راهنمای قدم به قدم مراقبت از پوست بدن + راهکار عملی

راهنمای قدم به قدم مراقبت از پوست بدن + راهکار عملی

یکشنبه 8 بهمن 1402
آیا شما هم برای مراقبت صحیح از پوست به راهنمایی نیاز دارید؟ در این مقاله یک راهنمای قدم به قدم مراقبت از پوست بدن را در اختیار شما گذاشته و نکات مهم روتین پوستی را مرور خواهیم کرد.

راهنمای قدم به قدم مراقبت از پوست بدن

پوست ما به‌صورت روزانه در معرض خطرات مختلفی قرار دارد و عوامل آسیب‌زای خارجی به مرور زمان سلامت و زیبایی این عضو مهم را از بین می‌برند. با توجه به این‌که ظاهر پوست تاثیر چشمگیری در زیبایی ظاهری افراد دارد، در صورت عدم مراقبت صحیح از آن باید انتظار مقابله با چالش‌های مختلفی را داشت.

البته پیروی از یک روتین پوستی استاندارد می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند و شما با در نظر داشتن برخی از نکات و رعایت آن‌ها، حتی با افزایش سن نیز می‌توانید پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر داشته باشید؛ اما کامل ‌ترین روتین پوست کدام است و چگونه می‌توان پوستی سالم و درخشان داشت؟

اگر شما هم به دنبال بهترین روشهای مراقبت از پوست بدن هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اهمیت روتین پوستی برای انواع پوست

پوست به‌عنوان بزرگترین عضو بدن، همیشه در معرض خطرات بیرونی قرار دارد و عواملی همچون اشعه‌های مضر خورشید، آلودگی هوا، گردوغبار و غیره، به سلامت و زیبایی پوست آسیب می‌رسانند. البته جای نگرانی نیست.

مراقبت از پوست به‌صورت روزانه باعث جوان‌تر شدن آن خواهد شد.

مراقبت صحیح از پوست به‌صورت روزانه می‌تواند اثرات این عوامل آسیب‌زا را به حداقل ممکن برساند اما شما در این راستا باید برخی از نکات را همیشه مدنظر داشته باشید و با برنامه‌ریزی دقیق، کارهایی که برای محافظت از پوست بدن لازم است را به‌طور منظم به انجام برسانید.

در واقع برخورداری از روتین پوستی علاوه‌بر محافظت از پوست، نقش قابل‌توجهی در بهبود زیبایی آن دارد و می‌تواند از پیری زودرس جلوگیری کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که از اهمیت بالای این روند چشم‌پوشی نکنید.

مراحل مراقبت روزانه از پوست بدن

پوست افراد مختلف از خصوصیات منحصربه‌فردی برخوردار است و هر فرد باید مراقبت‌های روزانه از این ناحیه را پس از تشخیص نوع پوست خود به انجام برساند. البته مراحل مراقبت از پوست به‌طور معمول برای انواع پوست یکسان است و شما تنها باید در این مراحل از محصولات مناسب برای پوست خود استفاده کنید.

در ادامه یک روتین پوستی محبوب را مرور خواهیم کرد که شما با استفاده از آن به نتیجۀ دلخواه‌تان دست پیدا خواهید کرد. مراحل میانی مراقبت از پوست بدن عبارتند از:

1.تمیز کردن پوست با پاک‌کننده

اولین قدم روتین پوستی همیشه تمیز کردن پوست و از بین بردن آلودگی‌های موجود در این ناحیه محسوب می‌شود. به این منظور شما می‌توانید از انواع پاک‌کننده‌های موجود در بازار که از کیفیت خوبی برخوردارند، استفاده کنید.

استفاده از پاک‌کننده در صبح، برای از بین بردن چربی و ضایعات دیگری که در طول شب روی پوست شکل گرفته‌اند به شما کمک خواهد کرد. همچنین تمیز کردن پوست در شب نیز برای پاک کردن لوازم آرایشی و دیگر محصولات بهداشتی ضروری است. پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به شستشوی صورت را نیز مطالعه کنید.

2.استفاده از تونر پوست

استفاده از تونر در روتین پوستی، در افزایش استحکام بافت پوست، کاهش منافذ و از بین بردن آلودگی‌هایی غیرسطحی به شما کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از تونر قبل از به‌کارگیری مرطوب‌کننده، در جذب حداکثری رطوبت موثر است و شما با انجام این مرحله می‌توانید از خشکی پوست خود نیز پیشگیری کنید.

در انتها توجه داشته باشید که تونر پوست با تونر مو متفاوت است و شما در این مرحله باید از یک تونر پوست بااصالت و باکیفیت استفاده کنید.

3.ماسک و لایه‌بردار

قدم بعد در روند مراقبت از پوست، استفاده از ماسک پوست صورت و لایه‌بردارهای ملایم است که تاثیر شگرفی در سلامتی و زیبایی پوست شما دارند. در واقع شما با به‌کارگیری ماسک پوست و لایه‌بردار می‌توانید یک روتین پوستی حرفه‌ای را در خانۀ خود به انجام برسانید.

توجه داشته باشید که به‌کارگیری محصولات خشن در این مرحله توصیه نمی‌شود و شما باید ماسک و لایه‌بردارهایی را انتخاب کنید که باعث ایجاد التهاب در پوست نشوند.

استفاده از ماسک صورت باعث افزایش درخشندگی پوست خواهد شد.

4.اعمال سرم پوست

استفاده از سرم پوست یکی از مراحلی است که در بسیاری از روتین‌های پوستی نادیده گرفته می‌شود. سرم‌های پوستی حاوی میزان زیادی از ترکیبات کلیدیِ فرموله‌شده هستند که از لحاظ فرمولاسیون سبک‌وزن محسوب می‌شوند.

همین عامل نیز باعث افزایش قدرت نفوذ سرم به لایه‌های زیرین پوست شده است و شما با استفاده از این محصول می‌توانید آلودگی‌های عمیق‌تر پوست را از بین ببرید و مواد مغذی موردنیاز پوست را به بهترین شکل ممکن به آن برسانید.

دقت داشته باشید که از این محصول قبل از مرطوب‌کننده استفاده کنید؛ چراکه بعد از اعمال مرطوب‌کننده، تاثیرگذاری سرم به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

5.استفاده از مرطوب‌کننده پوست

تامین رطوبت موردنیاز پوست یکی از قدم‌های ضروری در روند مراقبت از پوست محسوب می‌شود که عدم رعایت آن می‌تواند از درخشندگی و شادابی پوست شما بکاهد.
استفاده از مرطوب‌کننده به‌صورت روزانه باعث خواهد شد تا رطوبت موردنیاز پوست تامین شده و از خشکی پوست که باعث ایجاد چین‌وچروک می‌شود، جلوگیری شود. استفاده از وازلین نیز می‌تواند به‌عنوان لایۀ محافظ نقش موثری در جلوگیری از تبخیر زودهنگام رطوبت پوست ایفا کند. مزایای وازلین برای پوست صورت، مطلبی است که می‌تواند به شما برای شناخت فواید وازلین کمک ‌کند.

مرطوب‌کننده از خشکی پوست و پیری زودرس جلوگیری خواهد کرد

6.مراقبت از چشم‌ها

اگر به دنبال پوستی درخشان و جذاب هستید، باید توجه ویژه‌ای به چشم‌های خود و پوست اطراف آن‌ها داشته باشید؛ چرا که ظاهر این ناحیه تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری صورت شما خواهد داشت.

البته از خاطر نبرید که پوست اطراف چشم از حساسیت زیادی برخوردار است و شما در این مرحله باید از محصولاتی بهره ببرید که به سلامت پوست این ناحیه آسیب نرسانند و باعث ایجاد التهاب در آن نشوند. همچنین هنگام اعمال کرم، پماد و غیره، از ورود آن‌ها به چشم‌های خود خودداری کنید.

پیشنهاد می‌کنیم در این راستا مطلب وازلین برای چروک زیر چشم را مطالعه کنید.

7.ضدآفتاب برای محافظت از پوست

در روتین پوستی صبح، استفاده از ضد آفتاب یکی از مراحل مهم محسوب می‌شود که عدم رعایت آن چالش‌های مختلفی برای شما ایجاد خواهد کرد. اشعه‌های مضر خورشید از دلایل میانی آسیب‌دیدگی پوست محسوب می‌شوند و شما با محافظت از پوست خود در برابر آن‌ها باید از بروز مشکلاتی همچون آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس، خشکی پوست و غیره جلوگیری کنید.

هنگام انتخاب ضدآفتاب از تناسب آن برای پوست خود اطمینان حاصل کنید تا در انتها بهترین نتیجۀ ممکن را به دست آورید.

استفاده از ضدآفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید ضروری

8.پرایمر و میکاپ

آخرین مرحله از روند مراقبت از پوست، استفاده از لوازم آرایشی محسوب می‌شود. در واقع شما استفاده از لوازم آرایشی را باید مرحله‌ای از روتین پوستی بدانید که تاثیر زیادی در سلامتی و زیبایی ظاهری ایفا می‌کند.

استفاده از محصولات طبیعی که حاوی مواد شیمیایی خشن نیستند، یکی از نکاتی است که رعایت آن می‌تواند جوانی را به پوست شما هدیه دهد. همچنین استفاده از پرایمر مناسب به‌عنوان اولین مرحله در این روند، باعث افزایش تاثیرگذاری این لوازم خواهد شد.

نکات مهم مراقبت از پوست

در این بخش به نکات مهمی که رعایت آن‌ها در روتین پوستی از اهمیت زیادی برخوردار است، اشاره خواهیم کرد:

  • پوست خود را به‌آرامی لمس کنید و از برخورد خشن با آن بپرهیزید.
  • بعد از پاک‌کننده و تونر، پوست خود را به‌صورت کامل خشک کنید.
  • از دستکاری جوش‌های پوستی خودداری کنید تا پوست شما زخم نشود.
  • در روتین پوستی شبانه 2 بار از پاک‌کننده استفاده کنید. یک‌بار پاک‌کننده بر پایۀ روغن برای از بین بردن اثرات ضد آفتاب و لوازم آرایشی و یک‌بار پاک‌کننده بر پایۀ آب برای پاکسازی آلودگی‌های باقی‌ماندۀ پوست.
  • برای پاکسازی پوست خود از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کرده و از به‌کارگیری پاک‌کننده‌های شیمیایی و خشن بپرهیزید.
  • محصولات پوستی را با توجه به نوع پوست خود استفاده کرده و هنگام انتخاب این محصولات حتما از تناسب آن‌ها برای پوست‌تان اطمینان حاصل کنید.
  • از به‌کارگیری بیش‌ازحد محصولات پوستی و استفادۀ افراطی از آن‌ها بپرهیزید.
  • در طول روز به اندازۀ کافی آب بنوشید و بدن‌تان را هیدراته نگه دارید.
  • مدیریت استرس تاثیر شگرفی در سلامتی پوست دارد و شما با دقت به این مسئله می‌توانید از بروز مشکلات پوستی ناشی از استرس جلوگیری کنید.
  • اگر پوست حساسی دارید، روتین پوستی خود را پس از مشورت با پزشک متخصص تعیین کنید تا به یک نتیجۀ ایده‌آل دست یابید.
  • برای مشاهدۀ نتیجۀ روتین پوستی صبور باشید. مشاهده تاثیرگذاری این روند به چند هفته زمان نیاز دارد.
  • با مراجعۀ منظم به پزشک متخصص در فواصل زمانی مشخص، پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

 جمع‌بندی

ظاهر پوست تاثیر شگرفی در زیبایی ظاهری دارد و عدم مراقبت از این عضو مهم می‌تواند چالش‌های مختلفی برای ما ایجاد کند. در واقع شما با مراقبت صحیح از پوست خود می‌توانید از آن در برابر عوامل محیطیِ آسیب‌زا محافظت کنید و پوستی شاداب و درخشان داشته باشید.

تعیین یک روتین پوستی و رعایت آن به شما کمک خواهد کرد تا از آسیب دیدن پوست جلوگیری کرده و سلامتی را به آن هدیه دهید؛ به‌ همین دلیل سعی کردیم تا در این مقاله با مرور کامل مراحل مراقبت از پوست بدن، اطلاعات مهمی را در اختیارتان قرار دهیم تا با توجه به آن‌ها، با کمترین چالش به نتیجه دلخواه‌تان دست پیدا کنید.