آسان ترین روش های خلاصی از ترک لب

آسان ترین روش های خلاصی از ترک لب

یکشنبه 8 بهمن 1402
در این مقاله آسان‌ترین راه‌های خلاصی از لب‌های ترک خورده را توضیح می‌دهیم و همچنین به علل و روش‌های پیشگیری از ترک خوردگی لب‌ها می‌پردازیم.

آسان ترین روش‌های خلاصی از ترک لب

ترک خوردن پوست لب‌ها که به نام التهاب پوست لب نیز شناخته می‌شود یک مشکل شایع و ناراحت کننده است. ممکن است فکر کنید که ترک لب‌ها فقط در پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد، اما در صورتی که مراقبت‌های ویژه‌ای انجام ندهید، لب‌های شما در هر زمانی از سال می‌تواند خشک، دردناک و پوسته پوسته شود. این امر به ویژه با عادت لیسیدن یا گاز گرفتن لبها یا استفاده از محصولاتی که باعث تحریک و خشکی لب‌ها می‌شوند محتمل‌تر است. همچنین در این راستا، مطالعه مقاله روش های مراقبت از پوست خشک نیز میتواند کمک‌کننده باشد.

علل و عوامل ترک‌خوردگی لب‌ها

استفاده از وازلین ساج برای ترک لب یک راه حل مناسبی است

1.عوامل محیطی:

پوست لب‌ها نسبت به سایر قسمت‌های بدن بسیار نازک‌تر است و همچنین در معرض عناصری از جمله آفتاب و هوای سرد و خشک قرار دارد. تغییرات دما و رطوبت، همراه با قرار گرفتن در معرض شدید اشعه ماوراء بنفش می تواند لب ها را خشک یا تحریک کند. به طور کلی آب و هوا را می‌توانیم یکی از شایع‌ترین علت ترک لب بدانیم.

  • هوای سرد
  • هوای خشک
  • آسیب نور خورشید
  • قرار گرفتن در معرض باد

2.سایر علل:

عواملی مانند لیس زدن بیش از حد لب‌ها، لیسیدن لبهای خشک و پوشاندن آنها با لایه ای از بزاق ممکن است تسکین سریعی بهنظر برسد، اما در واقع ترک خوردن را تشدید می‌کند. همچنین اگر از محصولات نامناسبی استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد اوضاع را بدتر می‌کنید. محصولات موضعی لب، لوازم آرایشی (برق، رژلب) و محصولات مراقبت از دهان (دهان‌شویه، خمیردندان) همگی ممکن است پوست را تحریک یا خشک کنند و در نتیجه خشکی و ترک خوردن لب‌ها ایجاد شود. برخی از دلایل رایج ایجاد ترک لب شامل:

  • سیگار و الکل
  • محرک‌های پوست در خمیر دندان
  • کمبود ویتامین
  • کم آبی بدن
  • برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی

آسان ترین روش‌های خلاصی از ترک لب

لب ها فاقد غددچربی و خودبه خودی رطوبت تولید نمی کند

لب‌ها فاقد غدد چربی هستند و بنابراین نمی‌توانند به خودی خود رطوبت تولید کنند، بنابراین اگر از آنها مراقبت نکنید، بهای آن را با ترک لب خواهید پرداخت. حالا که می‌دانید چه چیزی باعث خشکی و ترک خوردن لب‌ها می‌شود، بیایید در مورد اینکه چگونه می توانید از آنها مراقبت کنید صحبت کنیم. در اینجا چند راهحل ساده وجود دارد که به شما کمک میکند تا لب‌های خود را به حالت نرم اولیه بازگردانید‌.

به میزان کافی آب بنوشید

آب جزء ضروری هر روتین آرایشی است، زیرا به سالم ماندن، طراوت بدن و پوست شما کمک می‌کند؛ پس قبل از هر چیز در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.

وازلین و عسل

عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد و یکی از بهترین عوامل شفابخش طبیعی است. عسل همچنین خاصیت جذب رطوبت دارد. وازلین نیز برای نرم کردن و تغذیه پوست و جلوگیری از خشک شدن آن استفاده فراوانی دارد و رطوبت پوست را حفظ می‌کند. با ترکیب این دو ماده، میتوانید یک بالم لب خانگی داشته باشید که درمان بسیار موثر و سریعی برای ترک لب بهحساب می‌آید.

از بالم لب استفاده کنید

با استفاده از بالم لب از ترک خوردگی لب خود جلوگیری کنید یا ان را درمان کنید

همانطور که اشاره کردیم لب‌ها نمی‌توانند رطوبت لازم خود را ایجاد کنند. یکی از روش‌های محبوب و متداول درمان ترک لب، استفاده از بالم لب است. بالم لب با رساندن روغن و رطوبت به پوست، لب‌ها را تسکین می‌دهد. بالم لب ساج یکی از محصولات با کیفیت و مفید در درمان خشکی لب است که ترکیباتی مثل روغن نارگیل دارد و رطوبت موثر و طولانی مدت لب‌ها را فراهم می‌کند.

فواید استفاده از بالم لب این است که میتوانید لب‌های خود را از خشکی و ترک خوردن حفظ ‌کنید و آنها را نرم و جذاب نگه دارید.

نکته: برای محافظت از لب‌های خود به صورت مرتب از بالم لب استفاده کنید و حتما آن را پیش از استفاده از محصولات آرایشی مثل رژ لب، روی لب‌هایتان بمالید. شما به حدود شش تا هشت لایه از بالم لب در طول روز نیاز دارید، بنابراین اول صبح، آخرین بار در شب و هر دو ساعت یک بار در روز از بالم لب استفاده کنید.

هوای خانه را مرطوب کنید

از یک دستگاه رطوبت‌ساز در خانه استفاده کنید. یک مرطوب‌کننده در اتاق خواب شما می‌تواند بسیار مفید باشد، به خصوص اگر شب‌ها از طریق دهان نفس می‌کشید.

درمان های طبیعی را امتحان کنید

استفاده از الوئه ورا و عسل یک راه طبیعی برای ترک خوردگی لب

چندین درمان طبیعی موثر برای ترک لب وجود دارد که ممکن است در هر خانه‌ای پیدا شود. برای تسکین و مرطوب کردن لب‌های ترک خورده، مواد زیر را مستقیماً روی لب‌ها بمالید:

آلوئه‌ورا: این ژل در برگ گیاهان آلوئه‌ورا تشکیل می‌شود و حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدآنها و مواد ضد التهابی است که پوست آسیب دیده را تسکین داده و آبرسانی می‌کند. فراموش نکنید که خواص آلوئهورا برای پوست نیز بسیار زیاد است؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم حتما گیاه یا ژل آلوئهورا در منزل داشته باشید.

خیار: می‌تواند به آرامی لب‌ها را مرطوب کند و ممکن است حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد که می‌تواند ظاهر لب‌ها را بهبود بخشد.

چای سبز: چای سبز سرشار از مواد معدنی و پلی فنول است که التهاب را کاهش می‌دهد. یک کیسه کوچک چای سبز را در آب گرم خیس کنید و به آرامی روی لب‌ها بمالید تا پوست خشک و نرم شود. این تکنیک نسبت به لایه‌برداری سنتی ملایم‌تر است.

روغن نارگیل: روغن‌هایی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل که از مرطوب‌کننده‌ها و روان‌کننده‌های طبیعی هستند، درمانی عالی برای ترک لب‌ها محسوب می‌شوند. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب سالم است که لب‌های شما را هیدراته می‌کند، به آنها نرمی و لطافت می‌دهد و اگر خشکی منجر به ترک در لب‌های شما شده باشد از عفونت جلوگیری می‌کند.

لب‌ها را لایه برداری کنید

لب‌های ترک خورده توسط لایه‌ای از پوست خشک پوشیده شده‌اند که این امر می‌تواند از رسیدن مواد مفید موجود در بالم لب و سایر مرطوب‌کننده‌ها به ناحیه ملتهب جلوگیری کند. شما می‌توانید از اسکراب‌های لب حاوی شکر یا جوش‌شیرین برای ‌لایه‌برداری ملایم این پوست خشک شده استفاده کنید.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

اغلب اوقات، مراقبت از لب‌ها با روش‌هایی که در این مقاله گفته شد در مدت کوتاهی به بهبودی لب‌ها می‌انجامد. اگر اینطور نشد، ترک خوردن لب‌های شما می‌تواند ناشی از موارد دیگری باشد. یک واکنش آلرژیک، عفونت قارچی یا چیزهای جدی‌تر هم می‌تواند باعث خشکی و ناراحتی لب‌های شما شود. در این شرایط بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

کلام آخر

با پیروی از نکاتی که گفته شد، باید طی 2 تا 3 هفته بهبود قابل توجهی داشته باشید. برای جلوگیری از ترک خوردن دوباره لب‌هایتان، هر زمان که در داخل یا خارج از خانه احساس خشکی لب داشتید، به استفاده از بالم لب ادامه دهید. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود.