خواص معجزه آسای روغن بادام برای پوست

خواص معجزه آسای روغن بادام برای پوست

دوشنبه 18 دی 1402
طبق تحقیقات و تجربیات افراد، خواص روغن بادام برای پوست و مو ثابت شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

درمورد خواص روغن بادام برای حفظ سلامت و زیبایی اطلاع دارید؟ روغن بادام فواید بسیاری برای سلامت پوست و مو دارد. روغن بادام سرشار از ویتامینها، آنتیاکسیدانها و دیگر مواد مغذی است.

دو نوع روغن بادام وجود دارد: بادام شیرین و بادام تلخ. در این مقاله میخواهیم به بررسی فواید روغن بادام تلخ و شیرین و پاسخ به پرسشهایتان دربارهٔ اثر روغن بادام بر سلامت پوست، مو و بدن بپردازیم.

خواص روغن بادام برای پوست شامل نرم‌کنندگی، رفع لک، جوانسازی می‌شود.

دربارهٔ روغن بادام بیشتر بدانیم!

روغنهای بادام تلخ و شیرین علاوه بر طعم، در مزایا و کاربرد هم متفاوتاند. روغن بادام تلخ دارای رایحهای قوی است؛ به همین دلیل در رایحهدرمانی، صابونها و ماساژدرمانی کاربرد دارد. استفاده از روغن بادام تلخ برای پوست بیخطر است، اما برای خوردن مناسب نیست و میتواند سمی باشد.

 روغن بادام شیرین که از بادام شیرین بهدست میآید، اغلب یکی از ترکیبات محصولات مراقبت از پوست و مو است.

روغن بادام چگونه تولید میشود؟

این روغن اثربخش با کمک پرس فولادهای مدرن و ایجاد فشار روی بادام تولید میشود.

  • روغن بادام شیرین را از میوهٔ درخت بادام Prunus amygdalus dulcis استخراج میکنند. این درخت بومی خاورمیانه و آسیا است. بادام شیرین برای نخستینبار در ایالاتمتحده (قرن 19) دیده شد.
  • روغن بادام تلخ، از گونهٔ دیگر همان درخت ایجاد میشود: Prunus amygdalus amara

موارد مصرف روغن بادام

روغن بادام بهعلت برخورداری از خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی موارد مصرف بسیاری دارد. شما میتوانید روغن بادام را به اسموتی خود اضافه کنید یا آن را در روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید.

روغن بادام شیرین در فروشگاهها موجود است. البته شما میتوانید از خواص روغن بادام در بسیاری از محصولات آرایشی و مراقبت پوست و مو همچون موارد زیر بهرهمند شوید؛

  • صابونها
  • کرمها
  • لوسیون بدن
  • بالم لب
  • سرمهای روشنکنندهٔ پوست
  • پاککنندههای صورت

برخی از افراد معتقدند روغن بادام شیرین برای مو بسیار مفید است و برای مشکلات زیر بهترین راهحل است:

  • ترمیم موهای آسیبدیده
  • رفع موخوره و وز مو
  • تقویت و رشد مو

فواید استفاده از روغن بادام برای پوست و مو

روغن بادام برای پوست فواید بسیاری مانند کاهش چینوچروک و از بین بردن جای زخم دارد. همچنین در حفظ سلامت و شادابی مو مؤثر است. اگرچه روغن بادام برای درمان بسیاری از بیماریهای پوستی پُرکاربرد است، نرمکنندهای قدرتمند برای مرطوبکردن مو نیز بهشمار میرود.

همین خواص روغن بادام آن را به مادهای محبوب برای استفاده در محصولات مراقبت از مو تبدیل کرده است. اگر پوستتان حساس است، نگران نباشید! روغن بادام برای پوستهای حساس بی­خطر است چراکه بافتی سبک دارد و تحریککننده نیست. البته که تشخیص نوع پوست قبل استفاده از هر نوع مادهای برای پوست ضروری است.

 روغن بادام در درمان بیماریهای مزمن پوستی اثربخش است؛ بیماریهایی مثل:

  • آکنه
  • اگزما
  • پسوریازیس

    چطور از روغن بادام برای پوست استفاده کنیم؟

    تحقیقات نشان میدهد استفاده از کرم دست حاوی روغن بادام میتواند درماتیت دست را کاهش دهد. در یک مطالعه، کسانی که از کرم دست روغن بادام استفاده کرده بودند، دریافتند این کرم نشانههای قرمزی، سوزش و خارش را بهبود میبخشد. در واقع استفاده از کرمهای حاوی روغن بادام، یکی از راه‌های مراقبت از پوست دست محسوب میشود.

    برخی از افراد برای مرطوبکردن پوست خود بهطور روزانه از روغن بادام یا لوسیونها و کرمهای دارای روغن بادام استفاده میکنند؛ زیرا معتقدند روغن بادام ضمن رطوبترسانی باعث بهبود رنگ پوست و رفع لکهای پوستی میشود.

    آیا روغن بادام جوش و آکنه را بدتر میکند؟

    روغن بادام به دلیل داشتن خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی به کاهش التهاب و قرمزی در پوست مستعد آکنه کمک میکند. باوجوداین، برخی از افراد دارای پوست مستعد آکنه معتقدند استفاده از روغن بادام روی صورت، جوشها را بیشتر کرده است. اگر روغنهای مغذی دیگر پوست هم باعث جوش و آکنه در شما شده، امکان دارد روغن بادام را هم برای پوست خود مفید ندانید.

    خواص روغن بادام تلخ برای صورت

    روغن بادام غنی از ویتامین E است. استفاده از روغن بادام روی پوست صورت میتواند عاملی برای جلوگیری از پیری آن باشد و از پوست برابر رادیکالهای آزاد محافظت کند.

    همچنین، یکی از فواید اصلی روغن بادام برای پوست، پیشگیری از پیشرفت باکتریهای ایجادکنندهٔ آکنه است. خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی روغن بادام نیز در رفع آکنه تأثیر دارد.

با کرم‌های حاوی روغن بادام از خواص آن برای نرمی و لطافت پوست پا بهره‌مند شوید

  • فواید روغن بادام برای کاهش جای زخم چیست؟

  • پس از جراحی یا جراحت ممکن است جای زخم به شکل اِسکار باقی بماند. پزشکان طب سنتی چینی و آیورودا از روغن بادام برای تسکین پوست و ترمیم جای زخم استفاده میکنند. شما میتوانید برای از بین بردن جوش یا جای آن، از روغن بادام استفاده کنید.

    خواص روغن بادام تلخ برای پا

    یکی از فواید روغن بادام تلخ، اثربخشی آن در نرمی و لطافت پوست پاست؛ به همین دلیل، در کرمهای ترک پا اغلب برای مؤثربودن کرم از روغن بادام استفاده میشود. اگر پوست پاهایتان خشک است یا ترک پا دارید، پیشنهاد میکنیم حتماً پماد ترک پا بادام را امتحان کنید تا ترکها برطرف شود و پوستی نرم و لطیف داشته باشید.

    خواص روغن بادام در از بین بردن ترک پوست

    در دوران بارداری و بلوغ، بدن شما بهسرعت تغییر میکند. در نتیجهٔ کشش پوست، الاستین و کلاژن پوست میشکند و ترکهای پوستی ایجاد میشود. تحقیقات نشان میدهد روغن بادام میتواند به پیشگیری از ترکهای پوستی کمک کند.

 مطالعهای روی افراد باردار نشان داد وقتی خانمهای باردار بهصورت روزانه از روغن بادام روی پوست خود استفاده کردند، علائم کشیدگی پوست آنها کاهش یافت. اگر در حال حاضر دارای علائم کشش پوست یا همان ترکهای پوستی هستید، ماساژ منظم روغن بادام روی پوست را فراموش نکنید؛ زیرا پوست شما را نرم و تقویت میکند و ممکن است ترکهای پوستی را محو کند.

خواص روغن بادام در کاهش آسیب اشعهٔ ماوراءبنفش

اشعهٔ ماوراءبنفش خورشید (UV) باعث پیری زودرس پوست میشود. اشعهٔ ماوراءبنفش در ایجاد لکههای تیره، چینوچروک و خطوط ریز پوست اثر دارد. تحقیقات نشان میدهد روغن بادام میتواند سرعت روند پیری پوست را کُندتر کند.

روغن بادام مانند سدی قدرتمند روی پوست عمل میکند و از پوست در مقابل اشعهٔ مضر UV محافظت میکند. همچنین، در روغن بادام ویتامین E وجود دارد. ویتامین E با خواص آنتیاکسیدانی از آسیب سلولی ناشی از آسیب اشعهٔ ماوراءبنفش پیشگیری میکند.

خواص روغن بادام تلخ برای مو

روغن بادام روی بهبود سلامت و ظاهر مو اثر دارد. وقتی روغن بادام به ترکیبات شامپو اضافه شود، در موها درخشش طبیعی ایجاد میکند. در سطح سلولی، روغن بادام میتواند به ترمیم موهای آسیبدیده، درمان وز مو و صافکردن مو کمک کند. ازآنجاکه روغن بادام غنی از اسیدهای چرب است، خاصیت ارتجاعی مو و رطوبت مو را افزایش میدهد.

روغن بادام فواید دیگری هم برای مو دارد، این فواید شامل موارد زیر میشود:

  1. جلوگیری از ریزش مو: مطالعات نشان میدهد استفاده از روغن بادام روی پوست سر میتواند از ریزش شدید مو جلوگیری کند.
  2. رفع شورهٔ سر: اگر پوست سرتان قرمز است یا خارش و شوره دارد، مالیدن روغن بادام روی پوست سر میتواند باعث تسکین پوست و کاهش التهاب شود.
  3. درمان موخوره: استفاده از روغن بادام روی ساقه و نوک مو میتواند به رفع موخوره و آبرسانی بافت مو کمک کند.

خواص روغن بادام برای پوست شامل نرم‌کنندگی، رفع لک، جوانسازی می‌شود.

روش استفاده از روغن بادام تلخ برای مو و رفع وز مو

اگر برای رفع موخوره میخواهید از خواص روغن بادام استفاده کنید، کمی روغن بادام تلخ را روی کف دست خود بریزید، کف دستها را بههم بمالید تا کمی روغن گرم شود. سپس به ساقهٔ مو بزنید. دقت داشته باشید مقدار خیلی کمی از روغن را روی کف دست خود بریزید تا موهایتان خیلی چرب نشود.

روش استفاده از روغن بادام تلخ برای افزایش رشد مو

مقداری از روغن بادام روی پوست سر بزنید تا از خاصیت روغن بادام برای افزایش رشد مو بهرهمند شوید. سپس با نوک انگشتان چند دقیقه پوست سر را ماساژ دهید تا جریان خون پوست سر افزایش پیدا کند. سپس بشویید. البته میتوانید اجازه دهید یک شب روی پوست سر بماند.

خواص روغن بادام تلخ برای مفاصل

یکی دیگر از فواید روغن بادام، کمک به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و مفاصل است. با استفادهٔ روغن بادام بهصورت موضعی میتوانید میزان گرفتگی مفاصل زانو و درد عضلات را کاهش دهید. ماساژ روغن بادام روی پوست باعث افزایش گردش خود و کاهش درد میشود.

آیا میتوان با روغن بادام آشپزی کرد؟

روغن بادام دارای خواص تقویتکنندهٔ سیستم ایمنی بدن و ضدالتهابی است. وجود چربیهای غیراشباع در روغن بادام باعث میشود کلسترول LDL در بدن کاهش پیدا کند. همچنین، مطالعات نشان میدهد روغنهایی مانند روغن بادام میتوانند در افراد دارای دیابت نوع 2 به کنترل قند خون کمک کنند.

 روغن بادام بهتر است برای پخت غذا با حرارت کم و در سالاد استفاده شود. برای پختوپز با حرارت بالا مناسب نیست.

سخن پایانی؛ خواص روغن بادام و حفظ سلامت پوست و مو!

خواص روغن بادام برای مو، پوست و سلامتی بدن را بررسی کردیم. روغن بادام منبعی سرشار از ویتامین، آنتیاکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی و مرطوبکنندهٔ پوست است؛ به همین دلیل در اغلب لوازم آرایشی و بهداشتی بهکار میرود.

توصیه میکنیم برای حفظ سلامت و جوانی پوست و موی خود از روغن بادام استفاده کنید و پوست و مویی درخشان و سالم داشته باشید.