مراقبت از پوست در زمستان با 12 نکتۀ کاربردی!

مراقبت از پوست در زمستان با 12 نکتۀ کاربردی!

شنبه 9 دی 1402
مراقبت از پوست در سرما ضروری است. در این مطلب، فهرست 12 نکتۀ اصلی برای مراقبت از پوست در زمستان را باهم بررسی می¬کنیم تا پوستی جوان و سالم داشته باشید.

مراقبت از پوست در سرما و بسیار مهم است. هوای سرد با رطوبت کم می‌تواند به پوست ما آسیب برساند و آن را پوسته‌پوسته و خشک کند. هوای سرد و خشک بیرون از خانه و وسایل گرمایشی داخل خانه در کاهش رطوبت پوست اثر دارند و نتیجه چیست؟ خارش زمستانی.

 با ما همراه باشید تا 12 نکتۀ مهم و کاربردی را دربارۀ مراقبت از پوست در زمستان، باهم بررسی کنیم.

چرا مراقبت از پوست در فصل سرما مهم است؟

سلامت پوست روی زیبایی و جوانی ما تأثیرگذار است. همچنین، پوست یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن محسوب می­شود که از ارگان‌های داخلی بدن محافظت می‌کند؛ بنابراین، مراقبت از پوست در سرمای زمستان و دیگر فصل‌های سال ضروری است. پوست از بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های محیط محافظت می‌کند.

ماه‌های سرد سال می‌تواند سلامت پوست را به خطر بیندازد و باعث ایجاد اگزما و خشکی پوست، خارش، لکه‌های قرمز یا ضایعات پوستی ‌شود که شدت آن می‌تواند متفاوت باشد.

نکات مراقبت از پوست در زمستان را می­دانید؟

با رعایت نکات مراقبت از پوست در فصل زمستان، پوست خود را در برابر سرما مقاوم کنید. اگر می‌خواهید پوستی شاداب و سالم در روزهای سرد سال داشته باشید، نکات زیر را در فهرست برنامۀ روزانۀ مراقبت از پوست خود قرار دهید.

1. استفاده از صابون و آب گرم را محدود کنید

شاید سرمای هوا باعث شود بخواهید از آب گرم استفاده کنید، اما توصیه می‌کنیم این کار را نکنید؛ چراکه پوست شما را بیشتر خشک می‌کند.

آب گرم با از بین بردن چربی طبیعی پوست می‌تواند پوست را خشک کند. اگر خارش زمستانی دارید، دوش‌گرفتن با آب ولرم در زمان کوتاه با یک شویندهٔ ملایم و غیرمحرک برایتان مناسب است.

بلافاصله نیز از یک مرطوب‌کننده مثل وازلین و کرم‌های حاوی وازلین یا یک کرم غلیظ استفاده کنید.

2. از پوست خود در مقابل باد محافظت کنید

صورت خود را در برابر سرما بپوشانید و از بالم لب حاوی وازلین استفاده کنید. کرم‌های محافظ پوست حاوی سرامید و وازلین در فصل سرما مؤثر هستند.

استفاده از کرم حاوی سرامید و وازلین برای مراقبت از پوست در فصل زمستان مناسب است.

3. هیدراته بمانید

هوای داخل خانه یا بیرون، به‌دلیل سرمای زمستان خشک‌تر از فصل‌های دیگر است؛ در نتیجه، رطوبت و آب درون پوست و بدن به‌راحتی تبخیر می‌شود.

بنابراین، شما باید پوست خود را با استفاده از کرم، مرطوب نگه دارید و آب بیشتری بنوشید. بهتر است از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. استفاده از کرم‌های آبرسان یا مرطوب‌کننده باعث شادابی پوست شما در زمستان می‌شود.

برای درک تفاوت کرم آبرسان یا مرطوب‌کننده هم می‌توانید مقاله «مقایسه کرم آبرسان و مرطوب کننده» را مطالعه فرمایید.

3. محصولات مراقبت از پوست در زمستان را هوشمندانه انتخاب کنید

آنچه در تابستان باعث شادابی پوست شما می‌شود، در زمستان ممکن است بی‌اثر باشد. به‌همین دلیل، باید محصولات مراقبت از پوست خود را در فصل سرما تغییر دهید؛ برای مثال، مرطوب‌کننده‌های سبک در فصل تابستان می‌توانند رطوبت پوست را تأمین کنند، اما در فصل زمستان به مرطوب‌کننده‌های قوی‌تر نیاز دارید. 

توصیه می‌کنیم اگر پوستتان خیلی خشک است، ابتدا آبرسان بزنید. سپس از وازلین برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید.

 البته به‌تنهایی هم می‌توانید از وازلین روی پوست بزنید. به‌خصوص اگر پوستتان حساس شده، وازلین برایتان بهترین گزینه است؛ چراکه بدون مواد عطری و حساسیت­زاست و در کنار خاصیت مرطوب‌کنندگی، اثر درمانی هم دارد.

4. از پاهای خود مراقبت کنید

کرم‌های مبتنی بر گلیسیرین و وازلین از جمله بهترین مرطوب‌کننده‌ها برای نرمی و لطافت پوست پا هستند. هرشب می‌توانید به پاهایتان وازلین بزنید و جوراب بپوشید تا خشکی و ترک پا برطرف شود. این کار به‌عنوان یکی از راه‌های مراقبت از پوست پا، محسوب می‌شود.

استفاده از کرم ترک پا در روزهای سرد زمستان می‌تواند ترک‌ها را از بین ببرد. لایه‌برداری پوست کف پا، به جذب بهتر کرم‌های پوستی کمک می‌کند. رعایت این روتین، یکی از روش‌های درمان ترک پا به‌حساب می‌آید.

5. مراقب لب‌های خود باشید

ترک‌خوردن و خشکی لب‌ها آزاردهنده است. استفاده از یک بالم لب در طول روز می‌تواند رطوبت را به لب‌هایتان بازگرداند. لب‌ها اغلب دراثر سرما شکافته و خشک می‌شوند. برای محافظت از لب‌های خود بالم لب را فراموش نکنید.

بالم لب حاوی وازلین؛ از بهترین مرطوب¬کننده¬ها برای مراقبت پوست در فصل سرما

همچنین یکی از مراحل درمان ترک لب و خشکی آن، اسکراب لب و استفاده از لایه‌بردارهای مناسب است. برای کسب اطلاعات کامل‌تر می‌توانید مقاله « چرا اسکراب لب مهم است؟» را مطالعه کنید. در این مقاله نکات مهمی درباره درمان ترک لب با اسکراب مطرح شده است.

6. دستانتان را فراموش نکنید

پوست دست نسبت به دیگر بخش‌های بدن، غدد چربی کمتری دارد. همچنین، ازآنجاکه بیشتر شسته می‌شود، به‌خصوص در فصل سرما خشک‌تر و مستعد خارش و ترک است. پیش از بیرون‌رفتن حتماً مرطوب‌کننده بزنید.

استفاده از مرطوب‌کننده برای دست‌ها در فصل سرما، یکی از مجموعه راه‌های مراقبت از پوست دست به حساب می‌آید.

7. عینک آفتابی را کنار نگذارید!

تابش نور خوشید و برف باعث آسیب به پوست اطراف چشم می‌شود؛ بنابراین، اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که بارش برف زیاد است، حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید.

مطمئن شوید عینک آفتابی شما با کیفیت است و به‌خوبی از پوست در مقابل اشعهٔ ماوراءبنفش محافظت می‌کند. بهتر است از عینک‌هایی با شیشه‌های پهن استفاده کنید.

8. برنامهٔ روتین پوست زمستانی را دنبال کنید

برای شاداب نگه‌داشتن پوست خود در زمستان بهتر است برنامهٔ روتین پوستی زمستانی را رعایت کنید. روتین پوستی زمستان با توجه به مقاله Winter Skincare Routine (Step by Step) شامل موارد زیر می‌شود:

شویندهٔ صورت: بهتر است در طول روز صورت خود را یک بار بشویید. البته اگر پوستتان چرب است، می‌توانید دو بار در روز صورت خود را بشویید. شستشوی صورت با شویندهٔ مناسب، باعث جلوگیری از پیری پوست و جذب بهتر کرم‌های مراقبت از پوست می‌شود.

همچنین با مطالعه و رعایت نکات مطرح شده در مقاله «پوست صورتمان را با چه چیزی تمیز کنیم؟»، می‌توانید این کار را به بهترین شکل انجام دهید.

سرم صورت آبرسان: پس از شستشوی صورت، سرم آبرسان حاوی هیالورونیک اسید بزنید. چند قطره از سرم را روی پوست صورت به‌آرامی بمالید تا جذب شود.

کرم مرطوب‌کننده: اکنون کرم مرطوب‌کننده بزنید. کرم مرطوب‌کننده باعث می‌شود میزان اثربخشی سرم صورت بیشتر شود و رطوبت پوست را حفظ می‌کند.

کرم ضد آفتاب: استفاده از ضدآفتاب حتی در روزهای ابری و زمستانی را فراموش نکنید. پس از کرم مرطوب‌کننده، نوبت کرم ضدآفتاب است.

مصرف ویتامین D: ویتامین D در طول تابستان با تابش نور خورشید در بدن تولید می‌شود، اما وقتی زمستان از راه برسد، ضروری است مکمل‌های ویتامین D را در روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید تا مطمئن شوید مقادیر مورد نیازی از این ویتامین را در طول سال دریافت می‌کنید.

9. خیلی پوست را لایه‌برداری نکنید

لایه‌برداری پوست یکی از موارد مهم در روتین پوستی و مراقبت از پوست در فصل زمستان است. وقتی پوست را لایه‌برداری می‌کنیم، باعث جذب بهتر کرم‌ها و سرم‌های پوستی می‌شویم. اما ازآنجاکه در فصل سرما پوست حساس‌تر است، نباید زیاد پوست را لایه‌برداری کرد؛ مثلاً هفته‌ای یک بار می‌توانید پوست را لایه‌برداری کنید.

10. برای مراقبت از پوست در زمستان ورزش کنید

بله می‌دانم سخت است آرامش و گرمای پتو را رها کنید و در یک صبح زمستانی برای ورزش‌کردن بیرون بروید؛ اما اگر زیبایی و جوانی پوست خود را دوست دارید، حتماً ورزش کنید. ورزش باعث می‌شود ضربان قلب شما بالا رود؛ در نتیجه، خون بیشتری در پوست و اندام‌ها پمپاژ شود.

11. برای مراقبت از پوست خود در زمستان از رتینول استفاده کنید

هوای سرد می‌تواند پوست شما را بسیار خشک کند. این زمان بهترین فرصت است برای اینکه رتینول را به روتین پوستی زمستانی خود اضافه کنید. رتینول از مشتقات ویتامین A است؛ درنتیجه، بافت پوست را بهبود می‌بخشد. رتینول میزان لک و چین‌وچروک را کاهش می‌دهد و می‌تواند سبوم پوست را کنترل کند.

همچنین، برای مبارزه با پوسته‌پوسته شدن و خشکی بیش‌ازحد پوست به‌کار می‌رود. برای شروع می‌توانید رتینول را با غلظت 0.2% و 0.3% تهیه کنید. یک یا دو مرتبه در هفته از رتینول استفاده کنید تا دچار تحریک پوستی نشوید.

اگر پوستتان حساسیت نشان نداد، می‌توانید یک روز در میان از رتینول استفاده کنید تا از مزایای رتینول برای مراقبت از پوست در فصل سرما بهره‌مند شوید.

12. خشکی محیط را با دستگاه بخور از بین ببرید

استفاده از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت محیط می‌تواند رطوبت پوست را نیز افزایش دهد. توصیه می‌کنیم دستگاه بخور را در اتاق‌هایی مثل اتاق‌خواب قرار دهید که زمان بیشتری را آنجا سپری می‌کنید.

سؤالات متداول و پرتکرار دربارهٔ مراقبت از پوست در فصل زمستان

آیا می‌توان از تونر در زمستان استفاده کرد؟

بله، استفاده از تونر در فصل سرما، پوست را شاداب و جوان نگه می‌دارد.

آیا مصرف ژل آلوئه‌ورا در فصل سرما مناسب است؟

بله، آلوئه‌ورا به رفع خشکی پوست دراثر سرما کمک می‌کند. ژل آلوئه‌ورا به‌خوبی پوست را آبرسانی و مرطوب می‌کند، بدون اینکه رد چربی روی پوست به‌جا گذارد. ژل آلوئه‌ورا برای انواع پوست مناسب است.

کدام محصول برای مراقبت پوست در فصل زمستان مؤثرتر است؟

محصولات مراقبت از پوست حاوی سرامید و وازلین از بهترین محصولات برای مراقبت از پوست در زمستان هستند.

با رعایت نکات مراقبت از پوست در فصل سرما از زمستان لذت ببرید!

سخن آخر؛ مراقبت پوست را جدی بگیریم!

پوست از مهم­ترین بخش­های بدن است که سطحی گسترده را دربر می­گیرد؛ به همین دلیل باید از آن محافظت کرد. فصل سرما می­تواند آسیب­های جدی به پوست وارد کند؛ مثلاً باعث ایجاد اگزما، پوسته­پوسته شدن، خشکی و لک شود. در این مقاله، با فهرست­کردن 12 نکتۀ مراقبت از پوست در فصل زمستان تلاش کردیم راهنمایی کامل برای حفظ جوانی، لطافت و شادابی پوست در اختیار شما قرار دهیم.