انواع پوست کدام‌اند: راهنمای گام‌به‌گام برای تشخیص نوع پوست

انواع پوست کدام‌اند: راهنمای گام‌به‌گام برای تشخیص نوع پوست

چهارشنبه 13 دی 1402
برای داشتن روتین پوستی مناسب برای بهبود و درخشندگی پوست ابتدا باید به تشخیص نوع پوست رسید که با چند تست خانگی می‌توان به آن رسید.

پوست‌ها انواع مختلفی دارند و برای مراقبت و نگهداری از هر نوع پوستی باید ابتدا نوع آن را تشخیص داد، زیرا بعضی‌ها حتی چند نوع مختلف پوست دارند. مراقبت پوستی یکی از بهترین روتین‌هایی است که هرکس می‌تواند برای خودش ایجاد کند، اما قدم اول تشخیص نوع پوست است.

برای بسیاری از ما پیش آمده که با اضافه کردن یک روتین مراقبت از پوست جدید یا استفاده از یک محصول پوستی جدید دچار زخم، حساسیت  یا التهاب پوستی شده باشیم. این اتفاق به‌طورکلی دو دلیل دارد؛ استفاده از محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد یا ناآگاهی از نوع پوست باعث ایجاد چنین موقعیتی خواهد شد.

در ادامه این متن راه‌هایی برای شناخت انواع پوست خواهیم گفت اما پیش از آن، باید بدانید که محصولات مراقبت از پوستی معجزه نمی‌کنند و قرار هم نیست مثل یک نسخۀ ثابت برای همۀ افراد با آن نوع پوست سازگاری داشته باشند. به‌هرحال شما نیاز به کمی آزمون‌وخطا دارید، اما این بار مسیرتان کوتاه‌تر می‌شود.

نوع پوست به چه عواملی بستگی دارد؟

برای تسلط بیشتر بر شناسایی نوع پوست، ابتدا به چند مورد اولیه و تأثیرگذار بر پوست اشاره کرده و سپس به سراغ آموزش تشخیص نوع پوست خواهیم رفت:

ژنتیک

مشخصاً یکی از عوامل تأثیرگذار در پوست هر کس، خصوصیات ژنتیکی فرد است. احتمالا برخی از ما پوست چرب، خشک، اگزمایی و... بودن پوست‌مان را از پدر و مادر به ارث می‌بریم.

وضعیت آب‌وهوایی

تغییرات آب‌وهوایی، تغییر شهر و وارد شدن به یک محیط جدید و حتی تغییر فصول هم بر وضعیت پوست تأثیر می‌گذارد.

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی نیز به‌ویژه برای بانوان در دوران بارداری، شیردهی و قاعدگی و برای آقایان نیز در دوره‌های مختلف زندگی باعث ایجاد تغییراتی بر روی پوست می‌شوند.

اختلالات دارویی

مصرف همزمان چند قرص و حتی مصرف یک قرص حساس هم می‌تواند بر سلامت پوستی تأثیر داشته و ساختار ظاهری پوست را تغییر دهد.

برنامه غذایی

کیفیت مواد غذایی و سلامت خوراکی که در طول روز مصرف می‌کنیم هم بر سلامت پوست تأثیر دارند. همچنین منشأ بسیاری از ناراحتی‌های پوستی نیز حساسیت‌های آلرژیکی است که از خوراکی‌ها می‌آیند.

یکی از راه‌های تشخیص نوع پوست، توجه به منافذ پوستی است.

روتین مراقبت پوستی

قبل‌تر هم گفتیم که شیوۀ نادرست مراقبت پوستی، خودش مهم‌ترین دلیل برای آسیب پوستی است. تحقیقات نشان می‌دهد که انتخاب روتین پوستی درست آنقدر مهم است که حتی با دو بار استفاده از مرطوب‌کننده هم می‌توان چروک پوستی در میانسالی را به تعویق انداخت.

سن

علاوه بر مواردی که گفته شد، سن هم بر وضعیت پوستی تأثیر مستقیم دارد. معمولاً در نوجوانان و افراد زیر 20 سال، پوست بهدلیل فعالیت بالای غدد، چرب است. از اواخر دهه 20 تا اوایل دهه 30 پوست مختلط بوده و از اواخر دهه 30 نیز به‌مراتب خشک‌ می‌شود. البته این یک قاعدۀ کلی است و برای همه یکسان نیست.

چطور نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

آزمایش‌های ساده‌ای برای تشخیص نوع پوست وجود دارد که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد:

پوستتان را یک ساعت به حال خودش بگذارید

پیش از هر چیز با کمک پاک‌کننده‌های ملایم پوستی، همۀ آرایش، چربی و آلودگی‌های روی پوست را پاک کنید. سپس با کمک یک حولۀ نرم و مناسب با پوست صورتتان را خشک کنید و از هیچ نوع مرطوب‌کننده یا سرم پوستی برای آبرسانی استفاده نکنید و اجازه دهید پوست به حالت طبیعی خود درآید.

به‌این‌ترتیب یک ساعت صبر کنید و به‌هیچ‌عنوان پوست صورتتان را لمس نکنید. سپس می‌توانید کیفیت پوست خود را روی آینه مشاهده کرده و از میان انواع پوست که ذکر خواهیم کرد، به جنس پوست خود پی ببرید:

پوست معمولی:

 اگر پوست شما معمولی باشد، تغییر خاصی احساس نمی‌کنید و پوستی تمیز، بدون چربی یا خشکی خواهید داشت.

پوست خشک:

اگر پس از گذشت یک ساعت، پوست دچار کشیدگی و خشکی به‌ویژه در پیشانی و گونه‌ها شد، پوست شما خشک است. جای نگرانی ندارد و می‌توانید با رعایت روش‌های مراقبت از پوست خشک، از گسترش این مشکل جلوگیری کنید.

پوست چرب:

اگر با گذشت یک ساعت احساس چربی و رطوبت دوباره روی پوستتان کردید، واضح است که نوع پوست شما چرب است. داشتن روتین مراقبت از پوست چرب و جوش‌دار باعث می‌شود تا پوستی درخشان و جذاب داشته باشید.

پوست مختلط:

پوست مختلط همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، می‌تواند پوست شما را در نقاطی چرب و در بعضی نقاط دیگر معمولی و بدون کشیدگی و حتی در نقطه‌ای دیگر خشک کند. در پوست‌های مختلط، اغلب روی پیشانی، بینی و چانه چرب شده و اطراف چشم و گونه‌ها دچار خشکی می‌شوند.

پوست حساس:

اگر پس از گذشت یک ساعت احساس کردید پوست شما دچار التهاب و حتی قرمزی و خارش شده، باید بدانید نوع پوست شما حساس است.

به منافذ پوستی‌تان دقت کنید

یکی دیگر از راه‌های تست خانگی برای تشخیص نوع پوست، توجه به منافذ پوستی است که می‌تواند نشانه‌های مهم و مفیدی دربارۀ نوع پوست و میزان چربی تولید شده در اخیار شما بگذارد.

پوست مختلط:

در پوست‌های مختلط، منافذ روی پوست به‌ویژه در روی بینی بزرگ و مسدودند. منافذ روی گونه‌ها نیز به‌حدی کوچک‌اند که به‌راحتی دیده نمی‌شوند.

پوست حساس:

در پوست حساس طیف گسترده‌ای از منافذ پوستی داریم که بسته به نوع محصول آرایشی و محصول مراقبت پوستی می‌توانند تغییر کنند. بر این اساس پوست‌های حساس گاهی منافذ پوستی نرمال و گاهی منافذ پوستی بزرگ دارند.

پوست خشک:

کسانی که پوست خشک دارند، معمولاً منافذ پوستی‌شان کوچک و مسدود است و گاهی این احساس مسدود بودن را بر روی پوست‌شان احساس می‌کنند.

پوست چرب:

یکی از خصوصیات پوست چرب منافذ بزرگ پوستی است که به‌سرعت و به‌راحتی با عرق و چربیهای پوستی پر می‌شوند.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص نوع پوست، توجه به میزان خشکی و رطوبت پوست تمیز است.

همچنین یکی از راه‌‌های تشخیص نوع پوست که در مقاله (Learn about the different types of skin) به آن اشاره شده ، طبقهبندی فیتزپاتریک (Fitzpatrick scale) است.

دقت داشته باشید که این روشی تخصصی، علمی و آزمایشگاهی محسوب می‌شود و به همین دلیل، بهتر است که از انجام این آزمایش در شرایط غیرآزمایشگاهی پرهیز کنید.

در این طبقه بندی که اولین بار در سال 1975 به‌وجود آمد، تشخیص نوع پوست براساس رنگ پوست و واکنش آن به قرار گرفتن در معرض آفتاب صورت می‌گیرد. ترشح چربی، هیدارتاسیون و سطح حساسیت پوست در این موقعیت معیارهای تشخیص نوع پوست قرار میگیرند.

چطور از پوست خود مراقبت کنیم؟

حالا که به کمک راه‌های خانگی روش تشخیص نوع پوست را دانستیم، می‌توانیم به دنبال راهی برای پیدا کردن شیوۀ مناسب مراقبت پوستی و ایجاد یک روتین پوستی سالم و کاربردی برسیم.

برای مراقبت از پوست کافی است به چند مورد کلی و ساده دقت کنید. اولاً از شویندۀ مناسب پوست خود استفاده کنید و از شوینده بسیار سبک یا بسیار قوی استفاده نکنید.

همچنین در انتخاب آبرسان و تونر نیز دقت کافی داشته باشید تا مطابق با نتیجه‌ای که از تشخیص نوع پوست گرفته‌اید، مراقبت درستی از پوستتان داشته باشید. مصرف کمتر یا بیشتر از میزان موردنیاز پوست، خودش می‌تواند دلیلی برای آسیب رسیدن به پوست شود.

نکتۀ آخر و بسیار مهم این است که باید در روتین پوستی‌تان ثابت‌قدم باشید و به دنبال بهبود در بلندمدت باشید و نه تغییرات معجزه‌آسای کوتاه‌مدت. تداوم در رعایت روتین پوستی باعث می‌شود پوست به‌آرامی با تغییرات سازگار شده و کم‌کم بهبود پیدا کند؛ بنابراین سعی کنید با وقفه نداختن، شوکی به پوست وارد نکنید.

سخن پایانی: شناخت نوع پوست، قدم اول حفظ سلامت پوست

همانطور که در ابتدای مطلب نیز آوردیم، روتین پوستی چیزی نیست که بتوان با یک بار تلاش کردن به آن رسید و نیاز به چندین بار امتحان و آزمون و خطا دارد.

از سوی دیگر روتین پوستی معجزه نیست و برای رسیدن به یک پوست سالم و شاداب به مداومت و استفاده طولانی‌مدت نیاز است. آگاهی از نوع و نیاز پوست به ما کمک می‌کند آزمون و خطای کمتری در انتخاب روتین سالم پوستی داشته باشیم و کمترین شوک و آسیب به پوست وارد می‌شود.

در این مقاله راههای تشخیص انواع پوست را بررسی کرده و سپس انواع آن را معرفی کردیم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.