کالاندولا چیست و چه خواصی برای پوست دارد؟

کالاندولا چیست و چه خواصی برای پوست دارد؟

سه شنبه 14 آذر 1402
آیا شما هم نام کالاندولا را شنیده‌اید و راجع‌به ویژگی‌های آن کنجکاوید؟ در این مقاله ابتدا این ماده را معرفی کرده و سپس به بررسی فواید کالاندولا برای پوست خواهیم پرداخت. کلیک کنید.

رواج بالای استفاده از محصولات پوستی باعث شده تا جستجو برای یافتن مواد اولیۀ تاثیرگذار در ساخت این محصولات، همیشه در جریان باشد. در نتیجۀ این روند، مواد طبیعی و شیمیایی مختلفی مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا میزان تاثیرگذاری آن‌ها در بهبود سلامت یا زیبایی پوست شناسایی شود.

کالاندولا یکی از این عناصر طبیعی است که در حال حاضر در تولید محصولات مختلف پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما فواید کلاندولا برای پوست چیست و استفاده از آن چه نتایجی را برای ما به همراه دارد؟ قبل از پاسخ‌دهی به این سوالات باید کمی بیشتر با کالاندولا و ویژگی‌های آن آشنا شویم.

در این مقاله ابتدا مروری بر مشخصات کالاندولا داشته و سپس به بررسی فواید این مادۀ منحصربه‌فرد برای پوست خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

از روغن کالاندولا می‌توان به‌عنوان ضد آفتاب استفاده کرد

کالاندولا چیست؟

کالاندولا یک گیاه گل‌دار از تیرۀ کاسنیان است که با نام گل همیشه بهار نیز شناخته می‌شود؛ البته گل همیشه بهار انواع مختلفی دارد و کالاندولا تنها گونۀ این گیاه نیست. در سال‌های گذشته با انجام تحقیقات بر روی روغن کالاندولا، برخی از ویژگی‌های مهم آن شناسایی شده و اثرگذاری آن در بهبود برخی از مشکلات پوستی به اثبات رسیده است.

در واقع اثرات ضدقارچ، ضدباکتری و ضدالتهاب کالاندولا باعث شده تا روغن آن به گزینه‌ای مناسب برای مراقبت صحیح از پوست تبدیل شود و امروزه این روغن در تولید محصولات مختلفی به کار گرفته می‌شود.

این محصولات طیف وسیعی را در برمی‌گیرند و محصولات حاوی روغن کالاندولا در اشکال مختلفی روانه بازار می‌شوند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • روغن کالاندولا
  • پماد کالاندولا
  • کرم کالاندولا
  • چای کالاندولا
  • کپسول کالاندولا و غیره

البته بهتر است بدانید که روغن کالاندولا به‌طور معمول همراه با روغن‌های حامل دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا غلظت آن به میزان موردنظر متخصصین برسد. در ادامه مروری بر فواید کالاندولا برای پوست خواهیم داشت.

فواید کالاندولا برای پوست

کالاندولا به‌صورت میانی به‌عنوان یک محصول پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای آن پیرامون بهبود سلامتی این ناحیه از بدن است. در این بخش با اشاره به فواید کالاندولا برای پوست، به شما کمک خواهیم کرد تا با اطلاعاتی کامل در این خصوص تصمیم‌گیری کنید. مهمترین مزایای کالاندولا برای پوست بدن عبارتند از:

کالاندولا به‌عنوان ضد آفتاب

یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده که روغن کالاندولا می‌تواند در مقابله با اشعه‌های مضر خورشید موثر باشد و استفاده از آن در کنار دیگر محصولات ضد آفتاب، باعث حفاظت از پوست خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که در این خصوص به تحقیقات بیشتری نیاز است و تا انجام این تحقیقات، بهتر است به این منظور از دیگر محصولاتی که اثرگذاری آن‌ها به اثبات رسیده استفاده کنید.

کالاندولا برای بهبود زخم

کالاندولا می‌تواند روند بهبودی زخم‌ها را تسریع کند. یک تحقیق در سال 2013 نشان داد که استفاده از آلوئه‌ورا و پماد کالاندولا در کنار درمان‌های معمول زخم، می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی به روند بهبود آن سرعت ببخشد.

در این تحقیق افرادی که هر 8 ساعت (به مدت 5 روز) از آلوورا و پماد کالاندولا استفاده کرده‌اند، علائم قرمزی، کبودی، ورم‌کردگی و جای زخم کمتری را به نمایش می‌گذارند.
در واقع استفاده از این 2 در کنار روند استاندارد بهبود زخم، اثرگذاری آن‌ها را دوچندان خواهد کرد.

کالاندولا در تسکین راش پوشک موثر است

درمان آکنه با کالاندولا

یک تحقیق نشان داده که استفاده از عصاره کالاندولا می‌تواند باعث درمان آکنه ولگاریس و جلوگیری از ایجاد آن شود. البته باید دقت داشته باشید که به‌منظور اثبات این تاثیرگذاری به تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است.

در این راستا شما می‌توانید از پاک‌کنندۀ کالاندولا یا روغن و کرم آن بهره ببرید. همچنین استفادۀ هفتگی از ماسک کالاندولا نیز می‌تواند یک راهکار مناسب برای رفع آکنه ولگاریس باشد.

کالاندولا برای اگزما

تاثیرگذاری کالاندولا برای درمان یا تسکین اگزما هنوز به اثبات نرسیده اما یک تحقیق نشان داده که استفاده از این ماده می‌تواند به درمان درماتیت ناشی از سرطان سینه کمک کند.
در صورتی که شما از این مشکل رنج می‌برید، توصیه می‌کنیم که در راستای درمان اگزما از دیگر داروهای استاندارد بهره ببرید.

تسکین راش پوشک با کالاندولا

طبق نتایج یک تحقیقات مقدماتی، استفاده از عصارۀ کالاندولا برای تسکین راش پوشک، در مقایسه با اعمال آلوئه‌ورا موثرتر است و شما با این روش می‌توانید اثرات راش پوشک را به‌خوبی مدیریت کنید.

برای استفاده از کالاندولا برای بهبود راش پوشک، کمی از روغن آن را به‌تنهایی یا همراه با کمی آلوئه‌ورا، روی ناحیه موردنظر خود اعمال کرده و آن را به‌طور کامل پخش کنید. این روند را در طول روز چندبار به انجام برسانید.

کالاندولا برای پسوریازیس

ویژگی بهبود زخم روغن کالاندولا ممکن است آن را به یک گزینۀ مناسب برای درمان پسوریازیس تبدیل کند.
شما برای امتحان اثرگذاری این روش می‌توانید روزانه چندبار کمی روغن یا بالم کالاندولا را روی ناحیۀ موردنظر خود اعمال کنید تا نظاره‌گر میزان تاثیرگذاری آن باشید.

کالاندولا برای پوست بهتر

آخرین مورد در لیست فواید کالاندولا برای پوست، بهبود کلی ظاهر پوست محسوب می‌شود و برخی از تحقیقات نشان‌دهندۀ این بوده که روغن کالاندولا می‌تواند به افزایش رطوبت و استحکام پوست کمک کند.
شما به این منظور می‌توانید روزی 2 بار از روغن کالاندولا بهره ببرید. البته لازم به ذکر است که در راستای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.