همه آنچه باید درباره خواص وازلین برای پوست بدن بدانید!

همه آنچه باید درباره خواص وازلین برای پوست بدن بدانید!

شنبه 9 دی 1402
خواص وازلین برای پوست بدن باعث محبوبیت این محصول شده است. در این مطلب با خواص، کاربردها و شیوه استفاده از وازلین آشنا خواهید شد.

از خواص وازلین چه می‌دانید؟ آیا خبر دارید که وازلین برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مفید است یا می‌شود با استفاده از آن پیری پوست را به تعویق انداخت؟

اگر جعبه دارو هر خانه‌ای را باز کنی محال است یک وازلین درون آن پیدا نشود. بااین‌وجود خیلی‌ها از قابلیت ها و خواص وازلین اطلاعی ندارند. شاید بهتر باشد با این سوال شروع کنیم که وازلین چیست؟

 وازلین از 164 سال قبل تا اکنون برای مرطوب نگه‌داشتن و محافظت از پوست بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد و فواید بسیاری دارد؛ اما هنوز چیزهای زیادی است که درباره آن نمی‌دانید.

در این مطلب از مجله ساج قصد داریم برای شما بیشتر از وازلین و خواص آن برای پوست بدن صحبت کنیم. حتماً در این مقاله همراه ما باشید تا شما هم باور کنید که وازلین یک داروی همه‌کاره برای همه است.

وازلین چیست؟

نام دیگر وازلین، ژل پترولیوم است. این محصول برای اولین بار در قرن 19 میلادی شناخته شد. رابرت چسبرو شیمیدانی است که در سال 1859 میلادی وازلین را اختراع کرد. این ماده از ترکیب تصفیه‌شده هیدروکربن‌های نیمه جامد نفت ساخته می‌شود.

وازلین کاملاً بی‌خطر و برای مصارف آرایشی و بهداشتی مفید است. اساس کار این ماده ایجاد یک لایه نیمه نفوذپذیر روی پوست است که رطوبت را داخل آن نگه می‌دارد.

بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام‌شده، وازلین غیرکومدوژنیک یا غیرکمدون‌ساز است؛ به‌عبارت‌دیگر وازلین منافذ پوست را مسدود نمی‌کند و کاملا بی‌خطر است. در ادامه ایمنی وازلین را بیشتر بررسی می‌کنیم.

از خواص وازلین چه می‌دانید؟ آیا خبر دارید که وازلین برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مفید است یا می‌شود با استفاده از آن پیری پوست را به تعویق انداخت؟ اگر جعبه دارو هر خانه‌ای را باز کنی محال است یک وازلین درون آن پیدا نشود. بااین‌وجود خیلی‌ها از قابلیت ها و خواص وازلین اطلاعی ندارند. شاید بهتر باشد با این سوال شروع کنیم که وازلین چیست؟  وازلین از 164 سال قبل تا اکنون برای مرطوب نگه‌داشتن و محافظت از پوست بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد و فواید بسیاری دارد؛ اما هنوز چیزهای زیادی است که درباره آن نمی‌دانید. در این مطلب از مجله ساج قصد داریم برای شما بیشتر از وازلین و خواص آن برای پوست بدن صحبت کنیم. حتماً در این مقاله همراه ما باشید تا شما هم باور کنید که وازلین یک داروی همه‌کاره برای همه است. وازلین چیست؟  نام دیگر وازلین، ژل پترولیوم است. این محصول برای اولین بار در قرن 19 میلادی شناخته شد. رابرت چسبرو شیمیدانی است که در سال 1859 میلادی وازلین را اختراع کرد. این ماده از ترکیب تصفیه‌شده هیدروکربن‌های نیمه جامد نفت ساخته می‌شود. وازلین کاملاً بی‌خطر و برای مصارف آرایشی و بهداشتی مفید است. اساس کار این ماده ایجاد یک لایه نیمه نفوذپذیر روی پوست است که رطوبت را داخل آن نگه می‌دارد. بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام‌شده، وازلین غیرکومدوژنیک یا غیرکمدون‌ساز است؛ به‌عبارت‌دیگر وازلین منافذ پوست را مسدود نمی‌کند و کاملا بی‌خطر است. در ادامه ایمنی وازلین را بیشتر بررسی می‌کنیم.

آیا وازلین برای پوست بی‌خطر است؟

متخصصین پوست اعتقاد دارند که استفاده موضعی از وازلین بر روی انواع مختلف پوست بدون خطر است. تحقیقات نشان می‌دهند که این ماده باعث ایجاد جوش روی پوست یا گرفتگی منافذ آن نمی‌شود.

درواقع وازلین یک لایه محافظتی روی پوست ایجاد می‌کند که باعث افزایش رطوبت آن می‌شود.

افرادی که پوست حساسی دارند می‌توانند قبل از استفاده از وازلین یک تست کوچک انجام بدهند. آن‌ها باید مقدار اندکی وازلین را روی پوست خود قرار بدهند تا از نداشتن آلرژی به مواد آن مطمئن شوند.

برای مثال اگر قصد دارید تا از وازلین برای کودک خود استفاده کنید، بهتر است تا نکات لازم برای انجام این کار را رعایت نمایید. همچنین در این راستا مطالعه مقاله «فواید وازلین بچه» می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به‌صورت کلی مزایای وازلین برای پوست صورت و کاربردهای آن در سلامت و زیبایی بسیار است.

چرا وازلین برای پوست مفید است؟

وازلین به دلایل زیادی توانسته به‌عنوان محصول محبوب مراقبت از پوست چندین نسل تبدیل شود. در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم:

وازلین برای حفظ رطوبت پوست

وازلین خاصیت انسدادی دارد و به همین خاطر جذب پوست نمی‌شود. به همین ترتیب رطوبت پوست را حفظ ‌می‌کند و یک محافظ سرسخت است. طبق تحقیقات انجام‌شده وازلین می‌تواند رطوبت پوست را تا 50 درصد افزایش دهد.

وازلین تا 50 درصد رطوبت پوست را افزایش می‌دهد.

وازلین برای نرمی و لطافت پوست

نرم‌کنندگی پوست یکی از اصلی‌ترین خواص وازلین است. برای همین هرکسی که دست‌ها، پاها، لب‌ها و یا آرنج‌هایش احساس خشکی کند می‌تواند کمی وازلین روی آن بمالد. وازلین پوسته‌ها و خشکی قسمت‌های مختلف بدن را از بین می‌برد و لطافت پوست را بازیابی می‌کند.

وازلین برای ترمیم زخم و خراش

وازلین از خراش‌ها، زخم‌ها و سوختگی‌های جزئی در برابر عفونت محافظت می‌کند و درعین‌حال با حفظ رطوبت پوست باعث بهبودی سریع‌تر جای آسیب‌دیده می‌شود.

وازلین برای ترمیم ترک‌ خوردگی

ترک‌خوردگی پاشنه پا بسیار رایج و آزاردهنده است. مالیدن وازلین روی این ترک‌ها باعث افزایش رطوبت و لطافت پوست و ترمیم آن می‌شود.

در مقاله روش های درمان ترک پا خیلی بیشتر درباره خواص وازلین برای این مشکل صحبت کرده‌ایم؛ حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

وازلین با تحریک کلاژن‌ها پوست باعث جوانسازی می‌شود.

وازلین برای رفع چین‌ و چروک

یکی از اصلی‌ترین علت‌های به وجود آمدن چین‌وچروک روی پوست خشکی و کمبود رطوبت است. استفاده دائمی از وازلین رطوبت پوست را افزایش می‌دهد و می‌تواند از بروز چین‌وچروکها جلوگیری کند.

وازلین برای آفتاب سوختگی

جای سوختگی معمولاً سخت خوب می‌شود و آثار آن بعد از بهبود هم باقی می‌ماند. مالیدن وازلین روی جای سوختگی، یک لایه محافظ روی این زخم ایجاد می‌کند. درنتیجه با افزایش رطوبت‌رسانی، پوسته‌پوسته‌شدن کاهش می‌یابد و جای سوختگی بهتر و سریع‌تر خوب می‌شود.

در این مورد نیز مطالعه مقاله «از بین بردن جای سوختگی» می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وازلین برای جوانسازی پوست

جوانی و طراوت پوست ارتباط مستقیم با کلاژن‌های آن دارد. با افزایش سن سطح کلاژن‌های پوست کاهش می‌یابد و درنتیجه چین‌وچروک‌ها روی پوست ظاهر می‌شوند.

وقتی شما وازلین را روی پوست خود می‌مالید باعث افزایش رطوبت آن می‌گردد. این افزایش رطوبت باعث تحریک پوست و تولید کلاژن بیشتر شده و درنتیجه با بازسازی سلول‌ها طراوت پوست هم افزایش می‌یابد.

وازلین برای رفع تیرگی زیر چشم

وازلین برای چروک زیر چشم چه تاثیر و عوارضی دارد؟ به طور خلاصه می‌توان گفت که پوست اطراف چشم بسیار نازک است و تأثیرات افزایش سن و کم‌خوابی خیلی زود خودشان را آنجا نشان می‌دهند. اگر مقدار کمی وازلین را زیر چشم خود بمالید با افزایش رطوبت پوست به رفع خطوط و تیرگی آن کمک می‌کند.

وازلین رطوبت پوست را افزایش می‌دهد و خاصیت نرم‌کنندگی دارد.

وازلین برای درمان پسوریازیس یا صدفک

پسوریازیس یک بیماری پوستی شایع است که باعث التهاب پوست بدن و پوسته‌ریزی آن می‌گردد. مالیدن وازلین روی این التهاب‌ها با افزایش رطوبت باعث التیام آن و درمان سریع‌تر این بیماری می‌شود.

وازلین برای بهبود روزاسه

روزاسه نیز یک بیماری پوستی است که باعث التهاب، قرمزی و خارش پوست بدن می‌شود. این بیماری به پوست صورت شکل بدی می‌دهد و خیلی‌ها را نگران می‌کند. وازلین با ایجاد یک سطح محافظ روی پوست و افزایش رطوبت آن می‌تواند از پوست‌های حساس و مستعد این بیماری مراقبت کند.

پیشنهاد می‌کنیم خواندن مطلب « آیا استفاده از وازلین برای جلوگیری از اگزما مفید است؟» را نیز از قلم نیاندازید.

فواید وازلین برای انواع پوست بدن چیست؟

  • پوست خشک: وازلین مرطوب‌کننده است و برای پوست‌های خشک یک گزینه ایده آل به‌حساب می‌آید. استفاده از وازلین یکی از روش‌های مراقبت از پوست خشک به‌حساب می‌آید.
  • پوست حساس: برای پوست‌های حساس بهتر است از وازلین ساده و بدون عطر استفاده کنید تا از تحریک و آلرژی پوستی اجتناب گردد.
  • پوست چرب: پوست‌های چرب همیشه مستعد جوش هستند. بهتر است از وازلین برای پاک‌سازی یا التیام جوش‌های این نوع پوست استفاده شود. همچنین با رعایت روتین مراقبت از پوست چرب و جوش‌دار، می‌توانید پوستی جوان و شاداب داشه باشید.

فواید وازلین برای پوست قسمت‌های مختلف بدن

شما می‌توانید از وازلین برای سلامتی پوست قسمت‌های مختلف بدن استفاده کنید. بهترین زمان استفاده از وازلین شب‌ها قبل از خواب است تا رطوبت موردنیاز پوست تأمین شود و از آسیب‌های احتمالی حفاظت گردد. در ادامه مهم‌ترین خواص وازلین برای پوست جاهای مختلف بدن را بررسی می‌کنیم:

  • صورت: افزایش لطافت و درخشندگی
  • لب: درمان خشکی و ترک لب
  • کف و پاشنه پا: افزایش رطوبت و درمان ترک و پوسته‌پوسته‌شدن پاشنه و کف پا
  • دست: محافظت دربرابر سرما و خشکی هوا و افزایش رطوبت و نرمی
  • زانو و آرنج: افزایش رطوبت و درنتیجه لطافت پوست

حتماً برایتان جالب است بدانید که وازلین برای تقویت مو ، مژه و ابرو هم بسیار مفید است. در مقاله طرز استفاده از وازلین برای ابرو می‌توانید با این خواص شگفت‌انگیز بیشتر آشنا شوید.

وازلین را شب‌ها قبل خواب روی پوست خود بمالید تا رطوبت آن را افزایش دهد.

نکاتی برای استفاده از وازلین به بهترین شکل

  1. از وازلین به مقدار کم استفاده کنید.
  2. وازلین را خوب روی سطح پوست ماساژ بدهید.
  3. از ورود وازلین به درون چشم یا زخم‌های باز جلوگیری کنید.
  4. مالیدن وازلین برای افزایش رطوبت پوست قبل از خواب بسیار کاربردی است.
  5. برای پوست‌های خشک می‌توانید در طول روز 3 الی 4 بار از وازلین استفاده کنید.
  6. از مالیدن وازلین بر روی جوش خودداری کنید.

آیا استفاده از وازلین عوارض هم دارد؟

وازلین آلرژی‌زا نیست و استفاده از آن عوارض جانبی خاصی را به همراه ندارد. با توجه به نکات زیر می‌توانید بدون دغدغه از این محصول استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

  • کسانی که پوستشان مستعد جوش است، نباید از وازلین بیش‌ازحد استفاده کنند.
  • زیاد مالیدن وازلین باعث می‌شود که روی پوستتان احساس چربی بیش‌ازحد کنید.
  • وازلین ممکن است باعث کثیف شدن لباس یا ملحفه‌ها شود؛ بنابراین از آن به مقدار کم استفاده کنید.

خواص وازلین برای پوست بدن بسیاری کاربردی است.

کلام پایانی؛ قدر وازلین را بدانید!

حالا حدود 164 سال از اختراع وازلین توسط آقای رابرت چسبرو می‌گذرد. آن زمان آقای شیمی‌دان تأکید زیادی روی فواید درمانی اختراع خودش داشت و خوشبختانه 96 سال عمر کرد تا محبوبیت آن را ببیند.

در نهایت ملکه ویکتوریا یکی از طرفداران پروپاقرص وازلین شد و به خاطر این موفقیت علمی به او عنوان شوالیه اعطا کرد.

این روزها با تولید انواع و اقسام محصولات آرایشی و بهداشتی شاید وازلین زیاد جدی گرفته نشود. بااین‌وجود خواص شگفت‌انگیز این محصول مراقبت از پوست هنوز قابل‌توجه هستند. شما در این مقاله با بسیاری از فواید وازلین برای سلامت پوست آشنا شدید.

ساج به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده وازلین در کشور این محصول را برای سلیقه‌های مختلف تولید می‌کند. شما در صفحه محصولات ساج می‌توانید انواع وازلین را در عطرها و خاصیت‌های مختلف مشاهده کنید. ترکیب وازلین با روغن‌های گیاهی، خواص جدیدی به این محصول اضافه کرده است تا کاربردی‌تر باشد.