روتین مراقبت از پوست چرب و جوش‌دار

روتین مراقبت از پوست چرب و جوش‌دار

یکشنبه 3 دی 1402
پوست به‌عنوان بزرگ‌ترین عضو بدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ داشتن پوست چرب می‌تواند برای بسیاری از افراد مشکلاتی را به‌وجود بیاورد؛ یکی از راه‌های خلاص شدن از دست این مشکلات، داشتن روتین مراقبتی پوست چرب است. با ما همراه باشید.

پوست مانند موجود زنده‌ای متولد می‌شود، رشد می‌کند و می‌میرد. سلول‌های جدید پوست، هر روز از لایه‌های زیرین شکل می‌گیرند و به سطح می‌آیند و جایگزین سلول‌های قدیمی می‌شوند. روند این رشد و تغییر حدود 28 روز طول می‌کشد.

سپس با ترشح روغن، عرق و مواد ضدعفونی‌کننده، ضمن حفظ رطوبت پوست، تازگی و ماندگاری خود را حفظ می‌کند. میزان این ترشحات به عوامل مختلفی ازجمله تغذیه، میزان استرس، تغییرات هورمونی، ذرات موجود در هوا و استفاده از محصولات مراقبتی بستگی دارد.

پیش­ از آن که به روتین‌­های مراقبت از پوست بپردازیم، بهتر است با پوست خود، این عضو مهم و حساس، آشنایی کامل­‌تری پیدا کنیم.

پوست خود را بشناسید

داشتن روتین استاندارد، هنر است. پیش از آنکه به یک روتین مراقبت از پوست چرب و جوش‌دار برسید، بهتر است نسبت­ به نوع پوست خود شناخت­ کافی داشته­ و بر اساس آن یک روتین طراحی کنید. انوع پوست معمولا با سه ­دسته خشک، چرب و معمولی شناخته می‌­شوند. برای شناخت نوع پوست خود، با ما همراه باشید.

برخی از افراد معمولا پس از شست‌وشوی پوست خود با مواد شوینده، با معضل خشکی پوست یا «پوسته­‌پوسته شدن » آن، مواجه می­‌شوند. بعضی از پوست‌ها پس از چند ساعت و حتی با وجود فعالیت ­بدنی هم ممکن است همچنان خشک باقی بمانند. با رعایت نکات و روش‌های مراقبت از پوست خشک، می‌توانید تا حد زیادی معضلات خشکی پوست را کاهش دهید.

درمقابل پوست برخی افراد حتی با کمترین فعالیت هم چرب می‌شود. اگرچه وجود میزان مشخصی از چربی برای حفاظت از پوست ضروری است، اما هنگامی‌­که میزان چربی بیش­‌ازحد معمول افزایش پیدا کند، می­‌تواند به زیبایی و سلامتی پوست فرد آسیب برساند. ترشح حجم بالای چربی از مسیر منافذ موجود در پوست، باعث تلنبار چربی اضافی شده و به‌صورت لکه‌های پوستی و آکنه ظاهر می­‌شود.

به‌­همین­ دلیل شست‌وشو باید به یک فعالیت­ دائمی در روتین مراقبت از پوست چرب تبدیل شود؛ چراکه هر چه بیشتر به پوست چرب رسیدگی کنیم، طبیعتاً پوستی با لکه و آکنه کمتر خواهیم داشت.

پوست شما چه وضعیتی دارد؟ خیلی سریع چرب می‌شود یا خیلی دیر؟ ممکن است پوست یک عضو، مثل کف دست شما همیشه خشک باشد، اما پوست صورت‌تان سریع چرب شود. ناگفته نماند که حفظ سلامت و زیبایی پوست دست و شناخت راه­ های مراقبت از پوست دست هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه روتین مراقبت از پوست چرب و جوش‌دار را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. این روتین را مطالعه کنید و به کار بگیرید تا کمتر از سه هفته با لمس پوست خود، تفاوت را احساس کنید.

روتین مراقبت از پوست چرب

روتین مراقبت از پوست چرب مجموعه اقداماتی است که به‌منظور مراقبت، بازسازی و ترمیم پوست انجام می‌شود. بخشی از این اقدامات در روز و بخشی در شب انجام می‌شوند.

شست‌وشوی درست و کافی یکی از راه‌های مراقبت از پوست چرب است.

شست‌وشوی درست و کافی

اگر پوست شما دائم چرب می‌شود، پس شستشوی آن به‌طور روزانه واجب است. شست‌وشو پس از بیداری از خواب ضروری محسوب می­‌شود؛ چراکه چربی‌ جمع­‌شده روی پوست در طول شب، باید ازبین برود.

روزی دو مرتبه شست‌وشو با آب ولرم بهترین نتیجه را به‌­همراه دارد. شست‌وشوی بیشتر پوست شما را خشک می‌کند. آب داغ پوست را شل می‌کند و آب خیلی سرد هم باکتری‌ها را به‌طور کامل از بین نمی‌برد.

آب را روی پوست بریزید و با کف­ دست یا نوک­ انگشتان ماساژ دهید. می‌توانید از شوینده‌های مناسب پوست­ چرب هم استفاده کنید. هر چند پیشنهاد ما استفاده از شوینده‌های طبیعی است. محصولات حاوی آلوئه‌ورا، عصاره­ چای­ سبز یا سالیسیلیک­ اسید که هم باعث برطرف­ شدن چربی­ اضافی می‌شوند و هم التهاب­ پوست را تسکین و التیام می‌بخشند.

شست‌وشوی پوست را در انتهای شب هم فراموش نکنید. پیشنهاد می‌کنیم از محلول میسلار واتر(Micellar Water) برای شست‌وشوی شب استفاده کنید تا علاوه‌بر پاک­سازی چربی و آلودگی، مواد آرایشی را هم از سطح پوست خود پاک کنید.

پاک کردن عمیق‌تر

با وجود شست‌وشو، هنوز آلودگی در لایه‌های زیرین پوست باقی مانده که لازم است آنها را برطرف کنید. برای این کار می‌توانید از «تونرها» استفاده کنید. تونر یک مزیت ویژه دارد؛ سطوح عمیق‌تر را بدون ایجاد خشکی تمیز کرده و بستر مناسبی برای جذب کرم‌ها، پمادها و دیگر محصولات مراقبتی مهیا می‌کند. پیشنهاد می­‌کنیم از تونرهای مناسب برای پوست چرب استفاده کنید.

در روتین مراقبت از پوست چرب، کافی ‌است پس از شست‌وشو چند قطره از تونر را روی یک پد آرایشی ریخته و سپس روی سطح پوست خود بکشید. همچنین می‌توانید از پاک‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید. سرکه سیب، عسل و ترکیب روغن جوجوبا و اسطوخودوس پاک‌کننده‌هایی ویژه به‌­حساب می­‌آیند.

ترکیب روغن جوجوبا با اسطوخودوس ترکیبی جذاب برای رفع التهاب‌ و پاک­سازی جوش و آکنه است. خواص روغن جوجوبا برای پوست بسیار است؛ برای مثال استفاده از این روغن علاوه‌بر کنترل چربی پوست به حفظ شادابی و رفع مشکلات مختلف آن، مانند از بین بردن جای زخم و درمان جوش کمک بسیاری می‌کند.

سرکه سیب، ضدعفونی‌کننده و ضد باکتری است و همچنین برای درمان جوش صورت، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. عسل علاوه‌­بر داشتن خاصیت ضدباکتریایی، به­‌دلیل داشتن موادمغذی، مراقبت‌کننده‌ای قوی برای پوست محسوب می­‌شود.

آب‌رسانی

سومین مرحله روتین مراقبت از پوست چرب، مرطوب کردن پوست است. برای این کار می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده یا سرم‌های آبرسان استفاده کنید. برای پوست چرب باید از مرطوب‌کننده‌های سبک استفاده کنید. کرم‌های سنگین‌تر منافذ پوست را می‌بندد، درنتیجه پوست چربی بیشتری تولید می‌کند.

کرم‌های محافظت‌کننده

استفاده از کرم‌های محافظت‌کننده مانند کرم دورچشم، ضد آفتاب و کرم‌های حاوی عناصر مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها، آخرین مرحله روتین مراقبت از پوست چرب است. پوست دور چشم حساس‌تر و ظریف‌تر است و نیاز به محافظت‌کننده‌ی مجزا دارد. کرم ضد­آفتاب هم مانند یک سد­ دفاعی از سلول‌های پوست برابر اشعه‌های خورشید مراقبت و از فرسودگی و تیرگی آنها جلوگیری می‌کند.

کرم‌های حاوی عناصر مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تغذیه و حفظ سلامت پوست کمک کنند. برای تنظیم شدن چربی پوست، می‌توانید از کرم‌های تعادل‌دهنده استفاده کنید. این نوع کرم‌ها حاوی موادی است که چربی را جذب و تنظیم می‌کنند.

همچنین، می‌توانید از کرم‌های حاوی اسیدهای ­چرب مانند اسیدهای چرب اسیدیک یا لینولئیک استفاده کنید. این کرم‌ها تولید چربی پوست را تنظیم می‌کنند و باعث می‌شوند پوست شما متعادل و مات شود.

داشتن روتین مراقبت از پوست چرب، به کاهش جوش و آکنه منجر می‌شود.

پیشنهادات بیشتر برای مراقبت از پوست

تغذیه مناسب

مصرف آب کافی و عدم­ مصرف مواد پرچرب و پرشکر، باعث شفافیت پوست و سلامت آن می‌شود. صرف مواد غذایی غنی از ویتامین و آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب اشباع‌نشده، جوانی و سلامت پوست را حفظ و باکتری‌های پوستی و آکنه را کاهش می‌دهد.

ماده غذایی

انواع ویتامین

خاصیت

گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان

  • مراقبت از پوست در مقابل اشعه‌های آفتاب

بادام

آنتی اکسیدان و ویتامین E

  • مراقبت از پوست در مقابل اشعه‌های آفتاب
  • رفع تورم و التهاب

گردو

امگا 3 و امگا 6

  • حفظ رطوبت پوست

اسفناج

بتاکاروتن و ویتامین A

  • حفظ رطوبت پوست
  • برطرف کردن چین و چروک

تخم مرغ

سیر

کراتین و کالوژن

ویتامین B و ویتامین C و سلنیوم

  • شفافیت و روشن شدن پوست
  • برطرف شدن جوش و آکنه
  • مرطوب شدن پوست

مرکبات

ویتامین C و ویتامین B

  • افزایش گردش خون
  • پاکسازی و لایه‌برداری

شکلات تلخ

فلانوئید

  • افزایش گردش خون
  • مراقبت از پوست در مقابل اشعه‌های آفتاب

هویج

ویتامین A

  • مراقبت از پوست در مقابل اشعه‌های آفتاب

انار

ویتامین C

  • تقویت انعطاف پوست

زردچوبه

کورکومین

  • ضد باکتری
  • برطرف کردن جوش و آکنه

نخود

پروتئین، فیبر و مواد معدنی

  • پاکسازی
  • برطرف کردن چین و چروک

مصرف میوه مثل خیار و مرکبات همچنین استفاده از مواد دارای فیبر و سبوس ، بهترین راه حفظ میزان چربی پوست است. در روتین مراقبت از پوست‌های چرب و جوش‌دار، باید مصرف برخی خوراکی‌ها را کاهش داده یا حتی قطع کنید.

موادی مانند گوشت چرب، کافئین، نوشابه گازدار، الکل، غذاهای شور و با ادویه زیاد می­توانند تأثیرات نامناسبی روی پوست شما داشته باشند. بسته به میزان چربی پوست‌تان، با مراجعه به متخصص پوست می‌توانید رژیم غذایی متناسب با پوست خود دریافت کنید.

ورزش روزانه

ورزش بخش مهم روتین مراقبت از پوست چرب به­‌حساب می­آید. انجام حرکات ورزشی، جریان خون در بدن را افزایش می‌دهد. ورزش روزانه با مرتب کردن ریتم جریان خون، باعث تغذیه بهتر پوست می‌شود. همچنین باعث تعریق بیشتر، باز شدن منافذ، خروج آلودگی‌ها و سموم و تمیز شدن پوست می‌شود.

ورزش‌های کششی و انعطافی عضلات پوست را تقویت و از چین و چروک آن جلوگیری می‌کند. همچنین تولید کلاژن و الاستین را افزایش داده و به حفظ انعطاف پوست کمک می‌کند.

خواب کافی

هنگام خواب، پوست ترمیم و بازسازی می‌شود. خواب­ کافی فرصتی را برای پوست فراهم می­‌کند تا از آسیب‌های روزانه بهبود یابد. بدن هنگام خواب، هورمون‌هایی ترشح می‌کند که باعث تجدید سلول‌های جدید پوست می‌شوند. در نتیجه کمبود خواب، بدن هورمون‌هایی تولید می‌کند که منجر به آسیب دیدن ساختار پوست و افزایش علائم پیری می‌شود.

مراجعه به متخصص پوست

در آخر نیز توصیه می‌کنیم به وضعیت پوست خود بیشتر اهمیت داده و پیش از مصرف هرگونه کرم و لوسیون، با یک متخصص مشورت کنید. ویژگی‌ها و شرایط پوست شما با دیگران متفاوت است و شاید لازم باشد برای رسیدن به نتایج مطلوب متناسب با پوست خود، آزمایش‌ها و خدمات حرفه‌ای دریافت کنید.

سخن پایانی: روتین مراقبت از پوست چرب خود را آغاز کنید

بسیاری از افراد پوست چرب دارند. داشتن پوست چرب، اعتمادبه‌نفس برخی افراد را مورد هدف قرار می‌دهد و حتی موجب می‌شود تا از حاضر شدن در جمع‌ها و مکان‌های شلوغ خودداری کنند. نگهداری و مراقبت از این نوع پوست، موجب می‌شود تا پوست چربی کمتری را به خود جذب کند.

داشتن روتین مناسب برای مراقبت از پوست، در عصر حاضر بسیار مهم حساب می‌شود. اگر برنامه روزانه برای مراقب از پوست خود داشته باشید، می‌توانید جوانی و شادابی پوست خود را در سنین بالا نیز حفظ نمایید. اما پیش از آن لازم است نوع پوست خود را بشناسید.

با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله می‌توانید چربی پوست خود را کنترل کرده و به شادابی و زیبایی پوست خود بیفزایید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.