وازلین برای چروک زیر چشم چه تاثیر و عوارضی دارد؟

وازلین برای چروک زیر چشم چه تاثیر و عوارضی دارد؟

یکشنبه 19 آذر 1402
آیا شما هم قصد رفع چروک زیر چشم خود را دارید و می‌خواهید از تاثیرات وازلین در این راستا مطلع شوید؟ در این مقاله تاثیر وازلین برای چروک زیر چشم را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا شما به‌راحتی بتوانید در این خصوص تصمیم‌گیری کنید.

کاهش حجم پوست و ایجاد چین‌وچروک روی آن، یکی از چالش‌برانگیزترین پدیده‌هایی است که همه افراد به مرور زمان با آن مواجه می‌شوند و پوستِ نواحی مختلف بدن با افزایش سن، ابتلا به بیماری یا عادات ناسالم، درخشندگی و شادابی خود را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر بروز این مشکلات برای پوست صورت، این چالش را دوچندان می‌کند و زیبایی ظاهری افراد را به‌صورت مستقیم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. هر چه پوست حساس‌تر باشد، میزان چین‌وچروک‌ها نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد.

 به‌عنوان مثال پوست زیر چشم از ضخامت کمی برخوردار است و همین مسئله باعث افزایش احتمال ایجاد چین‌وچروک در این ناحیه می‌شود. اما برای کاهش یا رفع چروک زیر چشم باید از چه روشی استفاده کرد؟

در این مقاله قصد داریم تاثیرات وازلین برای چروک زیر چشم و کاربردهای شگفت‌انگیز وازلین را برای رفع مشکلات پوستی این ناحیه مورد بررسی قرار دهیم ؛ بنابراین اگر شما هم در حال تجربۀ این چالش هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید!

بسیاری از افراد از وازلین برای رفع چروک زیر چشم استفاده می‌کنند

وازلین را بیشتر بشناسید!

وازلین یک نام تجاری است که امروزه به‌عنوان نامی برای محصولات ژله پترولیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژله پترولیوم یک فرآورده نفتی محسوب می‌شود که از ترکیب مواد معدنی و موم به دست می‌آید و پس از تصفیه، روانۀ بازار می‌شود. در واقع صرفا وازلین تصفیه‌شده برای پوست کاربرد دارد و شما باید از مصرف نوع تصفیه‌نشدۀ این محصول خودداری کنید.

خواص منحصربه‌فرد وازلین باعث شده تا علاوه‌بر مصرف جداگانه، از این محصول در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده شود و در حال حاضر، بسیاری از این محصولات که در بازار عرضه می‌شوند، حاوی وازلین یا ژله پترولیوم (Petroleum Jelly) هستند.

در مقاله پترولیوم از چه ساخته شده (What is petroleum jelly made of?)، ذکر شده که ژله پترولیوم، مخلوطی از روغن های معدنی و موم است که ماده نیمه جامد ژله‌ای را تشکیل می دهد. رابرت آگوستوس چسبرو در سال 1985 متوجه شد که کارگران نفت از این ژله برای درمان جای زخم و از بین بردن جای سوختگی استفاده می‌کنند.

بهتر است بدانید که وازلین انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها به‌منظور رفع نیازهای خاصی طراحی شده‌اند و افراد با توجه به نیاز خود می‌توانند یکی از این محصولات را برای خود انتخاب کنند. اگر بهدنبال استفاده وازلین برای چروک زیر چشم خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خواص وازلین برای پوست

یکی از مهمترین کاربردهای وازلین، اعمال آن روی پوست است اما وازلین چه فوایدی برای پوست ما به همراه دارد؟ آیا مصرف وازلین باعث بهبود سلامت و زیبایی پوست می‌شود؟ در ادامه فواید این ماده برای پوست را مرور خواهیم کرد.

از مهمترین مزایای وازلین برای پوست صورت، «جلوگیری از خشکی پوست» و حفظ رطوبت آن است؛ این موضوع نقشی مهم و قابل‌توجه در افزایش درخشندگی پوست شما ایفا می‌کند. شاید بپرسید که وازلین چگونه از خشکی پوست جلوگیری می‌کند؟

وازلین پس از اعمال روی پوست به‌عنوان یک لایۀ محافظ عمل کرده و از تبخیر زودهنگام رطوبت پوست جلوگیری می‌کند تا پوست بدون نیاز به استفاده از محصولاتی مانند کرم آبرسان و مرطوب کننده، مدت زمان بیشتری مرطوب بماند. در واقع وازلین به پوست آبرسانی نمی‌کند و تنها از تبخیر رطوبت آن جلوگیری خواهد کرد.

البته برخی از متخصصین معتقدند که این روند ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. در مواردی وازلین به‌عنوان لایه محافظتی روی پوست عمل کرده و موجب مسدودسازی منافذ پوستی می‌شود؛ همین کافی‌است تا تجمع باکتری اتفاق افتاده و لایه محافظتی شکل گرفته توسط وازلین، مانع از خروج آن‌ها شود.

 بنابراین در برخی از موارد، افراد شاهد افزایش جوش، آکنه یا حساسیت‌های پوستی خواهند بود. همچنین عوارض وازلین برای دور چشم می‌تواند به‌صورت خشکی، خارش، پوسته پوسته شدن و حتی تورم پوستی نیز نمود پیدا کند.

«جلوگیری از سایش پوست» دیگر مزیت وازلین برای پوست محسوب می‌شود که به‌خصوص برای نوزادان کاربرد زیادی دارد و از ایجاد ادرارسوختگی و غیره پیشگیری می‌کند.

خواص وازلین برای چروک زیر چشم

با توجه به فواید ذکر شده، آیا استفاده از وازلین برای دور چشم یا زیر چشم، جهت رفع چین و چروک‌های این ناحیه موثر است؟ حقیقت این است که تاثیر وازلین برای رفع چین‌وچروک‌های پوست محدود بوده و این ماده را نمی‌توان یک راهکار تاییدشده برای رفع چروک‌های زیر چشم یا نواحی دیگر در نظر گرفت؛ اما برخی از متخصصین بر این باورند که مصرف وازلین می‌تواند از تشدید چروک زیر چشم و افزایش آن جلوگیری کند.

در واقع اگر قصد از بین بردن چروک‌های ایجادشده در ناحیۀ زیر چشم خود را دارید، باید بدانید که استفاده از وازلین به‌تنهایی نمی‌تواند این چروک‌ها را از بین ببرد؛ بلکه  فواید وازلین برای دور چشم، تنها جلوگیری از خشکی پوست این قسمت از صورت است؛ همچنین از دیگر خواص وازلین برای دور چشم، پیشگیری از گسترش چین‌وچروک‌ها یا افزایش عمق آن‌ها خواهد بود.

بنابراین توصیه می‌کنیم که در این شرایط به مصرف وازلین کفایت نکنید و با بررسی دیگر راهکارهای رفع چروک زیر چشم، یکی از آن‌ها که با شرایط شما تناسب بیشتری دارد را انتخاب کنید. در ادامه برای کمک به شما برخی از روش‌های موثر از بین بردن چروک زیر چشم را مرور خواهیم کرد.

وازلین برای جلوگیری از خشکی پوست کاربرد دارد

روش‌های مقابله با چروک زیر چشم

در این بخش به برخی از راهکارهای تاثیرگذار برای کاهش یا رفع چین‌وچروک زیر چشم اشاره خواهیم کرد تا شما بسته به نیاز خود بتوانید از آن‌ها در این راستا استفاده کنید:

  1. استفاده از رتینول: مقاله «رتینول چگونه روی پوست عمل می‌کند؟» (How Does Retinol Work on the Skin?)، رتینول را نوعی ویتامین A معرفی می‌کند که لایه‌بردار سطحی پوست است؛ این ماده با شبیه‌سازی تولید کلاژن در پوست، می‌تواند ظاهر چروک‌های زیر چشم را به‌صورت قابل‌توجهی بهبود دهد.
  2. استفاده از هیالورونیک اسید: هیالورونیک اسید یک مادۀ طبیعی است که پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و در برخی از موارد باعث افزایش حجم پوست و درخشندگی آن می‌شود.
    لازم به ذکر است که امروزه هیالورونیک اسید در محصولات متنوعی وجود دارد و شما می‌توانید از آن در اشکال فیلر (تزریقی)، ژل، لوسیون و غیره استفاده کنید.
  3. استفاده از پپتیدها: پپتیدها، پروتئین‌های کوچکی هستند که با کاهش التهاب و شبیه‌سازی تولید کلاژن، جوانسازی پوست و رفع چین‌وچروک‌ها را به همراه خواهند داشت.

برخی از روش‌های دیگری که به رفع چروک زیر چشم کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس یخ
  • استفاده از ضد آفتاب
  • خواب کافی
  • رژیم غذایی سالم و مقوی
  • کنترل و مدیریت استرس

جمع‌بندی: وازلین برای دور چشم، مفید یا کم‌اثر؟

شادابی پوست صورت، تاثیر شگرفی در زیبایی ظاهری افراد دارد و در صورتی که پوست این ناحیه حجم و ساختار خود را از دست دهد، زیبایی افراد به‌صورت مستقیم تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت. چروک زیر چشم یکی از پدیده‌هایی است که می‌تواند برای شما خیلی چالش‌برانگیز باشد اما آیا وازلین برای رفع چروک زیر چشم کاربرد دارد؟

در این مقاله علاوه بر فواید وازلین برای دور چشم، روش‌های دیگر جلوگیری از گسترش چروک دورچشم و فواید کلی آن را برای پوست بررسی کردیم؛ همچنین  تاثیر وازلین برای چروک زیر چشم را به تفصیل شرح دادیم تا شما با استفاده از این اطلاعات بتوانید بهترین راهکار را برای رفع این مشکل انتخاب نمایید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شوند.