درمان تبخال با سریع ترین روش های ممکن (درمان تبخال با وازلین)

درمان تبخال با سریع ترین روش های ممکن (درمان تبخال با وازلین)

چهارشنبه 15 آذر 1402
تبخال یکی از عفونت‌های رایجی است که در اثر ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس رخ می‌دهد اما آیا درمان تبخال امکان‌پذیر است؟ بهترین درمان تبخال چیست و وازلین چه تاثیری در این روند دارد؟ کلیک کنید.

مقابله با انواع ویروس از تجربیاتی محسوب می‌شود که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از این ویروس‌ها، ویروس هرپس سیمپلکس است که طبق آمار، در حال حاضر ابتلا به آن رواج زیادی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که نیمی از بزرگسالان ایالات‌متحده به انواع ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا هستند و به دنبال راهکاری برای درمان سریع تبخال می‌گردند.

شاید بپرسید که سریع‌ترین درمان تبخال چیست و چگونه می‌توان با علائم ناشی از ابتلا به این ویروس مقابله کرد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا کمی بیشتر با تبخال و انواع آن آشنا شویم و سپس به بررسی درمان‌های موثر تبخال بپردازیم. اگر شما هم در جستجوی بهترین درمان تبخال هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تبخال یک نوع عفونت ویروسی است.

آشنایی با انواع تبخال (هرپس سیمپلکس)

تبخال یک نوع عفونت است که عامل ایجاد آن ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) محسوب می‌شود. این ویروس به‌صورت میانی در روابط جنسی منتقل می‌شود و قابلیت انتقال در این روابط را دارد. البته ویروس هرپس با روش‌های دیگری نیز قابلیت انتقال به دیگران را داراست.

ویروس هرپس سیمپلکس به 2 نوع تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV - 1) که به‌طور معمول منجر به ایجاد تبخال دهانی می‌شود.
  • ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV - 2) که به‌طور معمول باعث ایجاد تبخال دستگاه تناسلی می‌شود.

یکی از سوالات مهمی که پیرامون ابتلا به ویروس هرپس به گوش می‌خورد، علائم ابتلا به آن است اما ابتلا به هرپس چه علائمی دارد؟

ابتلا به این ویروس معمولا نشانۀ خاصی از خود به جای نمی‌گذارد اما در برخی از موارد پس از ابتلا به هرپس، علائم ذیل قابل مشاهده خواهد بود:

  • ایجاد تاول یا زخم در ناحیۀ ابتلا (اطراف دهان یا دستگاه تناسلی خارجی)
  • خارش و درد
  • ترشح از دستگاه تناسلی
  • ضعف و بی‌حالی (در موارد محدود)
  • افزایش دمای بدن (تب) و غیره

با این‌که تبخال هیچ درمان قطعی ندارد اما شما با استفاده از برخی از راهکارها می‌توانید با علائم این ویروس مقابله کنید و اثرات ناشی از آن را به حداقل ممکن برسانید. در ادامه با بررسی این راهکارها، به شما در یافتن مناسب‌ترین درمان تبخال کمک خواهیم کرد.

درمان‌های خانگی تبخال

استفاده از برخی روش‌های خانگی می‌تواند در بهبود ورم‌کردگی، خارش و سوزش تبخال به شما کمک کند. در این راهکارها از موادی استفاده می‌شود که معمولا در خانه همه وجود دارند و شما به‌سادگی می‌توانید این درمان‌های خانگی تبخال را امتحان کنید.

در ادامه به مرور برخی از این راهکارها خواهیم پرداخت:

کمپرس یخ

یکی از راهکارهایی که کاهش ورم را به همراه دارد، استفاده از کمپرس یخ محسوب می‌شود. به این منظور مقداری یخ را درون یک پارچه تمیز و نرم ریخته و آن را روی تبخال خود بگذارید.

این روند را هر 4 ساعت یک‌بار تکرار کنید تا ورم تبخال به مرور زمان کاهش پیدا کند؛ همچنین دقت داشته باشید که یخ را به‌صورت مستقیم روی تبخال قرار ندهید!

خمیر جوش شیرین

به‌کارگیری خمیر جوش شیرین در خشک کردن ضایعات و کاهش خارش موثر است و شما با اعمال این خمیر روی تبخال خود می‌توانید علائم آزاردهنده آن را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهید.
در این راستا کافی‌ست که یک تکه پنبه را به خمیر جوش شیرین آغشته کنید و آن را روی تبخال بگذارید.

سرکۀ سیب

سرکه سیب به‌عنوان یک مادۀ ضدالتهاب و ضدباکتری شناخته می‌شود و قابلیت استفاده برای درمان تبخال را دارد.
برای درمان تبخال با سرکۀ سیب، یک واحد از این سرکه را با 3 واحد آب گرم ترکیب کرده و سپس روی ناحیۀ آسیب‌دیده اعمال کنید.

خمیر نشانسته ذرت

یکی دیگر از مواد موثر در بهبود علائم تبخال، خمیر نشانستۀ ذرت محسوب می‌شود که کاهش ورم و خارش را به همراه دارد و باعث خشک شدن ضایعات این ناحیه خواهد شد.
به این منظور یک تکه پنبه را به این خمیر آغشته کنید و پنبه را روی تبخال بگذارید.

خمیر نشاسته ذرت ورم تبخال را التیام می‌دهد.

برنامۀ غذایی مناسب برای درمان تبخال

رعایت برخی از نکات در تعیین برنامۀ غذایی به شما کمک خواهد کرد تا با تقویت سیستم ایمنی بدن با علائم ناشی از ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس مقابله کنید. در ادامه به برخی از تغییرات اشاره خواهیم کرد:

سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان

مصرف سبزیجاتی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند، باعث تقویت سیستم خودایمنی بدن و کاهش التهابات خواهد شد.
بنابراین جای‌دهی سبزیجاتی همچون اسفناج، گل کلم، گوجه‌فرنگی و کلم پیچ که حاوی میزان قابل‌توجهی آنتی‌اکسیدان هستند در برنامۀ غذایی، می‌تواند در کاهش علائم تبخال موثر باشد.

اسیدهای چرب امگا 3

تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر چشمگیری در کاهش التهابات مزمن دارد و مصرف اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند باعث تقویت قابل‌توجه این سیستم شود.
در این راستا مواد غذایی مثل ماهی سالمون، دانه چیا، بذر کتان و غیره را به‌صورت روزانه مصرف کنید.

برخی دیگر از مواد غذایی که در درمان ویروس هرپس موثرند، عبارتند از:

  • مواد غذایی حاوی پروتئین
  • ویتامین C
  • ویتامین B Complex و غیره

همچنین در نهایت توصیه می‌کنیم که در صورت ایجاد تبخال روی پوست، از مصرف غذاهای اسیدی و فرآوری‌شده بپرهیزید تا روند درمان این ویروس با اختلال مواجه نشود.

درمان‌های موضعی تبخال

استفاده از برخی مواد به‌صورت موضعی قابلیت تسریع روند بهبود تبخال، کاهش خارش و دیگر علائم ابتلا به هرپس را دارد که در این بخش به مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

آلوئه‌ورا

تاثیر استفاده از آلوئه‌ورا در تسریع روند بهبود زخم اثبات شده است و شما با به‌کارگیری این ماده می‌توانید ضایعات تبخال را تسکین داده و آن را التیام بخشید.
در این راستا مقداری آلوئه‌ورای خالص را به‌صورت مستقیم روی ناحیۀ آسیب‌دیده اعمال کنید.

روغن درخت چای

این روغن به‌عنوان یک مادۀ ضدویروس قدرتمند شناخته می‌شود که می‌تواند در درمان تبخال نقش موثری ایفا کند.
البته به دلیل غلظت بالای روغن درخت چای، نباید از آن به‌صورت خالص استفاده کرد و به این منظور شما باید این روغن را با یک روغن حامل ترکیب کنید.

شیر بز

یکی دیگر از موادهایی که خاصیت ضدویروسی آن می‌تواند در کاهش علائم تبخال موثر باشد، شیر بُز محسوب می‌شود که اعمال آن به‌صورت مستقیم روی تبخال می‌تواند در درمان آن تاثیرگذار باشد.

درمان تبخال با وازلین

اگر شما هم با وازلین آشنا هستید، جالب است بدانید که برخی از متخصصین بر این باورند که استفاده از وازلین به‌صورت موضعی می‌تواند در کاهش علائم ناشی از ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس موثر باشد اما آیا این باور درستی است؟

با این‌که وازلین پس از اعمال روی پوست به‌عنوان یک لایۀ محافظ عمل می‌کند و با حفظ رطوبت پوست می‌تواند روند بهبود زخم‌ها را تسریع کند، تاثیر آن در درمان تبخال به اثبات نرسیده و برخی از متخصصین استفاده از آن به این منظور را تایید نمی‌کنند.

با توجه به این نکته توصیه می‌کنیم که از وازلین صرفا به‌عنوان یک مرطوب‌کننده استفاده کنید و برای درمان تبخال راهکارهای دیگر را به کار ببرید تا روند بهبود تبخال با مشکل مواجه نشود.

برخی دیگر از گزینه‌هایی که استفادۀ موضعی از آن‌ها می‌تواند به درمان تبخال کمک کند، عبارتند از:

  • روغن لوندر
  • اسانس زنجبیل
  • عسل مانوکا
  • فندق جادوگر
  • روغن اکالیپتوس و غیره

در نهایت به خاطر داشته باشید که ممکن است برخی از افراد نسبت به برخی از موارد ذکرشده حساسیت داشته باشند؛ در نتیجه اگر از عدم حساسیت خود نسبت به هر کدام از این موارد مطمئن نیستید، قبل از اعمال حتما تست حساسیت را به انجام برسانید.

برخی از روغن‌های گیاهی می‌توانند به درمان تبخال کمک کنند.

داروهای موثر در درمان تبخال

حالا که بسیاری از درمان‌های خانگی و موضعی را مرور کردیم، زمان آن رسیده تا نگاهی به داروهای موثر در درمان تبخال داشته باشیم:

لیزین

لیزین یک آمینواسید است که بدن به‌منظور جذب و رشد سلولی سالم از آن بهره می‌برد و همین عامل نیز باعث شده تا برخی از متخصصین آن را یک گزینۀ مناسب برای درمان تبخال بدانند.
به گفتۀ این متخصصین، 3 تا 4 بار مصرف لیزین (500 میلی‌گرم) در روز، به تسریع روند بهبود تبخال و جلوگیری از شیوع آن کمک خواهد کرد.

پروبیوتیک‌ها

برخی از پروبیوتیک‌ها به‌عنوان یک محرک موثر در ایجاد واکنش دفاعی در بدن برای مقابله با عفونت تبخال شناخته می‌شوند و شما با مصرف این پروبیوتیک‌ها می‌توانید سیستم دفاعی بدن را برای مواجهه با ویروس هرپس تقویت و تحریک کنید.

استفاده از «ماست پروبیوتیک» می‌تواند اولین قدم در این راستا باشد!

در نهایت به چند نکته که رعایت آن‌ها برای درمان سریع‌تر تبخال موثر است اشاره خواهیم کرد:

  1. تبخال خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  2. تبخال را لمس نکنید و از فشار دادن آن بپرهیزید.
  3. اگر به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا شده‌اید، تا بهبود کامل رابطۀ جنسی برقرار نکنید.
  4. یخ را به‌صورت مستقیم روی تبخال قرار ندهید.

جمع‌بندی

تبخال دهانی و دستگاه تناسلی در اثر ابتلا به انواع ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود و سالانه افراد زیادی با این چالش مواجه هستند اما سریع‌ترین درمان تبخال چیست و آیا استفاده از وازلین در این راستا موثر است؟

در این مقاله علاوه‌بر معرفی انواع ویروس هرپس، راهکارهای مختلف درمانی که می‌توانند در تسریع روند بهبود تبخال موثر باشند را بررسی کردیم تا شما با مطالعۀ آن‌ها بتوانید مناسب‌ترین روش درمان تبخال را پیدا و انتخاب کنید.

در انتها فراموش نکنید که اگر در جلوگیری از شیوع تبخال یا تشدید علائم آن موفق نبودید، باید در اسرع وقت به پزشک رجوع کرده و نظر تخصصی وی را جویا شوید.