خواص روغن درخت چای برای پوست

خواص روغن درخت چای برای پوست

دوشنبه 10 مهر 1402
آیا شما هم نام روغن درخت چای را شنیده‌اید؟ آیا از مزایای این روغن برای پوست خود آگاهی دارید؟ در این مقاله با بررسی خواص روغن درخت چای برای پوست و فواید روغن درخت چای برای پوست صورت، اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار خواهیم داد! کلیک کنید.

همه ما از داشتن پوستی سالم و شاداب لذت می‌بریم؛ اما زندگی در عصر مدرن، چالش‌های مختلفی را برای پوست ما ایجاد کرده است. آلودگی هوا، رژیم غذایی ناسالم، نداشتن فعالیت فیزیکی و ورزش بخشی از عوامل پیری زودرس و از بین رفتن سلامتی پوست محسوب می‌شوند.

استفاده از محصولات گیاهی و ارگانیک، کمک قابل‌توجهی به حفظ سلامتی و شادابی پوست می‌‌کنند؛ یکی این محصولات مفید که احتمالا اسم آن را شنیده‌اید، روغن درخت چای است؛ اما خواص روغن درخت چای برای پوست چیست؟

روغن درخت چای برای پوست بدن و صورت فواید و خواص بسیاری دارد

در این مقاله به بررسی روغن درخت چای و فواید آن برای پوست پرداخته‌ایم؛ اگر شما هم به دنبال پوستی درخشان و سالم هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

روغن درخت چای چیست؟

روغن درخت چای (tea tree oil) از برگ‌های یک گیاه با نام علمی ملالیوکا الترنیفولیا (Melaleuca alternifolia) استخراج می‌شود که بومی قاره استرالیا است. مردم این منطقه قرن‌ها این گیاه و روغن آن را با اهداف مختلفی به کار می‌بردند؛ اما امروزه استفاده از روغن درخت چای در سطح جهانی رایج‌تر شده است.

بعضی افراد به اشتباه فکر می‌کنند روغن درخت چای از همان گیاهی استخراج می‌شود که نوشیدنی چای را از آن می‌گیرند؛ درحالی که گیاه روغن درخت چای با گیاهی که از آن انواع چای سیاه و سبز استخراج می‌شود، متفاوت است و صرفا نام مشابهی دارد.

یکی از عناصر مهمی که در روغن درخت چای به چشم می‌خورد، ترپینن ۴ ال (terpinen-4-ol) نام دارد که طبق تحقیقات منتشرشده در PubMed اثرات ضدباکتریایی، ضدویروس و ضدقارچ از خود به نمایش می‌گذارد و توانایی از بین بردن باکتری‌های رایجی که باعث بروز بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا (E. coli، H. influenzae، S. pneumoniae) هستند را دارد. این عنصر همچنین تاثیری مثبت در افزایش فعالیت گلبول سفید خون ایفا می‌کند.

فواید روغن درخت چای برای پوست

از مهمترین کاربردهای روغن درخت چای، استفاده از آن برای پوست و مو است. اثرات ضدالتهاب، ضدباکتریایی و ضدقارچ روغن درخت چای باعث شده تا از آن در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی مختلفی استفاده شود. یکی از این محصولات وازلین روغن درخت چای نام دارد که به‌صورت تخصصی برای ترمیم نواحی حساس و آسیب‌دیده‌ی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص روغن درخت چای، همزمان پوست چرب را بهبود می‌دهد و خشکی پوست را رفع می‌کند.

خواص روغن درخت چای برای پوست چرب

عناصر ضدعفونی‌کنندۀ موجود در روغن درخت چای، تاثیرات مثبتی روی پوست‌ چرب دارد. طبق تحقیقات، مشکل پوست چرب افرادی که به مدت 30 روز از کرم ضدآفتاب حاوی روغن درخت چای استفاده کرده‌اند، به میزان قابل‌توجهی حل شده است.

نکته کاربردی: در این راستا چند قطره از روغن درخت چای را با کرم ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده‌ی خود ترکیب کرده و از آن به‌صورت روزمره استفاده کنید.

فواید روغن درخت چای برای پوست خشک

استفاده از روغن درخت چای باعث کاهش خارش و التهاب پوست خشک به‌ویژه در فصل پاییز و زمستان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن درخت چای برای درمان اگزمای پوستی حتی از زینک‌اکساید هم موثرتر است.

نکته کاربردی: به این منظور چند قطره از این روغن را با کمی مرطوب‌کننده یا روغن‌های حامل ترکیب کرده و پس از خارج شدن از حمام روی قسمت موردنظر اعمال کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای گرفتن نتایج بهتر این روند را به‌صورت روزانه ادامه دهید.

روغن درخت چای برای رفع خارش پوست

یکی دیگر از خواص روغن درخت چای، رفع خارش پوست است؛ در واقع این روغن با از بین بردن عفونتی که باعث خارش پوست می‌شود، در رفع خارش ناحیۀ موردنظر تاثیر مثبتی ایفا می‌کند.

در تحقیقاتی که برروی روغن درخت چای انجام شده است؛ پس از استفاده از یک پماد حاوی 5% روغن درخت چای، خارش پوست 16 نفر از 24 نفر کاملا از بین رفت و دیگر نفرات هم تاثیرات مثبتی را تجربه کردند.

نکته کاربردی: برای رفع خارش پوست با روغن درخت چای، چند قطره از این روغن را با کمی روغن حامل یا مرطوب‌کننده ترکیب کرده و چند قطره از آن را چندین‌بار در روز به ناحیه موردنظر بزنید.

خواص روغن درخت چای در بین بردن آکنه

روغن درخت چای به دلیل خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی خود، یکی از انتخاب‌های رایج برای درمان آکنه محسوب می‌شود؛ کاهش قرمزی، التهاب و تورم ناحیه موردنظر، تنها برخی از تاثیرات روغن درخت چای در درمان آکنه هستند.

روغن درخت چای برای رفع جوش و لک صورت استفاده می‌شود

نکته کاربردی: برای درمان آکنه با روغن درخت چای، 2 قطره از آن را با 50 گرم عصاره‌ی فندق افسونگر (Witch Hazels) ترکیب کرده و در طول روز به نواحی موردنظر بزنید. شما باید از این ترکیب به‌صورت روزانه استفاده کنید تا اثرگذاری آن را ببینید.

خواص روغن درخت چای برای لک صورت

لک صورت یکی دیگر از چالش‌هایی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. خوشبختانه استفاده از روغن درخت چای در رفع لکه‌های تیره صورت موثر بوده و با استفاده از آن می‌توانید، تاثیرات مثبتی را شاهد باشید.

نکته کاربردی: در این راستا 1 قطره روغن درخت چای را با 12 قطره روغن حامل ترکیب کرده و پس از تست حساسیت، با استفاده از یک تکه پنبه به نقطه موردنظر بزنید. شما می‌توانید این ترکیب را بعد از 10 دقیقه بشویید یا اینکه از شب تا صبح صبر کنید.

خواص روغن درخت چای برای جوش زیر پوستی

یکی از فواید روغن درخت چای برای پوست، از بین بردن سلول‌های پوستی قدیمی و کمک به ترمیم پوست محسوب می‌شود. همین ویژگی باعث شده تا روغن درخت چای برای درمان جوش زیر پوستی هم مفید باشد.

نکته کاربردی: برای رفع جوش با روغن درخت چای، ابتدا جوش و اطراف آن را شسته و کاملا خشک کنید. سپس کمی از این روغن را رقیق کرده و با استفاده از پنبه روی جوش بمالید. در نهایت منتظر بمانید تا روغن در این ناحیه خشک شود. پیشنهاد می‌کنیم که این کار را 2 بار در روز انجام داده و پس از آن، از مرطوب‌کننده پوست استفاده کنید.

جلوگیری از عفونت زخم‌های در حال ترمیم

با توجه به خواص ضدباکتریایی روغن درخت چای، برای جلوگیری از عفونت زخم و افزایش سرعت ترمیم پوست هم می‌توان از آن استفاده کرد. تحقیقات نشان داده که استفاده از این روغن در کنار درمان‌های مرسوم، سرعت بهبود زخم را افزایش داده و احتمال عفونت آن را کاهش می‌دهد.

نکته کاربردی: برای جلوگیری از عفونت زخم با روغن درخت چای، 1 قطره از این روغن را با پماد مخصوص زخم ترکیب کرده و به‌صورت مستقیم به ناحیه موردنظر بزنید.

نکات مهم استفاده از روغن درخت چای

قبل از هر چیز بهتر است نکاتی که باید در هنگام استفاده از این روغن در نظر داشته باشید را بدانید؛ به همین دلیل در این بخش نکات استفاده از روغن درخت چای را مرور خواهیم کرد:

  • روغن درخت چای خوراکی نیست و صرفا باید به‌صورت موضعی مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین آن را در دسترس کودکان نگذارید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.
  • از روغن درخت چای به‌صورت خالص استفاده نکنید، روغن درخت چای می‌بایست با سایر فراورده‌ها رقیق شود؛ روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بادام برخی از روغن‌های حاملی هستند که از آن‌ها می‌توان به این منظور استفاده کرد. به ازای هر 2 قطره روغن درخت چای، 12 قطره روغن رقیق‌کننده لازم است.
  • هنگام استفاده از روغن درخت چای مراقب چشمان خود باشید! برخورد این روغن با چشم می‌تواند التهاب شدید این ناحیه را به همراه داشته باشد.
  • قبل از استفاده از روغن درخت چای برای پوست، حتما تست حساسیت انجام دهید. به این منظور یک یا 2 قطره از این روغن را به ناحیه‌ای کوچک از پوست خود بزنید و تا 30 دقیقه منتظر واکنش پوست خود بمانید. در صورت مشاهده هر نوع عوارض حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • فواید روغن درخت چای برای پوست باعث شده تا از آن در ساخت بسیاری از شوینده‌های دست استفاده شود و خاصیت ضدباکتریایی این شوینده‌ها افزایش پیدا کند.
  • برای ضدعفونی دست‌ها با روغن درخت چای، کافی‌ست که کمی روغن درخت چای رقیق‌شده را به دستان خود زده و آن را کاملا پخش کنید.

بهترین نوع روغن درخت چای برای پوست چیست؟

امروزه با شناخت فواید روغن درخت چای برای پوست، این روغن بیشتر از قبل در دسترس عموم قرار گرفته است اما بهترین  نوع درخت چای کدام است؟

در قدم اول دقت داشته باشید که روغن موردنظر شما 100% طبیعی و ارگانیک باشد. همچنین در نظر داشته باشید که برروی بسته‌بندی روغن عبارت ملالیوکا الترنیفولیا (Melaleuca alternifolia) و کشور سازنده درج شده باشند.

در نهایت توصیه می‌کنیم که روغن شما حاوی 10 تا 40% عنصر ترپینن (Terpinen) باشد که ضدعفونی‌کننده اصلیِ موجود در این روغن محسوب می‌شود.

جمع‌بندی: روغن درخت چای سلامتی پوست را بهبود می‌دهد

دستیابی به پوستی سالم، شاداب و درخشان کار ساده‌ای نیست و شما در این راستا باید نکات مهم زیادی را رعایت کنید! یکی از این نکات استفاده از محصولات گیاهی است. روغن درخت چای یکی از محصولات موثر برای بهبود سلامت پوست است که مزایا و فواید متعددی برای پوست دارد.

از روغن درخت چای به‌منظور رفع التهاب، آکنه، جوش، خارش و چربی پوست استفاده می‌شود؛ البته در صورتی که خواص روغن درخت چای برای پوست را مطالعه کرده‌اید اما کماکان به دنبال راهکارهای دیگری هستید، پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی به خواص آلوورا برای پوست بیندازید تا با مزایای این گیاه هم برای پوست خود آشنا شوید.