بهترین روش‌های پاک کردن آرایش صورت کدام‌اند؟

بهترین روش‌های پاک کردن آرایش صورت کدام‌اند؟

دوشنبه 4 دی 1402
پاک کردن آرایش صورت تأثیر مهمی بر شادابی و سلامت پوست دارد. در این مقاله به انواع روش‌های اصولی برای پاک کردن آرایش مطابق با نیازها و حساسیت‌های پوست پرداخته‌ایم.

بهترین روش پاک کردن آرایش صورت چیست؟ از چه شوینده‌ای می‌توان استفاده کرد؟ ازآنجایی‌که پاک کردن آرایش تأثیر مهمی بر سلامت پوست دارد، اصولی انجام دادن آن به سؤال و دغدغۀ بسیاری از افراد تبدیل شده است.

استفادۀ روزانه از لوازم آرایشی باعث می‌شود به‌اندازۀ کافی اکسیژن به پوست صورت نرسد. این مشکل می‌تواند در طولانی‌مدت آسیب‌های زیادی به پوست زده و باعث بروز انواع آکنه، چین‌وچروک‌ و سایر آسیب‌های پوستی شود.

این روزها استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی به بخشی از روتین زندگی‌مان تبدیل شده و هرکس که آرایش روزانه ندارد، دست‌کم هرروزه از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کند.

هر نوع محصول آرایشی یا بهداشتی و حتی کرم ضدآفتاب را هم باید در پایان روز از روی صورت پاک کرد تا پوست شاداب و سالم بماند. اما درست‌ترین روش پاک کردن آرایش صورت چیست؟

اگر عادت دارید آرایش‌تان را با آب و ژل شستشوی صورت پاک کنید، پیشنهاد می‌کنیم پس از خشک کردن صورتتان به حوله یا دستمال کاغذی دقت کنید و رد آرایش را روی آن ببینید. زیرا مواد آرایشی به‌خوبی جذب منافذ پوستی‌مان میشوند و به این راحتی‌ها از بین نمی‌روند.

محصولات زیادی برای پاک کردن آرایش صورت در بازار وجود دارد. اما اگر شما هم قصد دارید از محصولات طبیعی و غیرشیمیایی برای پوست صورتتان استفاده کنید بهتر است با این مقاله همراه باشید تا با انواع پاک‌کننده خانگی آرایش صورت آشنا شوید.

اصول پاک کردن آرایش صورت چیست؟

بهترین روش پاک کردن آرایش آن است که کمترین آسیب و فشار به صورت وارد شده، تمام آلودگی‌ها از روی آن پاک شوند و درنهایت با کمک مرطوب‌کننده‌ها چربی از دست‌رفته در اثر شستشو، به صورت بازگردد.

به‌عبارت‌دیگر فرمول سادۀ پاک کردن آرایش صورت را می‌توان این‌طور تعریف کرد:

  • بخور گرفتن و آماده کردن منافذ پوست برای تمیز و پاکیزه شدن.
  • پاک کردن آرایش با موادطبیعی و یا دست‌کم با موادی که کمترین آسیب را می‌زنند.
  • شستشوی صورت با شوینده‌های ملایم و مناسب پوست.
  • استفاده از مرطوب‌کننده، وازلین یا آبرسان برای تأمین چربی ازدست‌رفتۀ پوست

یکی از روش‌های پاک کردن آرایش صورت استفاده از وازلین است.

پاک کردن آرایش صورت با موادطبیعی

پیش از انتخاب شیوۀ پاک کردن آرایش، بهتر است به نوع پوست‌تان دقت کنید. چه نوع پوستی دارید؟ در ادامه براساس نوع پوست خشک، نرمال و چرب چند آموزش پاک کردن آرایش صورت ارائه خواهیم داد.

پاک کردن آرایش صورت با وازلین

اگر پوست خشک و یا نرمالی دارید می‌توانید از این روش برای پاک کردن آرایش صورتتان استفاده کنید. وازلین به‌راحتی می‌تواند رژهای 24 ساعته و ریمل‌های ضدآب را پاک کند. همچنین استفاده از وازلین یکی از روش‌های مراقبت از پوست خشک نیز به‌حساب می‌آید.

برای پاک کردن این آرایش‌های سرسخت معمولاً از پاک‌کننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنند که در بعضی موارد باعث آسیب دیدن پوست و ملتهب شدن آن می‌شود.

برای پاک کردن آرایش صورت با وازلین تنها کافی است مقداری از وازلین را به کمی پنبه آغشته کنید و به‌آرامی روی صورت بمالید تا تمام مواد آرایشی جذب پنبه شوند. سپس می‌توانید چربی وازلین را با یک شویندۀ ملایم از روی صورت پاک کنید.

پاک کردن آرایش صورت با گلاب

گلاب خاصیت پاک‌کنندگی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل هم بیشتر به کسانی که پوست چرب و نرمال دارند توصیه می‌شود. در این شیوه همۀ چربی‌ها و آلودگی‌های محیطی و آرایشی از منافذ پوستی پاک و تمیز می‌شوند.

اما اگر پوست خشکی دارید، خودتان را از پاک‌کنندگی فوق‌العاده گلاب محروم نکنید. هر دو هفته یک بار از این شیوه استفاده کنید و سپس فوراً مقداری وازلین یا مرطوب‌کننده به پوستتان بزند تا چربی ازدست‌رفتۀ پوست را بازگردانید.

برای پاک کردن آرایش صورت با گلاب، تنها کافی است کمی پنبه را به کمک گلاب مرطوب کرده و برخلاف خواب صورت، روی چهره ماساژ دهید. این شیوه نوعی پاک‌سازی پوست هم هست و منافذ را به‌خوبی تمیز و پاکیزه می‌کند.

پاک کردن آرایش با آب خیار

روش‌ صحیح پاک کردن آرایش صورت، به‌کارگیری مواد طبیعی مانند استفاده از آب خیار است. عصارۀ خیار خاصیت ضدالتهابی داشته و برای آرامش و لطافت پوست، به‌ویژه پوست‌های چرب بسیار مفید است.

برای استفاده از این شیوه می‌توانید مقداری خیار را رنده و یا له کرده و به آن مقداری وازلین یا روغن طبیعی مثل روغن زیتون اضافه کنید. سپس ترکیب به‌دست‌آمده را به وازلین آغشته کرده و به‌آرامی روی صورت بکشید.

این ترکیب علاوه‌بر پاک‌کنندگی بالا می‌تواند حس تازگی و خنکی دلپذیری به پوست صورت داده و صورت را لطیف و شاداب کند. فراموش نکنید در مرحلۀ آخر صورت را با آب خنک بشویید.

در پاک کردن آرایش صورت باید روشی را پیدا کرد که همۀ آلودگی‎‌ها و موادآرایشی از پوست پاک شوند.

پاک کردن آرایش صورت با آلوورا و عسل

این ترکیب نه‌تنها نوعی پاک‌کنندۀ آرایشی، که نوعی ماسک تقویت‌کنندۀ پوست هم هست. برای داشتن این ترکیب تنها کافی است به نسبت مساوی از ژل آلوورا طبیعی و عسل در ظرفی ریخته و به آن 2 قاشق غذاخوری وازلین یا نوعی روغن طبیعی اضافه کنید.

این ترکیب را آنقدر هم بزنید تا ترکیبی خمیری شکل به دست بیاید. این خمیر را می‌توانید تا یک هفته در ظرف دربسته در یخچال نگه دارید. برای هربار استفاده بر پوست کافی است آن را بین 1 تا 2 دقیقه روی پوست مالیده و سپس با آب سرد بشویید.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که خاصیت‌ آلوورا برای پوست بسیار زیاد است و پاک کردن آرایش صورت با آن، تنها یکی از موارد محسوب می‌شود.

از چه روش‌هایی برای پاک کردن آرایش صورت استفاده نکنیم؟

  • تحت هیچ شرایطی با آرایش صورت نخوابید. این کار در طولانی‌مدت باعث پرتقالی شدن منافذ پوست، افتادگی صورت، بروز انواع آکنه و خصوصاً چین‌وچروک می‌شود.
  • برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد دستمال‌های مرطوب گزینۀ خوبی برای پاک کردن آرایش صورت نیستند زیرا نه‌تنها آرایش را به‌خوبی از روی صورت پاک نمی‌کنند، که با افزودنی‌ها و ترکیبات شیمیایی که دارند، باعث خشکی پوست هم می‌شوند.
  • در پاک کردن آرایش چشم، بسیار دقیق و ملایم رفتار کنید تا کمترین آسیب به این قسمت مهم و حساس صورت وارد شود.

 در مقاله «چطور آرایش خود را پاک کنید؟»، تاکید شده است که به‌دلیل حساسیت پوست دور چشم، از پد پنبه‌ای یا پاک‌کننده مبتنی بر روغن، برای پاک کردن آرایش دورچشم استفاده کنید.

  • بهتر است پیش از پاک کردن آرایش، بین 1 تا 2 دقیقه بخور بگیرید تا آرایش و آلودگی‌ها بهتر و عمیق‌تر از روی صورت پاک شوند.
  • فراموش نکنید تمام مراحل پاک کردن آرایش را با ملایمت انجام دهید و حتماً پس از شستن صورت از مرطوب‌کننده، وازلین یا آبرسان استفاده کنید.

سخن پایانی؛ پاک کردن آرایش صورت را جدی بگیرید

استفاده مکرر از لوازم آرایشی، باعث بسته شدن منافذ پوست و عدم رسیدن اکسیژن به لایه اپیدرم می‌شود، در نتیجه امکان آسیب رسیدن به پوست و ابتلا به بیماری‌های پوستی بسیار می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین روش‌های پاک کردن آرایش صورت را با یکدیگر بررسی کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.