12 راه خیلی ساده و سریع برای تقویت ناخن ها در خانه

12 راه خیلی ساده و سریع برای تقویت ناخن ها در خانه

دوشنبه 4 دی 1402
با رعایت راه‌های مراقبت ناخن و همچنین تقویت آنها‌ در خانه، دستان زیباتری داشته باشید. به راحتی می‌توانید با مطالعه و رعایت 12 نکته‌ای که در این مقاله آورده شده، به تقویت ناخن‌های خود پرداخته تا ناخن‌های محکم، سالم و زیبا داشته باشید.

ناخن‌های سالم و زیبا، دست‌ها را جوان‌تر نشان می‌دهند و کمتر کسی است که از داشتن ناخن‌های محکم و مرتب خوشش نیاید. با اندکی تغییر در تغذیه و سبک زندگی می‌توانید ناخن‌های خود را تقویت کنید. در این مقاله راه‌های مراقبت ناخن و همچنین راه‌های تقویت ناخن را ارائه می‌دهیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، چرب و مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها با وازلین است.

اگر ناخن‌هایتان مدام می‌شکنند و این مسئله برایتان دردسرساز شده است، با تغییر در عادات و سبک زندگی و رعایت چند راهکار خانگی، می‌توانید صاحب ناخن‌هایی ایده آل شوید.

در این مقاله قصد داریم تا 12 راه برای تقویت ناخن‌های شما ارائه کنیم که در کوتاه‌ترین زمان، شما را به نتیجه دلخواه‌تان می‌رساند.

برای تقویت ناخن مکمل بیوتین مصرف کنید

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت ناخن، مکمل بیوتین است. بیوتین که با نام‌های ویتامین H یا B7 هم شناخته می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود. از آن‌جا که بیوتین محلول در آب است، در بدن ذخیره نمی‌شود و باید به‌طور روزانه مصرف کنید.

بیوتین به تقویت ناخن، مو و همچنین بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن کمک می‌کند. بیوتین را می‌توان از غذاهایی مانند تخم‌مرغ پخته شده، ماهی ساردین و حبوبات دریافت کرد. می‌توانید از قرص مکمل این ویتامین هم استفاده کنید.

قبل از مصرف مکمل بیوتین، حتما با پزشک و متخصص خود مشورت کنید و مطمئن شوید که مصرف این مکمل برای شما خطری نداشته باشد.

ناخن‌ها را چرب و مرطوب کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت ناخن، مرطوب نگه داشتن آن است. می‌توانید پس از شستن دست‌ها یا پاک کردن لاک، از مرطوب‌کننده‌ای مثل وازلین روی ناخن و پوست اطراف آن استفاده کنید.

 این کار احتمال شکستن ناخن‌ها را کاهش می‌دهد.پیشنهاد ما برای تقویت ناخن، استفاده از وازلین ویتامینه است. همچنین می‌توانید از روغن جوجوبا نیز برای چرب نگه‌داشتن و مراقبت از ناخن خود استفاده نمایید.

تاثیر هیدراته ماندن بر داشتن ناخن‌های محکم

هیدراته بمانید. نوشیدن آب کافی برای سلامتی ضروری است و سلامت ناخن هم از این قاعده مستثنی نیست. بدون رطوبت کافی، ناخن‌ها خشک و پوسته پوسته می‌شوند و به راحتی می‌شکنند.

نوشیدن آب کافی به حفظ رطوبت کمک کرده و یکی از راه‌های تقویت ناخن‌ و مراقبت از آن به‌شمار می‌رود.

توجه به رژیم غذایی برای مراقبت از ناخن

یکی از راه‌های تقویت ناخن این است که به رژیم غذایی خود توجه کنید. مطمئن شوید که یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و متنوع از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی دارید.

اگر در رژیم غذایی شما جای ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی خالی باشد، این موضوع بر سلامت شما و از جمله سلامت ناخن‌هایتان تاثیر منفی خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که قبل از شروع مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی، حتما با پزشک مشورت کنید. مطمئن شوید که این مکمل‌ها، با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، تداخل نداشته باشند.

خطر بعضی لاک‌ها و و پاک کننده‌ها برای ناخن

مراقب باشید که از چه محصولاتی برای ناخن‌هایتان استفاده می‌کنید. بسیاری از لاک‌ها و پاک کننده‌ها دارای مواد شیمیایی خشن هستند که می‌توانند به ناخن‌های شما آسیب بزنند. از مصرف پاک‌کننده‌های ناخن حاوی استون اجتناب کنید، چرا که می‌تواند ناخن‌هایتان را خشک و شکننده کند.

اگر دوست دارید لاک بزنید، از لاک‌های غیر سمی و حاوی مواد رطوبت‌رسان استفاده کنید و برای پاک کردنشان به دنبال لاک پاک‌کن‌های بدون استون باشید. سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) بارها درباره مواد شیمیایی مضر موجود در محصولات مراقبت و زیبایی ناخن هشدار داده است.

البته بهتر است تا حد امکان کمتر لاک بزنید. اگرچه با لاک، ناخن‌ها واقعا زیبا به نظر می‌رسند، اما ناخن‌های شما برای محکم ماندن نیاز به تنفس دارند.

استفاده مداوم از لاک، حتی لاک‌های غیر سمی، می‌تواند ناخن را ضعیف و شکننده کند. پس از استفاده از لاک به مدت چند روز، آن را با لاک پاک‌کن بدون استون پاک کنید و اجازه دهید ناخن‌های شما تا یک هفته بدون لاک بماند.

برای داشتن ناخن‌های سالم یا مراقبت از ناخن خود، از لاک بدون مواد شیمیایی مضر استفاده کنید.

از کاشت ناخن ژل و اکریلیک خودداری کنید

اگرچه کاشت ناخن ژل و اکریلیک به‌عنوان جایگزین ساده ناخن‌های سالم تبلیغ می‌شود، اما استفاده مکرر از این مواد، می‌تواند ناخن‌های شما را ضعیف کند و باعث شکستن آن‌ها شود.

در هر حال اگر دوست دارید که ناخن‌هایتان را با مواد ژلی و اکریلیک بپوشانید، حتما در بین کاشت‌های مکرر، به ناخن‌هایتان استراحت بدهید.

این را هم فراموش نکنید که قرار گرفتن ناخن‌ها در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) که جزو مراحل کاشت ناخن ژل و اکریلیک است، به عنوان عامل خطر سرطان شناخته است. البته برای این مسئله هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. قرار گرفتن دست در معرض اشعه ماوراء بنفش همچنین، باعث پیری پوست دست می‌شود و بر سلامت ناخن تاثیر منفی دارد.

موسسه ملی سرطان ایالات متحده آمریکا (NCI) توصیه می‌کند که حداقل 20 دقیقه قبل از قرار دادن دست‌ها در معرض اشعه ماوراء بنفش، از کرم ضد آفتاب روی دست‌های خود استفاده کنید.

رعایت راه‌های مراقبت ناخن و همچنین راه‌های مراقبت از پوست دست، به شما کمک می‌کند تا دست‌هایی زیبا و چشم‌نواز داشته باشید.

تاثیر کوتاه کردن ناخن‌ها بر تقویت ناخن

کوتاه نگه داشتن، یکی از ساده‌ترین راه‌های مراقبت از ناخن است. احتمال شکستن ناخن‌های بلند بیشتر است. ناخن بلند موقع کارهای روزمره به چیزهای مختلف گیر می‌کند و می‌شکند. اگر ناخن‌ها کوتاه‌تر باشند، احتمال برخوردشان با اشیاء، ترک خوردن یا شکستن‌شان کمتر می‌شود.

اثر منفی ضد عفونی‌کننده دست و شوینده‌ها در مراقبت از ناخن

محصولات ضد عفونی‌کننده دست و پاک‌کننده‌ها می‌توانند به ناخن‌ها آسیب بزنند. اگر از ضد عفونی‌کننده دست استفاده می‌کنید، آن را ترجیحا روی ناخن‌هایتان نزنید و همچنین در مصرفشان زیاده روی نکنید.

ضد عفونی کننده‌های الکلی، ناخن‌ها و البته پوست دست‌ها را خشک می‌کند و منجر به شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

هنگام تمیز کردن خانه و یا شستن دستشویی و حمام، دستکش لاستیکی بپوشید. بسیاری از محصولات پاک‌کننده حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌تواند زحمات شما در مراقبت از ناخن را بر باد دهد. دستکش به شما کمک می‌کند که از تماس این مواد با ناخن‌ها جلوگیری کنید.

علاوه بر این، اگر برای شستن موهایتان از شامپویی قوی استفاده می‌کنید (مثلا شامپوی مخصوص موهای چرب) ممکن است به ناخن‌هایتان آسیب بزنید. اگر می‌توانید، برای چند هفته شامپوی خود را عوض کنید و ببینید این کار تاثیری بر تقویت ناخن‌هایتان دارد یا خیر.

ناخن‌هایتان را زیاد خیس نگه ندارید

نتیجه زیاد ماندن دست ها در آب، ناخن شکننده و ضعیف است، بنابراین بهتر است قرار گرفتن در معرض آب را به حداقل برسانید. البته غیر ممکن است که از مدام از خیس شدن دست‌ها اجتناب کنید، اما مثلا می‌توانید هنگام ظرف شستن از دستکش استفاده کنید.

از ناخن به عنوان ابزار استفاده نکنید

استفاده از ناخن به عنوان ابزار برای انجام کارهایی مثل باز کردن در وسایل مختلف، به آن آسیب می‌زند. مثلا سعی کنید به جای ناخن، از سر انگشتان خود برای باز کردن قوطی نوشابه استفاده کنید.

به کار گرفتن ناخن به عنوان ابزار، می‌تواند منجر به شکستن یا نازک شدن ناخن شود و تمام برنامه‌های مراقبتی شما از ناخن‌هایتان را خراب کند.

نحوه سوهان زدن ناخن‌هایتان را تغییر دهید

سوهان زدن ناخن‌ها به شکل رفت و برگشتی می‌تواند آن‌ها را ضعیف و شکننده کند. در عوض، بهتر است آن‌ها را در یک جهت سوهان بکشید. همچنین بهتر است از خیر سوهان زدن کناره‌های ناخن‌هایتان بگذرید، چرا که احتمال شکستن را افزایش می‌دهد.

با پزشک خود مشورت کنید

اگر تمام این کارها را انجام دادید و بعد از گذشت چندین هفته، هیچ تغییری در وضعیت ناخن‌هایتان مشاهده نکردید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

 پزشک ناخن‌هایتان را بررسی می‌کند، در مورد وضعیت کلی سلامت‌تان سوال‌هایی می‌پرسد و در صورت نیاز، درمان‌های قوی‌تری برای‌ شما تجویز می‌کند که به تقویت ناخن‌های شما کمک خواهد کرد.

اگر راه‌های خانگی تقویت ناخن موثر نبود، به متخصص پوست مراجعه کنید.

سخن پایانی

کلام آخر اینکه، اگر ناخن‌های نازک و شکننده دارید، خوشبختانه راه‌های خانگی ساده‌ای برای تقویت آن‌ها وجود دارد. اگر درمان‌های خانگی مختلف را امتحان کردید و نتیجه‌ای نگرفتید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علت اصلی ضعیف شدن ناخن‌هایتان، بیماری یا مصرف داروهایی خاص باشد و تنها با درمان علت اصلی، می‌توانید ناخن‌های محکم و سالم داشته باشید.