روغن جوجوبا چیست + خواص روغن جوجوبا برای پوست

روغن جوجوبا چیست + خواص روغن جوجوبا برای پوست

دوشنبه 10 مهر 1402
خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو بی‌شمارند؛ روغن جوجوبا به حفظ شادابی، زیبایی و رفع مشکلات مختلف پوست مثل کنترل چربی، از بین بردن جای زخم، درمان جوش کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص روغن جوجوبا برای پوست کلیک کنید.

تنها لباسی که تا آخر عمر با شما می‌ماند، پوست‌‌تان است! به همین دلیل رسیدگی به پوست صورت و بدن‌تان‌، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای خود انجام دهید.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند برای درمان مشکلات پوستی و حفظ زیبایی و شادابی باید از محصولات گران‌قیمت بهداشتی و آرایشی استفاده کنند؛ در حالی که اگر نگاهی به ترکیبات موجود در این محصولات بیندازید، متوجه خواهید شد که موادی مانند روغن جوجوبا از مواد اولیه ثابت موجود در این کرم‌ها و لوازم بهداشتی هستند.

از خواص روغن جوجوبا برای پوست می‌توانیم به جلوگیری از پوست اشاره کنیم.

در ادامۀ این مقاله، توضیحات بیشتری در رابطه با روغن جوجوبا آورده‌ایم؛ خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو را مفصل بررسی کرده و نحوۀ استفاده از آن را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا از دانۀ گیاه جوجوبا (Jojoba) به دست می‌آید که ظاهری شبیه به دانه‌های قهوه دارد و در جنوب آمریکا و کشور مکزیک کاشته می‌شود.

استفاده از روغن جوجوبا به‌عنوان محصولی ضدالتهاب و التیام‌دهنده، قدمتی طولانی دارد و به دلیل خواص بی‌نظیرش، به آن لقب طلای مایع را داده‌اند.

به مرور زمان و با گسترش تحقیقات در رابطه با خواص جوجوبا، بسیاری از برندهای تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی به سراغ طراحی محصولات متفاوتی مانند لوسیون جوجوبا رفته‌اند.

اما چرا روغن جوجوبا تا این اندازه در بین متخصصان و لابراتوارهای تولید محصولات مراقبت پوست و مو محبوبیت دارد؟

فواید روغن جوجوبا برای پوست و مو

همانطور که گفتیم لیست خواص جوجوبا برای پوست و مو بسیار طولانی است، به همین دلیل در بسیاری از محصولات مراقبتی از آن استفاده می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این روغن، شباهت ساختار آن به ساختار سبوم پوست است. سبوم (Sebum) لایه چربی روی پوست است که وظیفۀ محافظت از پوست و تامین رطوبت و تغذیه آن را بر عهده دارد. این شباهتِ ساختاری باعث شده تا روغن جوجوبا به‌راحتی جذب پوست شود و بیشترین میزان تاثیرگذاری را داشته باشد.

مواد معدنی موجود در جوجوبا، توکوفرول‌ها، ویتامین E، ویتامین B، ویتامین C، مس، روی و ید، باعث ایجاد خواص و فواید منحصربه‌فردی در روغن جوجوبا می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

خواص روغن جوجوبا برای پوست

گفتیم که ساختار روغن جوجوبا شبیه ساختار سبوم پوست است، همین مسئله باعث می‌شود که استفاده از آن روی پوست باعث بسته شدن منافذ نشود؛ در نتیجه بعد از استعمال روغن جوجوبا هیچ‌گونه حس سنگینی و چربی روی پوستتان نخواهید داشت؛ جوش و آکنه هم ایجاد نمی‌شود.

1.رطوبت‌رسانی پوست

یکی از مهم‌ترین فواید روغن جوجوبا برای پوست، رطوبت‌رسانی و تغذیه سلول‌های پوستی است. ترکیبات مغذی موجود در این روغن، همه مواد موردنیاز پوست را تامین و آن را آبرسانی می‌کنند.

2.جلوگیری از پیری پوست

وجود ویتامین E در این روغن، به تقویت خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن کمک می‌کند. اگر شما هم زمان زیادی در معرض نور آفتاب یا هوای آلوده هستید، بهتر است مواد حاوی آنتی اکسیدان را در روتین پوستی خود قرار دهید که به مهار رادیکال‌های آزاد و ترکیبات مضر برای پوست کمک می‌کنند.

از خواص روغن جوجوبا برای پوست می‌توانیم به جلوگیری از پوست اشاره کنیم.

آنتی‌اکسیدان‌های سرعت پیری پوست را کاهش داده و در نتیجه چین‌وچروک کمتری روی پوست ایجاد می‌شود.

1.درمان جوش و آکنه پوست

قبلا اشاره کردیم که یکی از مواد معدنی موجود در روغن جوجوبا، ید است. این ماده مانع رشد باکتری‌های مضر روی پوست می‌شود؛ بنابراین استفاده از روغن جوجوبا تاثیر زیادی بر روی درمان جوش و آکنه و متوقف کردن روند رشد آن‌ها دارد.

2.کنترل چربی پوست

مزیت دیگر استفاده از روغن جوجوبا، کمک به کنترل چربی پوست است. همان‌طور که می‌دانید، در لایه بیرونی پوست غدد چربی (sebaceous gland) وجود دارد که ترشح بیش‌ازحد آن‌ها منجر به چرب و براق شدن پوست صورت خواهد شد.

شستشوی زیاد پوست باعث تحریک غدد و افزایش چربی پوست می‌شود. بنابراین بهترین روش برای درمان، استفاده از محصولات حاوی روغن جوجوباست که با نفوذ به داخل سبوم، ترشح چربی را کنترل می‌کند.

3.رفع جای زخم و ترک‌های پوست

یکی دیگر از ویژگی‌های روغن جوجوبا، خاصیت ضدالتهابی و ترمیمی آن است. این ویژگی باعث می‌شود که از روغن جوجوبا برای کاهش اسکار و ترک‌های پوستی استفاده شود. همچنین برای درمان جای زخم و التیام التهاب پوست می‌توانید از روغن جوجوبا کمک بگیرید.

4.حفظ خاصیت ارتجاعی پوست

روغن جوجوبا در کنار خاصیت رطوبت‌رسانی، به حفظ قابلیت ارتجاعی پوست هم کمک می‌کند؛ به همین دلیل است که در محصولات پوستی ضد چین‌وچروک، از روغن جوجوبا استفاده می‌شود.

خواص جوجوبا برای مو

روغن جوجوبا علاوه‌بر پوست، در حفظ زیبایی و سلامتی موها و ناخن کاربرد دارد. شما با استفاده از این روغن برای موهایتان، علاوه‌بر حفظ نرمی و شادابی ساقه موها، به هیدراته کردن پوست سر و لایه‎برداری آن کمک می‌کنید. در نتیجه‌ شوره و پوسته کف سر درمان شده و ریزش مو کنترل می‌شود.

نحوۀ استفاده از روغن جوجوبا

از خواص شگفت‌انگیز روغن جوجوبا برای پوست گفتیم؛ اکنون به‌سراغ پاسخ این پرسش می‌رویم که بهترین روش مصرف روغن جوجوبا چیست؟

علاوه‌بر تهیه محصولات حاوی روغن جوجوبا، شما می‌توانید از این روغن به‌تنهایی استفاده کنید. بعد از شستشوی کامل پوست و تمیز شدن آن، مقداری روغن جوجوبا را روی پوست بزنید و بعد از گذشت چند ساعت آن را بشویید. با استفاده از این روش از خواص مختلف روغن جوجوبا برای پوست بهره‌مند خواهید شد.

همچنین اگر می‌خواهید از مزایا و فواید این روغن برای درمان مشکلات مو یا ناخن استفاده کنید کافی‌ست کمی روغن را روی ناحیه موردنظر ریخته و ماساژ دهید.

برخی از متخصصان پوست و مو معتقدند که برای گرفتن نتیجه سریع‌تر، بهتر است از ماسک ترکیبی شامل روغن جوجوبا و مواد مغذی دیگر و یا سایر روغن‌های مفید استفاده کنید.

سخن پایانی: روغن جوجوبا معجونی فوق‌العاده برای پوست و مو

به برخی از مهم‌ترین مزایای روغن جوجوبا برای پوست و مو اشاره کردیم. البته فراموش نکنید که خواص و فواید روغن جوجوبا به این موارد محدود نمی‌شود، به همین دلیل در اکثر لوازم آرایشی و بهداشتی از این روغن استفاده شده است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.