آیا استفاده از وازلین برای جلوگیری از اگزما مفید است؟

آیا استفاده از وازلین برای جلوگیری از اگزما مفید است؟

یکشنبه 19 آذر 1402
اگزما یک بیماری پوستی رایج است که افراد زیادی را با مشکل مواجه کرده است اما درمان اگزما چیست؟ در این مقاله اثرات وازلین برای اگزما، جلوگیری از گسترش و راهکارهای پیشگیری از آن را بررسی خواهیم کرد.

با گسترش ضایعات صنایع مختلف و افزایش عوامل آسیب‌زای محیطی، دلایل حساسیت‌های پوستی افزایش یافته و افراد بسیاری به‌صورت روزانه با مشکلات ناشی از این پدیده مواجه هستند. یکی از این حساسیت‌ها اگزما نام دارد اما چگونه می‌توان از اگزما جلوگیری کرد؟ راهکار درمان اگزما چیست؟

پاسخ به این سوال ابعاد مختلفی دارد و شما به‌منظور مقابلۀ صحیح با این مشکل، باید اطلاعات خود راجع‌به آن را تکمیل نمایید. با توجه به این نکته در ادامه علاوه‌بر معرفی بیشتر این پدیده، راهکارهای پیشگیری و اثرات وازلین برای اگزما را بررسی می‌کنیم.

اگر شما هم به دنبال بهترین راهکارها برای جلوگیری یا درمان اگزما با وازلین هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید!

اگزما باعث ایجاد دانه‌های قرمز و ملتهب روی پوست می‌شود

با اگزما بیشتر آشنا شوید!

اگزما که به آن درماتیت آتوپیک  (Atopic Dermatitis)نیز می‌گویند، نوعی بیماری پوستی محسوب می‌شود که در اثر ابتلا به آن، دانه‌های پوستیِ قرمز و ملتهبی روی پوست افراد شکل می‌گیرد. این دانه‌های پوستی به مرور زمان باعث ایجاد ترک‌خوردگی، التهاب و خارش پوست خواهند شد.

این بیماری با تضعیف سیستم ایمنی بدن، پوست را در برابر عوامل محیطی حساسیت‌زا، آسیب‌پذیرتر کرده و افراد در این شرایط التهابات پوستی را تجربه می‌کنند. همین عامل نیز باعث شده تا افراد مبتلا به اگزما نیاز بیشتری به مراقبت صحیح از پوست خود داشته باشند.

لازم به ذکر است که اگزما یک بیماری مزمن و بلندمدت محسوب می‌شود و تاکنون درمان قطعی برای آن یافت نشده است.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به اگزما

این نکته که درمان قطعی برای اگزما وجود ندارد، اهمیت پیشگیری از ابتلا به اگزما و مراقبت صحیح از پوست را دوچندان می‌کند و شما برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید.

در ادامه به نکاتی که رعایت آن‌ها نقش چشمگیری در پیشگیری از اگزما دارد، اشاره خواهیم کرد:

1.        حفظ رطوبت پوست

یکی از مهمترین مواردی که نقشی اساسی را در جلوگیری از اگزما ایفا می‌کند، تامین رطوبت پوست و داشتن روتین مناسب است. با جلوگیری از خشکی پوست می‌توانید شانس ابتلا به این بیماری را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهید.

 با مطالعه درمورد کامل ترین راهنمای روتین انواع پوست و  انجام روش‌های مراقبت از پوست خشک ، می‌توانید احتمال ابتلا به اگزما و دیگر بیماری‌های پوستی را کاهش دهید. توجه داشته باشید که استفاده از مرطوب‌کننده‌های غیرکومدوژنیک و بدون عطر را در اولویت خود قرار دهید. به‌عنوان پیشنهادی مناسب و کم‌هزینه برای حفظ رطوبت پوست، استفاده از وازلین ویتامینه ساج است.

2.      اجتناب از محرک‌ها

رایج‌ترین محرک‌های اگزما شامل خشکی پوست، استفاده از محصولات خشن و حساسیت‌زای پوستی، پارچه‌های خاص، تعریق و آلرژن‌هایی همچون گردوغبار و شورۀ حیوانات خانگی می‌شوند. شناسایی این محرک‌ها و مراقبت صحیح از پوست برابر آن‌ها باعث پیشگیری از اگزما خواهد شد.

3.     حفظ رطوبت هوا

با قراردادن یک مرطوب‌کنندۀ هوا در خانه و محل کار خود، می‌توانید از خشکی پوست جلوگیری کنید. حفظ رطوبت فضای زیستی به‌وسیله دستگاه‌های مخصوص مانند بخور و مرطوب‌کننده هوا، یکی از راه‌های حفظ رطوبت پوست و در امان ماندن از کمین بیماری‌هایی مانند اگزما است.

4.     حمام‌های کوتاه‌مدت

حمام طولانی‌مدت (به‌خصوص با آب داغ) رطوبت پوست را از بین می‌برد و همین عامل نیز باعث تشدید علائم اگزمای شما خواهد شد. سعی کنید که زمان حمام خود را به 5 تا 10 دقیقه کاهش دهید و در طول آن از آب ولرم بهره ببرید.

همچنین به خاطر داشته باشید که پوست خود را بعد از حمام به‌صورت کامل مرطوب کنید.

5.     برنامۀ غذایی سالم

استفاده از یک برنامۀ غذایی سالم و مقوی به داشتن پوستی سالم و لطیف کمک می‌کند و شما با توجه به رژیم غذایی خود می‌توانید از اگزما جلوگیری کنید.

به این منظور توصیه می‌کنیم که مصرف غذاهای فرآوری‌شده، نوشیدنی‌های حاوی شکر و خوراکی‌های که پوست‌تان را تحریک می‌کنند، محدود کنید.

6.      خواب کافی و مدیریت استرس

به خاطر داشته باشید که خواب کافی و مدیریت استرس تاثیر به‌سزایی در حفظ سلامت و زیبایی پوست شما دارد و عدم توجه به این نکته می‌تواند مشکلات متعددی را برای شما به وجود آورد.

روزانه بین 7 تا 9 ساعت بخوابید و با استفاده از راهکارهایی همچون یوگا و مدیتیشن، استرس خود را مدیریت کنید.

خواب کافی باعث کاهش احتمال بروز مشکلات پوستی همچون اگزما می‌شود

آیا وازلین برای اگزما خوبه؟

بسیاری از افراد معتقدند که «وازلین برای اگزما خوبه» و  جهت جلوگیری از ابتلا و یا گسترش اگزمای پوستی، از وازلین استفاده می‌کنند؛ اما آیا مصرف وازلین در تسکین اگزما یا جلوگیری از به‌وجود آمدن آن تاثیر دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم حفظ رطوبت پوست نقشی اساسی در جلوگیری از ایجاد اگزما و بهبود علائم آن دارد. وازلین یا ژلۀ پترولیوم نیز با عملکرد به‌عنوان یک لایۀ محافظتی و جلوگیری از تبخیر بیش‌ازحد رطوبت پوست می‌تواند در جلوگیری از خشکی پوست و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا و یا درمان اگزما موثر باشد.

همچنین این نکته که «مصرف وازلین حتی برای پوست‌های حساس هم مناسب است» و باعث ایجاد حساسیت پوست نمی‌شود، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل و مقرون‌به‌صرفه برای افزایش رطوبت پوست تبدیل می‌کند.

به‌منظور استفاده درمانی از وازلین برای اگزما دست یا دیگر نقاط، کمی از آن را روی ناحیۀ موردنظر خود اعمال کرده و آن را به‌خوبی مالش دهید تا وازلین به‌صورت کامل پخش و جذب شود.
همچنین در صورتی که پس از استفاده از وازلین علائم حساسیت را مشاهده کردید، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و نظر تخصصی پزشک‌تان را جویا شوید.

وازلین با جلوگیری از خشکی پوست، از اگزما جلوگیری می‌کند

مراقبت‌های مهم برای افراد مبتلا به اگزما

افرادی که از اگزما رنج می‌برند، باید در زندگی روزمرۀ خود مراقبت‌های بیشتری را از پوست خود به عمل آورند تا علائم بیماری آن‌ها تشدید نشود. در واقع این برخی از مراقبت‌ها به شما کمک خواهد کرد تا اگزما را کنترل کرده و بروز چالش‌های بیشتر جلوگیری کنید.

برخی از مهمترین مراقبت‌های اگزما عبارتند از:

  • تنظیم دمای هوا
  • استفاده از لباس مناسب (غیرچسبنده)
  • عدم استفاده از محصولات پوستی خشن
  • اجتناب از خارش پوست و غیره

برای درمان اگزما راهکار قطعی وجود ندارد و این بیماری مزمن محسوب می‌شود

جمع‌بندی: درمان اگزما با وازلین

اگزما یک بیماری پوستی محسوب می‌شود که با ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن، پوست را در برابر عوامل حساسیت‌زا آسیب‌پذیرتر می‌کند. در طول این بیماری دانه‌های قرمز و ملتهبی روی پوست شکل می‌گیرند که ترک‌خوردگی، التهاب و خارش پوست را به همراه دارند اما چگونه می‌توان از ابتلا به اگزما جلوگیری کرد؟

در این مقاله سعی کردیم تا موضوعاتی مانند تاثیرات وازلین برای اگزما، روش‌های درمان اگزما با وازلین و دیگر روش‌های درمانی و پیشگیری از این بیماری را با یکدیگر بررسی کنیم. در آخر توصیه می‌کنیم که پس از به‌وجود آمدن این شرایط، مراجعه به پزشک متخصص را حتما در اولویت قرار دهید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شود.