدآفتاب و ... از دستان خود حفاظت کنید.

برای جلوگیری از آسیب‌هایی که فعالیت‌های روزمره به دست میزند باید روش‌های مراقبت از پوست دست را یاد بگیرید.

ما معمولاً به آسیب‌هایی که فعالیت‌های روزمره به دست‌ها وارد می‌کنند، توجه نمی‌کنیم. علاوه‌بر نقش مهمی که دست‌ها در کارهای روزانه دارند؛ برای داشتن یک تأثیر اولیه‌ی خوب روی دیگران به دستانی زیبا و سالم نیاز داریم؛ در ادامه‌ی این مقاله روش‌های مراقبت از پوست دست را برایتان آورده‌ایم.

برای مراقبت از پوست دست از چه روش‌‌‌هایی استفاده کنیم؟

استفاده روزانه از دست‌ها باعث خشکی، ترک‌خوردگی و زخم می‌شود. به‌جز عناصر طبیعی و اجسام خارجی، مواد شیمیایی هم برای پوست دست مضر هستند. اگرچه نمی‌توان به دست‌ها استراحت داد اما می‌توان بیشتر از قبل با راه‌های مراقبت از پوست دست آشنا شد.

استفاده از کرم مرطوب کننده‌ به‌صورت روزانه یکی اصول مهم مراقبت از پوست دست است.

مرطوب کردن دست‌ها

رطوبت نقش مهمی در سالم و نرم نگهداشتن پوست دست بازی می‌کند؛ مشکلات زمانی آغاز می‌شوند که رطوبت پوست کاهش می‌یابد. مرطوب نگه داشتن پوست یکی از راه‌هایی است که از پیری دستان جلوگیری می‌کند. در ادامه راهکارهایی برای مراقبت از پوست دست از طریق مرطوب کردن دست‌ها آورده‌ایم.

از کرم مرطوب‌کننده‌ی دست استفاده کنید

برای اطمینان از نرم و لطیف ماندن دست‌ها باید چندبار در روز از کرم دست استفاده کنید؛ پیشنهاد ما به شما این است که صبح‌ها بعد از شستن دست و شب‌ها قبل از خواب، دست‌های خود را با کرم ماساژ دهید تا مرطوب بمانند.

 سعی کنید از محصولات مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که حاوی گلیسیرین، کره شی هستند و روغن‌های طبیعی دارند.

  • اگر نگران چربی دستان خود هستید، از کرمی استفاده کنید که سریع جذب می‌شود و اثری از چربی یا لیزی آن‌ها باقی نمی‌ماند.
  • کرم‌های نرم‌کننده‌ی غلیظ برای جلوگیری از خشکی و زبری پوست دست‌ها مفید هستند؛ مثل کرم مرطوب کننده دست و بدن ویتامین  Eساج.
  • پوست دست مردان ضخیم‌تر، چرب‌تر و دارای موی بیشتری است؛ بنابراین می‌توانید از کرم‌های مخصوص پوست مردان استفاده کنید که بافتی غنی‌تر داشته و هیچ عطری ندارند.

برای مرطوب کردن ناخن‌های خود از روغن ویتامین E استفاده کنید

استفاده از روغن ویتامین E یکی از راه‌های مؤثر برای رطوبت دادن به پوست و ناخن‌ها است. برای حفظ سلامتی کوتیکول‌(Cuticle)  یا همان پوستک اطراف ناخن، هر شب قبل از خواب روغن ویتامین ای را روی پوست اطراف ناخن‌ها بمالید.

مرطوب‌کننده‌های حاوی ویتامین E مثل وازلین آلوئه ورا ساج و کرم‌های مخصوص کوتیکول هم می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مراقبت از دست و حفظ زیبایی آن باشند.

نکته: در نظر داشته باشید که انجام مداوم مانیکور کمکی به محافظت از کوتیکول نمی‌کند.

ترک‌های پوست دست را با پماد درمان کنید

خشکی زیاد پوست دست باعث ترک خوردن و شکافته شدن آن می‌شود و برای درمان خشکی پوست، به رطوبت شدیدتری نسبت به کرم معمولی نیاز است. استفاده از این دست پمادها باعث انتقال رطوبت شده و مانعی بر روی پوست شما ایجاد می‌کند، این مانع به محافظت و بهبود پوست خشک کمک می‌کند.

به این منظور می‌توانید از کرم اوره 10 درصد و اوسرین ساج استفاده کنید که برای درمان خشکی‌های شدید مناسب است. یکی دیگری از راه های مراقبت از پوست دست استفاده از وازلین است که در درمان ترک‌های پوست بسیار تاثیر دارد.

از ماسک دست استفاده کنید

حتی اگر به‌صورت روزانه دستان خود را مرطوب می‌کنید، باز هم ممکن است پوست رطوبت موردنیاز خود را دریافت نکرده باشد. یک‌بار در هفته از ماسک دست استفاده کنید تا پوست دست به‌اندازه‌ی کافی آبرسانی شود.

ماسک را روی دست‌های تمیز و خشک بمالید و اجازه دهید برای مدت‌زمان مشخصی پوست را بپوشانند؛ سپس دستان خود را با آب گرم بشویید و کرم بزنید تا رطوبت بیشتری در پوست باقی بماند.

ماسک‌های دست در انواع مختلفی در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی موجود هستند اما می‌توانید با استفاده از آووکادو برای خود در خانه ماسک دست بسازید.

برای این کار نصف یک آووکادو را با سفیده‌ی تخم‌مرغ مخلوط کرده و آن را روی دست بمالید. اجازه دهید 20 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و بعد از آن دستان خود را بشویید.

تمیز نگه‌داشتن دست‌ها

یکی از راه‌های مراقبت از پوست دست و همینطور اصل مهم بهداشت دست‌ها (hands hygiene) تمیز نگه داشتن آن‌ها است؛ در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم در نظافت دست‌ها اهمیت دارند.

تمیز نگه داشتن دست‌ها در مراقبت از پوست دست اهمیت بسیار زیادی دارد.

دست‌ها را با صابون مرطوب‌کننده بشویید

استفاده از صابون‌های معمولی برای شست‌وشوی دست‌ها باعث خشکی پوست می‌شود؛ برای جلوگیری از خشکی، بهتر است دست‌ها را با صابون‌هایی که حاوی موادی مانند کره شی، روغن زیتون یا آلوورا هستند بشویید. با این کار روغن‌های طبیعی موجود در پوست حفظ شده و پوستی سلامت و شاداب خواهید داشت.

  • هنگام شستن دست‌ها، از آب داغ استفاده نکنید، آب داغ باعث افزایش خشکی پوست می‌شود. بهترین دما برای شست‌وشوی دست آب ولرم است.
  • صابون‌های بدون عطر برای پوست دست مناسب‌تر هستند.
  • شستن مرتب دست‌ها برای جلوگیری از گسترش بیماری‌های واگیردار مهم است و شما حتماً باید قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از دستشویی، دست‌ها را بشویید. بااین‌حال شستن بیش‌ازحد دست‌ها باعث آسیب دیدن پوست دست می‌شود.

زیر ناخن‌های خود را با برس ناخن تمیز کنید

حتی اگر دست‌ها را مرتب بشویید، باز هم ممکن است آلودگی زیر ناخن‌ها باقی بماند؛ بهتر است همزمان با شستن دست، از یک برس ناخن باکیفیت برای تمیزی زیر ناخن استفاده کنید.

هنگامی ‌که از برس ناخن استفاده می‌کنید، آن را در جهتی نگه دارید که بر ناخن عمود باشد.
باید برس را در امتداد تمامی سطح ناخن حرکت داده و آن را به جلو و عقب بکشید تا تمام کثیفی‌ها و آلودگی‌های زیر ناخن را پاک کند.

ناخن‌ها را مرتب و خوش‌فرم نگه دارید

اگر ناخن‌های خود را خوش‌فرم نگه دارید، تمیز کردن آن‌ها راحت‌تر خواهد بود. از ناخن‌گیر برای اصلاح اندازه‌ی ناخن استفاده کرده و آن‌ها را با سوهان ناخن به شکل دلخواه فرم دهید.

هر هفته دستان خود را لایه‌برداری کنید

برای از بین بردن پوست خشک و خشن دست هفته‌ای یک‌بار از اسکراب دست استفاده کنید؛ برای این کار دست‌ها را با آب ولرم خیس کرده و مقدار کمی اسکراب را روی هر 2 دست ماساژ دهید؛ سپس دست‌ها را با آب گرم بشویید و از کرم دست استفاده کنید.

  • قبل از لایه‌برداری، دست‌های خود را با صابون بشویید.
  • می‌توانید اسکراب‌های مخصوص دست را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی خریداری کنید.
  • می‌توانید با ترکیب شکر، روغن زیتون و وازلین ویتامینه ساج، یک اسکراب خانگی برای پاک کردن پوست مرده‌ی دست آماده کنید.

محافظت از دست‌ها

مرطوب کردن و تمیز نگه داشتن دست‌ها را به‌عنوان دو اصل مراقبت از پوست دست معرفی کردیم، در ادامه به اصل سوم مراقبت از پوست دست یعنی محافظت از دست‌ها می‌پردازیم.

مراقبت از پوست دست سه اصل دارد: مرطوب نگه داشتن، تمیز کردن و محافظت از دست‌ها

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

پوست دست نیز مانند نواحی دیگر بدن باید در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت شود.
برای محافظت از دستان خود در برابر نور خورشید، هر روز از یک کرم ضد آفتاب با طیف SPF وسیع (30 یا بالاتر) استفاده کنید.

هنگام انجام کارهای خانه از دستکش استفاده کنید

بیشتر کارهای خانه برای پوست دست مضر هستند. همیشه پیش از شستن ظرف‌ها، استفاده از ابزار و کار در محیط خانه از دستکش مناسب استفاده کنید؛ این کار از خشک شدن، ترک خوردن و پینه بستن پوست دست جلوگیری می‌کند.

  • برای کارهایی که باعث خیس شدن دست می‌شوند، از دستکش‌های پلاستیکی یا لاستیکی استفاده کنید.
  • هنگام انجام کارهایی مانند باغبانی از دستکش‌های پارچه‌ای معمولی برای محافظت از پوست دست در برابر کثیفی و زخم استفاده کنید.
  • برای انجام کارهای سنگین، مانند کار با ابزارها از دستکش‌های چرمی یا جیر برای محافظت از پوست دست استفاده کنید.
  • برای محافظت در برابر سرما باید از دستکش‌هایی استفاده کنید که پوست شما را خشک نگه می‌دارند.
    دستکش‌های بافتنی و چرمی برای محافظت از سرما، انتخاب‌های خوبی هستند.

از درمان رتینول استفاده کنید

اگر دستان شما دچار لکه‌های تیره هستند و یا رنگ آن‌ها تغییر کرده است، استفاده از کرم حاوی رتینول بهترین درمان است. رتینول به تولید سلول‌های جدید پوستی کمک می‌کند و باعث محو شدن لکه‌های تیره‌ی پوست می‌شود.

رتینول یکی از راه‌های مراقبت از پوست دست بوده و به زیبایی دستان شما کمک می‌کند.

محصولات دارای رتینول، پوست را در برابر تحریکات ناشی از نور خورشید آسیب‌پذیر می‌کند.
بنابراین حتماً باید از کرم ضد آفتاب همراه با کرم رتینول استفاده کنید؛ راه دیگر، استفاده از کرم رتینول در شب است.

کلام آخر: مراقبت از پوست دستان خود را فراموش نکنید

پوست دست در معرض بیشترین آسیب‌های خارجی و مواد شوینده است و استفاده روزانه از دست باعث بی‌توجهی به سلامت پوست آن می‌شود. در این مقاله روش‌های متفاوتی برای نگهداری صحیح از پوست دست را بررسی کردیم، امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.