فواید استفاده از بالم لب چیست؟

فواید استفاده از بالم لب چیست؟

چهارشنبه 13 دی 1402
فواید استفاده از بالم لب تنها به مرطوب‌کنندگی و آبرسانی لب محدود نمی‌شود. این محصول ضدآکنه، تسکین‌دهنده، ضدخشکی پوست، بهبوددهندۀ اگزما و... نیز هست.

لب‌ها از اجزای مهمی در صورت‌اند که تأثیر زیادی بر زیبایی دارند. برای بعضی از مردم داشتن لب‌های زیبا به‌خصوص در فصول سرد، به چالشی سخت تبدیل شده. با شروع فصل سرما، رطوبت و لطافت طبیعی لب‌ها ازدست‌رفته و پوست آن‌ها مستعد خشک‌شدن و ترک‌خوردن می‌شود.

یکی از راه‌های پیشگیری و زیباسازی لب‌ها، استفاده از بالم لب است. استفاده روزانه و مستمر از بالم لب می‌تواند رطوبت و نرمی پوست را حفظ کرده و پوست‌های مردۀ آن را از بین ببرد؛ اما این همۀ فواید استفاده از بالم لب نیست.

بالم لب نوعی پماد یا موم با خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی است که بدون ایجاد سنگینی و چسبندگی، لب‌ها را چرب و مرطوب نگه می‌دارد. مواد اصلی تشکیل‌دهندۀ بالم لب‌ها روغن نارگیل، روغن بادام شیرین، کره کاکائو، ویتامین E، پارافین و... است.

فواید استفاده از بالم لب چیست؟

تأثیرات و فواید استفاده از بالم لب‌ کم نیست. بیشترین کاربرد این محصول مراقبت از پوست لب‌ها در مقابل سرما، باد و عوامل محیطی است. علاوه بر این مواد مغذی و طبیعی موجود در بالم لب‌ها مثل روغن نارگیل، روغن کرچک، گلیسیرین، موم زنبورعسل و... به لب‌ها نرم‌کنندگی و آبرسانی می‌کنند.

بالم لب، محصولی کاربردی و مفید است که برای همه افراد، با هر جنسیت و تایپ پوستی قابل استفاده است. از بالم لب می‌توان برای درمان اگزما و خشکی پوست، کاهش حساسیت‌های پوستی استفاده کرد.

طبق آمار منتشر شده در مقاله «بالم لب چیست» (What is Lip Balm: What You Need to Know)، برآورد شده که خرید بالم لب در آمریکا، سالیانه بیش از 200 میلیون دلار گردش مالی ایجاد می‌کند و این یعنی تقریبا 66درصد از آمریکایی‌ها، روزانه از بالم لب استفاده می‌کنند.

ضدخشکی پوست

لب‌ها خاصیت تعریق ندارند و نمی‌توانند در فصول سرد و گرم رطوبت موردنیاز خود را با تعریق تأمین کنند. به همین دلیل هم بسیاری از افراد در واکنش به خشکی پوست لب‌شان، آن‌ را با زبان خیس و مرطوب نگه می‌دارند اما این روش نه‌تنها کاربردی نیست که آسیب بیشتری هم به پوست می‌زند.

اگر عادت به خیس کردن لب‌ها با زبان دارید یا مرتباً پوست خشک‌ لب‌هایتان را می‌کنید، بهتر است مصرف روزانۀ بالم لب را به روتین پوستی‌تان استفاده کنید. بافت بالم لب بسیار سبک است و چربی آن روی لب‌ها حس‌ نمی‌شود اما می‌تواند تا مدت‌ها روی لب مانده و چربی و رطوبت موردنیاز آن را تأمین کند.

پیشنهاد می‌کنیم مراقبت از پوست در زمستان، مخصوصا ناحیه لب را جدی بگیرید، چرا که در صورت اهمیت ندادن به این موضوع،  احتمالا با عطسه کردن یا حتی خندیدن، ترک لب شما باز شده و خون‌ریزی می‌کند.

ضدآکنه

برای هرکس دست‌کم یک‌بار پیش آمده که در کنار لب‌ها دچار آکنه و جوش شده باشد. جوش‌های دردناک کنار لب بسیار حساس بوده و بهتر است دست‌کاری نشوند. یکی دیگر از خواص استفاده از بالم لب، پیشگیری از ایجاد یا تشدید آکنه در کنار لب‌ها، استفاده از مواد آنتی‌باکتریال است.

خواص آنتی‌باکتریال موجود در بالم لب می‌تواند منافذ پوست را در مقابل آلودگی‌ها بسته، آن‌‌ها را پاکیزه کرده و از تشدید و ایجاد آکنه‌های پوستی و به‌ویژه جوش‌های سرسیاه جلوگیری کند. مصرف مداوم بالم لب می‌تواند ایجاد این جوش‌ها را برای همیشه ریشه‌کن کند.

تاثیرات استفاده از بالم لب بر زیبا و جوانسازی لب‌ها

محافظت در برابر باکتری‌ها

منافذ باز پوست به‌ویژه در کنار لب‌ها، بستر بزرگ جذب باکتری‌های پوستی است. این باکتری‌های غیرمفید می‌توانند باعث ایجاد جوش و آکنه در اطراف لب‌ها و حتی عفونت شوند. لایه محافظتی که توسط بالم لب روی پوست ایجاد می‌شود، می‌تواند از نفوذ باکتری به پوست و به‌خصوص ترک‌های پوستی جلوگیری کند.

محافظت در برابر آفتاب

یکی دیگر از عوامل آسیب به پوست لب، قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب است. لب‌ها خاصیت ملانین‌سازی ندارند و نمی‌توانند به‌صورت طبیعی در مقابل اشعۀ ماورای بنفش از خود مراقبت کنند. روغن نارگیل موجود در بالم لب، یکی از بهترین لایه‌های محافظتی طبیعی در برابر اشعه UV آفتاب است.

زیبا و جوانسازی لب‌ها

همان‌طور که گفتیم در تولید بالم لب از انواع ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین E استفاده می‌شود، چراکه خواص ویتامین E برای پوست و همچنین لب، بسیار است؛ بنابراین یکی دیگر از فواید استفاده از بالم لب، زیبا و جوانسازی لب‌ها است.

مصرف مداوم بالم لب می‌تواند به زیبایی لب‌ها کمک زیادی کند. به آن‌ها رنگ طبیعی و ملایمی می‌بخشد و با آبرسانی آن‌ها را حجیم‌تر می‌کند.

تسکین‌دهندگی

بهترین درمان برای لب‌های خشک و حساسیت‌دیده استفاده از بالم لب است. ویتامین‌ها و روغن‌های طبیعی این محصول، خیلی زود رطوبت و آبرسانی موردنیاز لب‌ها را تأمین کرده و مشکل زخم و پوست پوست شدن آن را درمان می‌کند.

موارد مصرف بالم لب چیست؟

  • نرم‌کنندگی، جوانسازی و رطوبترسانی
  • بهبود ترک‌خوردگی و خشکی
  • کمک به نرم و شفاف شدن لب‌ها
  • مناسب برای تمام گروه‌های سنی و جنسیت‌ها

یک بالم لب خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

با وجود هزاران بالم لب در انواع طرح‌ها و رایحه‌ها، بسیاری از مصرف‌کنندگان به یک راهنمای خرید بالم لب نیاز دارند تا بتوانند بهترین محصول را مطابق با نوع پوستی خود انتخاب کنند.

دارای ویتامین باشد: خصوصاً ویتامین E که به نرمی و جوانی پوست لب‌ها کمک می‌کند.

در تولید آن از SPF استفاده شده باشد: از این مادۀ مفید برای مراقبت پوست از آفتاب استفاده می‌شود.

دارای آنتی‌اکسیدان باشد: آنتی‌اکسیدان می‌تواند بافت‌های آسیب‌دیده لب را ترمیم کند.

طبیعی باشد: استفاده از اسانس‌‌های غیرطبیعی می‌تواند محرک پوست بوده و ایجاد حساسیت کند.

همچنین شما می‌توانید با مطالعه طرز تهیه بالم لب خانگی، این محصول مراقبتی را در انواع رنگ‌ها و طعم‌های مختلف با وسایل موجود در خانه درست کنید.

بهترین زمان استفاده از بالم لب چه موقع است؟

برای گرفتن بهترین نتیجه از بالم لب، بهتر است پیش از خواب یک لایۀ نازک از آن را روی لب خود مالیده و اجازه دهید تا صبح جذب پوست لب شود.

دقت کنید پیش از مصرف هر نوع مادۀ آرایشی و بهداشتی بهتر است مقداری از آن را روی بخشی از پوست تمیز امتحان کرده و در صورت بروز حساسیت و قرمزی از مصرف آن خودداری کنید.

بهترین زمان استفاده از بالم لب، پیش از خواب شب است.

فراموش نکنید که اگر پوست لب‌تان زخم شده و دارای ترک است، از بالم لب‌های بدون اسانس استفاده کنید تا از سوزش و تشدید درد احتمالی جلوگیری کرده باشید.

بهترین روش استفاده از بالم لب چیست؟

برای رسیدن به بهترین نتیجه از بالم لب می‌بایست آن را روی لب‌های خشک و تمیز استفاده کنید. اگر پوست لب‌تان خشک شده یا دچار اگزما شده‌اید، مصرف بالم لب را به روزی 2 تا 3 بار افزایش دهید. در غیر این صورت و برای پیشگیری یا مراقبت از پوست، یک بار مصرف روزانه کفایت می‌کند.

چه بالم لبی بخریم؟

حال که با فواید استفاده از بالم لب آشنا شدیم، قدم بعدی انتخاب بالم لب مناسب است. امروزه بالم لب را در انواع طعم‌دار، دارویی، پرکننده، ضدآفتاب، رنگی و بدون رنگ تولید می‌کنند. برای آقایان بالم لب‌های ساده و برای خانم‌ها بالم لب‌های رنگی محبوبیت بیشتری دارد.

علاوه بر این می‌توان بالم لب‌ها را با ظاهر جامد یا مایع، فانتزی یا ساده و در قالب‌های تیوپی یا ماتیکی پیدا کرد. فرقی نمی‌کند بالم لب انتخابی شما در چه قالب و شکلی باشد، توصیه ما استفاده از محصول سالم و قابل‌اعتماد است. استفاده از بالم لبی که در تولید آن از موادمصنوعی و مخرب استفاده کردند، می‌تواند باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها و حساسیت شود.

برای حفظ سلامت لب‌های خود می‌توانید از  نرم لب‌ نعنا یا نرم لب توتی ساج استفاده کنید که در تولیدشان از موادمغذی و انواع روغن‌ها استفاده شده و ضامن زیبایی و سلامت لب‌های شماست.

سخن پایانی: مراقب لب‌های خود باشید

در این مقاله سعی کردیم تا عوامل خشکی و آسیب‌های احتمالی برای لب‌ها را بررسی کنیم. راهکار اصلی مراقبت از لب‌ها در فصل سرما و همچنین برابر اشعه آفتاب، به‌عنوان دو عامل محیطی که تاثیرات منفی روی لبها دارند، استفاده از بالم لب معرفی کردیم.

در ادامه بهترین زمان و بهترین روش استفاده از بالم لب و همچنین بهترین بالم لب‌های (نرملب) موجود در بازار را معرفی کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.