وازلین چیست؟ هرآنچه باید بدانید!

وازلین چیست؟ هرآنچه باید بدانید!

سه شنبه 28 آذر 1402
فقط یکی از گریدهای وازلین برای مصارف پوستی و درمانی قابل استفاده است و گریدهای دیگر ناخالصی دارند و خطرناک هستند. از این رو، در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ترکیبات وازلین، گریدهای وازلین و چگونگی تشخیص وازلین اصل از تقلبی بپردازیم.

پترولیوم ژله یا همان وازلین از چه موادی تشکیل شده است؟ آیا همۀ گریدهای وازلین را می­توانیم مصرف کنیم؟ بهتر است بدانید فقط یکی از گریدهای وازلین برای مصارف پوستی و درمانی قابل استفاده است و گریدهای دیگر ناخالصی دارند و خطرناک هستند، اما وازلین اصل چه ویژگی­هایی دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ترکیبات وازلین، گریدهای وازلین و چگونگی تشخیص وازلین اصل از تقلبی بپردازیم.

بررسی مواد تشکیل دهنده وازلین

در اثر تقطیر نفت در دمای 360 درجه، مادهٔ ژله‌ای وازلین به ‌دست می‌آید. پترولاتوم محصولِ فرعی ایجادشده از ترکیب روغن‌های معدنی و موم است. فرمول مولکولی وازلین از کربن و هیدروژن (C25H52) تشکیل می‌شود که در حقیقت یک هیدروژن سنگین است، تقریباً طعم و بو ندارد و سفیدرنگ است.

پترولیوم ژله یا همان پترولاتوم ترکیبی از موم و روغن‌های معدنی است. از زمانی‌که رابرت آگوستوس چزبرو در سال 1859 این ماده نیمه‌جامد و ژله‌ای را کشف کرد، وازلین چندان تغییری نکرده است.

چزبرو متوجه شد کارگران نفت برای التیام سوختگی‌ها و زخم‌های خود از نوعی ژله استفاده می‌کنند. او این مادهٔ ژله‌ای را در نهایت با نام «وازلین» بسته‌بندی کرد.

مواد تشکیل‌دهنده وازلین موم و روغن‌های معدنی است.

انواع وازلین و خطر گریدهای غیردارویی!

مواد تشکیل‌دهنده وازلین یا همان پترولیوم ژله همان‌طور که گفتیم موم‌ها و روغن‌های معدنی هستند. این ماده بافتی شبیه به ژله دارد و اغلب با نام «وازلین» شناخته می‌شود.

ژلهٔ پترولیوم 3 گرید دارویی، بهداشتی و صنعتی داشته که فقط گرید دارویی برای موارد درمانی و پوستی کاربرد دارد. برخی از کاربردهای ژلهٔ پترولیوم دارای گرید دارویی شامل موارد زیر می‌شود:

  • التیام سوختگی و جراحات
  • حفظ رطوبت پوست
  • درمان جوش و آکنه

درجهٔ دارویی پترولیوم ژله یا همان وازلین در محصولات مراقبت از پوست مانند کرم‌ها و پاک‌کننده‌های آرایشی مهم و اثربخش است.

وازلین با گرید صنعتی با انواع دیگر آن متفاوت است و نباید در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست استفاده شود. ژلهٔ نفتی صنعتی یا وازلین صنعتی برای مواردی مثل چرم، پلاستیک و اقلام مستعدِ خوردگی به‌کار می‌رود.

وازلین اصل کدام است؟

ازآنجاکه وازلین صنعتی ناخالصی‌ دارد، زردرنگ است و بویی نامطبوع دارد، اما وازلین با گرید دارویی و برای مصارف آرایشی و درمانی به رنگ سفید است. البته ممکن است وازلین تقلبی را با تغییراتی خوشبو کنند، اما رنگ زرد آن می‌تواند برای شما نشانه‌ای از تقلبی‌بودن وازلین باشد.

وجود ترکیبات خطرناک در وازلین‌های ناخالص و غیردارویی باعث ابتلا به سرطان می‌شود؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم وازلین را حتماً از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

این روزها گرید صنعتی و غیردارویی وازلین به دلیل ارزان‌بودن در وازلین‌های تقلبی استفاده می‌شود؛ در نتیجه این‌بار که خواستید وازلین خریداری کنید، با نگاهی به قیمت وازلین می‌توانید وازلین تقلبی را از وازلین اصل تشخیص دهید.

ویژگی‌های وازلین تقلبی در یک نگاه

  • زردرنگ است.
  • بوی نامطبوع دارد.
  • ارزان‌تر از وازلین اصل است.

وازلین؛ معجزه‌گر پوست!

وازلین با گرید دارویی برای حفظ سلامت پوست مناسب است و وقتی وازلین را روی پوست خود می‌زنید، لایه‌ای ایجاد می‌کنید که همچون سد دفاعی عمل می‌کند؛ در نتیجه رطوبت پوست تبخیر نمی‌شود و شما پوستی نرم و لطیف خواهید داشت.

همچنین، مصرف وازلین برای التیام سوختگی، بهبود زخم‌های سطحی و التهابات پوستی بسیار کاربردی است. البته یادتان باشد برای مصارف درمانی و پوستی باید وازلین شما از وازلین دارای گرید دارویی باشد. در ادامه به برخی از فواید وازلین برای حفظ جوانی و سلامت پوست اشاره می‌کنیم.

1.        بهبود روزاسه با وازلین

روزاسه از التهابات شایع پوستی است که نشانه‌های آن از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد. مطالعات نشان می‌دهد کرم‌هایی مثل وازلین با ایجاد لایهٔ محافظتی روی پوست ملتهب و قرمز، روند بهبود پوست را سریع‌تر می‌کنند.

  1. علائم پسوریازیس با کرم پترولیوم ژله

چون فعالیت بیش‌ازحد پوست باعث ایجاد پسوریازیس می‌شود، استفاده از وازلین می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند.

پسوزیاریس با نشانه‌هایی مثل قرمزی پوست، خارش، التهاب و پوسته‌پوسته شدن همراه است.

افراد دارای پوست خشک نسبت به دیگر افراد احتمال بیشتری دارد که به بیماری پسوزیاریس مبتلا شوند.

3.     به تعویق انداختن پیری پوست با وازلین

براساس برخی از آزمایش‌ها، وازلین یا همان کرم پترولیوم در تنظیم فعالیت پپتیدهای سطح پوست (پپتید پلیمری ایجادشده از اتصال چند اسیدآمینه) نقش دارد. پپتیدها از ترکیبات اصلی در کرم‌های سفت‌کننده پوست هستند.

4.     محافظ پوست هنگام رنگ‌کردن مو

اغلب وقتی می‌خواهیم موهایمان را رنگ کنیم، قسمت‌هایی از پوست هم رنگی می‌شود که ممکن است آزاردهنده باشد. با استفاده از وازلین روی پیشانی و پشت گردن و گوش، رنگ به پوست سرایت نمی‌کند و پوست رنگی نمی‌شود.

5.     بهبود ترک پا با کرم پترولیوم ژلی

شب‌ها پیش از خواب می‌توانید کمی وازلین به پاهایتان بزنید و جوراب بپوشید. این کار در لطافت پوست و درمان گرفتگی عضلات پا بسیار اثرگذار است.

6.      جلوگیری از ایجاد سوختگی در پوست

با کرم وازلین می‌توانید از سوختگی پوست جلوگیری کنید. ورزشکاران، دوندگان و در کل همهٔ افرادی که در هوای گرم و زیر نور آفتاب شدید کار می‌کنند، از این نوع سوختگیِ آزاردهنده باخبر هستند!

فقط کافی است روی قسمت‌های حساس بدن مثل داخل ران یا زیر بغل وازلین بمالید.

7.     لوسیون صورت و بدن

پس از حمام، برای حفظ رطوبت پوست از وازلین استفاده کنید. همچنین، برای رفع خشکی بینی در اثر آلرژی یا سرما بهترین انتخاب است.

8.     راه‌حلی برای لب‌های ترک‌خورده!

وازلین با خاصیت مرطوب‌کنندگی می‌تواند لب‌هایتان را نرم و لطیف کند. اغلب افراد با نوع پوست خشک بیشتر از خشکی لب‌ها شکایت می‌کنند!
توصیه می‌کنیم این افراد برای برخورداری از لب‌های بدون ترک و لطیف، وازلین را از دست ندهند!

9.       کمک به پنجه‌های حیوانات خانگی

پوست سگ‌ها ممکن است ترک بخورد و ناراحتی زیادی برای آن‌ها ایجاد کند. برای رفع این مشکل، ابتدا پنجه‌ها را با کمک پنبه تمیز کنید و سپس وازلین بمالید.

بهتر است این کار را وقتی انجام دهید که حیوان در حال استراحت است. توصیه می‌کنیم وازلین کمی روی پنجه‌ها بزنید تا اگر حیوان خانگی‌تان پنجه‌هایش را لیس زد، مصرف زیاد وازلین باعث ناراحتی معده نشود.

10.    پاک‌کننده آرایش

استفاده از وازلین در ناحیهٔ اطراف چشم بی‌خطر است. با کمک پد پنبه‌ای و وازلین می‌توانید آرایشتان را به‌راحتی پاک کنید.

11.      افزایش ماندگاری بوی عطر

فقط کافی است وازلین پایهٔ عطر شما باشد تا ماندگاری بوی عطر بیشتر شود! ابتدا عطر را روی پوست خود اسپری کنید، سپس کمی وازلین روی پوست بمالید.

وازلین اصل از کجا بخریم؟

وازلین با کیفیت‌های گوناگونی در بازار وجود داشته و روش‌های تصفیه، در کیفیت و خلوص وازلین اثر دارد. وازلین اصل، گرید دارویی دارد، پایهٔ اصلی ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی است و هیچ ضرری برای بدن ندارد.

در میان مراکز فروش وازلین، فروشگاه ساج از جمله فروشگاه‌های معتبر است که وازلین اصل و محصولات مراقبت از پوست باکیفیت و با گرید دارویی تولید می‌کند.

وازلین و محصولات مراقبت از پوست ساج مانند لوسیون بدن، بالم لب و کرم دست و صورت با فناوری نوین برای حفظ سلامت پوست تهیه می‌شود و با توجه به استفاده از گرید دارویی وازلین، این محصولات برای شما هیچ‌گونه عارضه‌ای نخواهند داشت.

با استفاده از ترکیبات جادویی وازلین، درخشانی و جوانی را به پوست خود هدیه دهید.

سخن آخر؛ وازلین اصل، گرید دارویی دارد

اگرچه وازلین فواید بسیاری دارد، این محصول فقط برای مصرف خارجی است و برای استفادهٔ روی پوست و مصرف درمانی حتماً باید گرید دارویی داشته باشد. توجه داشته باشید که انواع دیگر وازلین مثل وازلین صنعتی بسیار خطرناک محسوب می‌شوند؛ چراکه ناخالصی دارند و سرطان‌زا هستند.

شما می‌توانید وازلین و محصولات مراقبت از پوست حاوی وازلین را با بهترین کیفیت و اطمینان از برخورداریِ گرید دارویی از فروشگاه ساج خریداری کنید و از سلامت و جوانی پوست خود لذت ببرید.