علت ادرار سوختگی نوزادان چیست؟

علت ادرار سوختگی نوزادان چیست؟

دوشنبه 18 دی 1402
ادرار سوختگی از مشکلات رایج نوزادان و اغلب به علت تمیزنکردن پوشک است. چگونگی درمان و پیشگیری از ادرارسوختگی نوزاد را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

ادرار سوختگی کودکان در حقیقت نوعی التهاب پوستی یا همان درماتیت شدید است که باعث قرمزی پوست نوزاد، ایجاد تورم و جوش‌های ریز روی اندام تناسلی و پای کودک می‌شود. در این مقاله، به بررسی روش‌های درمان ادرار سوختگی، علائم و علت ادرار سوختگی نوزاد و راه‌های پیشگیری از ایجاد درماتیت پوشکی می‌پردازیم.

آیا ادرار سوختگی نوزاد خطرناک است؟

براساس گفتهٔ پزشکان، ادرار سوختگی به دلیل عوض‌کردن دیرهنگام پوشک نوزاد، حساسیت پوستی یا سایش پوشک خیس روی پوست بچه ایجاد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد ادرار سوختگی نوزاد از شایع‌ترین مشکلات پوستی در کودکان و نوزادان است و حدود 7 تا 35% نوزادان به ادرار سوختگی دچار می‌شوند.

این حساسیت پوستی یا بثورات پوشک اغلب در میان نوزادان 9 تا 12 ماهه ایجاد می‌شود. البته گاهی نوزادانی هم که پوشک آن‌ها به‌طور مرتب تعویض می‌شود، دچار سوختگی ناشی از ادرار می‌شوند. اغلب بثورات پوستی (جوش‌های ریز) و التهاب پوست نوزاد باعث نگرانی والدین می‌شود، اما جای نگرانی نیست!

ادرار سوختگی نوزاد اغلب با درمان‌های ساده و خانگی مثل تعویض مرتب پوشک، استفاده از پمادهای ضدالتهاب و سوختگی و خشک‌کردن پوست و پوشک ­نکردن مداوم نوزاد در طول چند روز رفع می­شود. البته یادتان باشد مصرف پمادهای ضدالتهاب باید با مشورت پزشک باشد تا عفونت قارچی ایجاد نشود.

علائم ادرار سوختگی پای نوزاد چیست؟

اغلب سوختگی ادرار کودک با نشانه‌های زیر تشخیص داده می‌شود:

تغییر خلق‌وخوی کودک: یکی از علائم تشخیص ادرار سوختگی کودک، بی‌قراری و ناراحتی غیرمعمول است. به‌خصوص وقتی در حال تعویض پوشک هستید، ممکن است نوزاد شما در اثر تماس دست با پوست ملتهب عصبانی شود و گریه کند.

علائم پوستی: قرمزی، التهاب و راش پوستی در نواحی ران، باسن و اندام تناسلی از دیگر نشانه‌های ادرار سوختگی نوزاد است.

نکته: علائم ادرار سوختگی پای نوزاد اغلب به‌صورت لکه‌های قرمز تیره یا لکه‌های چرب و زردرنگ است. علائم درماتیت پوشکی امکان دارد شبیه دیگر بیماری‌های پوستی نوزادان باشد؛ بنابراین، حتماً برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

علت ادرار سوختگی نوزاد و درماتیت پوشک چیست؟

ادرار و مدفوع اگر برای مدت طولانی در پوشک بماند، باعث تولید آمونیاک می‌شود. تماس آمونیاک با پوست اغلب سوختگی ایجاد می‌کند. بوی تند هنگام تعویض پوشک در اثر ایجاد آمونیاک است. راش‌های پوستی نوزاد یا همان ادرار سوختگی در شرایط مرطوب و گرم ایجاد می‌شوند؛ بنابراین، عوض‌کردن دیرهنگام پوشک می‌تواند احتمال سوختگی و التهاب پوست کودک را افزایش دهد.

همچنین، تماس پوست کودک با مدفوع برای مدت طولانی می‌تواند باعث بروز حساسیت‌های پوستی شبیه به علائم ادرار سوختگی شود. سایر علت‌های مؤثر در ایجاد ادرار سوختگی کودکان شامل موارد زیر می‌شود:

  1. استفاده از دستمال مرطوب به‌جای شستشوی ادرار: اگر همواره از دستمال مرطوب برای پاک‌کردن نوزاد استفاده کنید و ادرار یا مدفوع را با آب نشویید، به دلیل پاک‌نشدن کامل ادرار یا مدفوع از روی پوست ممکن است پوست نوزاد دچار سوختگی و التهاب شود.
  2. کاندیدا (Candida): نوعی عفونت قارچی است که در ناحیهٔ پوست در تماس با پوشک ایجاد می‌شود.
  3. سبوره (Seborrhea): این یک بیماری رایج و مزمن پوستی است. هنوز علت سبوره مشخص نشده، اما اغلب ناحیهٔ پوشک را به‌همراه سایر قسمت‌های پوست درگیر می‌کند.
  4. باکتری‌ها: باکتری‌های استاف (Staph) و استرپتوکوک (strep) باعث ایجاد التهابات پوستی پای نوزاد می‌شوند.
  5. آلرژی: گاهی پوست نوزاد به پوشک‌های یک‌بارمصرف یا شوینده واکنش نشان می‌دهد یا ممکن است از شوینده‌ای برای شستشوی پوشک نوزاد استفاده کنید که باعث ایجاد آلرژی در پوست نوزاد شود.

درمان ادرار سوختگی نوزاد

بهترین روش درمان ادرار سوختگی کودک، تمیز و خشک نگه‌داشتن پوست کودک است. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند چند ساعت در طول روز اجازه دهید کودکتان بدون پوشک باشد تا پوست بتواند زودتر بهبود پیدا کند.

شما می‌توانید نوزاد خود را روی ملحفه‌های ضدآب قرار دهید تا نگران نشت ادرار نوزاد روی سطوح نباشید؛ زیرا بی‌اختیاری کودک هنگام ادرار و مدفوع کردن طبیعی است. تا زمان بهبود کامل از پوشک‌های بزرگ‌تر استفاده کنید.

اغلب بثورات و ادرار سوختگی با مراقبت‌های خانگی ظرف 2 تا 3 روز از بین می‌رود. اگر ادرار سوختگی با روش‌های خانگی درمان نشود، ممکن است پزشک برای درمان ادرار سوختگی نوزاد پسر یا دختر داروهای زیر را تجویز کند:

  • کرم ضدقارچ، در صورت وجود عفونت قارچی
  • کرم هیدروکورتیزون ملایم
  • آنتی‌بیوتیک خوراکی یا موضعی

حتماً به دنبال بهترین پماد برای رفع التهابات پوستی نوزاد خود باشید. درکل، محصولات مناسب کودکان را انتخاب کنید. از محصولات حاوی اسید بوریک، فنل، دیفن‌هیدرامین، کافور و سالیسیلات اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است برای نوزاد سمی باشند. تا زمان بهبود کامل بثورات و التهابات پوستی نوزاد لازم است هر روز پوست نوزاد را با آب و شویندهٔ ملایم مناسب نوزادان شستشو دهید.

آیا می‌توانم از وازلین برای درمان ادارار سوختگی نوزاد استفاده کنم؟

تحقیقات نشان می‌دهد یکی از پمادهای مؤثر برای جلوگیری از سوختگی پای نوزاد و رفع التهابات ناشی از ادرار سوختگی، استفاده از وازلین است. وازلین از گذشته‌های دور برای درمان سوختگی، ترمیم زخم و حفظ رطوبت پوست استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای ترمیم بافت پوست نوزاد از وازلین کمک بگیرید.

یادتان باشد باید از وازلین مناسب پوست نوزاد استفاده کنید. وازلین علاوه بر کاربرد درمانی، مصرف صنعتی هم دارد؛ درنتیجه، توصیه می‌شود حتماً وازلین با گرید دارویی و مناسب پوست نوزاد تهیه کنید پیشنهاد می‌کنیم برای این‌کار از وازلین بچه ساج استفاده کنید.

وازلین ساج مخصوص نوزادان و دارای گرید دارویی است و به رفع حساسیت‌های پوستی نوزاد کمک می‌کند. از فواید وازلین بچه میتوان به حفظ رطوبت بافت پوست اشاره کرد که باعث می‌شود تا از قرمزی و خشکی پوست نوزاد جلوگیری شود. پیش از استفادهٔ وازلین یا هرنوع پماد دقت کنید پوست نوزاد شما دچار عفونت قارچی یا باکتریایی نشده باشد.

روش‌های درمان سوختگی پای نوزاد با روش­های ساده و خانگی

درمان پوست ملتهب نوزاد دختر یا پسر شما به میزان علائم، شدت و علت ادرار سوختگی کودک بستگی دارد. برای درمان ادرار سوختگی نوزاد می‌توانید روش‌های درمان خانگی پای نوزاد را انجام دهید. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعویض زودهنگام پوشک
  • روی پوست کودک قبل از بستن پوشک پماد بزنید.
  • چند ساعت در روز اجازه دهید نوزاد شما بدون پوشک باشد.
  • درصورت بروز عفونت از پماد یا کرم ضدقارچ استفاده شود.
  • اگر با درماتیت شدیدتر مواجه بودید، کرم کورتیکواستروئید بمالید.
  • برای عفونت باکتریایی از داروی آنتی‌بیوتیک مصرف شود.

نکته: پیش از استفادهٔ آنتی‌بیوتیک و هرگونه پماد ضد عفونت و قارچ حتماً با پزشک اطفال مشورت کنید.

برای پیشگیری از ایجاد درماتیت پوشک یا ادرار سوختگی چه کنیم؟

مراقبت از پوست نوزاد برای پیشگیری از التهاب پوستی و ادرار سوختگی بسیار مهم است. برای جلوگیری از سوختگی پای نوزاد در اثر ادرار می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • پوست نوزاد را خشک و تمیز نگه دارید.
  • پوشک نوزاد را زودبه‌زود عوض کنید.
  • اجازه دهید پوست زیر پوشک گاهی در هوای آزاد خشک شود.
  • در صورت امکان به نوزاد اجازه دهید بدون پوشک باشد.
  • از شوینده‌های ملایم و مناسب پوست نوزاد استفاده کنید.
  • با دستمال مرطوب به‌خصوص دستمال مرطوب حاوی الکل، پوست نوزاد را پاک نکنید.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرم؟

اگر کودک شما علائم زیر را دارد، با پزشک اطفال تماس بگیرید:

  • التهاب پوستی طی 2 تا 3 روز بهبود پیدا نکرد.
  • علائم بدتر شد.
  • زخم و تاول چرکی مشاهده کردید.

نکات مهم دربارهٔ درماتیت پوشکی یا ادرار سوختگی نوزاد

  • ادرار سوختگی یا درماتیت پوشکی، التهاب زیر پوشک است.
  • اغلب ادرار سوختگی به علت تحریک مدفوع و ادرار ایجاد می‌شود.
  • خشک و تمیز نگه‌داشتن پوست نوزاد ضروری است.
  • باید به‌طور مرتب پوشک نوزاد تعویض شود.
  • نباید از دستمال یا صابون معطر و حساسیت‌زا استفاده کرد.

گام آخر؛ با پزشک مشورت کنید

ادرار سوختگی پای نوزاد اغلب با روش‌های خانگی درمان می‌شود، اما اگر علائم سوختگی پوست نوزاد در اثر ادرار یا مدفوع بیشتر شد، به پزشک مراجعه کنید. حتماً از پزشک کودک خود دربارهٔ دارویی که تجویز می‌کند، علت تجویز و عوارض آن سؤال کنید. همچنین، بپرسید بعد از ساعات اداری، در صورت نیاز چطور با پزشک تماس بگیرید.

در این مقاله، روش‌های خانگی درمان ادرار سوختگی پای نوزاد، علت ایجاد ادرار سوختگی و راه‌های پیشگیری از ادرار سوختگی را بررسی کردیم. توصیه می‌کنیم حتماً روش‌های پیشگیری را جدی بگیرید تا پوست نوزاد شما دچار التهاب، قرمزی و سوختگی نشود.