شی باتر چیست: چطور از خواص شی باتر برای پوست بهره ببریم؟

شی باتر چیست: چطور از خواص شی باتر برای پوست بهره ببریم؟

چهارشنبه 3 آبان 1402
محصولات مراقبتی متعددی پیش روی قرار دارند که یکی از آن‌‎ها شی باتر است. شی باتر در این سال‌ها مورد استقبال زیادی قرار گرفته اما شی باتر چیست و چه فوایدی برای پوست ما دارد؟ بیشتر بخوانید.

در سال‌های گذشته تنوع محصولات مراقبت از پوست افزایش چشمگیری داشته؛ امروزه انتخاب‌های متعددی برای حفظ سلامتی و زیبایی پوست، پیش روی شما قرار دارد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

یکی از این گزینه‌ها که در طول این سال‌ها توانسته محبوبیت قابل‌توجهی به دست آورد، شی باتر یا کره شی است که تاریخچۀ استفاده از آن به چندین دهه پیش بازمی‌گردد. بسیاری از متخصصین بر این باورند که استفاده از شی باتر در روتین پوستی، فواید متعددی برای پوست انسان دارد اما آیا این باور درستی است؟

شی باتر از هسته روغنی گیاه شی استخراج می‌شود و فواید فراوانی برای پوست دارد.

در این مطلب ابتدا خواهیم گفت که  شی باتر چیست و سپس به بررسی مزایای شی باتر برای پوست خواهیم پرداخت؛ بنابراین اگر شما هم به دنبال محصولی طبیعی برای مراقبت از پوست خود هستید، ادامۀ این مقاله را از دست ندهید.

شی باتر چیست؟

شی باتر یک نوع چربی است که از  2 هستۀ روغنی موجوددر گیاه شی استخراج می‌شود که گیاهی بومیِ مناطق غرب آفریقا است.

نحوۀ استخراج شی باتر به این صورت است که هسته‌های چرب از دانه‌ی گیاه جدا شده و سپس پودر می‌شوند. در قدم بعد این پودر در آب جوشانده می‌شود تا کرۀ موجود در آن به سطح آب بیاید.

شی باتر در هوای گرم جامد است و رنگی مایل به سفید یا عاجی دارد. غلظت بالای ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و قدرت پخش‌شوندگی بالای شی باتر باعت شده تا این کره به محصولی ایده آل برای افزایش لطافت پوست و تسکین آن تبدیل شود.

البته شی باتر در ابتدا کاربرد خوراکی داشت و به‌عنوان یک چربی طبیعی در پخت‌وپز مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به مرور زمان و با اثبات فواید آن برای پوست، استفاده از آن در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست، به طرز چشمگیری افزایش یافت.

خواص شی باتر برای پوست

در این سال‌ها افراد زیادی شی باتر را در روتین پوستی خود جای داده‌اند و از محصولات حاوی شی باتر استفاده می‌کنند. اما علت این محبوبیت چیست؟ فواید شی باتر برای پوست کدامند؟

در این بخش با استناد به تحقیقات انجام‌گرفته، خواص شی باتر برای پوست را مرور خواهیم کرد تا به‌صورت کامل با خصوصیات این محصول آشنا شوید.

شی باتر برای انواع پوست مناسب است

گفتیم شی باتر یک نوع چربی است که از دانه گیاهان استخراج می‌شود؛ اما برخلاف اکثر چربی‌های استخراج‌شده از دانۀ گیاهان، حاوی پروتئین‌های حساسیت‌زا نیست! همین عامل نیز باعث شده که تا به حال هیچ مدرکی پیرامون ایجاد حساسیت توسط شی باتر، به ثبت نرسیده باشد.

شی باتر همچنین حاوی هیچ‌گونه مواد محرک شیمیایی که باعث خشکی پوست می‌شوند نیست؛ در نتیجه این محصول برای انواع پوست مناسب است و همه افراد می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

کره شی خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد

اسیدهای چرب موجود در شی باتر، آن را به یک مرطوب‌کننده اثرگذار تبدیل کرده‌اند؛ از جمله‌ این اسیدها می‌توان به اسیدهای پالمیتیک، استئاریک (Palmitic acids)، اولئیک (oleic acid) و لینولئیک (Linoleic acid) اشاره کرد که اسیدهای مفیدی برای پوست انسان هستند.

شی باتر حاوی اسیدهای چربی است که برای پوست مفید هستند.

کره شی به‌سرعت جذب شده، به‌عنوان عاملی بازسازنده، لیپیدها را بازیابی کرده و پوست شما را رطوبت‌رسانی می‌کند؛ به‌علاوه شی باتر با جلوگیری از تبخیر زودهنگام رطوب، از خشک شدن پوست هم جلوگیری خواهد کرد.

کره گیاه شی خاصیت ضدالتهابی دارد

استرهای گیاهیِ شی باتر خواص ضدالتهابی دارند و با تحریک سیتوکین و سایر سلول‌های التهابی، روند تولید آن‌ها را کُند می‌کند و التهابات پوستی همچون اگزما را به حداقل می‌رساند.

شی باتر حاوی آنتی‌اکسیدان است

شی باتر حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین A و ویتامین E است که باعث افزایش آنتی‌اکسیدان بدن می‌شود.
آنتی‌اکسیدان‌ها از عوامل اصلی ضدپیری هستند که با مقابله با رادیکال‌های آزاد، از کاهش زودهنگام حجم پوست و پیری زودرس آن جلوگیری می‌کنند.

شی باتر روند بهبود زخم را تسریع می‌کند

کرۀ شی علاوه‌بر خاصیت ضدالتهابی خود، با بازسازی بافت پوست، به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، اسیدهای چربی شی باتر با محافظت از زخم در برابر عوامل محیطیِ آسیب‌زا، به فرایند ترمیم پوست و درمان زخم‌ها سرعت می‌بخشد.

کره شی باتر ضدقارچ است

محصولاتی که پایه آن‌ها گیاه شی است، حاوی ترکیبات قدرتمندی هستند که با عفونت‌های پوستیِ ناشی از قارچ‌ها مقابله می‌کنند.
با این‌که ممکن است شی باتر در درمان همۀ عفونت‌های قارچی موثر نباشد اما تاثیر آن در از بین بردن قارچ‌هایی که باعث ایجاد کرم حلقوی یا عفونت پای ورزشکاران می‌شوند، به اثبات رسیده است.

شی باتر روند تولید کلاژن را تسریع می‌کند

شی باتر حاوی یک ترکیب شیمیایی به‌نام تری‌ترپن (Triterpenes) است که به‌صورت طبیعی ایجاد می‌شود و روند تخریب کلاژن را غیرفعال می‌کند. همین عامل نیز باعث می‌شود تا خطوط ریز پوست کمتر دیده شوند و پوست حجیم‌تر به نظر برسد.

نحوه استفاده از شی باتر روی پوست

شی باترِ فرآوری‌نشده به‌راحتی روی پوست پخش می‌شود؛ به این منظور 1 قاشق چای‌خوری شی باتر را به‌آرامی روی پوست خود بمالید تا چربی به‌صورت کامل جذب پوست شود.

دقت داشته باشید که شی باتر سطح پوست را لغزنده می‌کند که همین عامل باعث جلوگیری از تثبیت مواد آرایشی روی پوست می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که هر شب قبل از خواب از شی باتر  استفاده کنید.

محصولات پوستی حاوی شی باتر

انواع مختلف وازلین ساج از محصولاتی هستند که در ترکیبات خود شی باتر دارند؛ از انواع وازلین کودک گرفته تا وازلین بهداشتی، وازلین ویتامینه و وازلین آلوورا. برای بررسی دقیق ویژگی‌های وازلین ساج و خرید وازلین اصل به صفحۀ محصولات مراجعه کنید.

جمع‌بندی: خواص شی باتر برای پوست بسیار است

همۀ ما از داشتن پوستی سالم و باطراوت لذت می‌بریم و به‌صورت روزمره کارهای مختلفی برای محافظت از پوست خود انجام می‌دهیم؛ البته محصولات مختلفی که در روتین پوستی افراد جای می‌گیرند ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

یکی از این محصولات شی باتر است که به دلیل فواید آن برای پوست، در روتین مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله گفتیم که گیاه شی باتر چیست و به بررسی فواید شی باتر برای پوست پرداختیم تا شما انتخابی متناسب با شرایط خود داشته باشید و به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.