راه‌های افزایش ماندگاری و پخش بوی عطر

راه‌های افزایش ماندگاری و پخش بوی عطر

چهارشنبه 15 آذر 1402
برای بهترین راه‌های افزایش ماندگاری عطر و بیشتر کردن پخش بو می‌توایند از وازلین، اسپری کردن درست، توجه به انتخاب عطر و ... استفاه کنید؛ برای راهکارهای بیشتر کلیک کنید.

آراستگی ظاهر و خوشبو بودن، یکی از نیازهای اولیه برای برقراری ارتباط موثر با دیگران بوده و همین مسئله باعث شده که بالا بردن ماندگاری عطر از دغدغه‌های افراد باشد.

راه‌های مختلفی برای افزایش ماندگاری عطر و پخش بوی خوش وجود دارد که با کمی دقت می‌توان از آن‌ها بهره برد؛ در این مقاله با عناصر ماندگاری، انواع نت عطری و راه‌کارهایی برای تثبیت بوی عطر آشنا خواهید شد.

افزایش ماندگاری بوی عطر به چه عواملی بستگی دارد؟

مهم‌ترین عوامل افزایش ماندگاری عطر، غلظت اسانس و خنکی یا گرمی آن است. هر چه اسانس به‌کاررفته در عطر تولیدی بیشتر باشد، ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود؛ به همین دلیل معمولاً پرفیوم و ادوپرفیوم‌ها به دلیل اسانس بالا و الکل و آب پایینی که ترکیبات خوددارند، به‌خوبی می‌توانند رایحۀ را تا چندین ساعت حفظ کنند.

از سوی دیگر عطرهای خنک و ملایم ماندگاری کمتری نسبت به عطرهای شیرین، گرم و تند دارند؛ برای مثال رایحه‌های طبیعی مانند مرکبات از عطرهایی مثل وانیل و حتی دارچین ماندگارترند.

غلظت اسانس عطر بر افزایش ماندگاری آن تاثیر مستقیم دارد.

انواع نت عطری چیست؟

برای آن که با راه‌های افزایش ماندگاری ادکلن و عطر آشنا شوید، ابتدا باید بدانید هر عطری چه نتی دارد؛ هرکدام به چه صورت عمل کرده، چه کارایی دارند و متوسط ماندگاری‌شان چند دقیقه است.

به طور کلی سه نت بویایی ابتدایی، میانی و پایانی داریم. هر کدام از این نت‌ها با یکدیگر ترکیب شده، بو و رایحه‌ا‌ی منحصربه‌فرد می‌سازند؛ به همین دلیل سازندگان عطر به این سه نت توجه ویژه‌ای دارند تا در نهایت بتوانند تجربه بویایی فوق‌العاده‌ای برای مصرف‌کنندگان بسازند.

نت ابتدایی عطر

نت ابتدایی، اولین رایحه‌ای است که از عطر به مشام شما می‌رسد. به این نت، نت بالایی هم می‌گویند که مهم‌ترین ساختار بویایی عطر را می‌سازد؛ چراکه در اولین برخورد به مشام می‌رسند. نت ابتدایی زودتر از نت‌های دیگر تبخیر شده و میانگین بین 10 تا 15 دقیقه ماندگاری دارد.

نت میانی عطر

به نت میانی، نت قلبی هم می‌گویند. این نت هسته مرکزی و قلب عطر را می‌سازد؛ بعضی از نت‌های ابتدایی را حفظ کرده و رایحۀ جدیدی اضافه می‌کند. رایحۀ این نت وقتی به مشام می‌رسد که نت ابتدایی از بین رفته و تنها بخشی از آن باقی مانده باشد. نت قلبی عطر، قوی‌ترین نت است و چیزی در حدود 70% از نت‌های دیگر بیشتر به مشام می‌رسد.

نت پایانی عطر

نت میانی و نت پایانی ترکیب نهایی بوی عطر را می‌سازند. نت پایانی یا نت پایه، آخرین رایحه‌ای است که از عطر به مشام می‌رسد و 30 دقیقه پس از اولین استشمام عطر فعال می‌شود؛ بنابراین افزایش ماندگاری بوی عطر، به مراقبت از نت پایانی بستگی دارد.

سازندگان عطر از نت‌های عطری برای بالا بردن ماندگاری عطر استفاده می‌کنند.

در ادامه با 8 شیوه‌ی ساده برای حفظ نت پایانی توضیح خواهیم داد که چطور می‌توان رایحۀ این نت را تا دست‌کم 6 ساعت حفظ کرد و ماندگاری بوی عطر را بالا برد.

راه‌های افزایش ماندگاری عطر و پخش بو چیست؟

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم فرمولاسیون موجود در عطر تاثیر زیادی بر ماندگاری آن دارد اما تنها فاکتور در تثبیت بوی عطر نیست و با چند شیوۀ ساده می‌توان ماندگاری رایحۀ عطر را تا چندین ساعت بالا برد.

عطر را به لباس اسپری نکنید

یکی از باورهای اشتباه دربارۀ استفاده از عطر، اسپری کردن آن به لباس است. اسانس موجود در عطر اگر روی پوست بدن اسپری شود، ماندگاری طولانی‌تری خواهد داشت و اگر روی لباس اسپری شود خیلی زود جذب الیاف پارچه می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های ماندگاری عطر، اسپری کردن آن روی نقاط نبض‌دار بدن است؛ گردن، مچ دست، آرنج‌ها و حتی پشت‌ زانوها می‌شود؛ به‌علاوه هرچه پوست تمیزتر باشد، منافذ پوست بازتر بوده و جذب عطر بیشتر خواهد بود.

از وازلین استفاده کنید

 افزایش ماندگاری عطر یکی از بی‌شمار کاربردهای وازلین است. به این منظور پیش از اسپری عطر روی محل مورد نظرتان کمی وازلین بزنید، اسانس موجود در عطر برای مدت زمان بیشتری در بافت چرب وازلین حفظ می‌شود.

از وازلین می‌توانید برای افزایش ماندگاری بوی عطر استفاده کنید.

پیشنهاد ما به شما استفاده از وازلین ساج است؛ انواع وازلین ساج با بالاترین کیفیت تولید شده و از گریدهای دارویی و بهداشتی هستند.

عطر اسپری شده را ماساژ ندهید

یکی دیگر از باورهای اشتباه، ماساژ عطر اسپری شده است؛ بسیاری از مردم پس از اسپری کردن عطر بر روی دو مچ دست، آن‌ها را به هم می‌مالند. این کار باعث می‌شود مواد شیمیایی موجود در عطر، سریعاً تجزیه شده و ماندگاری رایحۀ آن کاهش پیدا کند.

به نواحی پرتعریق عطر نزنید

عطرها نمی‌توانند جلوی بوی عرق را بگیرند یا سرعت تعریق را کاهش دهند؛ به همین دلیل اسپری کردن آن‌ها به نقاط پرتعریق، فقط باعث درهم شدن بوی عرق و عطر شده و در نتیجه ماندگاری عطر را کاهش می‌دهد.

همانطور که گفتیم بهتر است عطر را به پوست تمیز یا نقاط نبض‌دار اسپری کرده و برای جلوگیری از تعریق از مام، بادی اسپلش و یا حتی لوسیون بدن استفاده کنید.

امروزه می‌توانید خوشبوکننده‌های ضدتعریق را هماهنگ با رایحۀ عطر خود انتخاب کرده و از یکدستی رایحۀ خوشبوکننده و عطر خود لذت ببرید.

از فاصله مناسب اسپری کنید

یکی دیگر از راه‌های افزایش ماندگاری عطر، اسپری کردن آن از فاصله مناسب است. اگر از فاصلۀ نزدیک و کمتر از استاندارد یعنی 10 تا 15 سانتی‌متر اسپری کنید، عطر به جای پخش شدن و نشستن بر روی پوست، در نقطه‌ای تجمع کرده و حتی تلخ‌تر از رایحۀ اصلی‌اش به مشام می‌رسد.

شیشه عطر را در جای مناسب نگه دارید

نگهداری عطر و ادکلن یا سایر خوشبوکننده‌های بدن در مناطق گرم و مرطوب مثل حمام، می‌تواند از عمر ماندگاری رایحۀ عطر کم کند. همچنین تکان دادن خوشبوکننده‌ها پیش از اسپری کردن می‌تواند باعث اکسید شدن اسانس و اکسیژن شده و اثری معکوس بر ماندگاری آن بگذارد.

یکی از راه‌های افزایش ماندگاری عطر نگه داشتن آن در جای مناسب است.

روی مو اسپری نکنید

اسپری کردن عطر روی مو، باعث خشکی و از بین رفتن رنگ مو و کدر شدن آن می‌شود؛ اما از آن جایی که یکی از رایج‌ترین راه‌های افزایش ماندگاری بوی عطر، اسپری کردن آن روی مو است، بسیاری این کار را انجام می‌دهند.

برای جلوگیری از آسیب به مو پیشنهاد می‌کنیم عطر مورد نظرتان را روی برس اسپری کرده و بعد موهایتان را شانه کنید یا از عطرهای مو که به همین منظور تولید شده‌اند، استفاده کنید.

نت عطری مناسب انتخاب کنید

گفتیم که عطرها به‌صورت کلی سه نت بویایی دارند. قوی بودن نت‌ آغازی، از مهم‌ترین روش‌های حفظ رایحۀ عطر است. معمولاً عطرهای شرقی مثل نعناع هندی و کهربا نت ابتدایی قوی‌تری دارند؛ دو نت بویایی دیگر هم شامل رایحه‌های قوی مثل بالزامیک، چوبی و سایر بوهای تند است.

به وضعیت آب وهوا توجه کنید

یکی از روش‌های افزایش ماندگاری عطر، توجه به وضعیت آب و هوایی است! اما از چه عطری برای فصول سرد و گرم استفاده کنیم؟

عطرهای تند و گرم در فصول سرد به حفظ رایحۀ عطر کمک کرده و پخش بوی بالاتری دارند. به همین صورت هم عطرهای سرد و ملایم نیز در فصول گرم اثر بهتری می‌گذارند.

نکته پایانی: خیلی ساده می‌توانید مانگاری عطر خود را افزایش دهید

در این مقاله با عناصر اصلی ماندگاری و حفظ عطر آشنا شدید؛ انواع نت عطری را تعریف کرده و راه‌های افزایش ماندگاری و پخش بوی عطر را توضیح دادیم.

عطرها بو و رایحه‌های متفاوتی دارند که بسته به انتخاب و سلیقۀ مصرف‌کننده می‌توانند تلخ و شیرین، گرم و ملایم و... باشند. عطرهای گرم و تلخ ماندگاری بیشتری نسبت به عطرهای ملایم و شیرین دارند اما با رعایت راهکارهایی که در بالاتر گفته شد می‌توان ماندگاری عطر را تا چند برابر بیشتر کرد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.