راهنمای استفاده از وازلین برای چرم (کیف، کفش و کاپشن)

راهنمای استفاده از وازلین برای چرم (کیف، کفش و کاپشن)

یکشنبه 19 آذر 1402
استفاده از وازلین برای چرم بسیار رایج است اما آیا این روش صحیح است؟ عوارض وازلین برای چرم چیست؟ در این مطلب با جزئیاتِ روند استفاده از وازلین برای چرم آشنا خواهید شد.

اقلام چرمی مثل کفش، کیف و کاپشن در کمد لباس و جاکفشی هر شیک‌پوشی پیدا می‌شوند. این اقلام، هم قیمت زیادی دارند و هم برای نمایش یک شخصیت قابل احترام بسیار مهم هستند.

از سوی دیگر اقلام چرمی برای حفظ زیبایی و افزایش طول عمر به مراقبت مداوم نیاز دارند. یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین روش‌ها برای حفظ زیبایی و جذابیت چرم، استفاده از واکس است. وقتی شما اقلام چرمی خود را واکس می‌زنید، با قراردادن یک لایه محافظ، از آن‌ها در برابر سایش و پارگی محافظت می‌کنید.

شاید گزینه‌های زیادی برای محافظت از کیف، کفش و کاپشن چرمی وجود داشته باشد ولی استفاده از وازلین ساج یک انتخاب خوب و اقتصادی محسوب می‌شود. در این راهنما از مجله ساج به بررسی مزایا، معایب و روش‌های دقیق استفاده از وازلین برای چرم می‌پردازیم.

از وازلین برای افزایش درخشندگی چرم استفاده می‌شود

اهمیت واکس زدن چرم: باید وسایل چرمی را واکس بزنیم؟

چرم به‌عنوان یک ماده طبیعی در طول زمان به‌دلیل وجود عواملی مثل رطوبت، خشکی و قرار گرفتن در شرایط محیطی، مستعد تخریب است. با توجه به قیمت بالای لباس‌ها و اکسسوری‌های چرمی، نگهداری از این کالای زیبا و ارزشمند اهمیت ویژه‌ای دارد.

هدف‌های اصلی واکس زدن چرم شامل موارد زیر می‌شوند:

جلوگیری از خشک شدن چرم

از دست رفتن چربی طبیعی چرم، علت اصلی خراب‌ شدن آن است. واکس زدن با ایجاد یک لایه محافظ روی سطح چرم از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. واکس زدن چرم با وازلین، می‌تواند یکی از راه‌های ایجاد این لایه محافظتی باشد.

محافظت برابر رطوبت

رطوبتِ محیطی قاتل چرم است. واکس زدن مداوم چرم از آن در مقابل نفوذ رطوبت و در نتیجه خطر ترک خوردن چرم و بدشکل شدن آن پیشگیری می‌کند.

افزایش زیبایی ظاهری

واکس‌زدن منظم چرم، درخشندگی و صافی سطح آن را حفظ می‌کند. اگر می‌خواهید کاپشن، کیف یا کفش درخشانی داشته باشید، از واکس زدن آن غافل نشوید.

وازلین برای چرم خوب است یا بد؟

معمولاً برای واکس زدن اقلام چرمی از محصولاتی که انحصاراً برای این کار تولید شده‌اند استفاده می‌شود. یکی از پیشنهادهای متفاوت برای واکس زدن چرم، وازلین است. استفاده از وازلین برای کفش می‌تواند طول عمر چرم کفش و زیبایی چشم‌نوازی ظاهر آن را افزایش دهد.

در اصل وازلین کاربرد زیبایی و مراقبت از پوست دارد ولی داشتن برخی از ویژگی‌ها، آن را برای چرم نیز مناسب کرده است. وازلین برای مراقبت از چرم کاربردهای زیادی دارد اما می‌تواند تأثیرات منفی نیز بگذارد؛ بنابراین استفاده از وازلین برای چرم نیازمند دانستن برخی نکات مهم است.

در واقع امروزه واکس زدن چرم با وازلین یکی از متداول‌ترین روش‌های نگهداری اقلام چرمی است که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم؛ همراه ما باشید.

مزایای استفاده از وازلین برای چرم چیست؟

واکس زدن با وازلین برای مراقبت از چرم مزایای بسیاری را به همراه دارد که آن را به گزینه‌ی بسیار مناسبی تبدیل می‌کند. برخی از این مزایا عبارتند از:

وازلین به‌عنوان یک مرطوب‌کننده مؤثر عمل کرده و از خشکی چرم جلوگیری می‌کند.

  • مقاومت در برابر آب

لایه ایجاد شده توسط وازلین، مانع از نفوذ آب شده و درنتیجه از چرم در برابر باران محافظت می‌کند.

  • نرم کردن چرم

وازلین خاصیت نرم‌کنندگی و حالت‌دهندگی دارد. این خاصیت باعث افزایش انعطاف‌پذیری چرم و کاهش احتمال ایجاد چین‌وچروک روی آن می‌شود.

  • ترمیم موقت چرم

واکس زدن چرم با وازلین می‌تواند به‌طور موقت خراش‌های جزئی و فرسودگی‌های چرم را بپوشاند.

معایب استفاده از وازلین برای چرم چیست؟

وازلین برای چرم فواید زیادی دارد ولی باید به معایب استفاده از آن هم توجه کنید:

  • کثیفی ظاهر

استفاده بیش‌ازحد می‌تواند منجر به تجمع بقایای چربی و در نتیجه جذب گردوغبار روی چرم شود. این اتفاق ظاهر اقلام چرمی را خراب می‌کند.

  • تیره شدن موقت

وقتی اولین‌بار از وازلین برای کفش چرم و دیگر اقلام چرم استفاده می‌کنید، این کار باعث تیره شدن موقت چرم می‌شود. البته این مشکل بعد از جذب وازلین توسط چرم برطرف خواهد شد.

چگونه چرم را با وازلین واکس بزنیم؟

کیف، کفش و کاپشن مهم‌ترین لباس‌ها و اکسسوری‌هایی هستند که از چرم تولید می‌شوند. برای نگهداری مداوم آن‌ها با وازلین می‌توانید به شیوه زیر عمل کنید:

آموزش روش صحیح استفاده از وازلین برای کفش چرم

  • داخل کفش را با یک پارچه پر کنید تا قالب آن حفظ شود.
  • با استفاده از یک دستمال پارچه‌ای تمیز و خشک، سطح کفش را از آلودگی‌ها پاک کنید.
  • وازلین بچه را با کمک یک پارچه روی سطح کفش چرمی پخش کنید. توجه کنید که وازلین تمام قسمت‌های چرم را پوشش دهد.
  • با حرکات رفت و برگشتی، فرچه مویی سطح کفش چرمی را صیقل دهید تا براق شود.
  • قبل از پوشیدن کفش اجازه دهید که سطح آن خشک و وازلین جذب چرم شود.
  • 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا وازلین جذب کفش شود.
  • بعد از استفاده از وازلین برای کفش چرم دیگر نیازی به واکس زدن با روش‌های دیگر نیست.

از کفش چرم می‌توان با وازلین مراقبت کرد

آموزش روش صحیح استفاده از وازلین برای کیف چرم

  • با یک تکه پارچه سطح کیف چرمی را از گردوخاک و آلودگی‌های محیطی تمیز کنید.
  • وازلین گیاهی را با یک دستمال تمیز روی سطح کیف چرمی بمالید. توجه کنید که وازلین به تمام درزها و گوشه‌های کیف هم مالیده شود.
  • این کار را بر روی تمام قسمت‌های چرمی کیف مانند بند هم انجام دهید.
  • قسمت‌های چرمی داخل کیف را هم با دستمال وازلینی بمالید.
  • با یک دستمال تمیز دیگر، وازلین را به‌خوبی روی سطح کیف چرمی پخش کنید تا به‌صورت یکنواخت به همه‌جا برسد و چیزی اضافه نماند. با استفاده از این روش و وازلین برای کیف چرم، زیبایی و عمر اکسسوری خود را افزایش دهید.

آموزش روش صحیح استفاده از وازلین برای کاپشن چرم

  • با یک پارچه یا دستمال سطح کاپشن چرمی را تمیز کنید.
  • یک دستمال دیگر را به وازلین ویتامینه آغشته کنید و آن را روی سطح کاپشن چرمی بکشید.
  • سعی کنید وازلین روی تمام قسمت‌های کاپشن چرمی کشیده شود.
  • این کار را به‌صورت رفت و برگشتی انجام دهید تا کاپشن برق بیفتد.
  • کاپشن چرمی را روی رخت‌آویز آویزان کنید تا خشک شود.

قبل از واکس زدن کاپشن چرم، سطح آن را کاملا تمیز کنید

پاسخ به چند سؤال متداول

تا به اینجا اطلاعات خوبی درباره استفاده از وازلین برای چرم را با شما در میان گذاشتیم. در ادامه نیز به چند سؤال متداول درباره واکس زدن با وازلین پاسخ خواهیم داد:

  1. آیا برای انواع چرم می‌توانیم از وازلین استفاده کنیم؟

وازلین برای چرم استفاده‌شده در بیشتر کیف، کفش و کاپشن‌ها کاربردی و بدون ضرر است؛ با این وجود برای چرم نبوک یا جیر به علت ایجاد لک توصیه نمی‌شود.

  1. چند وقت یکبار باید از وازلین برای چرم استفاده کنیم؟

پیشنهاد ما این است که برای اقلام چرمی خود هر 3 تا 6 ماه یکبار از وازلین استفاده کنید. اگرچه می‌توانید دفعات این کار را با توجه به شرایط محیطی تغییر دهید.

  1. آیا وازلین چرم را تیره می‌کند؟

بله؛ اما این اتفاق موقتی است. پس از جذب وازلین توسط چرم این تیرگی هم از بین می‌رود.

  1. آیا وازلین کثیفی و گردوغبار را به چرم جذب می‌کند؟

بله. باقی ماندن وازلین اضافی بر روی چرم باعث جذب شدن آلودگی‌ها و کثیفی‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید از وازلین کمی استفاده کنید و آن را به‌خوبی روی سطح بمالید.

  1. آیا می‌توانیم از وازلین برای رفع خط و خش روی چرم استفاده کنیم؟

بله؛ اما تأثیر آن موقتی است. وازلین در کوتاه‌مدت می‌تواند خط و خش‌ها و آسیب‌‌های سطحی چرم را پوشش دهد.

  1. آیا وازلین راه‌حلی ارزان برای مراقبت از چرم است؟

بله. استفاده از وازلین ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین روش برای نگهداری از چرم محسوب می‌شود.

کلام پایانی؛ معجزه وازلین برای چرم را جدی بگیرید!

وازلین با خواص منحصربه‌فرد خود، یک انتخاب قانع‌کننده برای واکس زدن اقلام چرمی است. این محصول با حفظ رطوبت، ایجاد لایه محافظ، برق انداختن چرم و نرم کردن چرم به طول عمر و جذابیت ظاهری کیف، کفش و کاپشن چرمی کمک می‌کند.

شما با مطالعه دستورالعمل‌های بالا می‌توانید از وازلین برای واکس‌ زدن اقلام چرمی خود استفاده کنید. البته حتماً به این نکته دقت کنید که اعتدال همیشه بهترین کار است و باید از وازلین به مقدار کمی استفاده کنید.

در نهایت به خاطر داشته باشید که ساج به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع وازلین در ایران محصولات متنوعی مانند وازلین بچه، وازلین ویتامینه، وازلین گیاهی و محصولات دیگر را ارائه می‌کند.