درمان جوش: روش‌های ساده و تست‌شدۀ از بین بردن فوری جوش صورت

درمان جوش: روش‌های ساده و تست‌شدۀ از بین بردن فوری جوش صورت

شنبه 6 آبان 1402
در این مقاله 14 راهکار ساده و سریع برای از بین بردن جوش و روش‌های مختلف درمان جوش صورت را آورده‌ایم تا نگرانی شما را از این بابت از بین ببریم.

یک جوش سمج ناگهان روی صورت ظاهر می‌شود و همه چیز را خراب می‌کند! مهم نیست که چقدر بزرگ یا کوچک باشد، همه‌ی نگاه‌ها فقط به این نقطه قرمز رنگ جلب می‌شود.

راه‌های مختلفی برای درمان جوش صورت وجود دارد.

اگر شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید، حق دارید که اعصابتان به هم بریزد، اما نگران نباشید! در این مقاله 14 راهکار ساده و سریع برای از بین بردن جوش و روش‌های مختلف درمان جوش صورت را آورده‌ایم.

علت به وجود آمدن جوش چیست؟

به‌وجود آمدن جوش با غدد چربی ارتباط مستقیمی دارد و هرجایی که غدد چربی باشد، احتمال درآمدن جوش بیشتر است . در مقاله‌ای که در سال 2023 درباره‌ی درمان موضعی آکنه منتشر شده به‌خوبی علل به وجود آمدن آکنه شرح داده شده است:

از نظر متخصصین پوست، میکروبیوم (microbiome) پوست یک مانع ضروری برای جلوگیری از تهاجم پاتوژن‌ها و تنظیم پاسخ‌های ایمنی بدن به آن‌ها است.

هنگامی که سد محافظ پوست آسیب ببیند، فرصت برای ظهور آکنه ایجاد می‌شود. موارد مختلفی در تضعیف قدرت ایمنی پوست نقش دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دلایل مختلفی برای به وجود آمدن جوش وجود دارد، مثل سبک زندگی، ژنتیک، عوامل محیطی.دلایل به وجود آمدن جوش

  1. سبک زندگی
  2. رژیم غذایی
  3. باکتری‌ها
  4. تغییرات هورمونی
  5. ژنتیک
  6. لوازم آرایشی و بهداشتی
  7. استرس
  8. عوامل محیطی
  9. فشار
  10. لباس تنگ
  11. حساسیت
  12. داروها

در ادامه می‌توانید روش‌های از بین بردن جوش را به ترتیب اثرگذاری‌شان بخوانید، هر کدام از این راه‌ها می‌توانند خیلی سریع و راحت جوش صورت شما را درمان کنند.

تأثیرگذارترین روش‌های درمان جوش

در هر بخش شیوه استفاده و علت پیشنهاد شدن آن را آورده‌ایم تا با خیال راحت روش درمانی مناسب خودتان را انتخاب کنید؛ اگر ماده مورد نیاز هرکدام از روش‌ها در دسترس شما نبود، از آن بگذرید و به سراغ روش بعدی بروید.

درمان جوش با روغن درخت چای

روغن درخت چای از برگ‌های یک درخت بومی استرالیا به همین نام تهیه می‌شود. دسترسی به روغن درخت چای ممکن است کمی سخت باشد اما از آنجایی که خواص ضدباکتریایی داشته و التهاب پوستی را کاهش می‌دهد، برای درمان جوش صورت فوری تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

استفاده از روغن درخت چای یکی از راهکارهای تأثیرگذار در رفع جای جوش است.روش استفاده از روغن درخت چای برای درمان جوش

  1. روغن درخت چای را با چند قطره آب یا روغن زیتون رقیق کنید.
  2. تکه‌ای پنبه را به مخلوط روغن درخت چای آغشته کرده و روی سطح جوش بمالید و ماساژ بدهید.

از بین بردن جوش با بنزوئیل پراکسید (پروکسید)

بسیاری از افراد استفاده از داروهای شیمیایی را برای درمان جوش ترجیح می‌دهند؛ اگر می‌خواهید جوش و آکنه خود را با دارو درمان کنید، بهترین گزینه بنزوئیل پراکسید است. البته یادتان باشد که داروها در کنار اثرگذاری فوری، عوارض جانبی خاص خود را هم دارند.

داروی بنزوئیل پراکسید یا پروکسید برای درمان آکنه خفیف تا متوسط پیشنهاد می‌شود. این دارو خاصیت ضد میکروبی دارد و به از بین بردن باکتری‌های ایجادکنندۀ جوش کمک می‌کند؛ برای این کار فقط کافی است اندکی از این ژل یا کرم را روی جای جوش بمالید.

درمان جوش صورت با سالیسیلیک اسید

طرفداران داروهای شیمیایی از دیدن اسم این دارو خوشحال خواهند شد! سالیسیلیک اسید یک داروی پوستی و ضد آفتاب است که خاصیت لایه‌برداری دارد. اگر به این دارو دسترسی دارید، فقط کافی است اندکی از این ماده را روی جای جوش بمالید. سالیسیلیک اسید با لایه‌برداری و باز کردن منافذ پوست از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند.

درمان جوش با سرکه سیب

سرکه سیب یکی از در دسترس‌ترین مواد برای درمان جوش صورت است؛ خواص ضدباکتریایی سرکه سیب Ph پوست را متعادل کرده و التهاب را کاهش می‌دهد، به‌علاوه اسیدی بودن و خاصیت لایه‌برداری، سرکه سیب را به راهکاری فوق‌العاده برای از بین بردن جای جوش تبدیل می‌کند. برای رفع جوش با سرکه سیب باید هر روز از آن استفاده کنید.

درمان جوش با سرکه سیب از راه‌هایی است که بسیار پیشنهاد می‌شود.روش استفاده از سرکه سیب برای رفع جوش

  • سرکه سیب را با آب به نسبت مساوی ترکیب کنید.
  • این ترکیب را با پنبه بر روی جای جوش بمالید تا التهاب پوستی کاهش پیدا کند.

درمان جوش صورت با وازلین

"آیا وازلین برای جوش صورت خوب است یا نه؟" برای پاسخ به این سؤال، در ادامه با ما همراه باشید.

وازلین به خاطر مقاومتی که در برابر جذب از طریق پوست دارد مثل یک سپر محافظی برای آن عمل می‌کند؛ به عبارت دیگر نقش اصلی وازلین حفظ رطوبت، کمک به شادابی و زیبایی پوست است؛ بنابراین وازلین به‌تنهایی نمی‌تواند جوش صورت را درمان کند، اما می‌تواند در پیشگیری از ایجاد جوش و مراحل پس از درمان جوش مفید باشد. به این منظور می‌توانید از انواع وازلین ساج استفاده کنید؛ از وازلین روغن درخت چای گرفته تا وازلین آلوورا.

آیا وازلین گزینه‌ای مناسب برای درمان جوش صورت است؟

باید به این نکته هم توجه کنید که آب و هوای سرد و قرار گرفتن در برابر باد پاییز و زمستان باعث تشدید جوش زدن پوست می‌شود؛ به همین دلیل می‌توانید از وازلین حاوی روغن کرچک و وازلین ویتامینه برای محافظت از پوست خود در فصول سرد سال استفاده کنید.

درمان جوش با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی است که به‌عنوان دوست پوست شناخته می‌شود. از آلوئه‌ورا در محصولات مراقبتی و روتین‌های پوستی بسیار استفاده می‌شود و خواص شگفت‌انگیزی برای درمان آسیب‌های پوستی دارد.

آلوورا دارای خواص تسکین‌دهنده و ضدالتهابی است و می‌تواند قرمزی و تورم را کاهش دهد و برای درمان سریع جوش صورت پیشنهادی عالی است.

ژل آلوورا از موادی است که برای رفع جوش بسیار توصیه می‌شود.شیوه استفاده از آلوئه‌ورا برای از بین بردن جوش

  1. ژل آلوئه‌ورا تازه را مستقیماً روی جای جوش بمالید.
  2. بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند.
  3. سپس جای جوش را شستشو بدهید.

از بین بردن جوش با چای سبز

چای سبز یکی از معروف‌ترین نوشیدنی‌های سالم است که همیشه از طرف متخصص‌های تغذیه توصیه می‌شود. این گیاه که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و برای درمان فوری آکنه بسیار مؤثر است.

چای سبز خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و برای درمان فوری جوش پیشنهاد می‌شود.

شیوه استفاده از چای سبز برای درمان جوش

  1. مقداری چای سبز دم کنید.
  2. صبر کنید تا خنک شود.
  3. با استفاده از پنبه چای سبز را روی جوش بمالید.

درمان جوش صورت با جوش شیرین

جوش شیرین پوست را لایه‌برداری می‌کند و التهاب‌ را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل برای درمان جوش و آکنه هم پیشنهاد می‌شود.

شیوه استفاده از جوش شیرین برای درمان جوش

  1. جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیر شود.
  2. این خمیر را روی جای جوش قرار دهید.
  3. بعد از 10 دقیقه آن را با آب بشویید.

درمان جوش با آسپیرین

بیش از ۱۰۰ سال است که آسپیرین برای تسکین درد کاربرد دارد؛ اما آیا می‌دانستید خمیر آسپیرین برای درمان فوری جوش کاربرد دارد؟

آسپیرین دارای اسید سالیسیلیک است. این ماده همان‌طور که گفتیم به لایه‌برداری پوست و کاهش التهاب‌های آن کمک می‌کند؛ به‌ همین دلیل می‌توانید از آسپرین در درمان جوش صورت استفاده کنید.

شیوه استفاده از آسپیرین در رفع جوش

  1. یک عدد قرص آسپیرین را له کنید.
  2. آن را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر شود.
  3. سپس این خمیر را بر روی جوش خود قرار دهید.

به این نکته توجه کنید که خمیر آسپیرین فقط روی جای آکنه قرار بگیرد و بقیه قسمت‌های پوست را تحت تأثیر قرار ندهد.

از بین بردن جوش صورت با آب لیمو

آب لیمو سرشار از ویتامین C است، خواص اسیدی دارد و برای از بین بردن آکنه و جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ فقط کافی است چند قطره آب لیمو تازه را روی جوش بمالید؛ اسید سیتریک آب لیمو سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری کرده و چربی را کاهش می‌دهد.

برای درمان جوش فقط کافی است چند قطره آبلیمو روی آن بمالید.

درمان جوش صورت با عسل

عسل به اثر شفابخشی خود شناخته می‌شود؛ اگر در آشپزخانه عسل دارید، بدون شک بهترین درمان برای جوش آزاردهنده شماست؛ عسل به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی که دارد می‌تواند در بهبود جوش مؤثر باشد.

عسل برای درمان جوش صورت بسیار موثر است.

شیوه استفاده از عسل در رفع جوش

  1. مقدار کمی عسل را روی جای جوش بمالید.
  2. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید.
  3.  پس از گذشت این زمان می‌توانید جای جوش را آبکشی کنید.

درمان جوش با زردچوبه

زردچوبه فواید شگفت‌انگیز دارویی بسیاری دارد و از آن برای تهیه داروهای گیاهی و ماسک‌های پوستی مختلف استفاده می‌شود؛ زردچوبه خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی دارد و به بهبود جوش کمک می‌کند.

زردچوبه از موادی است که می‌تواند در درمان جوش به شما کمک کند.

روش استفاده از زردچوبه در از بین بردن جوش

  1. پودر زردچوبه را با آب یا ماست مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند.
  2. این خمیر را روی جای جوش بمالید.
  3. اجازه دهید 10 الی 15 دقیقه روی آن باقی بماند.
  4. پس از گذشت این زمان جای جوش را آبکشی کنید.

از بین بردن جوش با بلغور جو دوسر

جو دوسر مادۀ غذایی ارزشمندی است و خواص زیادی برای سلامتی دارد. امروزه ورزشکاران و افرادی که با بیماری‌های مربوط به تغذیه مانند دیابت دست به گریبان هستند از بلغور جو دوسر در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند.

جو دوسر برای تسکین جای جوش هم مفید است و استفاده از آن برای درمان جوش پیشنهاد می‌شود چراکه خمیر آن چربی اضافی و آلودگی‌های جوش را به خود جذب می‌کند و به این شکل التهابات پوستی را کاهش می‌دهد.

ماسک جو دو سر برای از بین بردن جوش مفید است.

شیوه استفاده از جوی دوسر برای درمان جوش

  1. بلغور جو دوسر را با آب جوش نرم کنید.
  2. اجازه دهید تا این ترکیب خنک شود.
  3. خمیر جودوسر را روی جوش بمالید.
  4. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید.
  5. صورت خود را آبکشی کنید.

درمان جوش صورت با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ منافذ پوستی را تنگ و چربی اضافی را به خود جذب می‌کند؛ با استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ می‌توانید جوش خود را درمان کنید. برای این کار کافی است که یک سفیده تخم مرغ را جدا کنید و آن را هم بزنید تا کف کند. این مایع را روی جوش بمالید و اجازه بدهید خشک شود؛ پس از خشک شدن می‌توانید صورت خود را آبکشی کنید.

نکته پایانی: درمان جوش با مواد سادۀ در دسترس امکان‌پذیر است

در این مطلب سعی کردیم آسان‌ترین، دردسترس‌ترین و سریع‌تر روش‌های درمان جوش را ارائه کنیم. به این نکته توجه کنید که تأثیر این روش‌ها روی افراد مختلف ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد. بهتر است هر درمان جای جوش را ابتدا روی یک قسمت کوچک پوست امتحان کنید تا از تأثیر آن مطمئن شوید.

البته فراموش نکنید که جوش‌ها ارتباط مستقیمی با سبک زندگی و تغذیه دارند؛ بنابراین بهترین روش برای درمان جوش، پیشگیری از ایجاد جوش است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.