کامل ترین راهنمای روتین انواع پوست: روتین مراقبت از پوست در روز و شب

کامل ترین راهنمای روتین انواع پوست: روتین مراقبت از پوست در روز و شب

شنبه 18 آذر 1402
روتین پوستی، به مجموعه‌ای از اقداماتی گفته می‌شود که شما در روز و شب انجام می‌دهید تا پوستی صاف و شاداب داشته باشید. در این مطلب با کامل‌ترین روتین پوستی آشنا شوید.

تا چند سال قبل، حداکثر کاری که افراد برای سلامتی و زیبایی پوست صورتشان انجام می‌دادند، شستن آن با صابون بود! اما در چند سال اخیر و به لطف رواج شبکه‌های اجتماعی، راز پوست صاف و زیبای سلبریتی‌ها فاش شده و همه می‌دانند داشتن یک روتین مراقبت از پوست برای روز و شب می‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر زیبایی داشته باشد.

اما مشکل اینجاست که دنبال کردن بیوتی بلاگرها و اینفلوئنسرهای آرایشی باعث شده که افراد بسیاری گیج شوند و ندانند دقیقا باید از چه محصولاتی برای روتین روز و شب استفاده کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، نگران نباشید! در این مقاله، کامل‌ترین راهنمای روتین انواع پوست را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم تا شما بتوانید با مراحل روتین پوستی و وسایل مورد نیاز آن آشنا شوید.

روتین پوستی چیست؟

روتین پوستی، به مجموعه‌ای از اقداماتی گفته می‌شود که شما در روز و شب انجام می‌دهید تا پوستی صاف و شاداب داشته باشید. این اقدامات شامل استفاده از وسایل روتین پوستی مثل انواع شوینده‌ها، آبرسان‌ها، لایه بردارها و... هستند.

اگرچه بسته به نوع پوست و نیازهای مختلف آن، ممکن است مراحل روتین پوست و زمان آن تغییر کند، اما معمولا روتین پوستی در روز و شب انجام می‌شود. انجام این روتین‌ها کمک می‌کند که نیازهای اصلی پوست تامین شده و مشکلات آن از جمله جوش و جای جوش، منافذ باز و... درمان شود.

نکته بسیار مهمی که در مورد روتین مراقبت از پوست وجود دارد این است که محصولات مربوط به آن حتما باید متناسب با نوع پوست شما انتخاب شوند. چرا که نیاز پوست چرب و خشک با هم کاملا متفاوت است یا پوست جوش‌دار به محصولاتی متفاوت از پوست چروک‌دار نیاز خواهد داشت.

بهترین روتین پوست

همان طور که گفتیم، بهترین روتین پوست، روتینی است که برای نیازها و ویژگی‌های خاص پوست شما طراحی شده باشد. بنابراین در قدم اول باید نوع پوست‌تان و مشکلات آن را بشناسید. در ادامه انواع مختلف پوست و روش‌های تشخیص آن را بررسی کرده‌ایم.

ویژگی‌های پوست چرب

پوست چرب، معمولا ظاهری براق دارد. اگر با جوش، آکنه و منافذ باز دست و پنجه نرم می‌کنید، احتمالا پوستتان چرب است. افرادی با این نوع پوست، معمولا از حس سنگینی و چربی روی صورت‌شان ناراضی هستند و به دنبال راهی می‌گردند که آرایش‌شان برق نیفتد.

ویژگی‌های پوست خشک

اگر پوست صورت‌تان خشک است، احتمالا حس کشیدگی در پوست مخصوصا بعد از شستشو را تجربه کرده‌اید. پوست خشک به دلیل کمبود آب و چربی، پوسته پوسته می‌شود و خیلی سریع‌تر دچار چین و چروک خواهد شد. معمولا کرم پودر روی پوست خشک جمع شده و خوب پخش نمی‌شود.

ویژگی‌های پوست مختلط

پوست مختلط، شامل یک یا چند قسمت خشک و چند قسمت چرب است. به‌طور مثال، افرادی با پوست مختلط دارای تی زون (پیشانی و بینی) چرب و گونه‌هایی با پوست خشک هستند.

حالا که با انواع پوست و ویژگی‌های مختلف آن آشنا شدیم، می‌توانیم به سراغ مراحل روتین پوستی و لوازم آن برویم.

مراحل روتین پوستی

به طور خلاصه روتین پوستی با تمیز کردن و آماده کردن پوست برای جذب محصولات شروع می‌شود. سپس باید مواد موردنیاز پوست را به آن برسانید. نکته مهم در مورد روتین این است که ترتیب استفاده از لوازم روتین پوستی اهمیت زیادی دارد. قاعده کلی این است که باید با شستشوی پوست روتین‌تان را شروع کنید و بعد از لایه‌برداری و تغذیه پوست، یک لایه محافظ روی آن قرار دهید.

یک قاعده کلی دیگر در مورد ترتیب روتین پوستی، شروع از رقیق‌ترین محصول و رسیدن به غلیظ‌ترین محصول است. حالا که با قاعده‌های کلی این فرآیند آشنا شدید، وقت آن رسیده که ترتیب روتین پوستی و محصولات مورد استفاده در آن را بررسی کنیم:

  1. در اولین مرحله از روتین، باید از پاک‌کننده آرایش استفاده کرده و لوازم آرایشی را از روی چهره‌تان پاک کنید.
  2. سپس با کمک شوینده مناسب نوع پوست، آلودگی‌ها را از بین ببرید.
  3. برخی از افراد نیاز دارند که بعد از شستشوی پوست، برای تمیزی بیشتر از تونر استفاده کنند.
  4. حالا که پوست اماده جذب مواد مختلف است، می‌توانید از انواع لایه‌بردارها، محصولات مخصوص جوش، سرم پوستی و آبرسان‌ها استفاده کنید.
  5. در مرحله بعد باید به سراغ دور چشم بروید و محصولات مورد نیاز این قسمت را استفاده کنید.
  6. در آخرین بخش از روتین پوستی هم می‌توانید از انواع کرم ضدآفتاب یا ماسک شب استفاده کنید تا به‌عنوان یک لایه محافظ روی پوست قرار بگیرد.

این مراحل، به‌صورت کلی ترتیب روتین پوستی را به شما نشان می‌دهند. جزئیات روتین و لوازم مورد استفاده را می‌توانید بر اساس قواعد کلی و نیازهای پوستتان مشخص کنید.

روتین پوستی ساده

اگر از دنبال‌کنندگان اینفلوئنسرها و بلاگرهای زیبایی و آرایشی هستید، احتمالا یک لیست بلندبالا از محصولات مورد نیاز برای روتین پوستی تهیه کرده‌اید تا در اسرع وقت آنها را تهیه کنید. شاید هم محاسبه سرانگشتی قیمت این لوازم باعث شده که به‌صورت کلی قید روتین پوستی را بزنید.

واقعیت این است که حتی با داشتن یک روتین پوستی ساده هم شما شاهد تغییر در زیبایی و سلامت پوستتان خواهید بود. نیازی نیست شما در روتین‌تان از محصولات و برندهای گران قیمت استفاده کنید، بلکه با یک روتین پوستی ساده هم می‌توانید به نتیجه موردنظرتان برسید.

برای یک روتین ساده پوستی به محصولات زیر نیاز دارید:

  1. یک میسلار واتر یا محصول پاککننده آرایش
  2. شوینده یا فیس واش مناسب نوع پوست
  3. یک مرطوب‌کننده یا آبرسان مناسب نیازهای پوستی
  4. یک ضدآفتاب مناسب

بعد از پاک کردن آرایش، باید با یک فیس واش مناسب صورتتان را بشویید. هنگام خرید فیس واش حتما دقت کنید که شویندهتان با خشک یا چرب بودن پوست‌تان تناسب داشته باشد. بعد از شستن پوست هم باید از یک آبرسان یا مرطوب‌کننده استفاده کنید. معمولا کسانی که پوست چرب دارند، به سراغ آبرسان‌های فاقد چربی می‌روند. در حالی که افرادی با پوست خشک میتوانند علاوه بر آبرسان، از مرطوبکننده هم استفاده کنند. ضدآفتاب هم که واجب‌ترین محصول در هر روتیم پوستی است!

اگر فقط و فقط می‌توانید یک محصول تهیه کنید، بهتر است به سراغ ضدآفتاب بروید. اما در مجموع 4 موردی که نام بردیم، پایه‌های اساسی یک روتین پوستی ساده هستند و به کمک آنها و با صرف هزینه‌ای مناسب می‌توانید پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

روتین پوستی صبح

اگر قصد دارید همیشه جوان‌تر از سنتان به نظر برسید، روزتان را با روتین پوستی روزانه شروع کنید! استفاده از روتین پوستی در روز کمک می‌کند آلودگی‌های به وجود آمده در طول شب را تمیز کرده و مواد مورد نیاز پوستتان در طول روز را به آن برسانید.

روتین روزانه پوست از شستن صورت شروع می‌شود. بهتر است شوینده‌ای که برای صبح انتخاب می‌کنید، نسبتا ملایم باشد. معمولا در روتین پوستی صبح، نیازی به استفاده از تونر نخواهید داشت، چرا که آلودگی زیادی روی پوست وجود ندارد.

سپس نوبت به سرم‌های تخصصی مورد نیاز پوستتان مانند ویتامین سی یا سرم کنترل چربی و آکنه و... می‌رسد. بعد از این مرحله می‌توانید از یک آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید و در انتها هم ضدآفتاب مناسب را به میزان کافی روی پوست‌تان بزنید.

روتین پوستی شب

معمولا مراحل روتین پوستی در شب، بیشتر و پیچیده‌تر است. چرا که در طول شب پوست فرصت دارد خود را بازسازی کند و زمان بیشتری برای جذب مواد مغذی وجود خواهد داشت. روتین پوستی شبانه هم با پاک کردن آرایش و شستن صورت شروع می‌شود. اگر از ضدآفتاب رنگی یا لوازم آرایشی استفاده کرده‌اید، اول با کمک بالم پاک‌کننده یا میسلار واتر، آنها را تمیز کنید. سپس به سراغ شوینده بروید. اگر پوست چرب و منافذ باز دارید یا احساس می‌کنید پوست‌تان به اندازه کافی تمیز نشده، بعد از فیس واش از تونر استفاده کنید.

حالا می‌توانید انواع اسیدها (از جمله لاکتیک اسید یا نیاسینامید) و سرم‌های تخصصی (مثل سرم‌های رفع چین و چروک) را به پوست بزنید. بعد از این مرحله هم نوبت به مرحله آخر می‌رسد که می‌تواند مرطوب‌کننده یا ماسک شب یا سایر کرم‌های محافظتی باشد.

در روتین شبانه پوست، دور چشم هم نقش مهمی دارد. در حالت کلی استفاده از یک کرم دور چشم مناسب سن کافیست، اما اگر دور چشم شما دچار تیرگی یا چین و چروک بیش از حد است می‌توانید قبل از کرم دور چشم از سرم‌های مخصوص این ناحیه استفاده کنید.

لوازم روتین پوستی

تا اینجا به‌طور کامل درباره اهمیت روتین پوستی و روتین روزانه و شبانه صحبت کردیم. حالا نوبت به معرفی و توضیح انواع لوازم و وسایل روتین پوستی می‌رسد. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که برای خرید محصولات روتین پوستی به سراغ برندهای معروف می‌روند، اما باید بدانید که این برندها معمولا هزینه مارکتینگ خود را دریافت می‌کنند و ترکیبات موجود در محصولات بیشتر برندها یکی است.

اگر دوست دارید محصولاتی کارآمد را با قیمتی مناسب تهیه کنید، قبل از برند، به ترکیبات تشکیل دهنده آنها توجه کنید. موادی مانند هیالورنیک اسید، رتینول، آلفا هیدروکسی اسید، ویتامین‌های C و E و... از جمله مهم‌ترین ترکیباتی هستند که در محصولات مراقبت پوستی استفاده می‌شوند و نقش مهمی در زیبایی و سلامتی پوست دارند.

سخن پایانی

در این مقاله با روتین پوستی مناسب برای انواع پوست چرب، خشک، نرمال و مختلط آشنا شدید. همچنین درباره محصولات مناسب برای روتین پوستی صحبت کردیم. حالا می‌توانید با توجه به نکات گفته شده، محصولات روتین پوستی مناسب برای خودتان را انتخاب کنید.